تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۴۰۴۴۲۴
بلاتکلیفی پروژه ایجاد شهرک تعمیرکاران یاسوج تا کی ادامه دارد

تعمیرکاران یاسوج و نفرین آیندگان

۵
۰
تعمیرکاران یاسوج و نفرین آیندگان
کبنا ؛کلاً شهر یاسوج، شهر عجیب غریبی است، از آن طرف می‌آیی به زندان مرکزی بر می‌خوری و تعمیرکارانی که در منطقه بنسنجان با ظاهرهای نامناسب، ازآن طرف هجوم وانت‌بارهای دوره گرد و تعمیرکارانی که در منطقه اکبرآباد نیز جولان می‌دهند، هم ترافیک ایجاده کرده‌اند و هم زیبایی شهر را به هم ریخته‌اند. وجود تعمیرکارانی هم گلستان‌های یاسوج را سیاه کرده‌اند. سال‌های زیادی افرادی که پرنده اقبال آنها را مسوولان شهرستان بویراحمد و استان معرفی کرده است، تصمیم گرفته‌اند که این تعمیرکاران را ساماندهی و شهرکی را با کاربری خدماتی، اقتصادی و رفاهی برای آنان بنا کند، اما متأسفانه علی رغم پرداخت هزینه‌های میلیونی از سوی تعمیرکاران ایجاد شهرک تعمیرکاران اندر خم یک کوچه مانده است.
8 سال پیش زمینی را در محدوده شهر یاسوج برای احداث شهرک تعمیرکاران در اختیار اتحادیه تعمیرکاران بویراحمد قرار گرفت و بعد از طی مراحل قانونی و خرید زمین و زدن سند منگوله‌دار به نام این اتحادیه، باز برخی از مسوولان دست روی این زمین گذاشته‌اند و زمینی را که روزی درجه 3 اعلام کرده بودند، دو باره درجه یک خواندند و عملاً مانع اجرای این پروژه شده‌اند. مسئله‌ای که نگرانی علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را به دنبال داشت.
افضل دهراب‌پور رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل شهرستان بویراحمد در این خصوص می‌گوید: چندین سال است که پروژه ایجاد شهرک تعمیرکاران یاسوج بلاتکلیف و علی رغم طی مراحل قانونی و خرید زمین این پروژه بر زمین مانده است.
دهراب‌پور بیان کرد: قرار است در بیش از 8 هکتار زمین برای بیش از دو هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد شود.
وی افزود: در این شهرک علاوه بر احداث 900 باب مغازه برای تعمیرکاران سایر مراکز خدمات رفاهی همانند بانک، فضای سبز، پارک و درمانگاه نیز احداث می‌شود و در واقع یک شهرک بسیار زیبایی را ایجاد خواهیم کرد و شهر را از وجود تعمیرکاران پراکنده که گاهاً هم ترافیک زیادی را رقم می‌زنند و هم بی‌نظمی‌ها ایجاد می‌کنند، نجات می‌دادیم.
دهراب‌پور با بیان اینکه این طرح در استان‌های دیگر نیز اجرا شده است، افزود: متأسفانه سنگ‌اندازی‌ها باعث شده که بعد از سال‌ها پروژه شهرک تعمیرکاران بلاتکلیف بر زمین بماند.
اسکندری مشاور پروژه شهرک تعمیرکاران شهرستان بویراحمد با بیان اینکه ورودهای شهر یاسوج با اصول شهرسازی سازگاری ندارد، اظهار کرد: وجود پراکنده صنف تعمیرکاران در ورودها و مرکز شهر یاسوج زیبنده پایتخت طبیعت ایران نیست و ساماندهی آنان ضرورت دارد.
مشاور پروژه در ادامه به برخی از مخالفت‌ها در خصوص اجرای این پروژه گریزی می‌زند و می‌گوید در تاریخ 3 تیرماه 97 دستگاه مربوطه که به امضاء آقای جعفر گوهرگانی رئیس وقت جهاد کشاورزی هم رسیده است، زمین مذکور را درجه 3 اعلام کردند و الان آن را درجه یک می‌دانند، که منطقی نیست.
وی با بیان اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی درجه 3 بودن زمین را تأیید کرده‌اند، افزود: این زمین، زمین دیم هست و قابلیتی برای کشاورزی ندارد.
اسکندری بیان کرد: اگر مسوولان با زمین مذکور برای اجرای پروژه شهرک تعمیرکاران موافق نیستند، چرا زمین جایگزین را معرفی نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح توجیه اقتصادی و فنی دارد، گفت: در ایجاد شهرک تعمیرکاران، امنیت و پایداری شغل این صنوف و زیبایی شهر نیز مورد توجه است و کاملاً منطبق با اصول شهرسازی است.
