کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در بیست و پنجمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی

تقدیر از روحانی کتابی کهگیلویه و بویراحمد با حضور «علی مطهری»

28 آبان 1397 ساعت 21:26

مراسم بیست و پنجمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی صبح امروز دوشنبه ۲۸ آبان در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.


علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: این جشنواره ابتکار بسیار خوبی بوده چرا که موجب کشف استعدادهای علمی و دانشجویی می‌شود. مسئله استعدادیابی در دنیا بسیار مهم است. در کشورهای پیشرفته، استعدادهای انسان‌ها و نیروی انسانی شناسایی و شکوفا می‌شود ولی در کشورهای عقب‌مانده انسان‌ها به صورت خام باقی می‌مانند.
 
وی با بیان اینکه با وجود پیدا شدن شکل‌های جدید تبلیغات و وسایل آموزشی، هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد، گفت: در دوران تحریم باید به مسئله پرورش عقل اهمیت دهیم. بزرگ‌ترین کار معلم و استاد، تقویت قوه تخیل و تعقل دانشجوست و این جشنواره در این مسیر گام برمی‌دارد.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی فلسفه اصلی این جشنواره را شناسایی و معرفی استعدادهای برتر و هدایت استعدادهای برتر دانشجویی دانست و گفت: از مزایای دیگر این جشنواره حضور طلاب در کنار دانشجویان و همچنین حضور همزمان تمامی رشته‌های دانشگاهی در این مسابقه است و امتیاز جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، تشویق دانشجویان به نویسندگی و نوشتن است.
 
ضرورت تشکیل کانون نویسندگان دانشجویی
 
عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه این مراسم با اشاره به فعالیت‌ فرهنگی این سازمان گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، فعالیت‌های فرهنگی است و در این بین جهاد دانشگاهی تلاش کرده از نشر، تألیف و کتاب غافل نماند. جشنواره کتاب سال دانشجویی هم در این مسیر برگزار می‌شود و پس از ۲۵ دوره برگزاری آن، شاهد پیشرفت آثار هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی هستیم.
 
وی ادامه داد: از دانشجویانی که در این حوزه قلم زده‌اند باید حمایت کنیم و لزوم تشکیل کانون نویسندگان دانشجویی به‌شدت حس می‌شود.
 
آفت فضای مجازی در یادگیری دانش
 
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها دیگر سخنران این مراسم بود که با تاکید بر گسترش فضای علمی و پژوهشی در کشور گفت: ما به جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به عنوان یکی از جشنواره‌های پایا و مانا که موجب اتفاقات خوبی در فضای علمی کشور شده، می‌نگریم.
 
وی با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه در ین اسلام گفت: پیامبر اکرم (ص) رسالتش آموزش حکمت و کتاب به بندگان بود و مأموریت او چیزی جز این نبود. همچنین دیگر توصیه ایشان توصیه به نگارش و دست به قلم شدن و حفظ دانسته‌های کتاب‌ها بود.
 
رستمی درباره اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌هایی گفت: نتیجه چنین جشنواره‌هایی ترویج کتاب و کتابخوانی است. برای ترویج کتاب و کتابخوانی باید اندیشید و یکی از جلوه‌های آن برگزاری جشنواره‌های کتاب و معرفی اهل قلم و آثار تولیدی است. آفت فضای مجازی و مطالعات پراکنده، کوتاه و سطحی درباره موضوعات پیش پا افتاده دامنگیر جامعه ما شده است و آنچه که جلوی این آفت را می‌گیرد مطالعه و کتابخوانی است.
 
ارزیابی ۶۳۱ اثر در بیست و پنجمین دوره کتاب سال دانشجویی
 
عادل تقوی دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در بخش بعدی این برنامه با ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره گفت: بیست و پنجمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی کار خود را با شعار «بیست و پنج سال نشر دانایی، ربع قرن با دانشجو» از فروردین امسال آغاز کرد و در مجموع تا پایان معلت ارسال آثار تا تیرماه، ۶۳۱ اثر به دبیرخانه ارسال شد.
 
وی افزود: آثاری که شایستگی حضور در جشنواره را داشتند طی چهار مرحله داوری با حضور ۷۰ نفر از اساتید و هیات‌های علمی ارزیابی شد و در نهایت نه اثر برگزیده و ۱۸ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. ۶۶ درصد آثار رسیده تألیفی و ۳۴ درصد ترجمه بودند و شاهد روند گسترش آثار ترجمه به جای تألیف هستیم. ۷۴ درصد از آثار ارسالی توسط دانشجویان مرد و ۲۶ درصد نیز توسط دانشجویان زن به جشنواره ارسال شدند. در این جشنواره، مشارکت دانشجویان مقطع دکترا ۵۷ درصد، کارشناسی ارشد ۲۶ درصد و دانشجویان کارشناسی ۱۷ درصد بوده است.
 
