تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۴۰۴۶۶۰
کبنا بررسی کرد

پر کشیدن قیمت مرغ و حرکت‌های لاکپشتی در بازار کهگیلویه و بویراحمد / شرکت پشتیبانی امور دام برای مردم توضیح دهد؟

۱
۰
پر کشیدن قیمت مرغ و حرکت‌های لاکپشتی در بازار کهگیلویه و بویراحمد / شرکت پشتیبانی امور دام برای مردم توضیح دهد؟
کبنا ؛ماجرا از زمانی شروع شد که مرغ از قفس پرید و هر روز بیشتر عشوه می‌کرد و قیمتش گرانتر، تا اینکه جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استانداری در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد فریادی زدی و از گرانی مرغ پرده برداشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم وجود کارخانه‌های بزرگ، واحدهای تولیدی توانمند و سرمایه گذاری دولتی، و نبود بازارهای بزرگ و رونق اقتصادی بالا، مردمش قدرت خرید بالایی ندارند، این مردم براساس جمعیت بالاترین شهید را تقدیم انقلاب کرده‌اند و همیشه و در تمام صحنه‌های انقلاب، مناسبت‌های ملی و به ویژه انتخابات حضور گسترده‌ای دارند. بدون شک نمی‌توان استان محروم و کم درآمد همانند استان کهگیلویه و بویراحمد را با استان‌های یزد، اصفهان و تهران مقایسه کرد. مردم در این جا عمدتاً کم درآمد و تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. و قاعدتاً باید به گونه‌ی دیگر با این استان در توزیع اعتبارات، سرمایه گذاری دولتی و صد البته توزیع کالاهای اساسی رفتار کرد. نمی‌توان شرایط این استان را همانند استان‌های بزرگ دانست و شرکت‌های دولتی باید سیاست‌های خود را نسبت به این استان تغییر دهند چرا که همانگونه که بیان کردیم، قدرت خرید مردم در این استان پایین است و کهگیلویه و بویراحمد رتبه برتر در نبود شغل و بیکاری را هم دارد.
استان بوشهری که روزی 4 پرواز هواپیما در آن انجام می‌گیرد و به بنادر اصلی کشور متصل است و یک استان پردرآمد هم به شمار می‌رود را نمی‌شود با کهگیلویه و بویراحمد مقایسه کرد. در این استان مرغ گرم کیلوی 10 هزار تومان به فروش می‌رسد و در استان کهگیلویه و بویراحمد با قیمت 11 هزار تومان و گاهاً هم 12 هزار تومان به فروش می‌رسد و رسیده است.

مرغ 6 هزار تومانی 9 هزار تومانی می‌شود
اما گرانی این کالای اساسی پای مرغ را به جلسه ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد باز کرد و در آنجایی که جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استانداری از توزیع روزانه مرغ منجمد انتقاد می‌کند و آن را ربط می‌دهد به گران شدن مرغ گرم.
گوهرگانی در آن جلسه رسمی شرکت پشتیبانی امور دام را تلویحاً مقصر گران شدن مرغ گرم در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد می‌داند و می‌گوید: این شرکت 185 تن مرغ منجمد در اختیار دارد و آن را توزیع نمی‌کند.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام مرغ منجمد 6 هزار تومانی را توزیع نمی‌کند تا قیمت این محصول افزایش پیدا کند.
داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: تاکنون یک هزار و 233 تن مرغ منجمد توزیع شده و 185 تن دیگر توسط شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره‌سازی شده است.
حسن‌زاده نماینده شرکت پشتیبانی امور دام علت عدم توزیع روزانه مرغ منجمد را اینگونه شرح می‌دهد و می‌گوید: دفتر مرکزی شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه توزیع روزانه را به ما نمی‌دهد که مسؤولان استان باید طی نامه‌ای به دفتر مرکزی توزیع اجازه توزیع روزانه را بگیرند.
حسن‌زاده عنوان کرد: مجوز توزیع مرغ منجمد به هیچ استانی داده نشده است و ما چون یک شرکت دولتی هستیم به سیاست‌های اعمال شده را دنبال خواهیم کرد.

