تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۰۳۵۷۴
کبنا بررسی کرد

عبور از FATF با جنجال

۰
عبور از FATF با جنجال
کبنا ؛در این بخش روزنامه‌های دوشنبه 16 مهرماه بررسی شده است.

 بی اثری پیامک، تهدید، تجمع، شعار و پلاکارد بر تصمیم بهارستان



بالاخره پس از گذشت 80 روز صبح روز گذشته نمایندگان مجلس لایحه CFT یا همان لایحه مخالفت با تامین مالی تروریست که یکی از لوایح چهارگانه FATF است را با حواشی و مخالفت‌های فراوان به تصویب رساندند. 
صحن علنی روز یکشنبه مجلس بعد از دو ساعت و ۴۰ دقیقه جلسه غیررسمی و غیرعلنی در ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه صبح آغاز شد. پیش از آن اعلام شده بود که جلسه‌ای علنی از ساعت ۶ تا ۸ صبح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور شفاف‌سازی و شنیدن نقطه‌نظرات موافقان و مخالفان با حضور خبرنگاران و مسئولان دولتی و کارشناسان برگزار می‌شود ولی به دلایلی این جلسه به صورت غیرعلنی و با حضور وزرای اطلاعات و خارجه، سرپرست وزارت اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری برگزار شد تا تمامی ابهامات درباره این لایحه را رفع کند. البته مخالفان دولت و لایحه CFT در این جلسه حضور نیافتند و جلسه‌ای مجزا در محل فراکسیون ولایی برگزار کردند. در این جلسه بعد از جمع‌بندی‌ به این نتیجه رسیدند که اگر تعداد آنها به حد نصاب برسد و بتوانند با خروج از صحن علنی آبستراکسیون کنند جلسه را از حد نصاب بیاندازند، در غیر این صورت در گوشه‌ای از صحن به نشان اعتراض تجمع و تحسن کنند و یکی دیگر از برنامه‌های آنها این بود که با جمع کردن امضا برای شفاف‌سازی آرای موافق و مخالف لایحه CFTشرایطی ایجاد کنند که دیگران از رای نمایندگان در این باره مطلع شوند. اقدامی که به واسطه مجتبی ذوالنوری از چهره‌های ارشد جبهه پایداری و اعضای فراکسیون ولایی صورت گرفت. هر چند که با مخالفت نمایندگان همراه شد و این درخواست با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ رای ماخوذه تصویب نشد، ولی تا حدی توانست عامل بازدارندگی آرای بیشتر به این لایحه شود.
نقشه‌ای برای ایجاد ترس و ارعاب بین نمایندگان
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در این باره به «ابتکار» گفت: «درخواست شفاف‌سازی آرا درباره این لایحه برای ایجاد ترس و ارعاب بود که البته تا حدی هم موفق شدند. برخی آرای منفی به CFT نشانگر این ترس و نگرانی بود که در دل برخی نمایندگان ایجاد کردند. دکتر لاریجانی هم چند بار اعلام کرد که آرای موافق و مخالف نمایندگان در این باره اعلام نمی‌شود، ولی آنها توانستند این ترس را القا کنند و بر میزان رای به CFT اثرگذار باشند. قاسم میرزایی نیکو، دیگر نماینده عضو فراکسیون امید هم در این باره به «ابتکار» گفت: «این میزان آرا به دلیل جوی بود که در شفافیت آرا مخالفان راه انداختند. برخی نمایندگان از ترس سوال و جواب و بازخواست‌هایی که در حوزه انتخابیه می‌شوند به این لایحه رای ندادند. در غیر این صورت قطعا این لایحه بیش از 160 رای داشت.» در ادامه روند بررسی صحن در حالی اسامی ۴ نفر مخالف و موافق این لایحه برای صحبت اعلام شد که ۲۱ نفر از نمایندگان به عنوان موافق این لایحه ثبت نام کردند و ۴۹ نفر به عنوان مخالف برای صحبت در صحن علنی ثبت نام کردند که در نهایت اسامی این چهار نفر اعلام شد.
در خلال صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف تعدادی از اعضای فراکسیون ولایی پلاکاردهایی با مضامین «با تصویب CFT سفره مردم را کوچک‌تر نکنید»، «من اطلاعات اقتصادی کشور را در جنگ اقتصادی لو نمی‌دهم»، «نه به شفافیت برای دشمن»، «تاریخ شاهد باش من به کنوانسیون‌های استعماری رای نداده‌ام»، «تصویب ATFF = خود تحریمی»، « به کنوانسیون استعماری رای نمی‌دهیم» در دست داشتند. در این بین تعدادی از نمایندگان یعنی نقوی حسینی، حاجی دلیگانی و پژمانفر نیز اخطارهای جداگانه‌ای را مطرح کردند که در پاسخ به اخطار نقوی حسینی، رئیس مجلس نامه‌ای که دفتر مقام معظم رهبری برای او درباره کنوانسیون‌ها ارسال کرده بود را با این مضمون که «مقام معظم رهبری با بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی مخالفتی ندارد» در صحن مجلس قرائت کرد.
گفتنی است وقتی نوبت به صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رسید او در برخی از صحبت‌هایش تاکید کرد که تضمین نمی‌کنیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل شود، اما تضمین می‌دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات پیدا خواهد کرد. پس از آن رئیس مجلس لایحه CFT را به رای گذاشت که محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر با عصبانیت و فریاد به نشانه اعتراض پشت تریبون مجلس قرار گرفت و آیین‌نامه‌ داخلی مجلس و لایحه CFT را پاره کرد. در نهایت نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق و ۱۲۰ رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه این لایحه را تصویب کردند. 
3 نفری که حتی رای ممتنع ندادند! 
نکته جالب توجه اینکه در حالی که پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس با گردن عمل شده و آتل‌بندی و شرایط نه چندان مساعد با توجه به اهمیت موضوع در جلسه رای‌گیری حاضر شده بود، 3 نفر از نمایندگان حتی حاضر نشده بودند به این لایحه رای ممتنع بدهند و به طور کلی در رای‌گیری شرکت نکرده بودند!
در حالی که نمایندگان موافق لایحه CFTپس از تهدیدهای فراوان پیامکی چند ماه اخیر از سوی مخالفان، این بار در صحن علنی می‌کوشیدند نقشه‌های تندروها را خنثی کنند، گروهی از زنان طلبه در مخالفت با CFT مقابل مجلس تجمع کرده بودند و هم راستا با شعارهای مخالفان سعی در جلب توجه عابران مقابل مجلس داشتند. 
در راستای بررسی و رای‌گیری لایحه فوق محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مخالفت تندروهای مجلس در قبال این لایحه به «ابتکار» گفت: ‌«مخالفان تلاش زیادی برای رای نیاوردن CFT داشتند. سری قبل طومار آوردند و سروصدای زیادی کردند و صحن را به تعطیلی کشاندند. بررسی آن 2ماه به تعویق افتاد و با استفاده از ابزارهای فشار مدت‌ها است که فشار را بر نمایندگان زیاد کرده‌اند.» او با اشاره به سر و صدای زیاد مخالفان در صحن و تلاششان برای به تصویب نرسیدن این لایحه تاکید کرد:‌ «در جلسه غیرعلنی که کارشناسان صحبت کردند مشخص شد مخالفان از نظر استدلالی کاملا دستشان خالی است و به شانتا‍ژ، جوسازی، اخطار، تذکر روی آوردند. کسی که حرف منطقی داشته باشد لازم نیست داد بزند و این سر و صدا و فریاد زدن‌ها نشان می‌داد که آنها منطقی ندارند.» 
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به اینکه مخالفان با سازماندهی و برنامه‌ریزی فراوان کوشیدند این لایحه رای نیاورد، به «ابتکار» گفت: «به عنوان یک نماینده برای آرای مخالف هم احترام قائلم. مجلس محل تضارب آرا است، اما به شرطی که هنجارهای پارلمانی رعایت شود. آنها با سازماندهی و بسیج نیروهایی از بیرون و القای کلیدواژه‌های تهدیدآمیز و بدون استدلال سعی داشتند در فضایی غیرعادی روی نمایندگان اثر بگذارند.»
جریان انقلابی بیدار است
حسینعلی حاجی دلیگانی، از نمایندگان مخالف لایحه CFT در رد این اظهارات به «ابتکار» توضیح داد: «موافقان این لایحه اگر اجازه می‌دادند شفاف‌سازی شود، دیگر نیاز به این کارها نبود. طبیعی است وقتی آنها اجازه نمی‌دهند شفاف‌سازی شود، افراد هم از این روش‌ها برای شنیدن اعتراضشان استفاده کنند. البته سازماندهی شده نیست ولی جریان انقلابی و خصوصا دانشجویان و طلاب در این باره احساس وظیفه می‌کنند.» حاجی دلیگانی همچنین ادامه داد: «در جلسه غیرعلنی قرار بود مخالفان نظراتشان را بیان کنند ولی دولت یک طرفه صحبت کرد و در ادامه جلسه برای دادن برخی اخطارها اجازه داده نشد. اگر جلسه غیرعلنی آنطور که تقاضا داشتیم برگزار می‌شد این لایحه در مجلس رای نمی‌آورد.» او با اشاره به دلایل مخالفان درباره این لایحه به «ابتکار» گفت: «الحاق به CFT باعث می‌شود قوانین آنها از جمله قواعد قضاییشان بر قوانین داخلی ما چه تقنینی و چه قضایی حاکم شود. بنابراین تعریفی که آنها از تروریسم دارند برابر چارچوب و شاخص‌هایی است که خودشان بیان می‌کنند و هر کسی که طبق شاخص و تعریف آنها تروریسم شناخته شود آنها می‌توانند مجازاتش کنند. از طرفی هم فشار اقتصادی بر مردم ما بیشتر می‌شود چون مبادلات داخل کشور را تحت کنترل خود در می‌آورند و این خود تحریمی است که ما به آن تن داده‌ایم.» میرزایی نیکو هم در این باره به «ابتکار» گفت: ‌«مخالفان بعد از اینکه این لایحه رای نیاورد باز هم روی آن مخالفت‌ها پافشاری می‌کنند و دلیل این رفتار این است که این افراد ایده‌آل‌ها و ایدئولوژی‌هایی برای خودشان تعریف کرده‌اند که غیر از ایدئولوژی رایج است و با این ایدئولوژی زندگی می‌کنند و برای اینکه بتوانند زندگی کنند باید از این فکر و نقشه راهی که دارند حمایت کنند و برای به ثمررسیدن آن تلاش می‌کنند و چون یک یا دو بار با اجرای این ایدئولوژی موفق شده‌اند. به دنبال این بودند که باز این تجربه موفقشان را تکرار کنند. ولی مجلس نشان داد که به خرد جمعی بیشتر توجه دارد.»
صادقی هم یکی دیگر از دلایل مخالفت مخالفان CFT را نظر رهبری درباره این لایحه دانست و به «ابتکار» گفت: «برخی دوستان مخالف هم حسن‌نیت دارند ولی طبق آماری که خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اعلام کرد اقتصاد ایران 150میلیارد دلار در سال است که 100 میلیارد دلار درآمد و صادرات داریم و 50 میلیارد دلار هم واردات است. ما برای گردش مالی این 150 میلیارد دلار برای این که از سیستم روال عادی بانکی این مبادلات صورت نمی‌گیرد برای ما 10 درصد هزینه دارد. 15 میلیارد دلار از طریق مجاری غیرعادی باید حالت پورسانت بپردازیم.» رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس تاکید کرد: ‌«اینطور که به نظر می‌رسد برخی مخالفان تصویب لایحه CFT نگران کم‌شدن پورسانت خود هستند چون باز قرار بود پای بابک زنجانی‌ها در این باره به میان بیاید. برخی اعتراضات به منظور کساد شدن بازار کاسبان تحریم است.»
صادقی ادامه داد: «بخش دیگری هم با تلقی حمایت از منافع ملی مخالفت می‌کردند ولی وقتی شعار ولایت سر می‌دهند ولایت نظر خود را در این باره اعلام می‌کند، عجیب است که این افراد باز خودشان را فراتر از ولایت می‌دانند.» میرزایی نیکو با پیش‌بینی آینده این لایحه گفت: «شورای نگهبان باید خیلی دلایل بیاورد که بتواند این لایحه را رد کند ولی معتقدم با آن موافقت خواهد کرد. ازطرفی هم رهبری گفته‌اند این لایحه در مجلس بررسی شود. پس اگر فصل‌الخطاب نظر رهبری باشد، پس شورای نگهبان نباید با آن مخالفتی داشته باشد و انتظار می‌رود این لایحه در شورای نگهبان تصویب شود.» صادقی هم تاکید کرد که این لایحه در شورای نگهبان هم رای می‌آورد چرا که اراده نظام بر رای‌آوری آن است.
در هر حال لایحه مبارزه با حمایت مالی از تروریسم در مجلس رای آورد و همزمان با آن بازار ارز هم همسو شده و روند کاهشی در بهای قیمت ارز را شاهد بودیم. امیدواری بازار ارز و سکه به تصویب این لایحه و واکنش مثبت بازارهای داخلی و منطقه‌ای به آن اما باعث نشد تا مخالفان دست از شعارهای رادیکال و کنش‌های انقلابی بردارند. تا جایی که برخی از کاربران فضای مجازی با اعلام این‌که «حالا زمان بازگشت نواب صفوی‌هاست»، عملا نمایندگان مجلس و دولتمردان را تهدید به قتل کردند.

