تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۰۳۹۶۲
بررسی و تحلیل /

جهانگيري مي‌ماند يا مي‌رود؟

۰
جهانگيري مي‌ماند يا مي‌رود؟
کبنا ؛«ظریف و جهانگیری استعفا دادند» این شایعه روز دوشنبه بود؛ سند آن هم اظهارات روز یکشنبه اسحاق جهانگیری است به‌ویژه آن بخش که تاکید کرد: «من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم» نخستین گلایه جهانگیری پس از 5 سال حضور در دولت روحانی زلزله بزرگی در مجامع سیاسی و غیرسیاسی ایجاد کرد و برای همه سوال شد که چرا آرام‌ترین و از خودگذشته‌ترین عضو کابینه در روزی که دولت مشغول برنامه‌ریزی برای وزارتخانه‌های بی‌وزیر است، اینچنین درددل و از نداشتن اختیار در دولت گلایه می‌کند. برخی پیش از گلایه معاون اول از وضعیت او در دولت آگاه بودند و آنچه جهانگیری بیان کرد موضوع جدیدی برای آنها نبود، چرا که می‌دانستند تصمیمات دولت نه با مشورت معاون اول بلکه با اعمال نظر حلقه‌‌ای اتخاذ می‌شود که به دور روحانی هستند و تمایل به نقش آفرینی جهانگیری ندارند.
کرباسچی؛ یکی به میخ و یکی به نعل
روز یکشنبه اظهارنظر قابل تاملی از سوی دبیرکل حزب کارگزاران منتشر شد. کرباسچی گفت: «اگر من به‌ جای جهانگیری بودم که حتی نمی‌توانستم منشی خودم را هم تغییر دهم، یک روز هم در کابینه نمی‌ماندم.» کرباسچی در حالی از جهانگیری می‌خواهد به‌خاطر وضعیتی که دارد به حضورش در پاستور پایان دهد که مجموعه‌های تحت مدیریت حزب او با آنچه سبب نارضایتی معاون اول شده، رابطه خوبی دارند. انتخاب دیروز نوشت: «کرباسچی امكانات عريض و طويل رسانه‌اي حزب كارگزاران را تنها و تنها در ازاي يك حكم ساده دفتر رئيس جمهور به يك عضو جوان و جویای نام خود، در اختيار واعظي و رقباي جهانگيري گذاشت و همه اين امكانات را عليه معاون اول رئیس جمهور بسيج كرد! گو آنکه این رسانه‌ها در فضای مکتوب اقبالی ندارند، اما نفس این اقدام جای تعجب بسیار است.» اما ظاهرا کرباسچی کمی در موضع خود نسبت به بیرون آمدن جهانگیری از دولت تجدیدنظر کرده است. او تلاش دارد محور گلایه‌های معاون اول را از دخالت افراد نزدیک رئیس جمهور در همه امور به مراجعات به جهانگیری تقلیل دهد. بنابراین دیروز گفت: من فکر می‌کنم آقای جهانگیری این سخنان را در واکنش به مراجعاتی که به ایشان می‌شود، بیان کرده‌ است. مراجعات به ایشان نسبت به مسائل مختلف زیاد است و آقای جهانگیری خواسته‌ که بگوید با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو است. کرباسچی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود جهانگیری از سمت معاونت اولی استعفا داده‌اند؛ آیا این مسأله صحت دارد؟ بیان کرد: «من از این مسأله اطلاعی ندارم و فکر هم نمی‌کنم که واقعیت داشته باشد. وی با بیان اینکه برای کشور بهتر آن است که دولت با هماهنگی بیشتر و افراد با اختیارات کافی‌تر شکل بگیرد، عنوان کرد: اینکه فردی در مسئولیتی قرار بگیرد که از اختیاری برخوردار نباشد و در کار او نیز کارشکنی صورت بگیرد، بدتر از نبودنش است. قطعا نبود آقای جهانگیری ضربه‌ای به نیروهای حامی دولت به ویژه جریان اصلاحات خواهد بود ولی ضربه بدتر آن است که آقای جهانگیری نتواند به وظایف خود عمل کند و نتواند حتی یک منشی را عوض کند هرچند که این سخن را مبالغه می‌دانم».
هماهنگی دولت یعنی رفتن جهانگیری؟
اما اظهارات یک نماینده مجلس قابل تامل بود. الیاس حضرتی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است نوبخت جایگزین جهانگیری شود یا خیر، گفت: من چنین چیزی نشنیدم ولی آقای روحانی احتمالا تصمیم گرفته دولتش را هماهنگ‌تر کند. نماینده تهران در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات روز گذشته جهانگیری که گفته بود: «تا این لحظه اجازه برکناری منشی خود را هم پیدا نکردم» گفت: «به نظرم آهنگ، آهنگ رفتن آقای جهانگیری است. من مجموع اخبار و تحلیلم این است که ایشان از دولت خواهد رفت.» هماهنگ کردن دولت به چه معناست؟ آیا روحانی درصدد است معاون اول خود را از طیف اعتدال و توسعه انتخاب کند تا دیگر گلایه‌ اختیار کم از سوی امثال جهانگیری مطرح نشود.
موضع جهانگیری چیست؟
عصر دیروز اما جهانگیری در اینستاگرام خود نوشت؛ «واقعیت اين است که ما در دولت یازدهم در دستیابی به اهدافمان موفق بودیم. توانستیم ثبات را به اقتصاد كشور بازگردانیم، نرخ تورم را یک رقمی کردیم، فضای بین‌المللی را مساعد کردیم، بسیاری از تابوها را در مذاکرات برجام شکستیم. اينكه برخی از دوستان كليپ‌های سخنان من كه در زمان انتخابات رياست جمهوری از دستاوردهای دولت يازدهم دفاع می‌كردم در فضای مجازی پخش مي كنند مربوط به آن دوره است كه همه این اتفاقات افتاد. من هنوز هم از همه آن دستاوردها دفاع می‌کنم».
تکذیب استعفای ظریف
روایت استعفای ظریف هم از ابتدا مشخص بود نسبتی با واقعیت ندارد، چرا که او پرچمدار موفقیت‌های بزرگ کشور در عرصه دیپلماسی است که مشهورترینش را باید برجام دانست. مشخص نیست استعفای وزیر امور خارجه با چه هدفی مطرح شد. روابط عمومی وزارت امور خارجه به ادعاهای منتشر شده در مورد استعفای ظریف واکنش نشان داد. در متن منتشر شده در این زمینه آمده است: روابط عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرسازی و شایعه پراکنی سخیف برخی بیماران متوهم که آرزوهای خام و سبکسرانه خود را برای کناره‌گیری وزیر امورخارجه به نام خبر منتشر می‌کنند، اعلام می‌کند این خبرسازی‌های سراسر دروغ حتی ارزش پاسخگویی یا تکذیب ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1