کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی و تحلیل /

روزهای تلخی که «ترامپ» منتظر آن می‌ماند / گمانه ها از انتخابات فردای آمریکا

14 آبان 1397 ساعت 11:20

اگرچه دموکرات ها از هم اکنون با اطمینان می گویند که موج آبیِ حامیانِ آن ها حداقل در مجلس نمایندگان موفق خواهد شد اما این نگرانی را هم دارند که همچون انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ناگهان شرایط به نفع رقیب تغییر کند.


فضای پر‌خطری بر انتخابات کنگره حاکم است. این انتخابات صرفا آینده قوانین فدرال در زمینه مراقبت‌های بهداشت و درمان، مالیات و بسیاری از دیگر مسائل سیاسی را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد بلکه پای بحث مهمتری در میان است.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی در این باره می‌نویسد: رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا که برای افزایش آرای حزب جمهوریخواه کمپین کرده، در عمل روی این مساله مانور می‌دهد که می‌توان تمایلات رای‌دهندگان را با مواردی نظیر خشم، تنفر و ترس تغییر داد. بر‌خلاف دیگر اسلاف دونالد ترامپ، کسانی که احتمالا سیاست‌های مشابهی داشتند اما دست‌کم با حسن تعبیر یا استفاده از واسطه‌ها عمل می‌کردند، او این پیام تفرقه‌آمیز را از زبان و جایگاه قلدرمآبانه خودش بیان کرده است.
رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید حرکت کاروانی از مهاجران آمریکای مرکزی را که از مکزیک به سمت ایالات متحده در حرکت هستند تهاجم توصیف و تاکید کرده که گلوله واکنش مناسبی مقابل مهاجرانی خواهد بود که اقدام به پرتاب سنگ به سربازان آمریکایی کنند که به دستور او راهی مرز جنوبی آمریکا شدند. ترامپ همچنین در توئیتر تبلیغی ویدئویی منتشر کرد که کشته شدن دو پلیس آمریکایی به دست یک مهاجر مکزیکی غیرقانونی را به تصویر می‌کشد و مدعی شد دموکرات‌ها او را به کشورمان راه داده‌اند. دموکرات‌ها به او اجازه ماندن دادند.
حتی اگر این پیام تبلیغاتی کاملا حقیقت داشته باشد، که ندارد، مایه بروز التهاب و تنفر خواهد شد. دست‌کم یکی از موارد ورود مجدد فردی به صورت غیرقانونی به این کشور پس از آن انجام شد که دولت دموکرات بیل کلینتون او را در ۱۹۹۷ اخراج کرد. و حتی اگر هدف این پیام رای‌دهندگان هم نبوده باشند، باز هم نامناسب است چون چند روز پس از تهدید بمب‌گذاری علیه دموکرات‌ها و حمله مسلحانه به کنیسه‌ای بیان می‌شود که جان ۱۱ نفر را گرفت.
بدین ترتیب دونالد ترامپ نه به دنبال آرام کردن مردم نگران بلکه در پی سوءاستفاده از این خشم و التهاب است. این قطعا حرکت جسورانه‌ای است. هدف اولیه او‌- گرچه بیان نشده است- نهایی کردن سلطه بر حزب جمهوریخواه از طریق کارهای سیاسی آتش‌افروزانه است. برعکس، هدف دوم و گسترده‌اش این است که نشان دهد اصرار مخالفان بر گفتمان سیاسی مناسب‌تر، کار نمی‌کند. اینجا جایی است که رای‌دهندگان و حس همبستگی آنها، وارد عمل می‌شود. آنها این فرصت را دارند که با سیاستمدارانی که از کمپین عمیقا بدبینانه ترامپ حمایت یا حتی آن را تشویق می‌کنند، رد کنند. آنها این فرصت را دارند تا به کسانی که- از هر حزبی- علیه چنین موضعی می‌ایستند، جایزه بدهند.