شرکت پشتیبانی امور دام خودگردان شده است
جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانشگاه‌ها و اداره‌کل زندان‌ها روزانه با ما تماس می‌گیرند و از این وضعیت گلایه‌مند هستند، به عنوان معاون اقتصادی و جانشین استاندار چندین بار نامه زدیم که سهمیه مرغ منجمد دانشگاه‌ها و زندان روزانه توزیع شود، شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره‌سازی مرغ را برای توزیع انجام می‌دهد اما هر روز اعلام می‌کنند که 185 تن ذخیره‌سازی کرده‌ایم.
گوهرگانی ادامه داد: چند ماه پیش که شرکت پشتیبانی امور دام استان کهگیلویه و بویراحمد ذخیره‌سازی مرغ منجمد را انجام داد قیمت این محصول 6 هزار و 750 تومان بود اما توزیع روزانه انجام نمی‌دهد تا قیمت افزایش پیدا کند و مرغ را به قیمت 8 هزار تومان عرضه کند.
این مسؤول عنوان کرد: وقتی با فروشگاه‌ها به خاطر احتکار کالا برخورد می‌کنیم با شرکت‌ها هم به خاطر احتکار کالا برخورد می‌کنیم، مرغ منجمد با قیمت 6 هزار تومان ذخیره شد اما این شرکت در حال حاضر می‌خواهد با قیمت 8 هزار تومان توزیع کند در حالی که نباید به دنبال افزایش قیمت باشد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام زمانی که می‌خواهند از خودشان دفاع کنند می‌گویند ما دولتی هستیم اگر دولتی هستید که باید سیاست‌های دولت که توزیع روزانه مرغ و تامین نیاز بیمارستان‌ها، اداره زندان و دانشگاه‌ها است را تامین کنید شرکت پشتیبانی امور دام خودگردان شده است.
وی تصریح کرد: مرغ روی دست تولید کننده مانده اما شرکت پشتیبانی امور دام از مرغدار خرید نمی‌کند، علت افزایش قیمت مرغ کشتار روز هم عدم توزیع روزانه مرغ منجمد است، شرکت پشتیبانی امور نیاز روزانه مردم و دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها را ذخیره کرده که بازرسان صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی از این شرکت بازدید کنند.
گوهرگانی با اشاره به اینکه توجیهات نماینده شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص عدم توزیع مرغ منجمد غیرقابل قبول است، افزود: وزیر جهاد کشاورزی به هر استانی سفر می‌کند بر خدمت به مردم تأکید دارد که شما هم باید به مردم خدمت کنید فلسفه و هدف این شرکت ذخیره‌سازی کالای استراتژیک مرغ منجمد و گوشت منجمد است و نباید ذخیره‌سازی کنید تا قیمت افزایش پیدا کند بعد به بازار عرضه کنید.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه برای شرکت پشتیبانی امور دام جا افتاده که چون دولتی هستند هر کاری خواستند انجام دهند، این شرکت به همراه شرکت دام، شرکت غله و شرکت‌های حمایتی نیمه دولتی هستند، مدیران ما نباید به واسطه تصمیم‌هایی که در تهران گرفته می‌شود مردم استان را تحت فشار قرار دهند آنها باید شهامت داشته باشند و از حق مردم دفاع کنند و توزیع روزانه مرغ منجمد را برای رفاه حال مردم به جد پیگیر باشند.
 