عبور CFT از التهاب بهارستان
نمايندگان با ۱۴۳ راي موافق، ۱۲۰ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۷۶ نماينده حاضر در صحن به عضويت ايران در اين کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) راي مثبت دادند.
به گزارش مهر، در ابتدا وزير امور خارجه در دفاع از اين لايحه گفت: امروز مجلس در وضعيت تصميم سازي تاريخي قرار دارد. محمدجواد ظريف افزود: لوايحي که مجلس آن را با درايت تصويب کرد و امروز هم لايحه ديگري را به تصميم‌گيري مي‌گذارد لوايحي است که بهانه‌ها را از آمريکا مي‌گيرد و نکاتي دارد که آمريکايي‌ها به آن بهانه‌ها به ما اجازه تبادلات تجاري را نمي‌دهند.وزير امور خارجه با بيان اينکه نه من و نه رئيس جمهور نمي‌توانيم تضمين دهيم که با پيوستن به اين کنوانسيون مشکلات ما حل خواهد شد گفت: ما ميتوانيم تضمين دهيم با نپيوستن به آن کنوانسيون امريکا مشکلات زيادي را براي ما به وجود خواهد آورد.وي گفت: ما در مجلس محترم و در کميسيون‌هاي آن، هم در دولت فرصت‌هاي بسياري را براي بررسي اين کنوانسيون فراهم کرديم و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي هم حق شرط‌هايي را براي جلوگيري از سوء استفاده‌هاي احتمالي مطرح کرد که اگر آن حق شرط‌هاي ما را ديگران هم نپذيرند به معناي آن نيست که حق شرط ما باطل است.ظريف تأکيد کرد: اکثر کشورهاي عضو هم حق شرط‌هايي را مشابه ما گذاشته‌اند و مخالفت‌هايي هم با آنها شده ولي دليلي براي باطل کردن آن حق شرط‌ها نيست. يعني حق شرط ما به لحاظ حقوقي از درجه اعتبار ساقط نمي‌شود و براي ما محترم است و خط جمهوري اسلامي‌ايران را مشخص مي‌کند و ديگران هم مي‌توانند با آن مخالفت کنند. وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه هيچ ارتباطي ميان FATF و بالا و پائين شدن قيمت ارز نيست افزود: FATFارتباط مستقيم با بسته شدن حساب دانشجويان و بازرگانان ايراني و همچنين عدم امکان پرداخت به ايران را دارد و ممکن است در اين رابطه، فشارهاي آمريکا عليه ايران در اين وضعيت تأثير‌گذارباشد.ظريف گفت: همين کشور روسيه که با ما همکاري‌هاي راهبردي دارد، سه روز پيش از طرف مدير کل بانک مرکزي خود به ما اعلام کرد که بدون پيوستن ايران به FATF نمي‌توانيم با شما همکاري داشته باشيم.
وي افزود: به من نگوييد که تضمين بدهم که اگر اين کنوانسيون را بپذيريم مشکلات ما حل مي‌شود بلکه ما با پيوستن به آن يکي از بهانه‌ها را از آمريکا و رژيم صهيونيستي خواهيم گرفت.وزير امور خارجه گفت: همين اروپا به ما مي‌گويد براي اينکه بتوانيم مکانيزم ويژه مالي را براي شما اجرايي کنيم نياز است که ايران کنوانسيون CFT را بپذيرد. بله؛ اينها واقعياتي است که بايد قبول کنيم.ظريف اظهار داشت: ما به قدرت خود و مقاومت مردم ايمان داريم اما با دادن بهانه به آمريکا و رژيم صهيونيستي دچار خود تحريمي‌نخواهيم شد.
  • متن نامه دفتر رهبر انقلاب
در ادامه سيد حسين نقوي حسيني نماينده ورامين با ارائه اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسي گفت: رهبري امسال صريحاً مطالبه‌اي داشتند که کنوانسيون‌هايي که توسط دشمنان پخت و پز مي‌شوند، نبايد تصويب شود. مجلس بايد به صورت مستقل در اين خصوص قانونگذاري کند. همه ما حدس مي‌زديم منظور ايشان همين کنوانسيون‌ها است. انتظار داشتيم هيئت رئيسه در اين زمينه سازوکاري را تهيه کند. در ادامه علي لاريجاني گفت: بعد از اينکه رهبر انقلاب نکاتي را فرمودند، تلقي اين بود که ايشان مخالف اين لايحه هستند. به همين دليل بررسي اين لايحه ۲ ماه مسکوت ماند. لازم بود اين لايحه تعيين تکليف مي‌شد. زيرا دستگاه‌هاي مختلف به بنده و دفتر رهبري نامه‌نگاري کردند که بايد اين لايحه تعيين تکليف شود. لاريجاني در ادامه نامه دفتر مقام معظم رهبري به مجلس را که خطاب به رييس مجلس صادر شده بدين شرح قرائت کرد: در پي استفسار تلفني جنابعالي نسبت به مخالفت يا عدم مخالفت مقام معظم رهبري با بررسي لوايح چهارگانه و کنوانسيون‌ها در مجلس شوراي اسلامي، به دنبال فرمايشات معظم له در ديدار نمايندگان، مقام معظم رهبري فرمودند: "آنچه که من در ديدار با نمايندگان راجع به لوايح چهارگانه و کنوانسيون‌ها گفتم مربوط به اصل کنوانسيون‌ها بود نه کنوانسيون خاص. لذا با بررسي اين لوايح در مجلس مخالفتي ندارم تا مسير قانوني خود را طي کند". تدبير فوق قبلاً در زمان استفسار به طور شفاهي به جنابعالي ابلاغ شده بود».لاريجاني افزود: ما مسير حق را دنبال کرديم. اگر نظر رهبري را مي‌خواهيد، اين است که مجلس اين لايحه را بررسي عالمانه کند.
  • موافقان در صف يزيد نيستند
در ادامه محمد فيضي نماينده ردم اردبيل در موافقت با اين لايحه گفت: هيچ کس سخنگوي رهبر انقلاب نيست. چرا نمايندگان را متهم به دروغگويي مي‌کنيد؟ چرا موافقين اين لايحه را در صف يزيديان و مخالفان آن را در صف حسينيان قرار مي‌دهيد؟وي گفت: اگر FATF اجرايي و عملياتي نشود خودمان با دست خودمان کانال‌هاي بانکي را مسدود مي‌کنيم. برخي دوستان مي‌گويند بايد در مجلس قانوني براي مبارزه با پولشويي وضع کنيم اما ما معتقديم FATF قبول رويه‌هاي حداقلي براي مبارزه با پولشويي در صحنه بين المللي است. اين استانداردها دولتي نيست. مربوط به بنگاه‌هاي اقتصادي است، بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌توانند به صورت مستقل اين استانداردها را رعايت کنند. وي افزود: پيامدهاي عدم تصويب اين لايحه براي مردم تشريح نشده است، بانک‌هاي کشورهاي دوست مانند سوريه، عراق، چين، ترکيه، هند، روسيه نيز در صورت عدم تصويب اين لايحه براي ايجاد روابط مالي با ايران دچار مشکل خواهند شد، حتي براي افتتاح حساب و ساده‌ترين امورات بانکي نيز به مشکل برمي‌خوريم.
  • نوع تحريمها متفاوت است
در ادامه نايب رئيس فراکسيون نمايندگان ولايي در مخالفت با اين لايحه گفت: آيا بايد شاگرد خوب کلاس FATF باشيم و هر چه دشمن گفت عمل کنيم؟ ما از ابتداي انقلاب تحريم بوده‌ايم. مي‌دانيم که نوع تحريم‌ها متفاوت شده اما در همان زمان نيز براي واردات اسلحه به داخل کشور نمي‌توانستيم به صورت رسمي‌اقدام کنيم. محمد دهقان گفت: در سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ جمهوري اسلامي‌از سوي اتحاديه اروپا و شوراي امنيت تحريم شده بود اما به صورت غيررسمي‌کارهاي خود را انجام مي‌داد اما الزاماتي که FATF براي ايران ديکته کرده بود، اجرا نکرديم و از اين طريق دهها ميليارد دلار نفت فروختيم.نماينده طرقبه ادامه داد: علت افزايش نرخ دلار اجراي الزامات FATF توسط دولت بود. بخشي از علت بحران‌هاي اقتصادي در کشور، اجراي الزامات FATF بوده است.عضو کميسيون قضايي و حقوقي تاکيد کرد: نبايد در شرايط جنگي، اطلاعات اقتصادي کشور در اختيار دشمن قرار گيرد. بحث‌هايي که در مورد حزب الله و گروه مقاومت مطرح است، بحث‌هاي فرعي است؛ اصل جمهوري اسلامي‌ايران است. هزار تا حزب الله و مقاومت فداي جمهوري اسلامي‌ايران. تا جمهوري اسلامي‌ايران وجود نداشته باشد، حزب الله و گروه‌هاي مقاومت وجود ندارند.
  • بهانه را از دشمن بگيريم
در ادامه عضو فراکسيون مستقلين مجلس در موافقت با اين لايحه، با بيان اينکه بايد بهانه‌ها را از دشمن بگيريم گفت: ما تاکنون ۴۰ مورد از الزامات گروه اقدام مالي FATF را اجرا کرده‌ايم و اگر عضو اين کنوانسيون نشويم، يعني عملا به هيچ کدام از اين الزامات پايبند نبوده‌ايم. بهروز نعمتي افزود: خيلي از کساني که در سال‌هاي تحريم در دور زدن تحريم‌ها به ما کمک کرده اند، امروز به رئيس کل بانک مرکزي و مسئولان نظام مي‌گويند که اگر ايران عضويت در CFT را نپذيرد، ما نمي‌توانيم حتي يک سنت مبادله ارزي داشته باشيم.نعمتي گفت: مگر تا به امروز يک دينار به تروريست‌ها کمک کرديم؟ چهار گروه تروريستي شامل القاعده، طالبان، داعش و جبهه‌النصره از سوي سازمان ملل به عنوان گروه‌هاي تروريستي معرفي شدند و بقيه مواردي را که مخالفين در خصوص اين بحث مطرح مي‌کنند، اما و اگرهاي اين موضوع است.