این در حالی است که رییس‌جمهوری آمریکا گفت، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره باعث افزایش حضور سوسیالیسم در آمریکا و تهاجم انبوهی از تبهکاران آمریکای لاتین به کشور می‌شود. دونالد ترامپ شنبه شب گذشته در فلوریدا و در کمپین انتخاباتی کنگره در حمایت از کاندیداتوری ریک اسکات و رون دی‌سانتیس گفت: اگر دموکرات‌ها پیروز شوند، سوسیالیسم در فلوریدا اعمال می‌شود؛ به ونزوئلا خوش آمدید! رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت، دموکرات‌ها به دنبال پاکسازی مرزها هستند و مخفیانه افرادی را وارد آمریکا می‌کنند. برنامه مهاجرتی دموکرات‌ها تنها باعث قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و کارتل‌های تبهکار به داخل ‌آمریکا می‌شود.
همه‌چیز درباره انتخابات میان‌دوره آمریکا
انتخابات میان‌‌دوره‌ کنگره آمریکا عرصه جدیدی برای تقابل دموکرات‌ها و جمهوریخواهان است که می‌تواند تاثیر بسزایی در مدت زمان باقیمانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ و حتی انتخابات بعدی ریاست جمهوری این کشور داشته باشد.
انتخابات کنگره آمریکا تعیین‌کننده نمایندگان کنگره است. کنگره شاخه‌ای از دولت فدرال است که قوانین را تعیین می‌کند و شامل مجلس نمایندگان و مجلس سناست. برندگان انتخابات کنگره با آراء مردمی تعیین می‌شوند و بر‌خلاف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سیستم انتخاباتی آن از آرای الکترال استفاده نمی‌شود. در انتخابات میان‌‌دوره‌ آمریکا‌‌ (از این لحاظ که بین دو انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، چنین خوانده می‌شود)‌ رای دهندگان یک سوم سناتورهای آمریکا و تمامی اعضای مجلس نمایندگان را انتخاب می‌کنند.
انتخابات میان‌‌دوره تعیین‌کننده آن است که چه حزبی- دموکرات یا جمهوریخواه- کنترل هر یک از دو زیرمجموعه کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا را در دست خواهد داشت. حزبی که کنترل هر یک از این دو مجلس را در اختیار دارد معمولا در رای‌گیری‌های قانون‌گذاری آن مجلس پیروز می‌شود. قوانین پیشنهادی برای دریافت تایید رییس‌جمهور نخست باید تایید سنا و مجلس نمایندگان را به دست آورند.
مجلس نمایندگان آمریکا
اعضای مجلس نمایندگان در دوره‌های دو‌ساله در این مجلس حضور دارند. همه 435 عضو این مجلس در هر انتخابات میان‌‌دوره و نیز در انتخاباتی که هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، تعیین می‌شوند. شمار نمایندگان هر ایالت وابسته به جمعیت آن ایالت است. هر یک از نمایندگان یک ایالت، نماینده یک منطقه خاص از آن ایالت است که بر مبنای تقسیم‌بندی کنگره‌ای تعیین می‌شود. هر نماینده باید دست‌کم دارای 25 سال سن و هفت سال سابقه شهروندی آمریکا باشد و در ایالتی زندگی کند که نمایندگی آن را بر عهده دارد.
مجلس سنای آمریکا
سناتورها دوره‌های شش ساله دارند. در هر دوره از انتخابات شامل انتخابات میان‌دوره و نیز در انتخاباتی که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، یک سوم از آنها تعیین می‌شوند. سنا 100 سناتور دارد و هر ایالت آمریکا دارای دو سناتور است. سناتورها باید دست کم 30 سال سن و 9 سال سابقه شهروندی آمریکا را داشته باشند و در ایالتی که نمایندگی آن را بر عهده دارند، زندگی کنند. برای به دست آوردن اکثریت در مجلس سنا، تصاحب 51 کرسی و برای کنترل مجلس نمایندگان به دست آوردن 218 کرسی لازم است.
