تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۴۰۴۱۷۸
در گفت‌وگو کبنا مطرح شد

مرگ خاموش در کمین خانواده‌ها / مراقب گاز «آدم‌کش» باشید

۰
مرگ خاموش در کمین خانواده‌ها / مراقب گاز «آدم‌کش» باشید
کبنا ؛هر ساله افرادی زیادی به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست می‌دهند اما با وجود این اتفاقات ناگوار هنوز برخی با سهل‌انگاری از کنار این مرگ خاموش می‌گذرند و جان خود و اعضای خانواده‌شان را به بازی می‌گیرند. رعایت نکات ایمنی سد محکمی در مقابل این غول آدم کش (گاز منواکسید کربن) است که یقیناً انجام دادن این نکات ایمنی سلامتی خانواده را به همراه دارد. در همین رابطه با دکتر افسانه پژهان گفت‌وگویی انجام گرفته که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
کارشناس محیط زیست معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ذغال برای گرم کردن فضای بسته به خصوص پارکینگ‌های محصور و چادر استفاده نکنید.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، افسانه پژهان اظهار کرد: سالانه در کشور ما افراد زیادی‌ها در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست می‌دهد بیشتر این موارد در اثر رعایت نکردن اصول ایمنی توصیه شده می‌باشد.
 کارشناس محیط زیست معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: منو اکسید کربن گازی بدون رنگ بدون بو و بدون خاصیت تحریک کنندگی است این گاز به سرعت در هوا پراکنده می‌شود میل ترکیبی بسیار بالایی با هموگلوبین دارد بطوریکه میل ترکیبی آن ۲۵۰ بار بیشتراز میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین می‌باشد به همین دلیل به‌سرعت فرد را دچار مشکل می‌کند..
 علائم مسمومیت با این گاز همانند علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا سایر مسمومیت‌ها می‌باشد سردرد تهوع سرگیجه شکم درد احساس ناخوشی و سرفه خشک است تنها با این تفاوت که در مسمومیت با گاز تب وجود ندارد
 کارشناس محیط زیست معاونت غذا و داروی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: منو اکسید کربن عمدتاً حاصل احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی مثل نفت، گاز، بنزین و چوب می‌باشد و با رعایت کردن اصول ایمنی می‌توان از مسمومیت با این گاز جلوگیری کرد.
 وی افزود: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است باید متوجه باشیم که بخاریهای بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز منوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند. در صورت استفاده از بخاری و شومینه نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.
 پژهان افزود: رنگ شعله بخاری و سایر وسایل پخت و پز و یا شعله آبگرمکن باید آبی باشد و چنان چه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد نشان دهنده سوخت ناقص و تولید گاز co است که باید سریعاً بررسی و رفع مشکل گردد.
 وی گفت: باید مرتباً لوله‌های دودکش را بررسی و مطمئن شوید که گرفتگی ندارند بهترین نوع دودکش بر سر پشت بام لوله‌های H مانند است همچنین گرم بودن لوله دودکش بخاری یا آبگرمکن دلیل بر درست خارج شدن گاز می‌باشد و در صورت سرد بودن بلافاصله باید سیستم چک شود و رفع مشکل گردد.
 این کارشناس دانشگاه اصرار داشت: که بخاری نفتی یا گازی بدون دودکش درون خانه و یا فضای بسته به‌ویژه در هنگام خواب استفاده نکنید. همچنین نکته مهمی که باید بدانیم از منو اکسید کربن به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود و به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود چه در منزل و چه در زمان تفریح که بیرون هستید به هیچ عنوان برای گرم کردن در چادر یا فضای بسته از ذغال و یا پیک نیک برای گرم شدن استفاده نکنند در پارکینگ مخصوصاً پارکینگ‌های محصور، از خوابیدن در ماشین روشن خودداری کنید تا از بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیر جلوگیری نماییم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1