تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۰۴۶۱۷
در گفت‌وگو کبنا با «علی اکبری‌تبار» مطرح شد

در نامگذاری معابر .و میادین یاسوج با کسی تعارف نداریم / جلوگیری از نام‌های تکراری / تمام مراحل قانونی نام بیمارستان شهید جلیل انجام گرفت / به خاطر شهیدان از اختلاف‌ها دست برداریم

۴۰
در نامگذاری معابر .و میادین یاسوج با کسی تعارف نداریم / جلوگیری از نام‌های تکراری / تمام مراحل قانونی نام بیمارستان شهید جلیل انجام گرفت / به خاطر شهیدان از اختلاف‌ها دست برداریم
کبنا ؛بحث نامگذاری خیابان‌ها و معابر شهری در واقع حکم شناسنامه شهرها را دارند و کارشناسان مسایل شهری معتقدند نامگذاری معابر در مدیریت شهری اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو نامگذاری خیابان‌ها و شهرها در تمام دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در کشور ما نیز همانند اکثر کشورهای دنیا این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همواره در رأس کارهای فرهنگی مورد توجه واقع شده است.
پژوهش‌های مختلفی ثابت کرده است،‌ نام‌گذاری و بازنام‌گذاری میادین و معابر شهری کارکردهای مختلفی دارد؛ تسهیل مدیریت بهینه در شهر، هویت‌بخشی به فضاها، ایجاد احساس تعلق در بین شهروندان، مدیریت بهینه اطلاعات شهری شهروندان، تعیین جایگاه شهروندان و کسبه مستقر در آن، تشخیص نگرش به بافت خاص شهری از جمله این کارکردهاست.
حمید مسعودی، پژوهش‌گر اجتماعی در یادداشتی اینگونه آورده است که شاخص‌های نام‌گذاری معابر، مدیران شهری را به سمت انتخاب نام‌هایی متناسب با فرهنگ جامعه سوق می‌دهد؛ این اسامی بایستی با ویژگی‌های محله ارتباط و سنخیت داشته باشد؛ شهروندان به اسامی علاقه‌مند بوده و احساس ارتباط نمایند و مردم به اسامی اعتماد کرده و آن را به سرعت در صحبت‌های روزمره خود به کار ببرند. این حداقل حقی است که شهروندان در نام‌گذاری معابر محله خود دارند و مدیریت شهری و شورای شهر نباید از آن غافل باشند. ساده‌ترین کار نیز انجام یک نظرسنجی از بافت مسکونی در کنار سایر شاخص‌هاست.
علی اکبری تبار رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا در یاسوج با بیان اینکه در ذیل ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران آمده است تصویب نام‌گذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و هم‌چنین تغییر نام آن‌ها با رعایت مقررات مربوط از وظایف شورای شهر است، اظهار کرد: در نامگذاری معابر و میادین، خیابان‌ها و کوچه‌ها نگاه‌های قومی، سیاسی و رانتی وجود ندارد بلکه بر اساس اصولی که از قبل تعیین شده اقدام به نامگذاری معابر و میادین کرده‌ایم.
اکبری تبار افزود: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر یاسوج با نظرمساعد اعضای شورا، هر هفته کمیسیون نامگذاری در محل شورای اسلامی برگزار می‌شود که در این کمیسیون نظرات، درخواست‌های شهروندان و مدارک رسیده را در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌دهیم.
وی با بیان اینکه ریاست بنیاد شهید شهرستان بویراحمد، مدیرکل پست، نماینده حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و سایر دستگاه‌های فرهنگی  و افراد صاحب نظر در حوزه فرهنگ عضو کمیسیون نامگذاری هستند، افزود: در نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه‌ها و ... مسائل فرهنگی، مذهبی و مسائل اعتقادی و همچنین پاسداشت مقام شهدا مدنظر است. همچنین سعی کردیم از نام‌های ساده در نامگذاری ها استفاده کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: 90 درصد معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر به نام شهدا نامگذاری شده است.