انتخابات ایالتی و منطقه‌ای
انتخابات ایالتی و منطقه‌ای می‌تواند در هر سالی یا هر زمانی طی سال برگزار شود. این انتخابات می‌تواند انتخاباتی سراسری در محدوده یک ایالت و برای تعیین فرماندار یا قوه مقننه ایالتی باشد. هر شهر می‌تواند شهردار خود را تعیین کند. این انتخابات همچنین می‌تواند برای تعیین قضات با مقامات محلی برگزار شود.
به نوشته ایندیپندنت، در حالی که انتخابات میان‌دوره به طور کلی نسبت به انتخابات سراسری هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری تعداد کمتری شرکت‌کننده دارد، تحقیقی در این باره نشان می‌دهد که سال‌جاری میزان شرکت رای‌دهندگان در انتخابات در سراسر آمریکا افزایش یافته است. براساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، نیمی از افرادی که برای شرکت در رای‌گیری نام‌نویسی کرده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته برای حضور در انتخابات سال 2018 مشتاق‌تر هستند و شمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری‌های مقدماتی در 31 ایالت آمریکا افزایش یافته است.
برای مثال، شمار آرای انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برای مجلس نمایندگان در ماه ژوئیه، نسبت به انتخابات مقدماتی میان‌دوره سال 2014، 84 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، ایالت‌ها هم رقابتی کلیدی را برای تعیین فرماندار و کرسی‌های قوه‌های مقننه ایالتی در انتخابات میان‌دوره‌ای در سراسر آمریکا شاهد هستند. نتایج این انتخابات برای آینده ریاست جمهوری دونالد ترامپ و همچنین برای برنامه‌های قانونگذاری احزاب دموکرات و جمهوریخواه اهمیت بسیاری خواهد داشت و می‌تواند تاثیری قابل توجه روی چشم‌انداز کلی سیاسی آمریکا داشته باشد.
کنترل کنگره در دست هر حزبی که قرار گیرد، آن حزب از مزیت تصویب قوانین پیشنهادی خود یا ممانعت از تصویب طرح‌های مخالف یا تایید نامزدهای رییس‌جمهور برای دادگاه عالی برخوردار است. البته انتخابات ایالتی برای تعیین فرماندار نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر انتخابات دیگر داشته باشد. برای مثال بنا به تصمیم فرماندار فلوریدا، بزهکاران این ایالت به طور دائم از شرکت در انتخابات منع شده‌اند و به دنبال این تصمیم، نزدیک به 5/1 میلیون نفر از اهالی فلوریدا از حق رای محروم هستند.
گفتنی است در صورتی که جمهوریخواهان کنترل کنگره را در دست گیرند، برخی از طرح‌های ترامپ و تعهدات او بار دیگر مطرح خواهند شد. برای مثال ترامپ شدیدا متعهد شده است که اوباماکر را لغو کند و سناتورهای جمهوریخواه سال گذشته این طرح را تایید نکردند.
در عین حال اگر دموکرات‌ها اکثریت را به دست آورند، می‌توانند از برخی اقداماتی که از سوی جمهوریخواهان مطرح شده، ممانعت کنند. مهم‌ترین اقدام آنان در صورت در دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان می‌تواند برگزاری جلسات استیضاح علیه دونالد ترامپ باشد؛ اقدامی که ترامپ به شدت در تلاش است تا از آن جلوگیری کند.
انتخابات کنگره آمریکا فردا، ششم نوامبر برگزار می‌شود و همزمان با آن ده‌ها انتخابات برای تعیین فرماندار و شهردار منطقه‌ای و قوه‌های مقننه ایالتی نیز برگزار خواهند شد. در حال حاضر کنترل هر دو مجلس کنگره آمریکا در دست نمایندگان جمهوریخواه است اما بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که در انتخابات میان‌دوره روز ششم نوامبر دموکرات‌ها بتوانند کنترل مجلس نمایندگان را به دست گیرند اگرچه سنا همچنان در اختیار جمهوریخواهان باقی خواهد ماند.