عبور جنجالی FATF از بهارستان
  محمد اکبری- در روزی که نطق مخالفان و موافقان جنجالی شد،بهارستان نشینان با رای موافق  به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به چالش 80 روزه  CFT در پارلمان پایان دادند. لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT  که به عنوان تنها لایحه بلا تکلیف مانده مرتبط با شروط اجرای دستورالعمل‌های FATF به شمار می‌رفت پس از سه ماه مسکوت ماندن در کمیسیون امنیت ملی روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت. پیش از آغاز جلسه علنی، نشست غیر علنی نمایندگان مجلس از ساعات اولیه صبح با حضور اعضای هیئت دولت از جمله حجت الاسلام سید محمود علوی و محمد جواد ظریف وزیران اطلاعات و  خارجه برگزار شد. البته وضعیت چه در داخل صحن و چه در بیرون از مجلس آرام نبود. به طوری که علاوه بر جدال لفظی نمایندگان و تهدید به آبستراکسیون، جمعی از معترضان تصویب CFT در مقابل مجلس حضور یافته بودند. آرایش فراکسیونی مختلف در مقابل CFT فراکسیون ولایی مجلس پس از حضورنیافتن در جلسه غیر علنی با  تشکیل جلسه برای بررسی امکان انجام "آبستراکسیون" در نهایت به این نتیجه رسید که با تاکید بر اعتراض خود در خصوص لایحه، برشفافیت رای نمایندگان به لایحه پافشاری کنند و در صحن حضور یابند.اعضای فراکسیون مستقلان به عنوان موافق و حامیان دولت نقش فعالی در جلسه داشتند به طوری که بهروز نعمتی به عنوان چهره شاخص این فراکسیون و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در موافقت با CFT به ایراد سخن پرداخت.  در همین حال امیدی‌ها نیز دیگر   موافقان FATF بودند که نسبت به مستقلان با صراحت بیشتر از کلیت آن دفاع می‌کردند. دهقان: اجرای دستورالعمل‌های FATF از سوی دولت از جمله عوامل گران شدن ارز  بود محمد دهقان  نماینده طرقبه در مجلس به عنوان نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت و در اظهاراتی متذکر شد که اجرای دستورالعمل‌هایی درباره FATF از سوی دولت از جمله عوامل گران شدن ارز در کشور بوده است. عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به این که در شرایط جنگی باید تحریم را دور بزنیم نه این که هر چه گفتند عمل کنیم، گفت: مسئولان زمانی اعلام کردند با برجام به یک باره همه تحریم‌ها برطرف می‌شود اما این مهم محقق نشد و صرفا کشور معطل ماند از این رو چنین اتفاقی نیز در مواجهه با الزامات FATF وجود خواهد داشت. دهقان خطاب به نمایندگان یادآورشد:  کدام یک از شما شک دارید که عربستان حامی اصلی تروریسم است؟ همه عقلا می‌دانند که عربستان از داعش حمایت می‌کند، اما کسی نمی‌پرسد که چرا این کشور عضو ناظر FATF است که نه تنها هیچ بیانیه‌ای علیه آن صادر نمی‌شود بلکه در لیست سیاه هم قرار نگرفته و حق نظارت دارد! وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به کسانی که معتقدند مخالفت برخی از اصولگرایان با لوایح چهارگانه درخصوص FATF برای دفاع از جریان حزب‌ا... و حماس است، گفت: حرف ما جمهوری اسلامی است. هزار حزب ا... لبنان و حماس فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی نباشد حزب‌ا... لبنانی نیز نخواهد بود. نعمتی: لاریجانی رابط مجلس و دفتر رهبری است زمانی که نوبت به بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس برای ایراد نطق موافق رسید وی  به نقد نطق دهقان پرداخت. نعمتی افزود: از وقتی که بحث CFT مطرح شده است از مراجع تقلید خرج کردند. نعمتی با بیان این که کنوانسیون CFT، ابزار مناسبی برای پیگیری مسئله تروریسم است، خاطرنشان کرد:  ما خود قربانی تروریسم بوده و هستیم و هزینه‌های سنگینی در این مسیر داده‌ایم. ما بیشترین تاوان را برای تروریسم پرداخت کرده‌ایم بنابراین چرا می‌خواهید به جهانیان این‌طور وانمود کنیم که حامی تروریسم هستیم؟ وی تصریح کرد: بنده خود مقلد حضرت آقا هستم و اگر رهبری نظری مخالف این موضوع داشته باشند، بنده قطعاً به CFT رأی نخواهم داد اما واسط ما با نهاد مقدس رهبری، رئیس محترم مجلس است و نه دیگرانی که به هر بهانه‌ای از رهبری هزینه می‌کنند. وی خطاب به دهقان اظهارکرد: حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در گرو حل CFT است. چرا به مردم راست نمی‌گویید؟ نمی‌توانیم پول نفتی را که در بازارهای جهانی می‌فروشیم به داخل کشور منتقل کنیم. شما این جا مطالبی را به این دولت منتسب کردید که حق آن نبود. بحث شما منجر به خروج بابک زنجانی‌ها از زیر پله‌ها برای انتقال پول به داخل کشور می‌شود. نپیوستن به CFT یعنی انتقال میلیاردها دلار پول کشور از طریق بابک زنجانی‌ها. این سخنان نعمتی، اعتراض شدید دهقان را در پی داشت و لاریجانی نیز خطاب به نعمتی از وی خواست اسمی از کسی نبرد تا مجلس به تنش کشیده نشود. سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان دومین مخالف در حالی پشت تریبون رفت و به نقد لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم پرداخت که در قسمت دیگری از صحن مجلس دهقان و نعمتی مشغول جدال لفظی با یکدیگر بودند و اطراف صندلی اعضای هیئت دولت حاضر در مجلس بسیار شلوغ بود. نقوی حسینی در بخشی از اظهارات خود با فریاد، مدیریت لاریجانی بر مجلس را زیر سوال برد و زمانی که با لحن عتاب آمیز سخن از فرجام تصویب برجام در 20 دقیقه به میان آورد با واکنش لاریجانی روبه رو شد که" 20 دقیقه نبود و 4 ساعت بود". اما وی با فریاد خطاب به رئیس مجلس گفت: چرا برای قانع کردن فراکسیون‌ها جلسه غیر علنی می‌گذارید و از آن‌ها می‌خواهید با FATF موافق باشند اما برای تامین نظر رهبری نشستی نمی‌گذارید؟ رئیس جمهور این بار تعهد کتبی بدهد نماینده ورامین  با بیان این که چرا مردم را می‌ترسانید که اگر عضو CFT نشویم مشکلات حل نمی‌شود، مگر مردم گرسنه می‌مانند؟ چرا دروغ می‌گویید؟ وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی  تعهد کتبی دهید که اگر ما عضو کنوانسیون شویم همه مشکلات پولی و بانکی ما حل می‌شود و اگر نشد مجلس آزاد است شما را استیضاح کند و رای به عدم کفایت شما بدهد. نقوی حسینی با طرح این سوال که آیا کشورهای دوست که از ما نفت نمی‌خرند، به این لوایح مربوط هستند؟ گفت: ما برجام را پذیرفتیم، در FATF عضو شدیم اما مشکلات کشور حل نشد. وی خطاب به وزیر خارجه که در جلسه حاضر بود نیز اظهارکرد: شما که دیپلمات هستید چرا در مقابل این سخنان غرب فریب می‌خورید؟ مگر به شما نگفته‌اند که برای حل مشکلات کشور باید ابتدا برجام تصویب شود، سپس باقی مسائل چون قدرت موشکی، FATF و مسائل حقوق بشر حل شود؟ لاریجانی نامه دفتر رهبر انقلاب را قرائت کرد در ادامه جلسه در پاسخ به انتقاد نماینده مخالف درباره «تامین نظر رهبری»، رئیس مجلس شورای اسلامی نامه رهبرمعظم  انقلاب درپاسخ به استفساریه لاریجانی از دفتر رهبری را در صحن علنی قرائت  کرد. در متن نامه که توسط رئیس مجلس در صحن قرائت شده خطاب به لاریجانی آمده بود: در پی استفساریه تلفنی جناب عالی نسبت به مخالفت یا عدم مخالفت مقام معظم رهبری با بررسی کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار با نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند «آن چه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهار گانه و کنوانسیو‌ن‌ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود نه کنوانسیونی خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند.» به دنبال آن در حالی که به نظر می‌رسید جو مجلس قدری آرام‌تر از قبل شده بود علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به عنوان موافق لایحه در جایگاه ناطقان هیئت رئیسه قرار گرفت. عمده اظهارات نجفی خوشرودی در مقام موافق لایحه CFT مطابق نظر ارائه شده از سوی کمیسیون امنیت ملی بود. وی اظهارکرد: می‌توانیم حق شرط را  به این کنوانسیون تحمیل کنیم. هیچ تعهدی خلاف منافع و امنیت ملی ایران سپرده نمی‌شود و هیچ اطلاعاتی در اختیار بیگانگان قرار نخواهد گرفت. نجفی با بیان این که در جنگ اقتصادی باید از همه فرصت‌ها و امکانات و تدابیر بین‌المللی استفاده کنیم افزود: نپیوستن به این کنوانسیون محدودیت‌های بین‌المللی جدیدی را برای ایران به دنبال دارد. تضمین به سبک ظریف پس از ارائه نظر موافقان و مخالفان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پشت تریبون رفت و در ابتدا در پاسخ به این سوال از رئیس جمهور که «نمایندگان در صورت ارائه تضمین از سوی رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه برای حل مشکلات کشور حاضر به دادن رای مثبت به کنوانسیون CFT هستند» گفت: نه من و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با الحاق به این کنوانسیون مشکلات کشور برطرف می‌شود ولی این تضمین را می‌دهم که در صورت نپیوستن به این کنوانسیون‌ها آمریکا مشکلات کشورمان را بیشتر می‌کند و این بهانه را نیز خواهد داشت. ظریف همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با گلایه از ارتباط دادن مسئله FATF به گرانی دلار گفت: گران و ارزان شدن ارز ارتباطی به FATF نداشت و ندارد. بنابراین مردم را به برخی مسائل که دلایل دیگری دارد بدبین نکنید. ولی ارتباط مستقیمی با بسته شدن حساب دانشجویان، بازرگانان و نبود امکان پرداخت به ایران دارد. وی افزود: چین شریک راهبری و استراتژیک ماست، روسیه نیز به همین ترتیب. رئیس کل بانک مرکزی روسیه و مقامات چینی بارها گفته‌اند که بدون FATF نمی‌توانیم با ایران کار کنیم. با FATF بهانه حل می‌شود. ظریف یادآورشد: ما آمریکایی‌ها را به حدی منزوی کرده‌ایم که اروپا به عنوان شریک آن‌ها سازوکاری ایجاد کرده‌است که تحریم‌های آمریکا را دور بزند. در دنیا اقدامات اروپا به عنوان شروع پایان حکومت دلار شناخته می‌شود ولی   اروپایی‌ها می‌گویند که ایران باید عضو این کنوانسیون‌ها باشد. وی با تاکید براین که این‌ها واقعیاتی است که همه باید بدانند تصریح کرد:  ما به خودمان و مردم و قدرت خود ایمان داریم ولی دچار خود‌تحریمی نمی‌شویم. در ادامه با اعلام رای گیری لایحه CFT  همه به جایگاه خود برای ارائه رای رفتند. اعتراض شدید یک نماینده به لاریجانی در این هنگام محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر که درخصوص عملکرد لاریجانی و ارائه ندادن فرصت به او برای بیان تذکرش اعتراض داشت، به جایگاه ناطقان رفت و با فریاد به عملکرد لاریجانی اعتراض کرد. رئیس مجلس بازهم اعتراض او را وارد ندانست او نیز به منزله اعتراض برگه‌ای را پاره کرد و به هوا ریخت که گفته شد دفترچه آیین نامه داخلی مجلس  بود. در نهایت نمایندگان مجلس با  143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 268  رای ماخوذه با الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند.



