کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیگیری مبالغ واریز شده به حساب افشین ولی خانی برای کمک هزینه پسرش:

بازی با اعتماد مردم

19 مهر 1397 ساعت 23:26

سر انجام کمک‌ها‌ی مردمی هنوز هم نا پیداست؛ مردمی که برای کمک به پسر بچه‌ای مبالغی هرچند ناچیز ارائه کرده‌اند و حالا معلوم نیست که این مبالغ بدون در نظر گرفتن رضایت واریزکنندگان قرار است کجا استفاده شود! اما سوالی که مطرح است این است که آیا این موضوع به اعتماد عمومی صدمه نمی‌زند و مردم را برای کمک به دیگران دلسرد نمی‌کند؟


 گروه اجتماعی: بعد از زلزله سر پل ذهاب بود که سلبریتی‌ها‌ برای کمک به زلزله زدگان هر کدام به صورت مجزا شماره حسابی ارائه دادند تا مردم مبالغی را که می‌خواهند کمک کنند به این حساب‌ها‌ واریز کنند! بعد از آن هم این موضوع بارها تکرار شد و شاهد بودیم که کمک‌ها‌ی میلیاردی مردم بار‌ها‌ و بارها در حساب سلبریتی‌ها‌ جمع شد اما اقدامی برای شخص خاصی صورت نگرفت! برای مثال می‌توان به کمک‌ها‌ی جمع آوری شده در حساب یک هنرمند و سلبریتی برای کمک به حلما، دختری که بیماری اس ام‌ای داشت اشاره کرد. مبلغ نجومی برای کمک به حلما جمع آوری شد اما این مبلغ هیچ وقت صرف کمک به حلما نشد! پس از آن هم بارها دیده شد که هر کس برای کمک به بیماری شماره حساب شخصی خود را ارائه می‌کرد و با جریحه دار کردن احساسات مردم مبالغی پول به جیب می‌زد! این روزها هم گفته می‌شود مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برای بهبود علی ولی خانی، پسری که گفته می‌شد با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند، جمع آوری شده اما دیروز طی اطلاعیه‌ای موسسه محک اعلام کرد که این پسر 8 ساله، مدتی است که بهبود یافته است! در این بین اینکه اعتماد مردم چه می‌شود و تکلیف مبالغ واریز شده چه خواهد بود سوال‌ها‌یی است که در پیگیری‌های آفتاب یزد، کسی پاسخگوی آنها نبود.

 اشک شوق برای پایین آمدن قیمت دلار
ماجرا از روزی شروع شد که کلیپی از افشین ولی خانی در حالی که برای پایین آمدن قیمت دلار اشک می‌ریخت پخش شد. وقتی دلیل اشک‌هایش را پرسیدند، گفت که پسری سرطانی دارد خوشحال است که با پایین آمدن قیمت دلار، قیمت دارو‌ها‌ هم کاهش می‌یابد، پدری که می‌گفت هر آمپول پسرش را پس از گرانی ارز به قیمت 3میلیون و 300هزار تومان می‌خرد در حالی که قبل از گرانی‌ها‌ قیمت هر آمپول یک میلیون و صد هزار تومان بوده است. این کلیپ در فضای مجازی با واکنش‌ها‌ی بسیاری همراه بود تا جایی که حتی در اخبار 20:30 هم منتشر شد و از آن به عنوان خوشحالی مردم برای پایین آمدن نرخ ارز یاد کردند.

 فرمول یک و احساسات بر انگیخته
بعد از این واکنش‌ها‌ بود که افشین ولی خانی که حالا به یک سلبریتی تبدیل شده بود به همراه پسرش، علی ولی خانی، راهی برنامه فرمول یک شدند. در برنامه فرمول یک هم مجری برنامه به همراه 2 مهمانش به خلق صحنه‌ها‌ی احساسی پرداختند تا جایی که به گفته مخاطبین این برنامه بار‌ها‌ اشک مخاطبین جاری شد اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که نه تنها در این برنامه، حتی قبل و بعد از این برنامه هم هیچ کس به این نکته اشاره نکرد که علی ولی خانی، پسرک 8 ساله‌ای که از 4 سالگی با سرطان دست و پنجه نرم کرده حالا بهبود یافته و تنها برای چکاپ هر از گاهی راهی محک می‌شود!
بعد از برنامه بود که طبق روال این روزها در فضای مجازی شماره حسابی اعلام شد و مردم هم برای کمک به کودکی که فکر می‌کردند هنوز درگیر بیماری سرطان است به واریز کمک‌ها‌ی نقدی پرداختند تا اینکه مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون پول به حساب علی ولی خانی واریز شد. بعد از واریز این مبلغ نجومی بود که علی ضیاء در صفحه اینستاگرامش به مردم اطلاع داد که مبلغ مورد نظر جمع آوری شده و مردم لطف کنند دیگر پول واریز
نکنند!

