تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۰۳۸۲۲
عدم اشتغالزایی مهمترین عامل مهاجرت روستایی است

مدیرکل روستایی کهگیلویه و بویراحمد را به امامزاده سید محمود قسم دادند / تخلفات مالی دهیاران چاروسا

۱
۰
مدیرکل روستایی کهگیلویه و بویراحمد را به امامزاده سید محمود قسم دادند / تخلفات مالی دهیاران  چاروسا
کبنا ؛
مدیرکل دفتر امور روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عدم اشتغالزایی مهمترین عامل در مهاجرت از روستاهای استان است.
به گزارش کبنا، امروز با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری، بخشدار چاروسا دهیاران و شوراهای روستاهای چاروسا نشست بررسی مشکلات روستاها و دهیاران برگزار شد.
سید خداداد موسوی در این نشست با بیان اینکه دهیاران نماینده دولت در هر روستا هستند بیان کرد: ما با تمامی مشکلاتی که دغدغه دهیاران و شوراها است آشنا هستیم و به صورت روزانه با آنها برخورد می‌کنیم و ما از مدیرانی هستیم که بزرگ زاده همین منطقه هستیم و می‌دانیم چه مشکلاتی وجود دارد و تمامی مشکلات را می‌دانم.
مدیرکل دفتر امور روستایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دهیاران باید با پشتوانه شوراها تلاش کنند تا مشکلات مردم در روستاها را برطرف کنند و به همین دلیل است که مردم شورا انتخاب می‌کنند تا بتوانند مشکلاتشان برآورده شود و ما هم باید تلاش کنیم تا یک نیرو خوب برای جامعه روستایی باشیم.
وی با بیان اینکه 45 درصد جمعیت استان ما را روستاها تشکیل می‌دهد افزود: متاسفانه شیب مهاجرت از روستاها به شهرها بسیار افزایش یافته و همچنان ادامه دارد که امیدواریم کمک کنیم تا این مهاجرت کاهش یابد و روستاها خالی نشوند و به شهرها بروند و درسته که مشکلات و خدمات در شهرها کمتر است اما صفا و صمیمیت در روستاها بیشتر است.
موسوی تصریح کرد: همه ما در قبال روستاها و مردم روستا مسئول هستیم و باید تلاش کنیم تا مهاجرت روستاها کاهش یابد و باید خدمات نظام را در سال‌های گذشته به خصوص در روستاها دید و امروز در روستاهای بسیار دور دست برق و آب و خدمات آموزشی ارائه می‌شود که باید قدردان هم بود اما مشکلاتی هم وجود دارد که نیاز است با همکاری و وحدت برطرف شوند.
مدیرکل دفتر امور روستایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کار ما در روستاها مشکلاتی وجود دارد که مهاجرت زیاد شد یادآور شد: عدم اشتغال مهمترین اولویت در مهاجرت مردم از روستاها به شهرها است که دولت از طریق تسهیلات اشتغال‌زایی تلاش می‌کند تا به روستائیان از طریق تسهیلات با سود کم درصد بتوانند کمکی به اشتغالزایی کنند و امسال سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد 300میلیارد تومان است که باید تلاش کرد تا این تسهیلات به افراد نیازمند تحویل داده شود.
وی در خصوص تخلفات مالی دهیاری‌ها و شوراها هم اشاره و گفت: تخلفاتی در روستاهای چاروسا از طریق مالی صورت گرفت و ما به دنبال مچ گیری نیستیم اما به دنبال این هستیم که بتوانیم این مشکلات را به حداقل برسانیم اما مشکلاتی که از سوی دهیاران این منطقه گفته شد که تلاش میکنیم تا خودروهای دهیاری ها منطقه را افزایش دهیم و در خصوص پاره وقت و تمام وقت بودن مشکلات دهیاری‌ها را با جمعیت هزار نفر به تمام وقت بودن تبدیل خواهیم کرد.
موسوی همچنین از بخشدار چاروسا به دلیل برگزاری چنین دوره ها و کلاس برای اولین بار در این منطقه تشکر کرد.



