کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قراردادهای بالای 350 میلیون شهرداری تهران بررسی می شود

اتاق شيشه‌اي شهردار

19 مهر 1397 ساعت 9:49

اما اين كار مسلما به اين سادگي‌ها امكان پذير نيست . براي همين ابتدا مقرر شد تا اطلاعات مربوط به قراردادهاي بالاي يك ميليارد تومان را منتشر كنيم و در گام بعد قرار شده تا سقف معاملات منتشر شده را كاهش دهيم و به 250 ميليون تومان برسانيم. يعني با اين حساب از اين پس اطلاعات مربوط به تمامي قراردادهاي بالاي 250 ميليون تومان در سامانه شفاف‌سازي منتشر خواهد شد.


قراراست قراردادهاي بالاي ۲۵۰ميليون تومان شهرداري تهران در راستاي شفاف‌سازي منتشر شود. اين اقدام درپي دستور شهردار تهران در دستور كار قرار گرفته است و اين در حالي است كه پيش از اين قراردادهاي بالاي ۱ميلياردتومان منتشر مي‌شد. تاريخچه شفاف‌سازي در بدنه شهرداري تهران به سال‌ها قبل برمي‌گردد. يعني همان زماني كه اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر چهارم، از شهردار تهران بارها درخواست كردند تا اطلاعات مربوط به قراردادهاي خود را در اختيار آنها قرار دهد تا از صحت و سلامت آنها مطمئن شوند. درخواستي كه هيچ‌گاه اجابت نشد تا قاليباف كليد مديريت تهران را با تمام ابهام‌هاي مالي آن به «محمدعلي نجفي» تحويل دهد. شايد هم براي همين بود كه نجفي از همان ابتدا و از شهريور سال 96 با شعار فسادستيزي و شفاف‌سازي در فرآيندهاي مالي شهرداري كارش را آغاز كرد و از آن به عنوان يكي از راهبردهاي جديد شهرداري تهران براي اعتمادسازي شهروندان و ارتقاي سلامت اداري ياد كرد. كار تا آنجا بالا گرفت كه در همين راستا كميته‌اي با عنوان كميته شفافيت و شهر هوشمند نيز در شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل و بهاره آروين عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر به عنوان مسوول اين كميته در شوراي شهر معرفي شد. در گام بعد نيز، كارگروهي با نام كارگروه سامانه شفافيت شهرداري تهران تشكيل و جلسات كارشناسي متعددي با حضور نمايندگاني از شوراي شهر، سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات و معاونت مالي و اقتصاد شهري تشكيل شد. اين كميته در اولين گام در آبان سال گذشته، اعلام كرد كه مي‌خواهد اطلاعات تمامي قراردادهاي بالاي يك ميليارد توماني شهرداري را روي سايتي مجزا وبا همين نام قرار دهد. در ادامه مسير، سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران وب‌سايت سامانه شفافيت شهرداري تهران را به نشاني shafaf.tehran.ir از آذر ماه 1396 به صورت آزمايشي راه‌اندازي كرد. اما اين سايت در آخرين روزهاي فروردين امسال بود كه رسما رونمايي شد تا براي اولين‌بار در تاريخ مديريت شهري اطلاعات عملكرد داخلي شهرداري تهران اعم از قراردادهاي كلان و بودجه شهرداري در دسترس شهروندان قرار گيرد و مجموعه شهرداري تهران از ديدگاه‌هاي اصلاحي شهروندان براي مديريت بهتر شهر استفاده شود . راهي كه بعد از نجفي نيز با جديت بيشتري از سوي محمدعلي افشاني، شهردار جديد تهران دنبال شد تا اين سايت به يكي از الگوهاي كم‌نظير