دبیر جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به میزان مشارکت دانشجویان به تفکیک دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ ۶۰ درصد آثار ارسالی به دانشگاه‎های دولتی، ۱۸ درصد به واحدهای دانشگاه‎ آزاد، ۱۰ درصد به حوزه‌های علمیه و بقیه متعلق به سایر مؤسسات آموزشی بوده است. همچنین از مجموع آثار رسیده بیشترین فراوانی آثار با ۵۰ درصد متعلق به گروه علوم انسانی، ۲۵ درصد مربوط به گروه پزشکی و دامپزشکی و ۸ درصد نیز به گروه هنر و معماری تعلق داشته است.
 
تقدیر از رضا داوری اردکانی
 
در ادامه این مراسم، از یک عمر تلاش‌ و دستاورد علمی دکتر رضا داوری اردکانی در حوزه علم و کتاب تقدیر شد که این چهره ماندگار پس از تقدیر گفت: لطفی که به من فرمودید لطف به کتاب و دانشجو بود. من دانشجویی ساده هستم و با دانشجویی پیر شدم. هر دانشجویی خدمتگزار به کتاب است و من در دانشگاه بزرگ شده و زندگی کرده‌ام و خود را بیش از هر چیز خادم کتاب می‌دانم. من را مفتخر کردید به بهترین عنوانی که می‌توانم به آن بنازم.
 
وی در ادامه گفت: من نوشتن را با نقد کتاب آغاز کردم و در ۶۰ سالی که با کتاب آشنایی دارم متاسفم که نقد کتاب در روزگار ما رونق ندارد و اگر خدمتی به کتاب کرده باشم همین نقد کتاب است و وظیفه دانشجویی‌ام را انجام داده‌ام.
 
حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنرانی خود گفت: ما در جهاد دانشگاهی توسعه فرهنگی، آموزشی و علم و فناوری را محور توسعه پایدار کشور می‌دانیم و برای رسیدن به این مقصود با پرداختن به کار چاپ و نشر کتاب این وظیفه را انجام می‌دهیم. از فرهنگ‌سازی‌های خوبی که در جهاد دانشگاهی صورت گرفته است، برگزاری دو جشنواره از سال ۱۳۷۳ بوده است. یکی جشنواره ملی پایان‌نامه‌های دانشجویی که آن‌ها را به تولید کار علمی خوب تشویق می‌کند و دیگری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی است که به منظور تشویق دانشجویان به تألیف کارهای علمی‌شان به شکل کتاب است.
 
وی با بیان اینکه نیاز شدیدی به شناختن اولویت‌های اصلی کشور نیاز داریم، گفت: باید در کشور کاری کنیم تا پایان‌نامه‌ها در مسیر حل مشکل کشور و بر اساس اولویت‌های اصلی کشور انجام شوند و بین پرداختن به علم و حل مشکلات اساسی کشور در پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های دانشجویی همسویی ایجاد شود.
 
در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره کتاب سال دانشجویی و در بخش تقدیر از فعالان حوزه کتاب، از تلاش‌های حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد تقدیر شد.
 
آذری‌نژاد پس از تقدیر گفت: احساس کردم در منطقه و دیار ما در کهگیلویه و بویراحمد محرومیت زیادی وجد دارد و با کتاب می‌توان دانش را به شهر و دیارمان بیاورم. طی شش سال گذشته در بیش از ۷۰ روستا به طور مداوم برای دختران و کودکان ترک تحصیل کرده قصه و کتاب می‌خوانیم و آمار مطالعه کتاب در بین کودکان روزانه حداقل یک ساعت است.
 
این روحانی مروج کتاب با بیان اینکه بیش از ۱۰ مدرسه در منطقه را با کمک کودکان رنگ زده‌ایم، افزود: در انتخاب کتاب برای کودکان و نوجوانان از معیارهای پرورش فکر کودکان، پرورش احساسات و عواطف کودکان و یادگیری مهارت زندگی انتخاب شوند.
 
در پایان این مراسم، برگزیدگان بخش اصلی جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به ترتیب زیر معرفی و تقدیر شدند:
 
میلاد جعفرپور، برگزیده بخش ادبیات؛ مسعود چینی‌فروشان، برگزیده بخش روان‌شناسی؛ سید محمدحسن حکیم، برگزیده بخش دین؛‌
 
بخش هنر؛ علیرضا اکبرپور
 
بخش گروه پزشکی؛ فاطمه صباغ‌زیارانی، فاطمه مغنی
 
بخش پزشکی؛ لیلا یوسفیان،‌ حسن وحیدنژاد
 
بخش کشاورزی و منابع طبیعی؛ فلورا فرخی
 
بخش فنی و مهندسی؛ طاهر رحیمی اقدم
 
بخش علوم انسانی-اسلامی؛ زهرا محققیان
 


کد مطلب: 404666

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/404666/تقدیر-روحانی-کتابی-کهگیلویه-بویراحمد-حضور-علی-مطهری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1