ایستادگی مجلس بر سر منافع مردم-روزنامه شهروند-1397/07/16
آیت وکیلیان|  خیلی‌ها منتظر این روز بودند. روز بررسی نهایی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس. اهالی خانه ملت از ساعت‌های اولیه دیروز کار بر روی این لایحه را شروع و هنوز ظهر نشده اکثریت حاضران رأی مثبتشان را اعلام کردند. البته همه چیز به همین سادگی پیش نرفت و ماراتن پرحرارتی که ماه‌هاست شروع شده در روز آخر هم جنجالی تمام شد. از میان 268 رأی، تعداد موافقان 143 و تعداد مخالفان 120 رأی و 5 رأی هم به صورت ممتنع داده شده بود. نکته جالب اینکه سه نماینده هم در رأی‌گیری شرکت نکردند. روز نفسگیر مجلس میهمان‌هایی هم از بین دولتی‌ها داشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمدباقر نوبخت، سیدعباس عراقچی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، نمایندگان دولت در صحن علنی مجلس بودند. ناگفته نماند که صحن علنی مجلس با حضور 263 نفراز نمایندگان رسمی بود و با حضور این تعداد نماینده همان ابتدا مشخص شد که تهدید مخالفان به آبستراکسیون (از رسمیت انداختن جلسه با غیبت) عملی نشده است.
لاریجانی:چه تهدیدی کردم؟
دیروز موافقان لایحه مثل تمام ماه‌های گذشته در مورد مواهب، جزییات و وجوه مثبت لایحه نطق کردند. کسانی که دیروز شاهد جلسه علنی مجلس بودند، دیدند که مخالفان لایحه دو عملیات را همزمان پیش می‌بردند، یکی مخالفت با لایحه و دیگری محکوم کردن رئیس مجلس به دخالت در سرنوشت آن.  علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نصرالله پژمانفر که گفته بود لاریجانی در جلسه غیرعلنی نمایندگان را تهدید کرده تا به این لایحه رأی دهند، گفت: «در جلسه غیرعلنی من چه چیزی گفتم که شما بترسید؟ من فقط نامه رهبری را خواندم. چه تهدیدی کردم؟» لاریجانی در ادامه با اشاره به پیامک‌های تهدیدآمیزی که از چند روز قبل برای نمایندگان مجلس ارسال شده بود تا به لایحه CFT  رأی منفی بدهند، گفت: «خود شما از ساعت 6 تا 8 جلسه غیرعلنی داشتید. تهدید این پیامک‌هایی است که از بیرون می‌زنند. مجلس ما بالغ‌تر از این است که تحت‌تاثیر پیامک قرار بگیرد. من هم هیچگونه تهدیدی نمی‌پذیرم.» علی لاریجانی، رئیس مجلس همچنین در واکنش به اخطار سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی درباره صحبت‌های نسبت داده شده به مقام معظم رهبری مبنی بر مخالفت ایشان با لوایح چهارگانه که از طرف برخی از نمایندگان مجلس مخالف تصویب این لوایح عنوان می‌شود، گفت: «من از رهبری درباره بررسی لوایح سوال کردم و ایشان نظرشان را گفتند و من هم برایتان خواندم.»
بهانه به دست دشمن ندهیم
 بهروز نعمتی، نماینده تهران به عنوان نخستین نماینده موافق تصویب CFT با بیان اینکه ملحق نشدن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یعنی بهانه جدی به دست دشمنان بدهیم، گفت: «عملا ما که سال‌های سال هزینه تروریست داده‌ایم و عزیزانمان هنوز خونشان خشک نشده است. کاری را که باید در دولت‌های نهم و دهم انجام می‌دادیم و هزینه‌های آن را پرداخت کردیم چرا همان زمان انجام نداده‌ایم. او با تاکید بر این موضوع که وقتی عضویت را نپذیرفتیم یعنی به آن الزامات پایبند نیستیم، بیان کرد: حتی دوستان و کشورهایی که در دوران تحریم کمک کردند امروز به ما می‌گویند اگر عضویت را نپذیرفتید ما نمی‌توانیم با شما ارتباط داشته باشیم.»
پایداران به وظایف خود عمل کردند
بعد از پایان رأی‌گیری و مشخص شدن موافقت خانه ملت با پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی شروع شد. خود نماینده‌های مجلس هم در میان کسانی بودند که توییت کردند و توییت‌هایشان هم دیده شد. مثلا فاطمه سعیدی نوشت: «مجلس وظیفه ملی و قانونی خود را انجام داد و نمایندگان شما تحت فشارهای شدید سیاسی و حتی امنیتی تنها برای حفظ منافع ملی به لایحه پیوستن به کنوانسیون CFT رأی مثبت دادند.» غیر از نمایندگان مجلس، سیاسیون هم به تصویب لایحه واکنش نشان دادند. حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در توییتی در این مورد نوشت: «پایداران مستقر در مجلس به وظایف خود عمل کردند، می‌ماند بقیه مراحل که لابد پایداران مستقر در بقیه نهادها نیز وظایف خود را انجام خواهد داد.»
شادی مجازی مردم
اما این تنها نمایندگان و سیاسیون نبودند که به اظهارنظر در مورد اهمیت تصویب CFT پرداختند، بالاخره بعد از تصویب لایحه مذکور در مجلس، مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی به شکلی گسترده واکنش نشان دادند. از میان پربازخوردترین نظرات مجازی می‌توان اینها را آورد:
«شاید این موج مهیب خستگی و آزردگی نبود، اهمیت تصویب CFT بروز بیشتری می‌یافت.»،  «درود به شرف کسانی که به چیزی جز منافع و رفاه مردم فکر نمی‌کنند.»، «شاید این آخرین شانس ما باشد تا پوزه آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش را به خاک بمالیم»، «تو این شرایط که مردم زیر فشار مالی و اقتصادی هستند، این اقدام نمایندگان فرح بخش و روحیه ساز بود.»
مصوبه در ایستگاه آخر
پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم که تا دو روز پیش لایحه بود، الان مصوبه است و باید ببینیم که در ادامه در ایستگاه پایانی یعنی شورای نگهبان، چه اتفاقی برای مصوبه نماینده‌های مردم در مجلس خواهد افتاد، سخنگوی شورای نگهبان  در مورد موضع این شورا به مصوبه مجلس گفته: «هنوز اعلام نظر زود است و فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تصویب لایحه الحاق به CFT در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مجلس آن را تصویب کرده، اما هنوز برای ما نیامده است. ابتدا باید به شورای نگهبان ارسال شود تا ان‌شاءالله ما اعلام نظر کنیم. فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم.  سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که این لایحه چه زمانی در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: نمی‌دانم. بستگی دارد چه زمان این لایحه را برای ما بفرستند.»با این تفاسیر، این احتمال می‌رود که ماحصل لایحه میان دو نهاد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به خط پایان برسد. نتیجه اینکه چه خواهد شد، در آینده مشخص می‌شود.

