تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۴۰۴۴۸۵
بازار داغ خرید و فروش کارت سوخت صحت دارد؟

سوداگری عجیب با کارت‌های بلاتکلیف

۰
سوداگری عجیب با کارت‌های بلاتکلیف
کبنا ؛
کیمیا نجفی؛ در دولت نهم بود که سهمیه‌بندی بنزین و کارت‌های سوخت به میان آمد و مدتی مورد استفاده قرار گرفت. هرچند با گذشت زمان با اما و اگرها روبه‌رو و به مرور زمان کارت‌ها بلااستفاده شد اما قرار است این روزها کارت‌های سوخت دوباره احیا شوند. تشدید جریان قاچاق سوخت به خارج از کشور موجب شد که مسئولان دوباره به فکر بازگرداندن کارت سوخت بیفتند. اما هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده سیل عظیم حاشیه و خبر را به دنبال خود کشانده است.
گفته می‌شود به دنبال بالا گرفتن قاچاق سوخت در کشور و توزیع مجدد کارت سوخت، برخی افراد اقدام به خرید کارت سوخت مالکان خودرو کردند و طبق شنیده‌ها این افراد در قبال 100 هزار تومان و یا کمی بیشتر کارت‌ها را از مالکان دریافت می‌کنند و به آن‌ها توصیه می‌کنند که پس از فروش کارت‌ها به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند و مجددا برای دریافت کارت المثنی سوخت اقدام کنند. اما شاید با بیان مسئله این پرسش مطرح شود که اگر قرار بر گرفتن کارت‌های المثنی باشد پس این خرید و فروش‌ها چه سودی را به جیب خریداران وارد می‌کند؟ آن‌طور که گفته شده تا طی شدن مراحل سوزانده شدن کارت سوخت و صدور کارت سوخت المثنی، کارت‌های فروخته شده به شهرهای مرزی منتقل می‌شود و قاچاقچیان در شهرهای مرزی با استفاده از این کارت‌ها، اقدام به سوخت‌گیری و در نهایت قاچاق به خارج از کشور می‌کنند اما همچنان صحت این اخبار مشخص نیست. حسن مرادی، کارشناس انرژی درخصوص خرید و فروش کارت‌های سوخت توسط برخی از افراد به «ابتکار» می‌گوید: من خرید و فروش کارت‌های سوخت را یک سودای بی‌نتیجه می‌بینم. اگر قرار باشد کارت سوخت مجدد احیا شود با کد جدید و شناسه اتومبیل و مالک آن صادر می‌شود. با توجه به این موضوع کارت‌های سابق نمی‌تواند معتبر باشد. اینگونه افراد سودجو غالبا بدون آگاهی دست به چنین عملی می‌زنند، آن‌ها اطلاعی از مسائل علمی ندارند و فقط تلاش می‌کنند که با این خرید و فروش‌ها اندک سودی کنند که با این کار مردم به بی‌راهه کشیده می‌شوند.
وی می‌افزاید: من معتقدم این مسئله آنقدر هم بزرگ نیست و شاید در موارد نادری این خرید و فروش‌ها اتفاق افتاده باشد. بنابراین فکر نمی‌کنم فردی به دنبال خرید کارتی باشد که هنوز زمان برقراری آن مشخص نیست و نحوه استفاده از آن در ابهام قرار دارد. همان‌طور که گفتم این کار یک سودای بی‌ثمر و سودی است که یک عده ناآگاهانه به دنبال آن رفته‌اند و باید بگویم که قطعا در این راه سودی نخواهند برد.
مرادی از انگیزه دلالان و قاچاقچیان برای اقدام به خرید و فروش کارت‌ها می‌گوید: دلالان و قاچاقچیان سوخت به‌ دنبال این هستند که کارت‌های مالکان را خریداری کنند و بعد در بازار سیاه به فروش برسانند و از این شرایط پیش آمده نهایت استفاده را ببرند، ولی همان‌طور که گفتم من هیچ عرصه‌ای برای ورود به این مسئله را محتمل نمی‌بینم، بنابراین حداقل در شرایط فعلی هیچ راه و برنامه‌ای درباره این مسئله وجود ندارد.
بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت درباره احیا مجدد کارت‌های سوخت و حواشی‌ آن می‌گوید: اطلاعات منتشر شده مبنی‌ بر خرید و فروش کارت‌ها یک اطلاعات غلطی است! البته باید بگویم که در شرایط فعلی ممکن است که کارت‌های قدیمی برای برخی از افراد سود‌آور باشد، برخی‌ها مدعی هستند که از این کارت‌ها در شهرستان‌ها سوء‌استفاده می‌کنند. من معتقدم چنین حواشی‌ای همه در جهت تسریع در سهمیه‌بندی و ایجاد یک‌سری برنامه است.
وی می‌افزاید: در حال حاضر که بنزین تک نرخی است و افراد چه کارت داشته باشند و چه نداشته باشند بنزین را با نرخ 1000 تومان مصرف می‌کنند پس در این شرایط کار دلالان و قاچاقچیان بیهوده است و سودی نمی‌برند. ولی اگر در آینده سهمیه‌ای برای افرد قائل شود، می‌توانند از آن استفاده کنند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در آن‌ صورت هم کارت‌های قدیمی از دور خارج می‌شوند و کارت‌های جدیدی بر اساس طرح شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که دوگانه است به میان می‌آید. این کارت‌های دوگانه هم کارت پول هستند و هم کارت سهمیه و کارت‌های قدیمی عملا بلااستفاده می‌شوند.
حاج محمدرضا خاطرنشان می‌کند: من معتقدم سوخت به این وسیله قاچاق نمی‌شود، راه‌های قاچاق کاملا مشخص است و همه این را می‌دانند اما همان‌طور که گفتم این مسائل مطرح می‌شود تا کار سهمیه‌بندی سریع‌تر انجام شود. اگر قرار بود که کارت‌ها را به شهرهای مرزی ببرند تا به فروش برسانند، خیلی راحت‌تر این کار را در تهران انجام می‌دادند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ناظران آن، آنجا هستند و به عبارت ساده‌تر مو را از ماست بیرون می‌کشند و این خبرهای منتشر شده به این معنی نیست که افراد به‌راحتی کارت‌ها را به شهرهای دیگر ببرند و میلیون‌ها استفاده از آن را به جیب بزنند.
رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در پایان می‌گوید: برای سرو سامان‌ دادن به وضعیت سوخت باید هم‌فکری باشد. باید با یک‌دیگر بنشینیم و برای سوخت برنامه‌ریزی کنیم. ما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر جلو بازی سوخت گرفته‌ شود و این‌گونه مسائل دیگر مطرح نشود. این یک واقعیت است که درحال حاضر بنزین آنقدر زیاد نیست و با این قیمت‌ها امکان قاچاق وجود نخواهد داشت. باید با هم‌فکری راه‌های قاچاق را مسدود کنیم و به این بازی پایان دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1