کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد

طعم و رنگ غیر طبیعی آب شرب«کوشک ابول»/آب کلر زنی نمی شود!/جفتا:احتمال تبانی آبدار با خانه بهداشت!

30 مهر 1397 ساعت 22:19

در پی اعتراض شدید اهالی روستای کوشک ابول از توابع بخش مرکزی کهگیلویه با بیش از 160 خانوار از نا سالم بودن آب آشامیدنی خود و تهدید سلامتی کودکان و اهالی روستا در این خصوص گزارشی تهیه شده است که در زیر می خوانید.


در پی اعتراض شدید اهالی روستای کوشک ابول از توابع بخش مرکزی کهگیلویه با بیش از 160 خانوار از نا سالم بودن آب آشامیدنی خود و تهدید سلامتی کودکان و اهالی روستا در این خصوص گزارشی تهیه شده است که در زیر می خوانید.
یکی از اهالی روستای کوشک ابول در گفتگو با کبنا اظهار کرد:مسیر آب آشامیدنی روستا را به دلیل فرسودگی لوله ها از شهرک دره گلالی تغییر دادند که این تغییر مسیر باعث قطعی و کم فشاری آب به مدت 10 روز شد،حال نیز 4 روز است که آب وصل شده ولی طعمش عادی نیست،رنگش به زردی می زند وقتی آن را می نوشیم حالت تهوع داریم ،به خانه بهداشت اطلاع دادیم و گفتند گزارش فرستادیم برای آبفار روستایی ولی کسی برای پیگیری نیامد.
وی ادامه داد:در مسیر جدید آب آشامیدنی روستا باز هم از لوله های زنگ زده با طول عمر بیش از 20 سال استفاده کرده اند،روز اول گفتیم شاید این تغییرات غیر عادی به دلیل جدید بودن مسیر آب است ولی الان 4روز است که آب ما طمع و رنگش طبیعی نیست و این سلامتی کودکان و اهالی روستا را تهدید می کند.

لوله های جدید فرسوده و زنگ زده هستند
دهیار روستای کوشک ابول نیز در گفتگو با کبنا اظهار کرد:لوله های قبلی مسیر آب به شهرک دره گلالی وصل بود مشکل داشتند ،برخی انشعاب غیر مجاز می گرفتند،برخی مواقع لوله ها دزیده می شد که باعث مشکل در آبرسانی می شد.
درویشی ادامه داد:حدود یک هفته است که مسیر آب را عوض کردند وبه پشت شهرک بردند ولی از لوله های زنگ زده و فرسوده بالای 20 سال که نصب بودند ولی بلااستفاده بودند مجددا استفاده شد که اب در آن ها مزه می دهد .
وی گفت :ابتدا فکر کردیم شاید به دلیل مسیر جدید است ولی الان 4 روز است که رنگ و طمع آب غیرطبیعی است،فکرکنم خانه بهداشت روستا به آبفا روستایی اطلاع داده باشد.
 
آب کوشک ابول کلر زنی نمی شود /2 سال  است گزارش می دهیم!
بهوز روستا در گفتگو با کبنا اظهار کرد:دو سال است که به رئیس آبفار کهگیلویه گزارش می دهیم که آب اشامیدنی ما هیچ ضد عفونی نمی شود،کلر زنی انجام نمی شود خودشان در جریان هستند ولی «جفتا» هیچ اقدامی برای کلر زنی منبع نکرده است .
وی گفت:هرماه گزارش می دهیم که آب آشامیدنی آلوده است کلر زنی نمی شود، هر مستندی از شبکه بهداشت می خواهید ما داریم که ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه آب الوده باعث انواع بیماری ها از جمله،وبا ،حسبه اسهال های روده ای می شود تصریح کرد:آب روستای کوشک ابول با 160 خانوار،روستای چغل با 60 خانوار و تنگ زرد با 13خانوار از این منبع تامین می شود که همین وضعیت را دارند.
 
احتمال تبانی ابدار با خانه بهداشت روستا/آب کوشک ابول با کیفیت است!
رئیس آبفار کهگیلویه نیز در گفتگو با کبنا اظهار کرد:لوله های آب قدیمی بود ولی نشتی آن ها را گرفتیم و امسال هم مخزن را وارد مدار کردیم آب روستا مشکل آلودگی ندارد،کیفیتش مناسب است چون کلر زنی می شود.
ولی جفتا عنوان کرد:فقط مزه آب ممکن است تغییر کرده باشد که آن هم به دلیل جدید بودن مسیر عبور آب است که ممکن است آشغال در مسیرش باشد و مشکلش حل می شود.
جفتا گفت:آبدار ما روزانه کلر سنجی می کنند و از خانه بهداشت هم ماهانه تاییدیه می گیرد و به ما گزارش می دهد.
وی در پاسخ به سوال کبنا مبنی بر اینکه می گویند آب کلر زنی نمی شود گفت: ممکن است یک روز کلر زنی صورت نگیرد ولی آبدار با خانه بهداشت تبانی کرده باشد وخانه بهداشت برایش تاییدیه کلر زنی صادر کند و آبدار هم تحویل ما بدهد.
به گزارش کبنا از دهدشت،ناهماهنگی میان دهیاران،آبداران،خانه بهداشت و آبفار روستایی به خوبی مشهود است که خار این ناهماهنگی و عدم نظارت تنها به چشم کودکان و اهالی روستا می رود.
انشعابات غیر مجاز،شکستگی لوله ها،دزدیده شدن لوله ها،عدم نظارت دقیق آبداران  از جمله مشکلات شایع در اکثر روستاهای شهرستان کهگیلویه است که هر چند وقت یکبار زندگی را به کام اهالی روستاهای کهگیلویه تلخ می کند.
بنا بر این گزارش،امید می رود آبفار کهگیلویه تدبیری بیندیشد و بر عملکرد آبداران خود در روستاها نظارت بیشتر و دقیق تری داشته باشد چرا که به خوبی می دانیم هر گونه آلودگی یا تغییر غیر عادی در آب آشامیدنی عامل انواع بیماری و تهدید جدی برای سلامت انسان است.
 
 -------------------------------
گزارش از فاطمه خطیبی
-------------------------------
 


کد مطلب: 403952

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/403952/طعم-رنگ-غیر-طبیعی-آب-شرب-کوشک-ابول-کلر-زنی-نمی-شود-جفتا-احتمال-تبانی-آبدار-خانه-بهداشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1