روزنامه مردم سالاری-1397/07/16


تکمیل FATF
دیروز مجلس آخرین لایحه از لوایح چهارگانه مربوط به FATF را به تصویب رساند تا بدین‌ترتیب دلواپسان بازنده جدال نهایی بر سر لوایحی باشند که در چند ماه گذشته، ذهن جامعه و مجلس را به خود مشغول کرده بود. پارلمان با ۱۴۳ رأی موافق، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را به تصویب رساند تا نمایندگان به هر ترتیب ممکن، وظیفه خود در مقابل آخرین لایحه مرتبط با FATF را نیز به انجام برسانند. لوایح چهارگانه FATF اهمیت بسیار زیادی برای روابط بانکی و مالی ایران با سایر کشورهای دنیا دارند و از بازار بورس گرفته تا بازار ارز، نگاه‌ها به این بود که آیا آخرین لایحه نیز به تصویب مجلس می‌رسد یا خیر.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در جلسه علنی دیروز مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر، با آن موافقت کردند. مخالفان تصویب لوایح چهارگانه FATF مدت‌ها بود که تلاش گسترده‌ای را برای عدم تصویب این لوایح آغاز کرده بودند. دیروز نیز در صحن علنی مجلس، نمایندگان بارها شاهد هیاهو و ایجاد تنش از سوی چند نفر از مخالفان این لایحه بودند؛ اما در نهایت CFT به تصویب مجلس رسید.
هنگام قرائت این لایحه بعضی از نمایندگان عضو جبهه پایداری از جمله مجتبی ذوالنور، موسوی لارگانی، دهقانی فیروزآبادی، کریمی قدوسی و سالک مقابل جایگاه هیأت رئیسه مجلس ایستادند و با در دست داشتن پلاکاردهایی از دیگر نمایندگان خواستند که به لایحه CFT رأی منفی دهند. سید محمدجواد ابطحی، یکی از نمایندگان مخالف، حتی در جلسه علنی اقدام به پاره کردن لایحه CFT و آیین‌نامه مجلس کرد!
دیروز همزمان با بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس، تعدادی از مخالفان این لایحه مقابل ساختمان بهارستان تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان تصویب نشدن این لایحه بودند. امیرآبادی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز گفته بود که احتمالا اگر تعداد ما به حد نصاب لازم برسد در مجلس آبستراکسیون (نصاب‌شکنی) خواهیم کرد و از صحن علنی مجلس خارج می‌شویم. اما این آبستراکسیون در نهایت به وقوع نپیوست و نمایندگان آخرین لایحه مربوط به FATF را هم تصویب کردند.
هم‌چنین توسط دفتر مقام معظم رهبری اعلام شد که رهبر انقلاب مخالفتی با بررسی لوایح FATF در مجلس ندارند. دفتر رهبری در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره‌ بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که ایشان با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند.
دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره‌ی بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که ایشان با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند.
علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس در پاسخ به اخطار نقوی حسینی نماینده ورامین متن نامه‌ای را که دفتر مقام معظم رهبری درباره‌ی لایحه FATF فرستاده بود را به شرح زیر قرائت کرد.
«جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحنیت
در پی استفسار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) با بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار نمایندگان،
مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص.
لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»
رئیس مجلس در پایان قرائت این نامه گفت که آقای حجازی این نامه را ابلاغ کرده است.
مخالفان و موافقان لایحه CFT چه گفتند؟
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس در حمایت از این لایحه گفت: نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه CFT مشکلات حل شود اما این تضمین را می‌دهیم که با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه‌های مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد. ظریف همچنین گفت: FATF ارتباط مستقیم با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی دارد و مستقیما به عدم امکان پرداخت به ایران مربوط است. اگرچه ممکن است دلایل دیگر هم داشته باشد، اما این چیزی است که دوستان ما هم به ما می‌گویند. مثلا چینی‌ها که نیات اسکتباری علیه ایران ندارند و از نظر مواضع بین‌المللی شبیه جمهوری اسلامی و شریک راهبردی ما هستند، همین را عنوان می‌کنند. ما توافق جامع همکاری‌های راهبردی با چین داریم و با روسیه هم شریک راهبردی هستیم اما رئیس بانک مرکزی چین به آقای همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم.
محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در جلسه علنی خطاب به مخالفان لایحه CFT گفت: «چرا به مردم دروغ می‌گویید و موافقان کلیات این لایحه را متهم به دروغ‌پردازی و آنان را تهدید می‌کنید؟ این چه اخلاقی است؟ همه کشورهای جهان قوانین‌شان را با استانداردها و قوانین بین‌المللی مطابقت می‌دهند به جز ایران و کره شمالی. اجرای استانداردهای بین‌المللی نیازمند تصویب قوانین منطبق با استانداردهای بانکی است. FATF یعنی رعایت حداقل‌های مبارزه با تروریسم. این استانداردها دولتی نیست بلکه استانداردهای بنگاهی است که دولت‌های کشورها نمی‌توانند در آن هیچ دخالتی داشته باشند. حالا اگر ما به این استانداردها بی‌توجه باشیم نمی‌توانیم با نظامات بانکی جهان ارتباط عالی داشته باشیم. پذیرش شروط FATF یعنی پذیرش استانداردهای جهانی برای مقابله با تروریسم».
نصرالله پژمان‌فر در تذکری در مخالفت با این لایحه گفت: «مردم نگران هستند. چند هزار نفر جلوی مجلس جمع شدند و این حاکی از نگرانی مردم است. چرا دو ساعت جلسه غیرعلنی برگزار می‌شود. تمام ادبیات این جلسه هم این بود که بترسانید و نگرانی ایجاد کنید. مومن نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود. در برجام هم گفتند همه مشکل مردم حل می‌شود اما در این لایحه دولت هم نگران است که اگر نبود، اعلامیه تفسیری نمی‌داد. آیا واقعا مشکلات اقتصادی مردم با این لایحه حل می‌شود یا می‌خواهند سفره مردم را تنگ‌تر کنند».
محمد دهقان، نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در مخالفت با این لایحه گفت: «نباید بلای برجام را مجددا سر مردم بیاورید. می‌خواهند به عنوان مبارزه با تروریسم اقتصاد کشور را قفل کنند و کشور را دچار خودتحریمی نمایند». نقوی حسینی یکی دیگر از نمایندگان مخالف هم گفت: «رئیس جمهور یک سطر به مجلس شورای اسلامی تعهد دهد، که مشکلات با FATF حل می‌شود و اگر حل نشد ایشان را استیضاح کنیم و عدم کفایت سیاسی‌شان را به رای بگذاریم؛ در این صورت ما به این لایحه رای می‌دهیم. ما FATF را پذیرفته‌ایم و به ۴۰ توصیه عمل می‌کنیم اما چه کاری برایمان کردند چرا فریب می‌خورید!»
لوایح، الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، سه لایحه‌ مرتبط با FATF هستند که پیش از این توسط مجلس تصویب شده بودند. با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) کار بررسی و تصویب این لوایح در مجلس رسماً خاتمه یافت و حالا باید شورای نگهبان نظر خود را در رابطه با CFT اعلام کند.
متن لایحه CFT
متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم که در جلسه علنی دیروز(یکشنبه) مجلس تصویب شد به شرح زیر است:
ماده واحده- به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/۹/۱۸ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل) مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند زیربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد توجیه کند. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.
۱- دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب جز الف بند ۲ ماده ۲ کنوانسیون، اعلام می‌نمایند که مفاد آن دسته از کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مندرج در پیوست کنوانسیون که به عضویت آنها درنیامده است را به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمی‌کند و الزام آور شدن مفاد ماده ۲۳ در پاسخ به اصلاح فهرست موافقتنامه‌های منضم به کنوانسیون برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است.
۲- جمهوری اسلامی ایران با نظر به اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل تا حین پذیرش کنوانسیون از جمله کنوانسیون ۱۹۹۹ سازمان کنفرانس اسلامی و قطعنامه‌های مرتبط ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۶۲۵ و ۱۵۱۴، تعریف عمل تروریستی را مشتمل بر مبارزات مشروع مردمی علیه از جمله توسعه استعماری و اشغال خارجی نمی‌داند و نسبت به اطراف متعاهدی که قلمرو عمل تروریستی را مستند به زیر بند ب بند یک ماده ۲ کنوانسیون مشتمل بر این مبارزات می‌دانند، تنها در حدود پیش گفته، متعهد می‌دانند و اعلام می‌دارد ماده ۶ کنوانسیون ارتباطی به این حق ندارد. این مبارزات فارغ از انگیزه آن مجاز و مشروع است که اعمال تروریستی به هر انگیزه‌ای ممنوع است.
۳- موضوع بند یک ماده ۲۴ کنوانسیون درخصوص جمهوری اسلامی منوط به رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی است و بند ۲ ماده ۷ کنوانسیون و موضوع ماده ۱۷ کنوانسیون در چارچوب قوانین داخلی اعمال خواهد شد.
۴- صلاحیت مقرر در بند ۵ ماده ۹ کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشردوستانه لازم الاجراست برای جمهوری اسلامی ایران پذیرفته می‌شود.
۵- مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نمی‌باشد.
۶- الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم‌ اشغالگر صهیونیستی نیست.
۷- دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای بند ۴ ماده ۱۱ کنوانسیون تنها صلاحیت کشور محل وقوع جرم را به منظور استرداد مجرمین محرض تلقی می‌کنند.
تبصره- دولت صرفا پس از خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می‌تواند سند الحاق را نزد امین اسناد توزیع کند.
حاشیه‌های یک نشست پر حاشیه 
دیروز  مجلس شورای اسلامی در شرایطی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کرد که جلسه مجلس شورای اسلامی از همان ابتدا فضای ملتهبی داشت که پایان آن به پاره کردن آیین‌نامه‌ توسط یکی از اعضای فراکسیون ولایی ختم شد.
به‌ گزارش ‌ایسنا، لایحهCFT  بعد از کش و قوس فراوان در دستور کار دیروز  (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و قبل از آن بنابر درخواست تعدادی از نمایندگان، کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای را در صحن مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای اطلاعات و خارجه، سرپرست وزارت اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رییس جمهور برگزار کرد تا تمامی ابهامات درباره این لایحه را رفع کند.
جلسه فوق کمیسیون در ابتدا بدون حضور اعضای فراکسیون ولایی تشکیل شد. آنها در همان زمان نشست جداگانه‌ای برای بررسی CFT داشتند.
‌از ساعت ۸ صبح اعضای فراکسیون ولایی هم به جمع نمایندگان پیوستند و در نهایت جلسه علنی ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شد.
بررسی لایحه CFT اولین دستور کار مجلس شورای اسلامی بود، بعد از اعلام اسامی موافقان و مخالفان کلیات این لایحه امیرآبادی، عضو هیات رییسه سخن از تقاضای تعدادی از نمایندگان برای رای گیری آشکار درباره این لایحه را کرد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.
رای‌گیری آشکار به این صورت است که باید نمایندگان در برگه نام و رای خود را اعلام کنند.
نوبت به صحبت موافقت و مخالفان لایحه شد، محمد دهقان، نایب رییس فراکسیون ولایی به تبیین دلایل مخالفتش پرداخت و بعد از آن نوبت بهروز نعمتی، عضو فراکسیون مستقلین به عنوان موافق لایحه شد. نعمتی در صحبت‌هایش چند بار نام دهقان را آورد که این باعث اعتراض دهقان شد.
در نهایت با دخالت لاریجانی این اعتراض تمام شد. لاریجانی به نعمتی تذکر داد که در صحبت‌هایش نام کسی را نیاورد. بعد ‌از آن نوبت به نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی رسید که دلایل مخالفتش را بیان‌ کند.
او  ابتدای صحبت‌هایش را با فریادهای بلند آغاز کرد و حتی مجددا به موضوع تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام اشاره کرد، صحبتی که با واکنش رییس مجلس شورای اسلامی روبرو شد که برجام بعد از بحث و بررسی در جلسه چهار ساعته تصویب شده است.
نقوی حسینی باز هم فریاد زد که این چه نحو از اداره مجلس است و من اخطار دارم که اجازه آن را نمی‌دهند. سپس فریادهای نقوی حسینی به حدی رسید که آزادی خواه و کوهکن در پایان سعی در آرام کردن او را داشتند. نقوی حسینی در ادامه‌ دلایل مخالفتش را بیان‌ کرد.
موافق آخر، فیضی عضو فراکسیون امید بود که در پایان صحبت‌هایش با نشان دادن پلاکاردی تاکید کرد که باید به لایحه CFT رای داده شود.
 در خلال صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف تعدادی از اعضای فراکسیون ولایی پلاکاردهایی در دست داشتند با این مضامین «با تصویب CFT سفره مردم را کوچک‌تر نکنید»، «من اطلاعات اقتصادی کشور را در جنگ اقتصادی لو نمی‌دهم»، «نه به شفافیت برای دشمن»، «تاریخ شاهد باش من به کنوانسیون‌های استعماری رای نداده‌ام»، «تصویب AFTF   =  خود تحریمی»، «به کنوانسیون استعماری رای نمی‌دهیم»، # CFT #
در این بین تعدادی از نمایندگان یعنی نقوی حسینی، حاجی دلیگانی و پژمانفر نیز اخطارهای جداگانه‌ای را مطرح کردند که در پاسخ به اخطار نقوی حسینی، رییس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای که دفتر مقام معظم رهبری برای او درباره کنواسیون‌ها ارسال کرده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کرد با این مضمون «مقام معظم رهبری با بررسی این لوایح در مجلس شورای اسلامی مخالفتی ندارد.»
در حین دفاع نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از مصوبه کمیسیون ذوالنور ، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی در جایگاه هیات رییسه حضور پیدا کرد و با صدای بلند از صحبت‌های نجفی انتقاد کرد چون معتقد بود که نظرات مخالف هم در کمیسیون وجود داشته است و او باید همه این نظرات را اعلام کند.
نوبت به صحبت‌های وزیر امور خارجه، ظریف در این لایحه رسید که او در برخی از صحبت‌هایش تاکید کرد که تضمین نمی‌کنیم با پیوستن به این کنواسیون مشکلات حل شود، اما تضمین می‌دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات پیدا خواهد کرد.
در حین صحبت‌های ظریف، ذوالنور این بار در کنار صندلی ظریف، وزیر امور خارجه حاضر شد و با صدای بلند انتقاد می‌کرد که جمعی از نمایندگان خواستار برقراری نظم و انضباط در مجلس شورای اسلامی شدند.
رییس مجلس شورای اسلامی بعد از صحبت‌های وزیر امور خارجه، اعلام کرد که نمایندگان رای خود را بدهند و این توضیح را داد که رای گیری به صورت علنی نیست.
در زمانی که رییس مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی می پرداخت، تعدادی از نمایندگان همچون ذوالنور و موسوی لارگانی با در دست داشتن پلاکاردهایی به نشانه اعتراض مقابل مانیتور جلوی هیات رییسه ایستادند و با نشان دادن عدد «۲» به نشانه مخالفت با این لایحه نظرشان را اعلام کردند. در این هنگام موافقان این لایحه همچون کمال دهقانی، نوریان و مافی با نشان دادن عدد «۴» موافقت خود را با این لایحه اعلام کردند که بعد از آن به تعداد نمایندگان اضافه شد.
در زمانی که رییس مجلس شورای اسلامی آغاز رای گیری را اعلام کرد: محمد جواد ابطحی به نشانه اعتراض در پشت تریبون مجلس شورای اسلامی قسمتی از آیین‌نامه‌ داخلی را پاره کرد.در نهایت نمایندگان این لایحه را تصویب کردند.
در حال‌ حاضر نوبت شورای نگبهان است که این لایحه را بررسی و نظرش را به مجلس اعلام کند.
لایحه بحث بر انگیز CFT یکی از لوایح چهار گانه گروه اقدام ویژه‌ مالی (FATF) است که کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت FATF برای اجرای ایران به ۴۱ توصیه مدنظر جهت شفافیت مبادلات پولی و بانکی مانده است. اکنون ایران در لیست خاکستری  FATF می‌باشد.