در حوزه شفاف‌سازي مديريتي و اداري بدل شود و راهگشاي مسيري باشد كه افشاني از آن به عنوان مبارزه با «فساد» در شهرداري ياد كرده و مي‌كند. اما اطلاعات «قرارداد‌»ها تنها چيزي نيست كه در سايت شفاف‌سازي منتشر مي‌شود . آروين با ذكر برخي ديگر از كاربردهاي اين سامانه گفته است: يكي ديگر از اهداف ما ثبت اطلاعات املاك شهرداري تهران است. سازمان املاك واقعا نمي‌توانست اطلاعات معاملاتش را در سامانه فعلي قراردادها ثبت كند چون اساسا اين سامانه فقط براي قراردادهاي هزينه‌اي و مناقصه طراحي شده و چون معاملات اين سازمان از جنس خريد و فروش ملك بود، ثبت اطلاعات نمي‌توانست صورت بگيرد، ولي مقرر شد كه ظرف يك ماه اين مناسب‌سازي براي ثبت بدون گردش اطلاعات معاملات اين سازمان صورت گيرد و بدين‌ترتيب اطلاعات معاملات انجام‌شده در سازمان املاك در دوره جديد مديريت‌شهري منتشر و در وب‌سايت شفاف در دسترس عمومي قرار گيرد.
وي تصريح كرده است: در صورت مناسب‌سازي سامانه قراردادها براي ثبت باگردش معاملات سازمان املاك، ما مي‌توانيم سامانه قراردادها را به عنوان سامانه جامع معاملات بشناسيم چون وقتي يكي از متفاوت‌ترين نوع معاملات در سامانه قراردادها ثبت مي‌شود، خود اين سامانه از آن حالت منحصر به ثبت اطلاعات قراردادهاي هزينه‌اي خارج مي‌شود و مي‌تواند خريدوفروش املاك را هم در خودش ثبت كند. در واقع با اجراي اين طرح و اعلان عمومي آن، يكي از مهم‌ترين انواع معاملات يعني تهاترها و خريد و فروش املاك، امكان ثبت در سامانه جامع معاملات را پيدا مي‌كند.
شفاف‌سازي مديران!
يكي ديگر از اطلاعاتي كه روي سايت شفاف‌سازي شهرداري قرار گرفته است، اطلاعات مربوط به مديران شهرداري است. چندي قبل آروين در توييتي، خبر از انتشار اطلاعات شخصي مديران شهرداري در اين سامانه داد. وي در پيام خود نوشت: با دستور شهردار محترم تهران، آقاي افشاني اطلاعات مديران ارشد شهرداري تهران بر روي وبسايت # شفاف دردسترس شهروندان قرار گرفت .اجرايي شدن الزامات طرح تعارض منافع، حتي پيش از تصويب شورا، نشان‌دهنده‌ همسويي اصلاح‌طلبانه و شفافيت‌خواه شوراي شهر و شهرداري تهران است. بدين‌ترتيب هم اينك چند هفته‌اي است كه اطلاعات مديران شهرداري تهران مانند: پست سازماني، تاريخ انتصاب، سمت قبلي، ميزان سابقه كار، مقطع، رشته و محل اخذ آخرين مدرك تحصيلي متعلق به مديران ارشد شهرداري تهران و اعضاي هيات‌مديره سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه شهرداري روي سايت ياد شده قرار گرفته است تا هيچ ابهامي در خصوص انتصاب‌ها و ارتباط‌هاي فاميلي و حزبي در آنها مبهم نماند.
يك گام ديگر 
ديروز اما معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران خبر ديگري را در اين زمينه منتشر كرد كه نشان از تغيير سطح قراردادهاي شهرداري كه قرار است روي سايت قرار گيرد ،داشت . حجت‌الله ميرزايي، با بيان اينكه در فصل اول برنامه پيشنهادي پنج‌ساله سوم توسعه كه چندي پيش به شوراي شهر تهران تقديم شد، شفافيت يكي از اصول مهم مديريت شهري قلمداد شده، تصريح كرد: شهروندان بايد از تمامي قراردادهاي درون شهرداري مطلع باشند. در