تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۴۰۴۴۳۰
گزارش/

ردپاي آقازاده‌ها و نمايندگان در هيات‌مديره‌ها / بررسی آقازاده‌های کهگیلویه و بویراحمد در کبنا

۶
۱
ردپاي آقازاده‌ها و نمايندگان در هيات‌مديره‌ها / بررسی آقازاده‌های کهگیلویه و بویراحمد در کبنا
کبنا ؛ روزنامه آرمان نوشت؛ 5 آبان بود که محمد شریعتمداری در جلسه رأی اعتماد برای تصدی وزارت کار چنین وعده داد:‌ «در صورت تصدی وزارتخانه، اسامی همه اعضای هیات مدیره شرکت‌های شستا را روی سایت قرار می‌دهم، چراکه معتقدم شفافیت پایه مبارزه با فساد است.» وعده شریعتمداری دلنشین بود، چرا که افشای هویت اعضای هیات مدیره شرکت‌های شستا سوالی بود که هیچ‌گاه به آن پاسخ صریح داده نمی‌شد، چرا که مشخص بود نام برخی از اعضای هیات مدیره شرکت‌های شستا سوالات زیادی را در اذهان پدیدار می‌کند. اما در 14 آبان با دستور محمد شریعتمداری این بار در جامه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، فهرست اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه این وزارتخانه برای دسترسی عموم، منتشر شد. این فهرست که در آدرس www. mcls. gov. ir قابل دسترسی است اسامی اعضای هیات مدیره 17 هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری تابعه وزارتخانه مذکور را شفاف سازی کرده است. البته پس از انتشار این لیست اما و اگرها آغاز شد و برخی عنوان کردند در اسامی اعلام شده، اطلاعات اشتباه یا متعلق به سال‌های پیش وجود دارد و لیست ارائه شده قدیمی است! فارغ از این ادعاها موضوع دیگری قابل تامل بود. چنانکه در بین اسامی منتشر شده از اعضای هیأت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا و صندوق بازنشستگی کشوری، نام‌های آشنایی به چشم می‌خورد. کسانی که خود چهره سیاسی یا نام آشنا هستند یا با افراد مشهور نسبت خانوادگی دارند. انتشار چنین لیست‌هایی در راستای شفافیت مالی دولت‌ها حیاتی است و دولتی موفق‌تر است که ابتدا بتواند گلوگاه‌های فساد و رانت‌های موجود در بدنه خود را بشناسد و به جنگ آن برود و مهم‌تر از آن، با انتشار و رسانه‌ای کردن آن، مردم را محرم بداند و آنها را در جریان بگذارد.
نام‌های آشنا در هیات مدیره شستا!
اعضای هیات مدیره شرکت‌های شستا همیشه حاشیه‌ساز بودند چنانکه گفته می‌شود در دولت‌های احمدی‌نژاد همواره اسفندیار رحیم مشایی، همراه همیشگی او و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری وقت در انتصاب مدیران و اعضای هیأت مدیره این صندوق نقش داشتند. به هر حال هر شرکت فعال دارای هیات مدیره است، اما زمانی این موضوع محل بحث می‌شود که از یک سو رقم حقوق اعضای هیات مدیره مشخص نیست و از سوی دیگر دلیل عضویت آنها به‌صورت شفاف اعلام نشده است. اکنون ابهام درباره نحوه حضور نام‌های آشنا در شستا به چالش جدیدی برای این صندوق تبدیل شده است. منصور حقیقت‌پور، نوذر شفیعی، داریوش قنبری، سید احمدرضا دستغیب، کمال‌الدین پیرموذن و روبرت بگلریان از نمایندگان ادوار هستند که نامشان در لیست منتشر شده از سوی وزارت کار قرار دارد. منصور حقیقت‌پوربه عنوان نایب رئیس هیأت مدیره هلدینگ صباانرژی، نوذر شیفعی در جایگاه‌ عضو هیأت مدیره شرکت صنایع شیر، حسین علایی عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا، مهدی وکیلی عضو هیأت مدیره شرکت خدمات پشتیبان صندوق بازنشستگی کشوری، کمال‌الدین پیرموذن عضو هیأت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری، سیداحمدرضا دستغیب عضو هیأت مدیره شرکت پشم‌شیشه ایران، سعید ‌ا...بداشتی: عضو هیأت مدیره کارخانجات پارس الکتریک، داریوش قنبری عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی ایلام که می‌گوید: این جایگاه را به دلیل تخصص و تجربه‌اش به دست آورده و اگر نماینده مجلس نبود موقعیت بهتر از این داشت. احمد محمود رباطی عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی فرآورد قشم، روبرت بگلریان عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی شیمی بافت، هادی وکیلی عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی دوده صنعت پارس، طه هاشمی عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین و... به عنوان نمونه یکی از سایت‌ها نوشت:‌ «مهدی وکیلی، فرزند محمدعلی وکیلی، نماینده تهران در مجلس، جزو اولین نام‌هایی بود که حضور او در شستا افشا شد. او که متولد 1370 و دانش‌آموخته علوم سیاسی است. تیرماه سال 95 موضوع استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از سوی محمدعلی وکیلی در مجلس کلید خورد. این آتش تند برای استیضاح ربیعی چند روز بیشتر تداوم نداشت و ناگهان نماینده‌ای که برای عملی‌شدن استیضاح عجله داشت، از ادامه پیگیری طرح، منصرف شد. رهاکردن طرح استیضاح وزیر با وجود جنجال‌های رسانه‌ای شبهه‌های فراوانی را ایجاد کرد».