پیروزی منطق بر بلوا



آفتاب یزد- گروه سیاسی : «با سلام و احترام، نماینده محترم شهر تهران ماجمعی گسترده از مردم تهران جدا از شماانتظارداریم که از تصویب لایحه FATA (منظور همان FATF است) ممانعت کنید لطفاپاسخگوی رای و اعتماد مردم باشید.»
این تنها یکی از نمونه پیامک‌هایی است که به قول محمود صادقی نماینده مردم تهران روز گذشته حتی پس از تصویب لایحه 
مناقشه برانگیز CFT برای نمایندگان مجلس آمده است . پیامک‌هایی که دراین چند روز بعضا در قالب تهدید و تخریب برای اعضای پارلمان فرستاده می‌شد . البته همان طور که از متن این پیام هم پیداست - اشتباه کلمه FATF و اینکه اساسا از آن به عنوان یک لایحه نام برده می‌شود - حدیث مفصلی است از نا آگاهی بخشی از مخالفان اقدام دیروز مجلس . اما آنچه که دیروز در مجلس رخ داد چه بود ؟ 
CFT همان لایحه‌ای است که بیستم خردادماه به صحن آمد و آن زمان قرار بود که به تصویب برسد اما با جنجال‌های نمایندگان جبهه پایداری و طومار جمع کردن و شعاردادن و بلوایشان ختم به خیر نشد و رای به مسکوت گذاشتن دوماهه این لایحه در مجلس دادند. 
البته زمان مسکوت ماندن این لایحه خیلی بیشتر از دوماه از آب در آمد، تا اینکه سرانجام دیروز مجلس بعد از حدود 4 ماه، باردیگر لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان دستور مورد بررسی قرار داد. لایحه ای که بالاخره با 144 رای موافق در برابر 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع به تصویب رسید. البته طبیعتا این رای به معنای پذیرش نهایی CFT محسوب نمی‌شود چرا که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده هنوز برای ابراز نظرپیرامون CFT زود است و نظر نهایی را پیرامون این موضوع باید شورای نگهبان بدهد. اظهاراتی دو پهلو که می‌تواند عده ای را درباره سرنوشت CFT همچنان دو به شک کند . 

> اینبارهم پرحاشیه 
اما اینبار هم بررسی CFT به دور از حواشی نبود . چه بسا بررسی آن در مجلس بیش از گذشته با دردسر هم روبه رو شد. چند روزی بود که برخی مراجع و البته شخصیت‌های برجسته روحانی نسبت به تصویب این لایحه هشدار می‌دادند. از سویی پیام‌های عجیبی به گوشی‌های موبایل نمایندگان می‌آمد: «برحسب انجام تکلیف دینی و نیز اتمام حجت بر شما از شما می‌خواهم CFT را نپذیرید.» «یک تصمیم می‌تونه تورا در رکاب حسین (ع) قرار بده یا در جایگاه 
لعن ...نه به FATF»
پیام‌هایی که باعث واکنش نمایندگان موافق CFT هم شد اینکه چرا باید موافقان FATF را در زمره یزدیان قرار دهید. 
اما این تنها جو عجیب و فشار روز گذشته در روز بررسی CFT نبود، درست در مقابل مجلس گروهی به نام دفاع از ارزش‌ها تجمع کرده و با شعارهایی خواهان عدم رای به CFT شده و انقلابی بودن مجلس را دراین مخالفت توصیف می‌کنند . البته اینبارهم مثل بیستم خرداد، بساط طومار و شعارنویسی و بلوای پایداری‌ها در صحن مجلس حسابی گرم بود. 
آن‌ها با فریادها و وامصیبتا سر دادن و یا با دردست داشتن نوشته‌هایی مانند «به کنوانسیون استعماری رای نمی‌دهیم»، «تصویب FATF=خود تحریمی»،«با تصویب CFT سفره مردم را کوچکتر نکنید» جو مجلس را از آن خود کرده اند البته اینبارموافقین لایحه نیز سکوت نمی‌کنند و تلاش دارند بر خلاف دفعه قبل(خردادماه) مقابله به مثل داشته باشند. برای همین آن‌ها نیز در صحن با دست نوشته‌هایی مانند «منطق به کنوانسیون رای مثبت خواهد داد» تلاش دارند اندکی از شدت فشارها و هجمه‌ها علیه تصویب CFT بکاهند . به رسم پارلمان موافقان و مخالفان پشت تریبون سخن می‌گویند اما خوب پیداست که توپ مخالفان حسابی پراست . 
کسانی مثل نقوی حسینی که علیه لاریجانی با فریاد می‌گوید: «شما بازهم می‌خواهید مثل تصویب برجام در 20 دقیقه، CFT را نیز به تصویب برسانید»، البته علی لاریحانی رئیس مجلس هم وارد مناقشه می‌شود و اظهار می‌کند که «شما خلاف گویی می‌کنید». لاریجانی حتی ناچار می‌شود پاسخ دفتر مقام معظم رهبری به سوالش پیرامون CFTرا نیز بخواند، پاسخی با این مضمون که رهبری معظم انقلاب با بررسیCFT در مجلس مخالفتی ندارند. اما اوج هیجانات صوری مخالفین را شاید باید زمانی دیدکه سید محمد جواد ابطحی متن لایحه CFT را پاره کرد و با 
فریاد از دیگر نمایندگان خواست که رای ندهند. وی علاوه بر لایحه، آئین نامه 
مجلس را نیزپاره کرد. در بیرون مجلس نیز تجمعات برپا بود. تصاویر 
آن نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد تصاویر زنانی با چادر و بعضا روبنده که در آن مشغول سلفی گرفتن – البته با گوشی‌های گرانقیمت - از تجمع‌شان بودند یا پخش فیلم از شعارهای خود . ظاهرا مخالفین FATF از تمام ظرفیت خود برای ایجاد بلوا در عدم تصویب CFT استفاده کردند. با همه این احوال ، سرانجام رای گیری انجام شد- البته رای گیری مخفی بود چرا که مجلس به علنی بودن رای گیری رای نداد- CFT برخلاف مخالفت پایداری‌ها و دادوهوارها و شعارها، به تصویب رسید اما این موضوع بازهم پایان ماجرا نبود . بلوای مخالفان حتی بعد از پایان رای گیری دراین زمینه نیز ادامه داشت. هم در مصاحبه‌های نمایندگان پایداری با رسانه‌ها و هم در شعار تجمع کنندگان مقابل مجلس که اینبار شعار می‌دادند: «عزا عزاست امروز ..روز عزاست امروز » .حتی ارسال پیامک‌ها به نمایندگان مجلس نیز در مخالفت با این لایحه ادامه داشت . 

