کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش:

افشانی از «بهشت» به آفریقا می‌رود / شهردار تهران جانشین احتمالی آخوندی

15 مهر 1397 ساعت 18:13

اما در کش و قوس استعفای آخوندی و معرفی جانشین او  خبر دیگری که به نظر می‌رسد باید آن را نیز جدی گرفت این است که  اگر قرعه رفتن به آفریقا ونشستن روی صندلی وزارت راه و شهرسازی به نام افشانی خورد، شاید نام فرج الله رجبی نیز در لیست مسافران بهشت ثبت شود.


درحالیکه زمزمه‌های مبنی بر استعفای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از سمت خود جدی‌تر از گذشته شده است، برخی محافل از گمانه زنی برای معرفی جانشین احتمالی وی  سخن می گویند.
به گزارش کبنا، درشرایطی که خبرگزاری‌ها از قول نماینده‌ای که نامی از او برده نشده از پرویزفتاح به عنوان جانشین احتمالی آخوندی یاد کرده است، محافل نزدیک به دولت از سیدمحمدعلی افشانی و پرویز حناچی به عنوان جانشین‌های احتمالی آخوندی در دولت روحانی یاد می‌کنند.
سیدمحمدعلی افشانی کیست؟
سید محمدعلی افشانی سیاستمدار اصلاح طلب، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم است. وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد
سید محمدعلی افشانی در هشتم خردادماه سال ۱۳۸۴ نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» را از سید محمد خاتمی دریافت کرد. او در سال ۱۳۹۲ گزینه استانداری خوزستان بود، اما عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان شد.
با آغاز زمزمه‌هایی در مورد انتصاب محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس، ۱۸ نماینده  وقت مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به انتصاب افشانی به عنوان استاندار جدید فارس صحن علنی مجلس را ترک و استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را به استیضاح تهدید کردند. اما در نهایت با مقاومت عبدالرضا رحمانی فضلی، در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۴ افشانی رسماً استاندار فارس شد.
او که پس از فارس راهی پایتخت شد مدت کوتاهی معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم شد و از آنجا به بهشت رفت تا میراث دار نجفی در شهرداری تهران باشد.
وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد.
حناچی کیست؟
پیروز حناچی متولد خرداد ماه ۱۳۴۲ فارغ التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است.
او در سال ۱۳۶۳ وارد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد و درسال 1378  به عنوان فارغ التحصیل ممتاز نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.
درکارنامه او مسئولیت‌هایی همچون دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم دیده می‌شود
پیش از این از حناچی که  دکتری تخصصی مرمت شهری و باززنده سازی شهرهای تاریخی داردبه عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت مسکن و شهرسازی، در صورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری نام برده می‌شد.
پیروز حناچی در دولت اول اصلاحات، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی و نخستین رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بوده است.
اودر دولت اول و دوم خاتمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خدمت کرده است.
حناچی دردولت روحانی  با حکم رئیس جمهور، یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور
حناچی رساله خود را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهرهای تاریخی ایران» دفاع کرد. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است.
وی دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است. همچنین ترجمه کتاب‌های متعددی در زمینه میراث جهانی و تئوری مرمت با ترجمه حناچی از سوی موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران منتشر شده است؛ و مجلات علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور است. وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را به عهده داشته است.
حناچی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد.
حالاو درشرایطی که برخی  گروه‌ها چالش رجبی-آخوندی و نتیجه آن را علت استعفای احتمالی آخوندی می‌دانند، اما دربرخی محافل خبری زمزمه‌هایی از تمایل دولت برای استعفای وزیر راه و شهرسازی با هدف تکرار نشدن استیضاح در مجلس به گوش می‌رسد.
به راین اساس آخوندی که شاید هنوزهم ازعدم حضوررئیس جمهور درمجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح پیشینش آزرده خاطراست  احتمالاً ترجیح داده تا به جای رفتن به بهارستان و پاسخگویی به فرج الله رجبی و دوستانش در کمیسیون عمران استعفای خود را به پاستورببرد و ریسک حضور درمجلس استیضاح را به جان نخرد.
اما در کش و قوس استعفای آخوندی و معرفی جانشین او  خبر دیگری که به نظر می‌رسد باید آن را نیز جدی گرفت این است که  اگر قرعه رفتن به آفریقا ونشستن روی صندلی وزارت راه و شهرسازی به نام افشانی خورد، شاید نام فرج الله رجبی نیز در لیست مسافران بهشت ثبت شود.
هرچند که در این لیست اسامی دیگری همچون محسن هاشمی نیز احتمالاً به چشم خواهد خورد.
 


کد مطلب: 403553

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/403553/افشانی-بهشت-آفریقا-می-رود-شهردار-تهران-جانشین-احتمالی-آخوندی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1