شریعتمداری و اقدام تاریخی
محمد شریعتمداری صریح است و گرچه انتقاداتی به او وارد می‌شود اما هر از چندگاهی اقداماتی انجام می‌دهد که ماندگار می‌شود؛ مانند انتشار لیست هیات مدیره شرکت‌های شستا! او ابایی از آگاهی مردم از آنچه تا پیش از این بدون هیچ دلیلی محرمانه تلقی می‌شد ندارد و در دولت روحانی تا پیش از انتشار لیست شستا، آذری جهرمی وزیر جوان کابینه روحانی شفاف ساز واقعی بود به‌ویژه آن روز که لیست واردکنندگان تلفن همراه با ارز دولتی را منتشر می‌کرد. پس از آن، انتشار لیست ثبت سفارش قاچاق ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو در وزارت صنعت و لیست اعضای هیات مدیره شستا و صندوق بازنشستگی در وزارت کار، هر دو در دوران محمد شریعتمداری اتفاق افتاد. وزیر کار پس ۳۲ سال برای اولین بار اقدام به انتشار لیست اعضای هیات مدیره‌های شستا و صندوق بازنشستگی کرد مورد ستایش قرار گرفت و جالب آنکه در هر دو مورد از گوشه و کنار تخریب شد. شریعتمداری توضیح داده بود که ماجرا مربوط به دوره وزارت او نبوده است و دوما از چند ماه گذشته با همکاری سازمان بازرسی و حراست وزارت، پیگیری‌ها انجام شده بود، اما هنگام پیگیری‌های محرمانه لزومی به انتشار لیست نبوده است. شریعتمداری در توضیح لیست منتشر شده در وزارت کار گفته بود: «امکان بروز کاستی در ارسال اطلاعات وجود دارد؛ ضمن اینکه وجود برخی اختلاف میان لیست اعلامی و ثبتی طبیعی است، چون صدور حکم انتصاب تا ثبت رسمی یا پذیرش استعفا تا خروج از ثبت رسمی فرایندی زمان‌بر است.» شفافیت و انتشار لیست‌هایی که تاکنون به دلایل مبهم محرمانه تلقی می‌شد، اگر اقدامی بی‌سابقه در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی نباشد، اقدامی کم‌سابقه است.
حضور آقازاده‌های کهگیلویه و بویراحمدی در لیست شستا به زودی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. اما آنچه که مسلم است حضور فرزندان کهگیلویه و بویراحمد در رأس این شرکت‌ها را هم می‌توان خوب ارزیابی کرد و هم نوعی ویژه‌خواری و رانت‌خواری دانست. اگر نیروهای توانمند این استان در رأس شرکت‌ها باشند، بدون شک آنها می‌توانند دست سایر نیروهای استان را برای رشد بیشتر بگیرند، اما اینکه تنها هر چه منفعت است به خود، فرزندان و دوستان برسد و سایر نیروهای شایسته استان معطل فرصتی باشند، کار شایسته‌ای نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
United Arab Emirates
وش جانتون ویژ.
نوش جان
عدالت
Iran, Islamic Republic of
پسر آقای غ. یادت نره اون هم متولد ۷۲هست. پسر بچه هایی که نمیتونن برا خونشون تاسر نونوایی نون بگیرن حالا عضو هیات مدیره شرکت های بزرگ میشن. رو تحمل میکنن.خواهشا منتشرکن
Iran, Islamic Republic of
باید به حال این . رانت و فساد بیداد میکند و همه نهادهای نظارتی. آقای غ پ که چند روز گذشته به عنوان عضو هییت مدیره مناطق آزاد انتخاب شد فقط یک معلم عربی میباشد . آقای ق ی که عضو هیئت مدیره شرکت سیمان دماوند است قبلا دبیر ادبیات فارسی بوده . این در حالیست که خیل عظیم مهندسین بیکار در مملکت بیداد میکند.
علی
Germany
پسر آقای وکیلی متولد ۶۶ هستن ایشان علاوه بر هئیت مدیره توی شرکت شازند هم پست دارن
Iran, Islamic Republic of
اسامی اقازاده ها را چرا نمی زنید؟
صندوق بازنشتگی
Iran, Islamic Republic of
بله متاسفانه ژن خوب همینه پسر اقای غ پ در سیمان یاسوج عضو هیات مدیره موظف است متولد 67خدا به فریادمان برسد .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1