> دلیل یک مخالفت 
مرتضی مبلغ فعال سیاسی و معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه اگر ایران وارد معاهده CFTو سایر لوایحی که دراین زمینه مطرح بوده است، نشود، خسارات زیادی به جمهوری اسلامی‌وارد می‌شود. به آفتاب یزد می‌گوید: «متاسفانه امروز مخالفین CFT با نوع مخالفت‌هایشان و غوغاسالاری، آدرس غلط به مردم می‌دهند. آن‌ها طوری برای ملت وانمود کرده اند که گویا با وارد شدن به این کنوانسیون‌ها همه مشکلات ایران قرار است حل شود، در حالیکه این مخالفت‌ها یک حرکت انحرافی و فریب دادن مردم است. بنا نیست هیچ مشکلی حل شود بلکه پیوستن به CFTجلوی مشکلات و مخاطرات عمومی‌که نپیوستن به این کنوانسیون به وجود می‌آورد را می‌گیرد واین موضوعی است که همه به آن اذعان دارند.»وی ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم CFTدر شورای نگهبان نیز تصویب می‌شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد برای همگان محرز و روشن خواهد شد که هر اتفاق منفی که بعد از آن رخ بدهد مانند قفل شدن بانک‌ها و تحت الشعاع
قرار گرفتن رابطه کشورهای دیگر با ما ،مسئولیتش متوجه شورای نگهبان نیز می‌شود.این نهاد نیز متوجه این موضوع است که CFT در حال حاضر یک امر ضروری و ملی برای کشور است.» 

> تحرکات داخلی 
مبلغ در باره نحوه برخورد تندروها با موضوع CFT و لوایح FATF اظهار می‌دارد:«متاسفانه تندروها نشان دادند که نه تنها درکی از منافع ملی ندارند، بلکه فقط خودشان و منافع شان را می‌بینند و تلقیات 
توهم آمیز خویش را سند می‌دانند و برای رسیدن به منافع خودشان از هیچ حرکتی دریغ نمی‌کنند. در طی 14 سال گذشته تندرو‌ها نشان دادند که 
آن‌ها برای منویات باندی و انحرافی خویش هر آسیبی را به منافع ملی وارد می‌کنند ، هیچ حدو مرزی نیز در این رابطه برای خود قائل نیستند .
همین روز گذشته عده ای در مجلس بنایشان آن بود تا در پارلمان جنجال به راه بیندازند. آن‌ها دیروز به گونه ای از خود واکنش نشان دادند که انگار تنها آن‌ها هستند که می‌فهمند و بقیه درکی از موضوع ندارند و تلاش‌شان آن بود تا مجلس را به هم بریزند . اما خوشبختانه دراین امر موفق نشدند. » این فعال سیاسی ادامه می‌دهد:« آن‌ها عرصه سیاست کشور را به امور واهی مشغول و باعث می‌شوند تا مردم دچار سردرگمی‌شوند. جای تاسف این است که این افراد تندرو از حاشیه بسیار امنی برخوردارند و به دلیل این حاشیه امن و نفوذ گسترده در قدرت است که می‌توانند دربسیاری اوقات موفق بشوند و به کشور آسیب وارد کنند . اگر همه دستگاه‌ها خطرات تندروها را احساس می‌کردند و چاره اندیشی داشتند، آن موقع این جریان صرفا تبدیل می‌شد به جریانی که به عنوان یک اقلیت کوچک آزادانه نظرات خودش را بیان می‌کرد و به حاشیه برده می‌شد اما اینکه امروز این عده می‌توانند آن قدر نفوذ داشته باشند که فضارا مشوش و جامعه را به مخاطره بیندازند، به خاطر همان حاشیه امن و نفوذ گسترده شان است که آنها برای خود ساخته‌اند. »

> تحرکات خارجی 
اما نباید این موضوع را هم فراموش کرد که مخالفت‌ها فقط در داخل مجلس صورت نگرفته است بلکه از سویی دیگر شخصیت‌هایی برجسته در نامه‌هایی نسبت به این موضوع و تصویب CFT پیشتر هشدار داده بودند. این فعال سیاسی در باره تحرکاتی در خارج از مجلس که توسط گروهی انجام شد می‌گوید: « این موضوع هم به دلیل تحرکات همین گروه تندرو است. آن‌ها به کسانی که تخصصی از برخی مسائل ندارند مراجعه و به گونه ای
CFTرا برای آن‌ها بازگو کردند تا باورشان ‌شود که تصویب CFT
باعث خطر برای جمهوری اسلامی‌است .آن‌ها سعی کردند که برخی نهادها و شخصیت‌ها را بدون اطلاع لازم ، به این مسئله وارد کنند. در این جا البته جریان‌های دلسوزی که به عقلانیت و منطق فکر می‌کنند باید مانع می‌شدند.» وی ادامه می‌دهد: «در مخالفت باFATF برخی از افراد ، اشخاص و احزاب ، با اطلاعات نادرستی که به آنها داده شد به نفع تندروها عمل کردند. در حالیکه این شخصیت‌ها اساسا نباید به این مسئله ورود پیدا می‌کردند چه برسد به اینکه بدون تخصص در مورد آن نظر دهند. البته اظهارنظر برخی از آنها از سردلسوزی است که قابل احترام می‌باشد.» 

> یک معنا از تصویب CFT
در هرصورت روز گذشته CFT لا اقل از سوی مجلس علی رغم همه این مخالفت‌ها به تصویب رسیدو حالا نوبت نظر شورای نگهبان است، اگر چه در حال حاضر سرنوشت سه لایحه دیگر مرتبط با FATF نیز محل پرسش است اما با این حال باید CFT را مناقشه برانگیز ترین لوایح چهارگانه مذکور بدانیم که پیشتر حتی نمایندگان مجلس نیز بر سر تصویب آن نمی‌توانستند بر به توافق برسند . می‌گویند با تصویب این لوایح، ایران دیگر در لیست سیاه FATFقرار نمی‌گیرد. بسیاری امیدوارند ازاین پس دستگاه‌های بین المللی بتوانند با ایران رابطه بهترهمکاری داشته باشند و با بانک‌ها نیز فعال تر دراین حوزه اقدام کنند به ویژه آنکه اعلام شده است تا قبل از 13 آبان(آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران) سوئیفت اروپایی به راه می‌افتد. شاید به قول کسانی مثل عماد الدین باقی روزنامه نگار که در جواب شعار «عزاعزاست امروز» مخالفین FATF می‌گوید: «این شعار درباره کاسبان تحریم، شعار درستی است» اتفاق دیروز مجلس را علی رغم همه حواشی اش باید پیروزی منطق بر بلوا توصیف کرد . 

رأی در تاریکی/ موافقان CFT چرا از افشای نام خود می‌ترسند؟!