 اسکندری تاکید کرد: تعمیرکاران در حال حاضر امنیت کاری ندارند و بدون شک وقتی این شهرک با طراحی مدرن و زیبا احداث شود، هر تعمیرکار برای خود دارای برند می‌شود و همچنین از امنیت کاری بالایی نیز برخوردار خواهد شد.
وی افزود: بعضی از تعمیرکاران حرفه‌ای ما به دلیل نداشتن یک مکان ثابت و گاهاً مخالفت صاحبان املاک مجبور به گوجه فروشی می‌شوند.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد بعد از شنیدن این سخنان می‌گوید: طرح جامع شهرها باید بازنگری شود و همه موارد مرتبط با منظر و سیمای شهری احصا و برای اجرای فضاهای مطلوب برنامه ریزی شود.
احمدی اضافه می‌کند: اگر اقدامات آمایشی خوب و طرح جامع مبتنی بر قابلیت‌های شهر داشتیم و چیدمان فضا با طبیعت عجین می‌شد اکنون شهر و منظر دیگری داشتیم.
استاندار این موضوع را در انتقاد به جانمایی صنف تعمیرکاران خودرو به عنوان صنایع آلاینده به خارج از شهر عنوان کرد.
صنف تعمیرکاران خودرو 8.5 هکتار از اراضی حاشیه جاده کمربندی شهر یاسوج را با هزینه اعضا برای احداث شهرک تملک کرده و قرار است 400 واحد 90 و 100 متری در آن بسازند. حالا پس از 8 سال تغییر کاربری این ملک در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد.
در این نشست استاندار تاکید کرد: انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر به صورت جدی پیگیری شود اما باید دورنمای توسعه شهرهم در نظر گرفته شود.
علی محمد احمدی افزود: شهرک تعمیرکاران قرار است در مکانی دایر شود که در حال حاضر در اطراف آن یک پادگان نظامی قرار دارد و زمین‌های اطراف آن هم تغییر کاربری شده و در آینده منطقه مسکونی می‌شود.
وی ادامه داد: این زمین مستعد پیشرفت و در آینده بخشی از شهر خواهد بود در نتیجه احداث شهرک تعمیرکاران در چنین فضایی منطقی نیست. زیرا دلیل انتقال این صنایع و اصناف به خارج از شهرها، کاستن از حجم ترافیک و مصون کردن شهروندان از آلایندگی آنهاست.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی نه تنها مشکلی حل نمی‌شود که بر مشکلات هم افزوده می‌شود زیرا بخشی از منابع اتلاف خواهد شد بدون آنکه خروجی و دستاوردی داشته باشد.
احمدی اضافه کرد: مسئولان باید هنگام اعطای مجوزها 30 سال آینده را ببینند چنانچه در شهرستان گچساران صنف تعمیر کاران به خارج از شهر منتقل شد اما چون جانمایی از ابتدا اشتباه بود ظرف پنج سال شهرک‌هایی در اطراف آن احداث شد و همچنان مشکل به قوت خود باقیست.
وی ادامه داد: این طرح باید از نظر علمی بررسی شود و در نهایت باید علاوه بر طی مراحل قانونی، سیما و منظر شهری که جز حقوق مردم است در آن در نظر گرفته شود.
احمدی اضافه کرد: استقرار شهرک تعمیرکاران در منطقه کشاورزی و باغی و مناطقی که در آینده مسکونی می‌شوند به صلاح نیست.
وی تاکید کرد: درباره این طرح یا از جهاد کشاورزی استعلام نشده و یا جهاد کشاورزی با بی دقتی یا تحت معذورات اخلاقی اراضی درجه یک را به عنوان درجه سه معرفی کرده است.
استاندار خاطر نشان کرد مسئولان باید در هنگام پاسخ به استعلام‌ها و اعطای مجوزها جامع نگر باشند و در توضیح این موضوع اشاره‌ای به شهرک عمده فروشان شهر یاسوج کرد و گفت: اگر از ابتدا با دقت همه ابعاد این طرح بررسی می‌شد هیچ گاه شهرک این صنف رادر ورودی شهر یاسوج نمی‌ساختند.
در این نشست تغییر کاربری بخشی از اراضی کشاورزی حاشیه جاده ورودی شهر یاسوج و جلوی بازار عمده فروشان مورد بررسی قرار گرفت. که به رغم اینکه تمامی دستگاه‌های ذیربط در گذشته موافقت خود را با تغییر کاربری اعلام کرده بودند اما در شورای برنامه ریزی با آن مخالفت و از دستور کار جلسه خارج شد.
