تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۰۴۳۴۴
مدیر دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

چگونه از مسمومیت با گاز CO جلوگیری کنیم

۰
چگونه از مسمومیت با گاز CO جلوگیری کنیم
کبنا ؛مدیر دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نصب آشکارگر گاز مونوکسید کربن دارای حساسیت به مقادیر کم گاز از خود  و خانواده هایتان محافظت نمائید.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، علی اکبر حکمتی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با گاز CO، اظهار کرد: مسمومیت با گاز مونوکسید کربن موضوعی است که عامه مردم درباره آن اطلاع خیلی کمی دارند. نه تنها این گاز منجر به مرگ و میر و ایجاد ضایعات عصبی پایدار در درازمدت می‌شود. تمامی افراد در معرض خطر قرار دارند ولی کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتری با منواکسید کربن هستند و علایم مسمومیت در آنها سریع و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود. همچنین غلظت گاز منواکسید کربن در فضای اتاق در ایجاد مسمومیت بسیار موثر است.
مدیر دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به راهکارهای جلوگیری از مسمومیت با گاز CO، افزود: اول؛ استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌کند. دوم؛ دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگازهای سمی ازدودکش است دراین صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی ازدریا پنجره تهویه درمحیط ایجاد نمائید. سوم؛ رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتماً نقص در سوخت رسانی وکمبود اکسیژن در محیط است که سریعاً باید تعمیر و سوخت رسانی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده وتولید گاز منواکسید کربن کند. چهارم؛ در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود. آیا از یک بیماری و یا درد نامشخص مثل خستگی و کوفتگی، دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی، رخوت، سرگیجه، سردرد و ... رنج می‌برید؟ به پزشک خود مراجعه کنید و تست کربوکسی هموگلوبین بدهید، بی درنگ از خانه‌تان بیرون بروید، مادامی که مونوکسید کربن در خون شما کاهش نیافته جایی نروید و از جای خود بلند نشوید.
پنجم؛ از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری کرد. ششم؛ از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ویا دارای نقص دردودکش جدا خودداری کنید. هفتم؛ هروسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل ومنتهی به فضای بیرون باشد.
هشتم؛ هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی که فاقد دودکش است، درون خانه، به خصوص هنگام خواب استفاده نکنید. نهم؛ درون خانه، به خصوص در محل خوابتان دستگاه هشدار مونوکسید کربن نصب کنید. دهم؛ تعمیر یا نصب وسایل گرمایشی توسط افراد بی تجربه باعث ایجاد خطر می‌شود.
علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن: علائم مسمومیت با منواکسید کربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شود. متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند. سعی در خوابیدن می‌کنند.
حکمتی ادامه داد: ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می‌دهد. ۱ – سردرد، 2 - ضعف جسمانی، 3 - سرگیجه و بی قراری، 4 - تهوع و استفراغ، 5 - خمیازه کشیدن بیش از حد، 6 – کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند، 7 – حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌روند. چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند. علائم مراحل پایانی و نزدیک به مرگ: کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان از علایم پایانی مسمومیت با گاز CO به شمار می‌روند که در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند.
وی به نحوه برخورد با افراد مسموم شده با گاز منواکسید کربن اشاره کرد و گفت: فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید. دوم، یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید. سوم، درصورت امکان اکسیژن دهی به فرد مسموم شده. چهارم؛ باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس ۱۱5 در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد توصیه کرد: مهم‌ترین چیز این است که شما خود و خانواده‌تان را می‌توانید در مقابل خطرات ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن با تهیه آشکارگر گاز مونوکسید کربن دارای حساسیت به مقادیر کم گاز محافظت نمائید. اگر شما یک آشکارگر نصب نمائید حداقل مطمئن خواهید شد که تمام کارهای لازمه جهت حفظ سلامتی تاان را انجام داده‌اید.
وی تاکید کرد: به یاد داشته باشید که در صورت مسمومیت با گاز CO خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده، قرار گرفتن در محیط باز از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1