سرویس سیاسی-پس از مدتها بحث و بررسی و گفت‌وگو و مناظره لایحه استعماری CFT به صحن علنی مجلس پا گذاشت. دیروز تقابل دو جریان فکری را در مجلس به وضوح دیده می‌شد؛ تقابلی که ریشه‌های آن را دست کم از دوران قاجاریه می‌توان دید. جریان مخالف پیوستن به کنوانسیون CFT، پیش از این هم نشان داده بود که خواهان نگاه به درون است و برای همین شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان توسط این طیف دنبال شد. این گروه می‌گویند شفافیت باید برای مردم ایران باشد نه برای دشمنان، لذا فراکسیون ولایی هم در روزهای گذشته و هم دیروز خواهان رای‌گیری علنی در مورد CFT بود.
در مقابل جریان فکری دیگری قرار داشت که برای بهبود اوضاع و شرایط نگاهش را بیگانگان دوخته و نهادها و سازمان‌های ساخته دست آنها. این گروه مخالف شفافیت برای مردم هستند و موافق شفاف‌سازی برای بیگانگان! اینها که موافق پیوستن به CFT بودند با رای شفاف و علنی در مورد این لایحه مخالفت کردند. حال آنکه آنها دلیل موافقت با این لایحه را خدمت به مردم عنوان کرده بودند اما چرا از افشای نام خود واهمه داشتند؟!
شروع مخفیانه و غیرقانونی 
ماجرا از خرداد 1395 آغاز شد. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وقت به صورت مخفیانه و بدون اطلاع مجلس و دیگر ارکان نظام از طرف دولت تدبیر و امید مجموعه 41 توصیه «گروه ویژه اقدام مالی» را امضا کرد.  عمل به توصیه‌های FATF هم محرمانه و مخفیانه شروع شد. مواردی از قبیل ارائه اطلاعات صرافی‌ها در همین راستا انجام شد. به جز چهار مورد به همه توصیه‌های تحمیلی این نهاد عمل شد. آن چهار مورد به مجلس آمد و در نهایت سه تای آنها به تصویب رسید و مورد چهارم محل بحث شد، یعنی همین لایحه CFT یا به عبارتی لایحه «مقابله با منابع مالی تروریسم». چرا؟
نگران پولشویی و تروریسم!
در پاسخ چرایی مطرح شد باید ابتدا پرسید آیا برای آمریکا و اروپا مقابله با پولشویی یا منابع مالی تروریسم اهمیت دارد؟ آیا آنها که جنگ اقتصادی علیه ایران را به راه انداخته‌اند نگران این قبیل چیزها هستند؟ چطور FATF تاکنون علیه عربستان (بزرگترین تامین‌کننده مالی تروریسم در منطقه) اقدامی صورت نداده؟ پاسخ اینها روشن است. به همین دلیل هم غرب نمی‌پذیرد که ایران در داخل کشور خود در زمینه مبارزه با پولشویی و تروریسم قانون وضع کند. 
کار از نظر آنها وقتی کامل می‌شود که حلقه آخر یعنی پیوستن ایران به این نهاد اجرا شود. وقتی پیوستیم آن وقت باید الزامات، تعاریف و مصادیق تروریسم را از دیدگاه این نهاد بپذیریم. الزامات هم حکم می‌کند که برای اثبات ادعای کشورمان مبنی بر حرکت در راستای خواسته‌های این نهاد اطلاعات مالی و تراکنش‌های بانکی به اضافه اطلاعات گمرکی تقدیم دشمنان این کشور شود.
با همه استدلال‌های دقیقی که بیان می‌شود اما باز عده‌ای در برابر فهم این مسایل مقاومت می‌کنند و برای اثرگذاری بر افکار عمومی در فضای مجازی به توهین و تخریب مخالفان می‌پردازند! 
همه بسیج شدند
به هر روی این لایحه به صحن علنی آمد. لایحه‌ای که دولت آمریکا، دولت‌های اروپایی رسانه‌های بیرون و طیف روزنامه‌های زنجیره‌ای در داخل، بخشی از نمایندگان مجلس و لیست امید، فعالان سیاسی طیف موسوم به اصلاح‌طلب و دولتمردان و همه ارکان و دستگاه‌های دولتی و رسانه‌های دولت و... برای تصویب آن بسیج شده بودند و حتی چنانکه برخی نمایندگان در حاشیه جلسه دیروز به کیهان گفتند مهندسی ماجرا از روزهای قبل به شکلی پیش را تا گروهی که بهبود اوضاع و سامان امور را در این نهادها و کنوانسیون‌های خارجی می‌بینند شادمان از تصویب لایحه‌ای استعماری از صحن مجلس خارج شوند.
با این همه باید به این نکته توجه کرد که نتیجه این بسیج عمومی در مسیر تصویب CFT این لایحه تنها با اختلاف هفت رای تصویب شد، یعنی اگر از مجموع موافقان هفت نفر از رای «موافق» به این لایحه استعماری منصرف شده بودند این لایحه تصویب نمی‌شد. 
دیروز نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷1 نماینده حاضر در صحن به عضویت ایران در این کنوانسیون رای مثبت دادند که مجموع آرای مخالف و ممتنع به همراه 3نماینده‌ای که رای نداده‌اند گویای آن است که تصویب این لایحه با اختلاف اندکی صورت گرفته است.
تجمع دانشجویان در مخالفت با CFT
دیروز پیش از آغاز نشست علنی مجلس شورای اسلامی،  جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی «CFT» در صحن مجلس برگزار شد. در این جلسه کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، رؤسای فراکسیون‌ها و همچنین اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی نظرات خود را درباره «CFT» مطرح کردند.
همچنین صبح دیروز و همزمان با آغاز به کار مجلس شورای اسلامی، جمعی از دانشجویان سراسر کشور مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع  خواستار رأی منفی مجلس به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT)  بودند.
تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی خطاب به نمایندگان مجلس، اعتراض خود را نسبت به الحاق ایران به (FATF) مطرح کردند و الحاق به این کنوانسیون را خلاف منافع ملی و به ضرر امنیت و اقتصاد کشور دانستند. دانشجویان و معترضین به بررسی و تصویب احتمالی (FATF)، پیش‌تر نیز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
گرانی دلار ماحصل اجرای FATF 
هیئت‌رئیسه مجلس براساس قرعه، نام دو نفر از موافقان و دو نفر از مخالفان را برای ایراد سخن پیرامون این لایحه اعلام کرد. بر همین اساس محمد دهقان و سیدحسین نقوی حسینی از گروه مخالفان CFT و بهروز نعمتی و محمدفیضی از جماعت موافق پیوستن به این کنوانسیون استعماری دلایل و نظراتشان را اعلام کردند.
محمد دهقان، نماینده طرقبه و چناران و عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی نخستین فردی بود که در جایگاه قرار گرفت و گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در این تردیدی وجود ندارد، تمام ملت ایران و مسئولین کشور می‌دانند که در شرایط جنگی قرار داریم، آمریکایی‌‌ها علیرغم وعده‌هایی که دادند و با وجود همه خوشبینی‌هایی که داخل کشور ابراز شد، تمام توان‌شان را قرار داده‌اند که از طریق فشار اقتصادی ملت را به‌ستوه بیاورند و زمینه ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند.
دهقان اضافه کرد: ما در سال‌های 90 و 91 تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت را داشتیم، اما به‌صورت غیررسمی کارمان را انجام می‌دادیم و به الزاماتی که این گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای ایران دیکته کرده، پایبند نبودیم. ده‌‌ها میلیارد دلار نفت فروختیم و ارز آن را وارد کشور کردیم. وی با بیان اینکه از سال 95 دوستانی که الزامات (FATF)  را قبل از تصویب کنوانسیون در مجلس پذیرفتند، الزامات آن را اجرا کردند، گفت: این الزامات موجب شد که در زمینه اقتصادی دچار بحران‌های جدی شویم.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: در این دو سال گذشته، دوستان برای اینکه می‌خواستند ثابت کنند که به‌اصطلاح با هنجارهای بین‌المللی هماهنگ هستند، لذا اجازه ندادند که ارز وارد کشور شود، بخشی از علت اینکه کشور در زمینه اقتصادی دچار بحران شد، اجرای الزامات (FATF) توسط دولت بود.
دهقان در ادامه سخنانش با‌ اشاره به عمق استراتژیک ایران گفت که برخی از حزب‌الله لبنان یا گروه‌های مقاومت نام می‌برند در حالیکه که این موضوع فرعی است و هدف این کنوانسیون ایجاد بسترهایی برای قفل کردن اقتصاد ایران است.
دروغ نگویید؛ مشکلی حل نمی‌شود
سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس دیگر نماینده مخالف این لایحه در نوبت خویش برای سخنرانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان به‌صراحت اعلام کرد که این کنوانسیون‌ها در اتاق فکر استکبار جهانی پخت‌وپز می‌شود ادامه داد: ایشان فرمودند که این کنوانسیون‌ها نباید تصویب شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه «بحث ما منافع ملی است و دعوای جناحی و گروهی نداریم و آرزوی ما موفقیت دولت است، اما دولتمردان باید به شبهات موجود پاسخ دهند» افزود: فریبکاری نباید باشد، اتفاقات گذشته نباید تکرار شود ما باید بدانیم از عضویت در این کنوانسیون‌ها چه می‌خواهیم و آیا مشکلات ما با پیوستن به آنها حل می‌شود یا خیر.
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: مؤسسات مالی و پولی غرب با ما کار نکردند و راه‌های زیادی را برای حل این موضوع رفتیم اما آیا این مشکلات حل شد؟ چرا مردم را می‌ترسانید و می‌گویید اگر به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم پروژه‌های عمرانی اجرا نمی‌شود، چرا دروغ می‌گویید؟ چرا می‌گویید مشکل مالی و پولی ما حل نمی‌شود، چرا می‌گویید کالاهای اساسی به کشور نمی‌آید و مردم گرسنه می‌مانند؟ با مردم رو راست باشید. در زمان تصویب برجام هم گفته می‌شد اگر این اتفاق بیفتد مشکل مالی حل و گرفتاری‌های مردم حل می‌شود، مگر در 20 دقیقه برجام تصویب نشد و همچنان هم مجلس مورد اتهام ملت ایران است.
دولت موافق! مجلس موافق!!
نقوی حسینی با ابراز اینکه آقای لاریجانی جلسات متعددی را با رؤسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها در چند روز اخیر برگزار کرده و خواهان تصویب CFT در مجلس شده است، ادامه داد: فراکسیون نمایندگان ولایی به جلسه دعوتی آقای لاریجانی نرفت و وی دوباره این کار را انجام داد تا ما را توجیه کند.
وی ادامه داد: آقای لاریجانی، چرا پس از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب جلسه‌ای نگذاشتید و به نمایندگان نگفتید که مطالبات رهبر انقلاب از نمایندگان چیست؟
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور دستخطی بنویسد و بگوید «اگر ما عضو این کنوانسیون شدیم و مشکلات حل نشد بنده را استیضاح کنید»، آقای رئیس‌جمهور این تعهد را به ما بدهد، اگر این تعهد داده شد نمایندگان نیز برای عضویت در این کنوانسیون بدون چون و چرا رأی خواهند داد.
پس از سخنان موافقان و مخالفان و همچنین سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه رای‌گیری انجام شد. پس از آنکه علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شروع رای‌گیری را اعلام کرد جمله‌ای را از تریبون مجلس گفت که باعث تعجب و شگفتی بود. لاریجانی اعلام کرد: «دوستان در رای‌گیری شرکت بفرمایید... دولت و مجلس موافق»!!!
نامه دفتر رهبر معظم انقلاب!
علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز، نامه دفتر رهبر معظم انقلاب را قرائت کردند که در آن معظم‌له بررسی این کنوانسیون را در مجلس بلامانع دانسته و رد یا قبول آنها را به بررسی نمایندگان و طی مسیرقانونی موکول فرموده بودند. متن نامه دفتر مقام عظمای ولایت آنچنانکه رئیس‌مجلس قرائت کرد به شرح زیر بود:
 جناب آقای دکتر لاریجانی 
رئیس‌محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیت؛
در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، به دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند» آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع‌به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم، مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند، تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار بطور شفاهی به جنابعالی  ابلاغ شده بود». 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1