 علی چند سالی است که بهبود یافته!
صبح روز گذشته خیریه محک اطلاعیه‌ای در خصوص « علی ولی خانی» منتشر کرد که در آن ذکر شده بود:« این فرزند محک از مرداد سال ۱۳۹۴ مبتلا به بیماری لنفوم هوچکین (یکی از انواع سرطان‌های غدد لنفاوی) بوده و از همان تاریخ با ضریب حمایت صد در صد تحت حمایت محک قرار گرفته است. مندرجات و مستندات پرونده ایشان حاکی از آن است که خوشبختانه این فرزند عزیز محک در سایه حمایت‌های بی‌دریغ و بیکران مردم نیکوکار سرزمین‌مان در تیر ماه سال ۱۳۹۵ از چنگال بیماری رهایی یافته و به استناد گزارش مکتوب پزشک معالج در بیمارستان مرکز طبی در تاریخ ۶ تیر ۱۳۹۵ شیمی درمانی به اتمام رسیده و اکنون جهت معاینات دوره‌ای مراجعه می‌کند. این بیمار از تیر ماه سال ۱۳۹۵ تاکنون، به طور مکرر برای انجام چکا‌پ‌های دوره‌ای و آزمایشات مرتبط با آنها به بیمارستان مرکز طبی مراجعه نموده‌ و در هر نوبت، هزینه‌های مرتبط با آن را نیز از موسسه محک دریافت کرده‌ است. آخرین مراجعه بیمار به بیمارستان مرکز طبی تهران برای چکاپ و آزمایش‌های دوره‌ای در تاریخ ۲مهر۱۳۹۷ بوده است، که هزینه آن نیز توسط موسسه محک پرداخت شده است. ضمناً به دلیل قبولی در امتحانات مدرسه جایزه کارنامه برای تشویق کودک جهت ادامه تحصیل پرداخت شده است. همچنین ایشان هزینه مسافرت به تهران را نیز دریافت کرده‌اند. گزارش‌های حمایت مالی و مصاحبه‌های مددکاران موسسه محک مستقر در درمانگاه خون بیمارستان مرکز طبی و همچنین آخرین گزارش پزشک معالج بیمار که در مورخه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ دریافت شده است، خوشبختانه حاکی از تداوم وضعیت درمان علی فرزند عزیزمان مبنی بر پایان شیمی درمانی و انجام معاینات دوره‌ای است.»

 محک: پولی دریافت نمی‌کنیم!
بعد از این اطلاعیه بود که مبلغ واریز شده به حساب علی ولی خانی پسرک 8 ساله، چالش بر انگیز شد تا جایی که برخی خبر‌ها‌ حاکی از این بود که افشین ولی خانی اعلام کرده که مردم بیش از احتیاج او کمک کرده اند و او مازاد کمک‌ها‌ی مردمی را به خیریه محک پرداخت می‌کند؛ اما آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه خیریه محک درباره انتقال این مبالغ به حساب محک، در نامه‌ای خطاب به علی ضیا مجری برنامه فرمول یک گفته بود: «محتوای ارائه شده در برنامه جنابعالی که منجر به جمع‌آوری مبالغی شده است با اطلاعات مستند موجود در پرونده حمایتی بیمار در موسسه خیریه محک، پرونده درمانی بیمار در بیمارستان مرکز طبی کودکان و اظهار نظر صریح و مکتوب پزشک معالج مطابقت ندارد و هر ۳ مستندات فوق تصریح بر قطع درمان کودک بیمار در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ و انجام چکاپ و آزمایش‌های دوره‌ای تاکنون دارد. با عنایت به موارد فوق و همچنین با توجه به نیت اهداکنندگان وجوه به حساب آقای افشین ولی‌خانی که برای پرداخت هزینه‌های درمان فرزند ایشان بوده است، روش انتقال قانونی مبالغ جمع‌آوری شده براساس اطلاعات ارائه شده، برای موسسه خیریه محک ناشناخته است» و به این ترتیب این موسسه به نوعی با این نامه از قبول وجوه ارائه شده سر باز زد.

