تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۴۰۴۶۲۱

سازمان سیا: بن سلمان قاتل خاشقجی است

۰
سازمان سیا: بن سلمان قاتل خاشقجی است
کبنا ؛پرونده ترور خبرنگار ناپدید شده واشنگتن‌پست هر روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد و در حالی که نه از جسد او خبری است نه از پایان تحقیقات، سازمان سیا به طور مستقل، محمد به سلمان، ولیعهد سعودی را به عنوان آمر اصلی قتل خاشقجی معرفی کرده است.به نظر می‌رسد ایالات متحده در این مقطع حساس تاریخی، ترجیح داده که تمام مناسبات دیپلماتیک و نظامی با عربستان را نادیده بگیرد تا در بدنامی و رسوایی خاندان سعودی، شریک نباشد. گویا سی‌آی‌ای حتی برخی از نهادهای عالی آمریکا از جمله کنگره این کشور را در جریان تحقیقات و ارزیابی‌های خود در این پرونده قرار داده است.نتیجه‌گیری سیا برخلاف ادعاهای دولت عربستان است که همواره هرگونه دخالت ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی را رد کرده است.حالا، این نتیجه‌گیری که دقیق‌ترین ارزیابی انجام شده از سوی آمریکا در پرونده قتل جمال خاشقجی محسوب می‌شود، تلاش‌های دونالد ترامپ برای حفظ روابط با متحد کلیدی خود در منطقه خلیج فارس را وارد مرحله مبهم و غیرقابل درکی می‌کند.
تحریم عربستان توسط آمریکا
دولت آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته از وضع تحریم‌هایی علیه ۱۷ شهروند سعودی که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌اند، خبر داد. با این وجود بسیاری از قانونگذاران آمریکا وضع این تحریم‌ها را کافی نمی‌دانند و معتقدند که واشنگتن باید در این پرونده موضع سخت‌تری در قبال عربستان اتخاذ کند. گمان می‌رود که با انتشار گزارش یافته‌های جدید سیا در این پرونده، موضع این قانونگذاران تقویت شود.
سکوت کاخ سفید در برابر گزارش سیا
در واکنش به گزارش سیا، نه کاخ سفید و نه وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهارنظر نشدند. سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای این ادعا را نادرست و کذب توصیف کرد و بی‌اساس خواند.دونالد ترامپ و دولت او بارها اعلام کرده‌اند که عربستان باید مسئولیت هرگونه دخالت در قتل جمال خاشقجی را بپذیرد؛ با این وجود همزمان تاکید داشته‌اند که نمی‌توان اهمیت روابط ریاض و واشنگتن را نادیده گرفت. دونالد ترامپ همچنین بارها اعلام کرده است که حاضر نیست فروش گسترده تسلیحات نظامی به عربستان را متوقف کند.
گزارش رسانه‌های ترکیه درباره چندنوار صوتی جدید
از سوی دیگر، رسانه‌های ترکیه روزانه اخباری را منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد توضیحات عربستان در ارتباط با کشته شدن جمال خاشقجی واقعیت ندارد. ترکیه اکنون نوار صوتی جدیدی را منتشر کرده که در آن برنامه کشتن خاشقجی توضیح داده می‌شود.عبدالقدیر سلوی، سرمقاله‌نویس روزنامه حریت ترکیه، در این باره به نواری شنیداری اشاره کرده است که با گوش دادن به آن روشن می‌شود که در کنسولگری عربستان در استانبول بحثی با جمال خاشقجی، خبرنگار معترض عربستانی، درنگرفته و او به محض ورود به کنسولگری خفه شده است. سلوی همچنین می‌نویسد كه مقامات ترکیه نوار شنیداری دیگری را نیز در اختیار دارند که برمبنای آن روشن می‌شود برنامه‌ گروه مرگ عربستان برای کشتن خبرنگار معترض کشورشان به چه ترتیبی بوده است.در نوار شنیداری دوم که ۱۵ دقیقه است، اعضای گروه مرگ در سفارت عربستان سعودی در استانبول پس از کشتن خاشقجی تلفنی با افرادی در خارج از ترکیه گفت‌وگو می‌کنند.
ترکیه؛ آتش بیار معرکه!
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه ۱۷ آبان (هشتم نوامبر) اعلام کرد که کشورش از اظهارات دادستان کل عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، ناراضی است و آن را ناکافی می‌داند.وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده که تیم ۱۵ نفره‌ای که به ترکیه آمده بود، دستور داشت خاشقجی را در کنسولگری به قتل برساند و جسد او را تکه‌تکه کند. او بار دیگر خواستار تحویل این ۱۵ نفر به دولت ترکیه شد تا آن‌ها در دادگاه‌های ترکیه محاکمه شوند.
وزیر خزانه داری آمریکا علیه عربستان
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، درباره تحریم چند تبعه عربستانی گفته است: ما اقدام به تحریم آن دسته از مسئولان عربستان کرده‌ایم که در قتل وحشتناک جمال خاشقجی دست داشته‌اند. کسانی که مسئول طراحی و قتل خشن خبرنگاری بوده‌اند که ساکن آمریکا بوده و در آن کشور اشتغال به کار داشته، باید به خاطر عمل خود مجازات شوند.یکی از ۱۷ نفری که از سوی آمریکا تحریم شده، سعود القحطانی است. او از جمله مشاوران سابق ملک عبدا... بوده است.گفته می‌شود که القحطانی به عنوان مشاور رسانه‌ای محمد بن سلمان فعالیت می‌کرده است. در برخی از اخبار منتشر شده آمده است که سعود القحطانی، از طریق اسکایپ ناظر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بوده است.القحطانی در شمار نزدیکان محمد بن سلمان بوده است. در اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که القحطانی مدت‌ها به عنوان دست راست شاهزاده محمد بن سلمان فعالیت می‌کرده و یکی از طراحان و عاملان قتل خاشقجی بوده است.
ماجرای تماس‌های تلفنی برادر بن‌سلمان با خاشقجی
روزنامه واشنگتن پست یکی از مهم‌ترین عوامل در نتیجه‌گیری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را تماس تلفنی دانسته که میان سفیر عربستان در واشنگتن که برادر ولیعهد عربستان نیز هست، با جمال خاشقجی برقرار شده است.این روزنامه به نقل از مقام‌های مطلع از تحقیقات سی‌آی‌ای نوشته در این تماس شاهزاده خالد بن سلمان روزنامه‌نگار سعودی را متقاعد کرده برای دریافت مدارکش به کنسولگری عربستان در ترکیه برود و به او اطمینان داده که هیچ اتفاقی برایش نخواهد افتاد.فاطمه باعشن، سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن در واکنش به این خبر گفته است سفیر عربستان در آمریکا هیچ‌گاه درباره سفر آقای خاشقجی به ترکیه با او گفت‌وگو نکرده است.شاهزاده خالد بن سلمان نیز روز جمعه در حساب توییتری خود نوشته است كه آخرین تماس او با جمال خاشقجی ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۷، تقریبا یک سال پیش از قتل این روزنامه‌نگار بوده است.روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع مطلع از این تماس تلفنی نوشته است: مشخص نیست که شاهزاده خالد از طرح کشتن آقای خاشقجی باخبر بوده یا نه ولی مشخص است که این تماس تلفنی را به دستور برادرش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برقرار کرده است.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1