گمانه ها از انتخابات فردای آمریکا
رای دهندگان آمریکایی در حالی فردا به پای صندوق های رای خواهند رفت که از انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از حساس ترین رای گیری ها در میانه دوره ریاست جمهوری ایالات متحده طی دهه های اخیر یاد می شود.انتخاباتی که به  نوعی همه پرسی درباره سیاست های نامتعارف دونالد ترامپ در دو سال گذشته به شمار می رود که در عین حال می تواند محکی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 باشد. به نظر می رسد خود جمهوری خواهان و شخص ترامپ نیز تا حدودی به هزینه بر بودن این سیاست ها پی برده اند بنابراین در روزهای اخیر نشانه هایی از تغییر رویکرد را به اشکال مختلف از جمله فاصله گیری از سیاست های بن سلمان ولیعهد عربستان،  درخواست پایان جنگ یمن و عقب نشینی از سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران با توجه به تاثیر قیمت نفت بر بنزین مصرفی داخل آمریکا و... از خود بروز داده اند که به نظر می رسد همه این موارد به اقتضای شرایط انتخابات صورت گرفته به این  مفهوم که اگر جمهوری خواهان حاکم، در انتخابات میان دوره ای کنگره برنده شوند، حداقل در کوتاه مدت الزامی برای استمرار تغییرات اخیر نخواهند داشت هرچند امکان دارد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020  یا انتخابات کنگره برای انتخاب دو سوم بقیه اعضای نمایندگان دوباره نشانه هایی از تغییر رویکرد را از خود نشان دهند اما اگر در انتخابات میان دوره ای کنگره حزب دموکرات برنده شود این احتمال وجود خواهد داشت که هم تغییرات مشاهده شده در رویکرد اخیر آمریکا ادامه یابد و هم کاهش قدرت جمهوری خواهان در کنگره سرعت گیرد. بر این اساس می توان از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا به عنوان متغیری بسیار مهم در استمرار یا تغییر سیاست های نامتعارف ترامپ یاد کرد که دارای آثار و پیامدهای داخلی و خارجی خواهد بود. نشنال اینترست می نویسد: «شکست پیش بینی شده جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره تاثیر زیادی بر سیاست خارجی دولت ترامپ خواهد داشت و متحدان آمریکا باید ظرف چند ماه آینده خود را برای تغییر مهمی در موضع رئیس جمهور این کشور و تمرکز وی بر موضوعات داخلی آماده کنند.» روندصعودی دموکرات‌ها این در حالی است که بر اساس اطلاعات چند شرکت نظرسنجی و پیش بینی کننده انتخابات، دموکرات ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا موفق به شکست جمهوری خواهان در رقابت بر سر مجلس نمایندگان کنگره و به دست آوردن دوباره اکثریت کرسی‌های این مجلس خواهند شد. به گزارش هیل، یکی از این وبسایت ها به نام FiveThirtyEight که درباره انتخابات پیش بینی می‌کند، برآورد کرده که شانس دموکرات ها برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان آمریکا معادل ۸۲ درصد است. بر همین اساس این وبسایت پیش بینی کرده که ۸۰ درصد شانس وجود دارد که دموکرات ها حائز ۱۸ تا ۵۳ کرسی و به طور میانگین حائز  ۳۵ کرسی جدید در این مجلس شوند. بررسی های موسسه «کوک» نشان می دهد که جمهوری خواهان در حدود 45 حوزه انتخابی وضعیت خوبی ندارند و احتمال از دست رفتن آرای نامزدهای آن ها در این مناطق زیاد است. بسیاری از این حوزه ها در مناطق حومه ای شهرها قرار دارند ضمن این که بیشتر زنان سفیدپوست با تحصیلات دانشگاهی نیز علاقه ای به حمایت از جمهوری خواهان ندارند. با این حال FiveThirtyEight پیش بینی کرده که جمهوری خواهان همچنان بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنترل مجلس سنا را در دست خود خواهند داشت.