 همه حرف‌ها‌ را در اطلاعیه زده ایم
در پی این اطلاعیه، انتظاری مسئول اطلاع رسانی موسسه محک در گفت و گو با آفتاب یزد، با تاکید بر این موضوع که وجوه واریز شده به حساب افشین ولی خانی، برای هزینه‌ها‌ی درمان فرزند ایشان بوده است، گفت: «در واقع نیت پرداخت کنندگان کمک به بهبود هر چه زودتر فرزند افشین ولی خانی بوده و روش انتقال قانونی مبالغ جمع‌آوری شده براساس اطلاعاتی است که به مخاطبین ارائه شده و ما بر این اساس نمی‌توانیم پول را دریافت کنیم مگر اینکه تمام کسانی که کمک کرده اند و وجهی پرداخت کرده اند با نیت کمک به محک این کار را انجام داده باشند که در این خصوص این طور نبوده است. اگر کامنت‌ها‌ را چک کنید متوجه این موضوع خواهید شد! در واقع بازتابی که از فضای مجازی در این خصوص گرفته می‌شود نمایانگر این است که کمک‌ها‌ صرفا برای کمک به بهبود علی بوده نه برای کمک به موسسه محک؛ با توجه به نیت پرداخت کنندگان وجوه به حساب افشین ولی خانی که برای پرداخت هزینه‌ها‌ی درمان ایشان بوده ما نمی‌توانیم این مبلغ را برای کمک به خیریه محک دریافت کنیم.»
او در ادامه توضیح داد: «ما نمی‌دانیم روش قانونی برای در یافت این وجوه به چه صورت است چون این مبالغ از اطلاعاتی که ارائه شده پرداخت شده است. درباره سرنوشت پول باید با کسانی که این جریان را راه انداخته اند صحبت کنید. آقای احمدیان مدیرعامل موسسه خیریه محک معتقد است که همه حرف‌ها‌ در اطلاعیه‌ای که منتشر شده گفته شده و در این خصوص نیازی به صحبت دوباره نیست. آنچه مدنظر محک بوده تمام و کمال در اطلاعیه ذکر شده است.»

ولی خانی: پولی از مردم درخواست نکردم!
در تماس با تلفن همراه افشین ولی خانی خانمی پاسخ داد که خود را همسر آقای ولی خانی معرفی کرد و درباره اطلاعیه محک برای قبول نکردن وجوه پرداخت شده توسط مردم ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفت: «من اصلا پولی از مردم درخواست نکردم که پول به حساب من ریخته اند! محک به چه کسی گفته پول را قبول نمی‌کند! اصلا من رو در رو می‌روم و با رئیس محک حرف می‌زنم غیر از این کاری نمی‌توانم انجام دهم! من بعد دو روز برنامه‌ای تهیه می‌کنم و با رئیس محک صحبت می‌کنم اگه قبول کردن که سر ما منت گذاشته اند اگرهم نه که یک تصمیمی برای آن می‌گیریم! در حال حاضر کارت مسدود است و تنها می‌توانند به آن واریز کنند ما اجازه برداشت از کارت را نداریم! پسرم کمی مریض است، سرما خورده و من یک سری مشکلات شخصی دارم، وقتی مشکلاتم حل شد حتما فکری برای پول می‌کنم.»

واکنش علی ضیاء
برای پیگیری بیشتر با علی ضیاء مجری برنامه فرمول یک که خیلی‌ها‌ او را به دلیل فضای احساسی که در برنامه اش به وجود آورد متهم به بازی با احساسات مردم می‌دانند تماس گرفتیم، صحبت‌ها‌ی این مجری تلویزیونی خیلی می‌توانست در پیگیری وجوه واریزی موثر باشد اما او جواب سوالات را به برنامه فرمول یک روز گذشته ارجاع داد و در این برنامه نیز ذکر کرد: «وقتی عطری به شما داده می‌شود، شما اگر آن را احتیاج نداشته باشید به کس دیگری می‌بخشید! برای وجوه جمع‌آوری شده هم به این صورت است که افشین ولی خانی مازاد کمک‌ها‌ی نقدی را به محک بخشیده است!
در صورتی که محک این مبالغ را قبول نکند به خیریه دیگری سپرده می‌شود!»
سر انجام کمک‌ها‌ی مردمی هنوز هم نا پیداست؛ مردمی که برای کمک به پسر بچه‌ای مبالغی هرچند ناچیز ارائه کرده‌اند و حالا معلوم نیست که این مبالغ بدون در نظر گرفتن رضایت واریزکنندگان قرار است کجا استفاده شود! اما سوالی که مطرح است این است که آیا این موضوع به اعتماد عمومی صدمه نمی‌زند و مردم را برای کمک به دیگران دلسرد نمی‌کند؟


کد مطلب: 403660

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/403660/بازی-اعتماد-مردم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1