تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۴۰۳۵۹۳
از سوی اتاق ایران ارائه شد

۱۲راهکار خروج از مشکلات ارزی

۰
۱۲راهکار خروج از مشکلات ارزی
کبنا ؛اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه همواره پیشنهادات و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرده است، هرچند مسئولان دولتی یا به این پیشنهادات توجهی نکرده یا زمانی به آنها مراجعه کرده‌اند که کار از کار گذشته است. روز گذشته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور 12 راهکار برای خروج از مشکلات تجاری و ارزی پیشنهاد کرد. شافعی در این نامه آمادگی اتاق ایران را برای ارائه راهکارهای تفصیلی و عملیاتی به دولت اعلام داشت. نوسانات ارزی از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و در فروردین امسال به اوج خودش رسید. سیاست‌ها و دستورالعمل‌های دولت برای این وضع بحرانی بسیاری از فعالان اقتصادی را از آینده کسب‌وکار در کشور نگران کرده و آنها همواره نکاتی را به دولت گوشزد می‌کنند. این نکات چه در قالب نامه‌نگاری و چه به صورت برگزاری جلسات متعدد اطلاع‌رسانی می‌شود و هنوز هم به قوت خود باقی است. نمایندگان بخش خصوصی معتقدند دولت باید صدای آنها را بشنود و نقش بیشتری را برای آنها در اقتصاد کشور قائل باشد تا از مشکلات فعلی گره‌گشایی شود.
چرخه معیوب سیاستگذاری
رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه خود به معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد که «سیاستگذاری اقتصادی کشور اعم از ارزی و تجاری در چرخه معیوب گرفتار شده است. نقطه عزیمت این چرخه، باور دولت به امکان کنترل تورم از طریق نرخ‌گذاری دستوری روی ارز، کالا، صادرات و واردات فارغ از متغیرهای پولی، اصول اقتصادی و سایر عوامل حاکم بر فضای اقتصاد کشور است.» بخشی از سلسله به‌هم پیوسته این سیاستگذاری‌ها بدین شرح است: تثبیت قیمت ارز در نرخ بی‌اعتنا به متغیرهای اقتصادی؛ افزایش تقاضا برای ارز ارزان؛ ایجاد ایستگاه­‌های متعدد کنترلی و کارشناسی برای راستی آزمایی و تشخیص ضرورت واردات و صلاحیت واردکننده، متوسل‌شدن به برخوردهای تعزیری؛ تلاش برای جلوگیری از نشت یارانه ارزی از طریق صادرات با ممنوعیت روزافزون کالاهای صادراتی؛ مبادرت به رویه نامناسب پیمان‌سپاری ارزی؛ ایجاد بازار ثانویه برای اصلاح سیاست­های قبلی و بلافاصله نقض کارکرد آن با تثبیت قیمت ارز عرضه شده و کنترل تقاضا؛ فاصله گرفتن روز افزون نرخ بازار ثانویه با نرخ بازار آزاد و....
حاصل چرخه معیوب 
در ادامه این نامه به حاصل این چرخه معیوب اشاره شده است. بخشی از آن عبارت است از: نرخ تورم به‌رغم سیاست تثبیت نرخ ارز، روندی شتابان به خود گرفته است. نرخ ارز در بازار آزاد مسیر خود را می­رود و تأثیر آشکاری از نرخ ارز یارانه­‌ای نپذیرفته است. محیط کسب‌و‌کار، به واسطه مقررات‌زایی روز‌افزون در سیاست‌­های ارزی و تجاری و رویکردهای تعزیری، به شدت غیرشفاف، پرهزینه، پیچیده و مملو از نااطمینانی شده است. خودتنظیمی بازار کالا و خدمات در کشور مخدوش شده است. زنجیره تولید و صادرات کالاهای صنعتی لطمه جدی دیده است. هزینه مبادله در چرخه واردات و نظام توزیع کشور افزایش چشمگیر داشته است و تفاوت نرخ آشکار کالاهای یارانه­‌ای مانند حامل­‌های انرژی، با نرخ­‌های جهانی، موجب تشدید بی‌سابقه قاچاق سوخت به آن سوی مرزها شده است.
12 راهکار 
باتوجه به موارد بالا، اتاق ایران 12 راهکار ارائه کرده است. بخشی از این راهکارها بدین شرح است: تخصیص ارز یارانه­‌ای به قیمت ۴۲۰۰ تومان برای کلیه کالاها و خدمات متوقف شود. تأمین ارز برای نیازهای قانونی کشور اعم از واردات کلیه کالاها از جمله کالاهای اساسی، به بازار ثانویه ارز واگذار شود. از کنترل نرخ ارز و دخالت­‌های دستوری در بازار ثانویه اکیدا اجتناب و اجازه داده شود عرضه و تقاضای واقعی نرخ ارز را در این بازار تعیین کند. صنایع کوچک و متوسط ۸۰ درصد و صنایع بزرگ ۹۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در بازار ثانویه عرضه کنند. دولت هم مانند سایر بخش‌­ها، ارز قابل عرضه خود را در بازار ثانویه به فروش برساند و مازاد درآمد حاصل از فروش ارز را (تفاضل نرخ ارز مقرر در بودجه سال با نرخ فروش در بازار ثانویه) در صندوقی مجزا نزد بانک مرکزی واریز کند. نظام سهمیه‌بندی سوخت­‌های قاچاق‌پذیر(بنزین و گازوئیل) مجددا برقرار شود و مازاد بر سهمیه با نرخ آزاد به فروش رسانیده شود و عواید مربوطه نیز به صندوق فوق‌الذکر واریز شود. ضمنا بازار ثانویه معامله سهمیه راه‌اندازی شود یا امکان نقل‌و‌انتقال سوخت بین دارندگان کارت برقرار شود. دولت از محل باقی‌مانده درآمد ناشی از فروش ارز نسبت به تأمین کسری سرمایه در گردش بنگاه‌­های کوچک و متوسط که به دلیل تغییر قیمت­‌ها اتفاق می‌افتد اقدام کند. کلیه مقرراتی که در چند ماه گذشته در رابطه با واردات و صادرات وضع و موجب پیچیده‌شدن و پرهزینه‌شدن فرایندهای تجارت خارجی کشور شده است اصلاح شود. معافیت­‌های مالیاتی صادرات مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور، اعم از پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم و برخی مواد معدنی به جهت ایجاد مطلوبیت برای فروش مواد به صنایع داخل کشور حذف شود. در مورد کالاهایی که نهاده‌­های تولید آنها (اعم از آب، برق، گاز و غیره) از یارانه برخوردار است و صادرات آنها موجب افزایش قیمت در داخل کشور و کمبود کالا می‌شود، عوارض متناسب صادراتی وضع شود. درباره مصادیق این بند، به جهت حساسیت موضوع، حتما نظر اتاق ایران اخذ شود. برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت نهاده­‌های وارداتی، حقوق ورودی مواد اولیه و ماشین‌آلات به حد صفر و حقوق ورودی سایر کالاها به یک سوم میزان فعلی کاهش یابد.(آرمان امروز)
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1