با این حال،سایت «270TOWIN.COM»، پیش‌بینی کرد که سنا نیز افزون بر مجلس نمایندگان به‌دست دموکرات‌ها بیفتد. براساس نقشه انتخاباتی که این سایت منتشر کرده است، هنوز در کرسی‌های قطعی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خللی وارد نیامده و هنوز ۴۲ کرسی به‌طور قطع در دستان جمهوری‌خواهان است و ۲۳ کرسی نیز در دست دموکرات‌ها. اما آن چه تغییرات را به سود دموکرات‌ها رقم زده، احتمال برد دموکرات‌ها در مناطقی است که به رنگ آبی (دموکرات‌ها) متمایل شده‌اند و بر این اساس شانس کسب کرسی دموکرات‌ها از ۴۹کرسی به ۵۲ کرسی افزایش یافته و به‌ تبع آن نیز ۴۸ کرسی به جمهوری‌خواهان خواهد رسید. این درحالی است که سایت «realclearpolitics» در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده است که سنا بین دو حزب مساوی و ۵۰-۵۰ تقسیم شود. در چنین حالتی رای همچنان به سود جمهوری‌خواهان خواهد بود. در شرایطی که بر سر موضوعی آرای دو حزب مساوی باشد این معاون رئیس‌جمهوری است که وضعیت را از بلاتکلیفی خارج می‌کند و در چنین شرایطی با توجه به حاکمیت جمهوری‌خواهان در کاخ سفید، برتری همچنان با جمهوری‌خواهان خواهد بود. خوش شانسی جمهوری خواهان از این نظر است که انتخابات میان دوره ای برای تعیین تکلیف یک سوم کرسی های سنا برگزار می شود که سهم دموکرات ها در این تغییرات بیشتر است. از میان حدود 35 کرسی که برای آن ها انتخابات برگزار می شود، ممکن است 26 سناتور دموکرات تغییر کنند. این در حالی است که چنین موضوعی تنها ممکن است برای 9 سناتور جمهوری خواه اتفاق بیفتد.نیویورک‌تایمز در باب چرایی صعود غیرمنتظره دموکرات‌ها می‌نویسد: در زمان عادی سیاسی، کارنامه درخشان از عملکرد فوق‌العاده اقتصادی جمهوری‌خواهان می‌تواند برای فیل‌ها در روز انتخابات بسیار کمک حال باشد و موقعیت جمهوری‌خواهان را در کنگره تثبیت کند، اما روزهای منتهی به انتخابات نشان می‌دهد که سخنان ملی‌گرایانه ترامپ و جمهوری‌خواهان به ضررش تمام شده است. درحالی‌که در مدت مدیریت دونالد ترامپ در ایالات‌متحده، روزهای مبهم فراوانی وجود داشته، اما اقتصاد این کشور توانسته در همین زمان رشد قابل‌توجهی کند. اما این، آن موقعیتی نیست که جمهوری‌خواهان در انتظارش باشند. آن ها در روزهای آخر سال ۲۰۱۷ با تغییر قانون مالیات انتظار داشتند که پیام مثبت‌تری در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۸ دریافت کنند، چراکه رونق به بازار بورس بازگشته و نرخ بیکاری بسیار کاهش یافته است. آن ها همچنین در ماه دسامبر یک لایحه مالیاتی 1.5 تریلیون دلاری را تصویب کردند.