اکبری تبار ادامه داد: 60 جلسه کمیسیون نامگذاری در شورای شهر یاسوج تشکیل شد که 200 مصوبه را گذراندیم.
وی از خریداری نرم افزار نامگذاری معابر و میادین با اعتباری بالغ بر 70 میلیون تومان خبر داد و افزود: با راه اندازی این سامانه امکان نام تکراری بر سر کوچه، خیابان، میدان و بازار این شهر وجود ندارد و همچنین دست برخی از افرادی که به واسطه نفوذ خود می‌توانست چندین مکان عمومی را به یک نام، نامگذاری کنند، کوتاه شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر یاسوج با بیان اینکه کمیسیون نامگذاری حدود سه ما است که فعالیت خود را شروع کرده، افزود: در این مدت نام حدود 300 کوچه، خیابان و مکان عمومی تعیین تکلیف شده‌اند. و برای ساخت و نصب هر تابلویی بالغ بر 250 هزار تومان هزینه کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه از نام مفاخر استان برای نامگذاری معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها استفاده خواهیم کرد، افزود: یکی از خیابان‌های شهر یاسوج را به نام شهید آمنه حیدریان که از شهدای زن این استان هست، نامگذاری کردیم. همچنین برای اولین بار یکی از خیابان‌ها را به نام شهدای کارگر نامگذاری کردیم.
اکبری تبار افزود: آمادگی شنیدن پیشنهادات مردم شریف شهر یاسوج را داریم و البته برای نامگذاری معابر، خیابان‌ها، کوچه‌ها و میادین شهر با هیچ کسی تعارف نداریم و بدون شک از تکراری گذاشتن نام‌ها خودداری خواهیم کرد. اگر چه با توجه به راندازی سامانه نامگذاری، امکان تکراری شدن نام معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر وجود ندارد و حتی برخی از خیابان‌ها، کوچه و میادینی که نام‌های تکراری دارند، در آینده اصلاح خواهند شد.
وی تصریح کرد: نامگذاری معابر و میادین شهر یاسوج نامگذاری و یکپارچه می‌شود و امکان تکراری شدن نام‌ها به هیچ وجه وجود ندارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یاسوج در پاسخ به سووالی مبنی بر نام بیمارستان 283 تختخوابی یاسوج، اظهار کرد: در ادوار گذشته شورای اسلامی شهر، دوره سوم، نام شهید جلیل برای بیمارستان بزرگ یاسوج توسط کمیسیون مربوطه پیشنهاد شد. که تمام مراحل قانونی این نام گذاری هم انجام گرفت.
اکبری تبار در ادامه با بیان اینکه همه شهدا قابل احترام هستند و به هیچ وجه نام شهدا در دسته بندی های قومی، سیاسی و طایفه ای نمی گنجد، بلکه شهیدان متعلق به همه است، اظهار کرد: همه ماها بر اساس روایات و آیات وحی برادر هستیم و نباید به خاطر مسائل کوچکی به اختلافات دامن بزنیم. انتظار می رود از خانواده های معظم شهدا همچون دوران گذشته با وحدت، همدلی، برداری و با حرکت کردن در مسیر شهدا برای حل مسائل کمک کنند.
وی افزود: اگر شهیدان ما زنده بودند، قطعاً آنها از هرگونه دوگانگی و اختلاف دوری می کردند و البته مردم هم باید تابع قانون باشند.
به گزارش کبنا، ((وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ، هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند ، مرده مپندار ، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.)) لذا بر اساس این آیه شریف قرآن کریم، ماها به عنوان پیروان آن شهیدان والامقام و با این اعتقاد که آنها نظاره گر اعمال هستند، انتطار می رود از هر گونه مسائل حاشیه ای و اختلاف انگیز دست برداریم و در مسیر قانون کارها را انجام دهیم و آن را بپذیریم.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1