علی محمودی هم در این نشست با بیان اینکه دهیاران دراعمال مدیریت توسعه همه جانبه و آبادانی روستاها نقش مهمی دارند اظهار داشت: با توجه به عمق محرومیت و پراکندگی روستاها و گستردگی حوزه،نیازمند توجه ویژه به این منطقه است همانطور که استاندار و دولت نگاه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته دارند امیدواریم امور روستایی هم به این منطقه توجه ویژه داشته باشد.
بخشدار چاروسا بیان کرد: به دلیل دوری از مرکز استان و شهرستان اقدامات برای محرومیت زدایی در این منطقه با تاخیر صورت گرفته که امیدواریم امکاناتی از جمله خودروهای زباله، ماشین های سبک و نیمه سنگین به دهیاری ها برای این منطقه فراهم شود و به دلیل حجم بالا دهیاران یک نیرو مالی بسیار کم است که نیاز است از طریق استخدامی یک نیرو دیگر مالی افزایش یابد 
وی افزود: شوراها باید با قوانین آشنا باشند و همه موضوعات را به دهیار نسپارند و بر امرات روستانظارت داشته باشند و که نیازمند همکاری دهیاران با شوراها است که بتوانند در پروژه ها همدیگر را کمک کنند.
محمودی ادامه داد: تلاش کردیم تا بتوانیم کار دهیارها و مراحل اجرای پروژه ها را قانونی پیش ببریم و همچنین برای اجرای طرح هادی در روستاها جلسه آموزشی توجیهی توسط بنیاد مسکن در بخشداری وبرگزار شد و از تمامی مدیران شهرستان برای حضور در جلسات و بررسی مشکلات دهیاران دعوت شد و مشکلات دهیاران بیان شد.
وی ادامه داد: تعاونی دهیاران بخش چاروسا غیر فعال بود که با مکاتباتی که انجام شده دوباره فعال خواهد شد و در برخی از روستاها پروژه های نیمه تمام وجود داشت که امسال اولویت کاری ما است تکمیل کنیم.



در ادامه به نمایندگی از دهیاران؛ معصومی دهیار دشت آزادی به مشکلات دهیاران پرداخت و بیان کرد: دهیاران و شوراهای اسلامی محوریت توسعه پایدار در روستاها هستند.
دهیار دشت آزادی گفت: دهیاریها با حداقل امکانات مالی و نیروی انسانی خدمات مطلوبی داشته و نقش عمده ای در توسعه روستایی ایفا نموده اند که تداوم این مسیر با همکاری و همراهی بیشتر وبهره مندی از تمام ظرفیت ها امکان پذیر است.
وی به مشکلات دهیاری ها اشاره و تاکید کرد: نبود ماشین بیل مکانیکی در دهیاری ها، ماشین آتش نشانی و کمبود خودرو حمل زباله و همچنین نیمه تمام شدن پروژه های عمرانی، پاره وقت بودن کار دهیارها، عدم احترام و حفظ جایگاه دهیاران در دیگر ادارات از مهمترین مشکلات دهیاری ها است.
ارشیا رئیس شورای دهستان جاورده هم در این نشست خاطرنشان کرد: شوراها وظایف خود را به خوبی نمی دانند و مردم تنها شورا را به عنوان انتخاب دهیار و مهر زدن برای کمیته امداد و بهزستی می شناسند و متاسفانه دهیارها ضمانت اجرایی و برای برطرف شدن مشکلات مردم ندارند و حتی برخوردهای بسیار ناپسندی با آنها هم می شود.
اکبر دیناری هم در این نشست با تقدیر از برگزار کنندگان این نشست با بیان اینکه دهیاران در خط مقدم خدمت در روستاها قرار دارند و رفع تمامی مشکلات برعهده آنان است تصریح کرد: دهیاران تنها متولی امور عمرانی روستاها نیستند بلکه این مدیران باید به عنوان مدیر ارشد روستا خود در تمامی امور از جمله بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سایر مسایل روستا نیز مسئول بدانند.
رئیس شوراهای بخش چاروسا تاکید کرد: نیاز است برای دهیاران دوره های مختلفی برگزار شود تا دهیاران و شوراها بتوانند از این دوره ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. 
وی با بیان اینکه پاره وقت و تمام وقت بودن دهیاران مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد ادامه داد: امیدواریم تلاش شود تا جمعیت مورد نظر برای تمام وقت و پاره وقت بودن را پایین تر آورد تا دهیاران که زحمات زیادی را متحمل می شوند مشکلات مالی آنها برطرف شود.
از حاشیه های این نشست اطلاع نداشتن دهیاران از وضعیت مالی خود که جای سوال بود برای مدیرکل امور روستایی، قسم دادن مدیرکل امور روستایی توسط رئیس شورای دهستان جاورده به امامزاده سید محمود(ع) چاروسا برای حل مشکلات روستای خود از مهمترین حواشی این نشست بود. (منبع: فارس)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تخلفات مالی و حیف ومیل بیت المال در دهیاریهابسیار زیاد است متاسفانه هیچگونه نظارتی انجام نمیشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1