همين راستا هم بود كه در سال گذشته با راه‌اندازي سامانه شفافيت، در فاز اول تمامي قراردادهاي بالاي يك ميليارد تومان در اين سامانه منتشر شد. معاون شهردار تهران از انتشار اطلاعات مربوط به قراردادهاي 250 ميليون تومان در سامانه شفافيت قراردادهاي شهرداري خبر داد و گفت: در برنامه سوم توسعه، فصلي به عنوان حكمروايي شهري پيش‌بيني‌شده كه يكي از اصول مهم در اين حكمروايي، موضوع شفافيت است؛ هرچقدر مردم بيشتر در جريان امور باشند، ضريب مشاركت آنها در اداره شهر بالاتر رفته و اعتماد و انسجام اجتماعي هم ارتقا مي‌يابد. وي با بيان اينكه يكي از نوآوري‌هاي مديريت شهري در برنامه سوم توجه و تمركز بر موضوع حكمروايي شهري است، تصريح كرد: هوشمند‌سازي شهري، شفافيت در امور، استفاده از فناوري‌هاي نوين در اداره شهر و برخورد با فساد از مظاهر حكمروايي خوب شهري است؛ اگر شهر شفاف باشد، بسياري از مشكلات ساختاري در سازمان و برون سازمان شهرداري حل خواهد شد و با حل اين مشكلات، نيمي از مشكلات شهر نيز برطرف مي‌شود. ميرزايي، تصريح كرد: بر اساس ماده 8 احكام پيشنهادي برنامه پنج‌ساله سوم توسعه، شهرداري تهران موظف شده تا كليه معاملات و فرآيندها، تراكنش‌ها و تصميمات امتيازآور شامل كليه قراردادهاي متوسط به بالا، مناقصه‌ها، مزايده‌ها، تهاترها، اسناد مربوط به واگذاري‌ها، مجوزهاي بهره‌برداري از املاك و مستغلات شهرداري، مصوبات و آراي قطعي كميسيون‌هاي ماده 100 قانون شهرداري‌ها و ماده 5 شهرسازي و هرگونه كمك نقدي و غير نقدي به اشخاص حقوقي و حقيقي را در سامانه شفافيت اعلام كند.
وي پيوستن شهرداري تهران به سامانه دسترسي و انتشار آزاد اطلاعات را در همين راستا ارزيابي كرد و گفت: از ابتداي امسال، با پيوستن شهرداري به اين سامانه، به 95 درصد سوالات و درخواست‌هاي شهروندان از شهرداري پاسخ‌ داده‌ شده است و اين آمادگي هم وجود دارد كه شهروندان از هر بخش شهرداري كه سوالي دارند، در سامانه مربوطه مطرح و پاسخ خود را دريافت كنند. وي همچنين در گفت‌وگوي خود با «اعتماد» گفت: اگر اصل قضيه را بخواهيم، بايد تمام معاملات، داد و ستدها، تراكنش‌ها، تهاترها، قراردادها و.... شهرداري بايد براي مردم اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي شود . اما اين كار مسلما به اين سادگي‌ها امكان پذير نيست . براي همين ابتدا مقرر شد تا اطلاعات مربوط به قراردادهاي بالاي يك ميليارد تومان را منتشر كنيم و در گام بعد قرار شده تا سقف معاملات منتشر شده را كاهش دهيم و به 250 ميليون تومان برسانيم. يعني با اين حساب از اين پس اطلاعات مربوط به تمامي قراردادهاي بالاي 250 ميليون تومان در سامانه شفاف‌سازي منتشر خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه تاكنون اطلاعات چند قرارداد بالاي يك ميليارد توماني شهرداري در اين سامانه ثبت شده است نيز گفت: تا امروز اطلاعات مربوط به بيش از 330 قرارداد در سامانه شفاف‌سازي منتشر شده است.


کد مطلب: 403644

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/403644/اتاق-شيشه-اي-شهردار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1