همچنین در ادامه انتشار اخبار اقتصادی مثبت، اعلام شد که آمریکا همچنان به رشد اقتصادی‌اش ادامه داده و در ماه اکتبر نیز ۲۵۰هزار شغل دیگر افزوده و نرخ بیکاری به 3.7 درصد رسیده که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است. اما ترامپ همچنان در حال ادامه بازی براساس جزوه خودش است. در این شرایط نامزدهای انتخاباتی، اغلب مجبور به پاسخ دادن به توئیت‌های بی‌پایه و اساس دونالد ترامپ هستند. در عین حال رئیس‌جمهوری آمریکا با آلوده کردن آب روان و جاری اقتصاد این کشور با سخنان نژادپرستانه و ضدمهاجرتی، علیه خود اقدام می‌کند. او مدام با برجسته کردن خطر مهاجران، سخنان نژادپرستانه بر زبان می‌آورد. رشد رای زودهنگام و غیابی بیشتر آمریکایی‌ها از چند روز پیش از حضور چشمگیر مردم در رای‌گیری زودهنگام و غیابی صحبت کرده‌اند. به‌عنوان مثال تاکنون 31.5 میلیون نفر در رای‌گیری زودهنگام و غیابی شرکت کرده‌اند و هنوز دو روز دیگر نیز در پیش است .سلبریتی ها نیز همدوش با چهره های سیاسی طرفدار دموکرات ها که در راس آن ها اوباما قرار دارد، وارد گود شده و مردم را تشویق به رای دادن می کنند. عموما در انتخابات میان‌دوره‌ای میل عموم مردم به حضور در رای‌گیری زودهنگام نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، حدود ۴۷میلیون نفر شرکت کردند اما این رقم در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۴ حدود ۲۷ میلیون نفر بود. اما آمریکا امسال شاهد رشد حضور مردم در رای‌گیری زودهنگام است. مایکل مک‌دونالد، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا می‌گوید که آمار برخی رای‌دهندگان زودهنگام در برخی ایالت‌ها با آمار حضور آن ها در ریاست‌جمهوری برابری می‌کند. ۳۷ ایالت در آمریکا اجازه حضور مردم در رای‌گیری زودهنگام را می‌دهند. بیشتر این ایالت‌ها اجازه رای‌گیری غیابی را نیز می‌دهند. به‌عنوان مثال در تگزاس که شاهد رقابت در دو حوزه سنا و مجلس نمایندگان است، رشد قابل‌توجهی در رای‌گیری زودهنگام و غیابی دیده می‌شود.  کارشناسان می‌گویند که رشد قابل‌توجهی در برخی ایالت‌ها که رقابت قابل‌توجهی نیز در پیش ندارند دیده می‌شود. به اعتقاد این دسته، مدیریت ترامپ موجب شده است تا حضور سیاسی مردم آمریکا پررنگ‌تر از قبل شود. «کت کالوین»، بنیان‌گذار موسسه «spread the Vote» که یک موسسه غیرانتفاعی است می‌گوید: پیشتر وقتی در یک ایالت انتخابات برگزار نمی‌شد، مردم آن ایالت اصلا از انتخابات میان‌دوره‌ای خبر نداشتند اما هم‌اینک بیشتر مردم از تاریخ انتخابات میان‌دوره‌ای با خبر هستند. طرفداران هر دو حزب نیز همچون گلوله آتش شده‌اند. به همین منظور حضور مردم در رای‌گیری غیابی و زودهنگام در سال ۲۰۱۴، در ایالتی مانند نوادا ۱۰۰ درصد رشد داشته و در آریزونا و تنسی نیز از رشد ۹۶ درصدی برخوردار شده است.به هر روی، برخی رسانه ها و بسیاری از حامیان حزب دموکرات در ایالات متحده، انتخابات میان دوره ای را آزمونی برای تایید یا رد ترامپ ارزیابی می کنند. دموکرات ها البته این تجربه تاریخی را هم پشتوانه خود می بینند که در چند انتخابات میان دوره ای، حزبی که قدرت را در اختیار داشته، موفق عمل نکرده است. اگرچه دموکرات ها از هم اکنون با اطمینان می گویند که موج آبیِ حامیانِ آن ها حداقل در مجلس نمایندگان موفق خواهد شد اما این نگرانی را هم دارند که همچون انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ناگهان شرایط به نفع رقیب تغییر کند.


کد مطلب: 404332

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/404332/روزهای-تلخی-ترامپ-منتظر-می-ماند-گمانه-انتخابات-فردای-آمریکا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1