 عارضه‌های مرغ سردخانه‌ای
رضا زیرایی مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام گفت: کمیسیون تنظیم بازار هر استانی در راستای مدیریت عرضه و تقاضای کالای اساسی اقدام می‌کند. لذا در شرایط تقاضای فراوان برای یک کالایی، ممکن است موجب افزایش افسار گسیخته قیمت آن کالا شود. بنا براین ستاد تنظیم بازار قیمت آن کالا را برای مهار قیمت‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. مثلاً میوه شب به نحو سنتی شرایطی را به وجود می‌آورد که تقاضا را برای خرید میوه بالا می‌برد. لذا برای جلوگیری افسار گسیختگی قیمت‌ها برخی متولی‌های دولتی با مدیریت ذخیره و عرضه میوه مانع از افزایش قیمت میوه در شب عید می‌شود.
وی افزود: الان که مرغ منجمد به شدت در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد کمیاب شده و رفته رفته زمینه افزایش قیمت را دامن می زند و متاسفانه پرونده‌های گرانفروشی 9 هزار تومان را هم برای مرغ منجمد من هم داشته‌ام.
در حالی که قیمت مرغ کمنجمد 6 هزار و 750 تومان اعلام شده بود، به خاطر عدم عرضه، مرغ منجمد تا قیمت 9 هزار تومان هم فروخته شده است الان ما هم شاهد انباری هستیم که پشتیبانی امور دام است و به فرمایش خود آقایان 185 تن مرغ منجمد و و مقداری هم گوشت قرمز اینجا ذخیره است.
این مسوول ادامه داد: در کمیسیون تنظیم بازار (22 آبان 97) معاون استاندار در خصوص فقدان مرغ منجمد ابراز نگرانی کرد و پشتیبانی امور دام نیزعدم عرضه مرغ منجمد را ناشی از شرایط کالاهای استراتژیک اعلام می‌دارد. در حالی که معاون امور اقتصادی بر این باور است که مرغ منجمد مانند سایر کالاهای فصلی همچون میوه و یا غلات نیست که حالا فصل چیدن و دروی آن مشخص باشد که بعدش ما هم با کمبود مواجه شویم. تولید مرغ به طور مستمر در حال انجام است با این مبنای تولید مستمر عدم عرضه آن چندان صرفاً دو عارضه را می‌تواند، ایجاد کند. اولاً این کالاها (مرغ) وقتی در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند، رفته رفته کیفیت خود را از دست می‌دهند. صرف نظر از اینکه تاریخ آنها هم نگذرد، کیفیتش پایین می‌آید. دوم اینکه عدم عرضه آن افزایش قیمت مرغ منجمد و گرم را دامن می‌زنند.
مدیرکل تعزیزات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازرسان تعزیزات حکومتی در بازدیدی که از انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام داشتند، در جریان ذخیره سازی این انبارها قرار گرفتند. و آنها قرار است که کتباً علت عدم عرضه مرغ منجمد و ذخیره سازی آن را اعلام بدارند.
زیرایی گفت: کمیسیون‌های تخصصی یک سری اختیاراتی دارند که باید با توجه به شرایط مالی مردم رایزنی‌های لازم را در خصوص توزیع کالاهای اساسی انجام بدهند و اگر سهم مرغ منجمد استان وارد بازار شود، یقیناً شاهد افزایش قیمت مرغ نخواهیم بود. لذا مسوولان باید پیگیری کنند و خیلی هم کار سختی نیست.
 علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز سخن (دوشنبه 28 آبان ماه 97) سخن می‌گوید، اظهار کرد: مشکل احتکار در نتیجه همین عدم نظارت بر انبارها ایجاد شده است، سازمان صمت اولویت خود را رصد انبارهای بزرگ قرار دهد.
وی به مشکل افزایش قیمت مرغ و برخی مشکلات اشاره کرد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان در عدم توزیع مرغ منجمد به بازار مرتکب تخلف شده در حالی که انبارهای این شرکت پر از مرغ بود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حرکت سازمان صمت برای شناسایی انبارهای کالا لاک‌پشتی است، خیز خود را برای شناسایی انبارها بیشتر کنید و انبارها را ملزم به اعلام ورودی و خروجی خود کنید تا احتکار ایجاد نشود.
احمدی بیان کرد: قاچاق کالا در همه کشورها انجام می‌شود اما کشور ما چون در شرایط خاصی قرار دارد لذا مبارزه با قاچاق با حساسیت بیشتری نسبت به گذشته انجام شود، استان کهگیلویه و بویراحمد در معرض کریدور قاچاق است که باید تلاش بیشتری برای مبارزه با قاچاق صورت گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هیچ یک از مدیران در این نشست حاضر نشده که وقت خود را بگذارنیم بلکه همه دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با قاچاق به وظایف خود در سطح ملی و استانی آگاه باشند و به قانون مبارزه با قاچاق کالا کاملاً اشرافیت داشته باشند که احتمالاً از این قانون از مدیران امتحان گرفته می‌شود.
مردم باید کدام فشارهای دیگری را تحمل کنند، تا مسوولان به امورات و نیازهای آنان بیشتر توجه کنند. در حالی که مسوولان کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت اقتصادی این مردم خبر دارند، اما برای مکاتبه ی با یک شرکت دولتی عجز از خود نشان می دهند، به راستی چرا نباید 185 تن مرغ منجمد در بازارهای کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شد، چه کسانی از گرانی مرغ در بازارهای کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد سود می برد؟ سیاست های شرکت پشتیبانی امور دام براساس کدام اصول طراحی شده است؟ آیا شرکت پشتیبانی امور دام کشور شناختی از استان های محروم و کم درآمدی همانند کهگیلویه و بویراحمد دارد؟
مسوولان کهگیلویه و بویراحمد چرا برای کاهش قیمت مرغ با شرکت پشتیبانی امور دام مکاتبه ی نمی کردند؟ چه رابطه ای بین عدم توزیع مرغ منجمد و افزایش ذخیره ارزی شرکت ها وجود دارد؟
نام شما

آدرس ايميل شما

معاون
Iran, Islamic Republic of
توزیع گوشت مرغ منجمد بر اساس سیاست های کلی و واحد شرکت پشتیبانی امور دام می باشد
نمی توان همه ذخایر مرغ منجمد رو توزیع نمود
باید به اهمیت ذخیره کالاهای استراتژیک توجه داشت
خرید مرغ زنده مرغداران نیز بر اساس محدوده وزنی و دستورالعمل های ویژه و با نرخ مصوب می باشد
مدیریت سلیقه‌ای پاسخگو نیست
قیمت مرغ هم مثل سایر اقلام و.... در سال جاری افزایش یافته
دلیل افزایش قیمت، کمبود گوشت مرغ نیست
تحریم ها، نوسانات ارزی، مدیران نالایق قومی و قبیله ای!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1