استاندار در توضیح دلایل مخالفت با این تغییر کاربری گفت: تنها در صورتی با تغییر کاربری این زمین موافقت می‌شود که کاربری مورد درخواست همسو و مشابه شهرک عمده فروشان باشد.
احمدی البته دست روی یکی از چالشهای توسعه دو طرف خیابان ورودی شهر یاسوج که از تل خسرو تا کارخانه قند ادامه دارد گذاشت. اراضی اطراف این جاده در تملک اشخاص است که در سالهای گذشته بخشهایی از این اراضی قطعه فروشی شده اما کنار جاده همچنان در اختیار مالک اصلی است.
استاندار گفت: این حق مالکان است که کاربری زمین خود را تعیین کنند اما مردم نیز حق و حقوقی دارند که باید در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: اگر مدیران جامع نگر بودند از همان ابتدا یا زمین بازار عمده فروشان را تا جاده اصلی جدا می‌کردند و یا با کاربری مسکونی موافقت نمی‌کردند.
احمدی یادآوری کرد: کاربری اطراف جاده اصلی شهر یاسوج نباید مسکونی باشد زیرا در آینده این منطقه مسکونی نیاز به فضای سبز، آموزشی و خدمات دیگر دارد از طرفی اهمیت بازار مهم عمده فروشان تحت شعاع منازل مسکونی اشخاص قرار می‌گیرد.
استاندار گفت: بازارها جز نمادهای شهر محسوب می‌شود و باید به گونه‌ای طراحی شوند که صاحب هویت باشند وبه سیما و منظر شهری آسیب نزنند.
احمدی افزود: حق یک مالک باعث نمی‌شود که حق جمعیت 300 هزار نفری شهر نادیده گرفته شود و آیندگان ما را توبیخ خواهند کرد که چرا در موقع تصویب این طرحها دقت لازم را نداشته‌ایم.
وی اضافه کرد اگر اقدامات آمایشی خوب و طرح جامع مبتنی بر قابلیت‌های شهر داشتیم و چیدمان فضا با طبیعت عجین می‌شد اکنون شهر و منظر دیگری داشتیم.
احمدی تاکید کرد: طرح جامع یاسوج باید بازنگری و همه موارد مرتبط با سیمای شهری احصا و برای اجرای فضاهای مطلوب برنامه ریزی شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد اجرای هرگونه طرح که منجر به توسعه استان می‌شود مستلزم جامع نگری و به عبارتی باید در طرج جامع شهر دیده شود تا آیندگان مسئولان امروز را بابت اجرای برخی طرح‌ها نفرین نکنند.
در حالی که کمیسیون 138 قانون اساسی تصویب کرده است که استانداران موظف هستند در راستای ایجاد مجتمع‌های صنفی نسبت به تأمین زمین، آب، برق و گاز و سایر زیر ساخت‌ها اقدام نمایند. با این وجود باید ببینیم که مسوولان کهگیلویه و بویراحمد در راستای ساماندهی صنف تعمیرکاران و سایر صنوف پرترافیک همانند عمده فروشان چه اقدام عملی انجام خواهند داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پس این قصه سر دراز دارد
فرعی های یک تا پنج بن سنجان (ما ساکن هستیم)از دست این تعمیر کاران چه عذابی میکشند گاها یک مغازه تعمیرگاه 20 متری بالای 5 خودرو همزمان تعمیر می کند که باعث راه بندان وترافیک میشود
Iran, Islamic Republic of
حرف گوهرگانی درسته. درجه یک است. و اونجا تبدیل به یک شهر جدید میشود. مشاور طرح خودش یکی از مالکین زمین مذکور است.
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا انقد طولش میدین یا یه زمینی برای تعمرکاران جایگزبن کنید یا هم جریان همین زمین های چنارستان رو درست کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا انقد طولش میدین یا یه زمینی برای تعمرکاران جایگزبن کنید یا هم جریان همین زمین های چنارستان رو درست کنید
رضایی
Iran, Islamic Republic of
سلام

الان ۱۰ تا ۱۲ سال هست که ما زمین خریدیم اما هنوز هیچ اقدامی نکردند یا یه زمین جایگزین کنید یا هم همین زمین ها رو جریان ش رو درست کنید و تحولش بدین از بس که کرایه مغازه رفته بالا دیگه بیکار بشیم بهتره
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
1