تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب : ۴۰۴۲۹۳
مدیرکل سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد

درباره واقعه عاشورا ابتدا نگریستن مهم است بعد گریستن

۰
درباره واقعه عاشورا ابتدا نگریستن مهم است بعد گریستن
کبنا ؛سید علی پرواز در چهارمین سوگواره منطقه‌ای شعر عاشورایی مشک تشنه که روز پنج‌شنبه (10 آبان ماه) برگزار شد، بیان کرد: اولین شعر در باب عاشورا در قرن چهارم هجری توسط کسانی سروده شد و به برکت جمهوری اسلامی سروده‌های زیادی از شاعران نامی ایران بوده است.
پرواز اظهار کرد: شعر عاشورایی آفاتی متوجه آن است کما اینکه حرکت ارزشمند حسین‌ابن‌علی هم آفاتی در طول تاریخ متوجه آن بود که به زیبایی دکتر مطهری درمورد تحریفات عاشورا سخن گفته است.
 وی افزود: از تحریفات شعر عاشورایی می‌توان غلو و مبالغه گویی، کلی گویی و کلیشه گویی را نام برد؛ و عظمت حرکت عاشورایی به قدری است که اصلاً نیازی به غلو و مبالغه نیست و سیره عملی ومذهبی اهل بیت سیره ارزشمندی است که هر جا با غلو و مبالغه در بیان ما آمیخته شود فقط فرصتی به دست دشمن داده است.
مدیرکل سیاسی استانداری بابیان اینکه عناصر معنوی عاشورا عبارت‌اند از عرفان، عشق، حماسه و شاعر عاشورایی با تلفیق این سه عنصر می‌تواند به زیبایی پیام عاشورا را به تصویر بکشاند، گفت: امیدواریم شعرا با اندیشه ورزی وبا هوشمندی بتوانند درس نامه‌ی واقعه عاشورا را با بیانی نو گرایانه و امروزی رعایت کنند.
 وی از آسیب‌هایی که شعر عاشورایی سخن گفت و افزود: یکی از آسیب‌های شعر عاشورایی توقف در گریستن و گریه ستاندن است که می‌تواند آسیبی باشد برای شعر عاشورایی کما اینکه این آسیب متوجه حرکت مسیر عاشوراییست، حقیقت نگریستن بر مسائل ابا عبدالله است.
پرواز بیان کرد: شاعران عاشورایی باید اهداف حرکت امام حسین را با نیازهای امروزه پیوند بزنند اشک ریختن بر حسین (ع) مهم است و مهم تر از اشک ریختن برای حسین (ع)، باید جان ما هم راستا و در جهت افق جان حسین قرار بگیرد.
پرواز گفت: حرکت امام حسین (ع) سراسر جوشش، یاری و تکاپوست و سراسر حقیقت است یک انسان آزاده ظلم پذیر نیست و ایستایی را در جامعه نمی‌تواند بپذیرد و هیهات من الذله شعار یک انسان آزاده است.
وی افزود: شاعر عاشورایی می‌تواند شعرهای ارزشمندی بسازد و شعر برای جامعه تفهیم و تبیین کند؛ شاعر عاشورایی باید جوهره آزادگی را نشان دهد و شعرش به گونه ای باشد که تصویر زیبایی از هویت را نشان دهد و در رفتار هم اینگونه نشان دهد.
پرواز خاطر نشان کرد: شعر شاعران باید تبیین فلسفه شهادت، تحلیل فرهنگ عاشورا، تبلیغ حماسه عارفانه، تحسین آرمان گرایی مؤمنانه و توصیف عشق متعهدانه باشد.
مدیرکل سیاسی استانداری اظهار کرد: شعر عاشورایی اثرات خود در جامعه را باید داشته باشد و شاعرانی هستند که تصویر زیبایی از آزادی خواهی و آزادگی امام حسین را به جامعه نشان می‌دهند و در شعر عاشورایی باید آرمانهای عاشورا با نیازهای امروز جامعه پیوند بخورد و با شعرعاشورایی و بیان هنری، روح عاشورایی در کالبد جامعه دمیده شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1