تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب : ۴۰۳۴۰۲
در نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

پای فروشگاه رفاه یاسوج به سالن استانداری باز شد / گوهرگانی: نظارت تعطیل است / فروشگاه"رفاه" بهترین جای شهر را با رانت گرفته و میلیاردی سود می‌کند و مالیات هم نمی‌دهد / قصابان مهار نشدنی

۷
۰
پای فروشگاه رفاه یاسوج به سالن استانداری باز شد / گوهرگانی: نظارت تعطیل است / فروشگاه"رفاه" بهترین جای شهر را با رانت گرفته و میلیاردی سود می‌کند و مالیات هم نمی‌دهد / قصابان مهار نشدنی
کبنا ؛در نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد موضوعات مختلفی مطرح شد از جمله این که فروشگاه رفاه یاسوج باید هم مالیات استانی خود را بدهد و هم کالاهای اساسی مثل روغن و گوشت را به صورت مستمر توزیع کند.
به گزارش کبنا، عصر امروز (دوشنبه 9 مهرماه) نشست ستاد تنظیم بازاراستان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور اعضا برگزار شد.
در این نشست  در باره توزیع کالاهای اساسی توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند رفاه، کورش و شهروند حرف‌های زیادی زده شد.
جعفر گوهرگانی معاون توسعه منابع انسانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به بازدیدی که در طی چند روز اخیر از فروشگاه رفاه داشت اشاره کرد و گفت: سؤال این است که چرا وقتی فروشگاه رفاه 15 روز گوشت مرغ و سایر اقلام دیگر را توزیع نمی‌کند هیچ گونه گزارشی از سوی مسؤولان سامان صنعت و معدن و تجارت ارائه نمی‌شود؟
وی گفت: نظارت در بازار استان تعطیل است و متولیان کار را رها کرده‌اند و آقای دیودیده هم به شبکه خبر می‌گوید هیچ کمبودی در استان نیست و با این تفاسیر همه حرف‌های ما دروغ است!
وی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای وظیفه دارند موجودی کالاهای خود را به صنعت و معدن گزارش دهند این در حالی است که فروشگاه رفاه 15 روز مرغ منجمد نداشت و صنعت و معدن این موضوع را نمی‌دانست و شرکت پشتیبانی امور دام هم هیچ کمبودی را گزارش نداده بود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بحث پایش انبارها به این علت بود که ذخیره کالاهای موردنیاز، کمبودها و احتکارها مشخص شود، صنعت و معدن اطلاع ندارد که انبار کدام یک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ثبت سامانه انبارها شده است و بازرسان این دستگاه هم بی‌خیال هستند.
گوهرگانی افزود: با توجه به نگرانی‌های مردم در رابطه با کمبود برخی کالاها، باید به صورت مرتب بر کل بازار نظارت داشته باشیم اما در مورد برخی کالاها از جمله برنج، روغن، مرغ، شکر و همچنین بنزین و گازوئیل باید پایش‌ها به صورت روزانه باشد تا با کمبودی مواجه نشویم.
وی خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای خرید و ذخیره‌سازی به موقع اقلام اساسی از سوی دستگاه‌های متولی شد و افزود: سهمیه روغن قابل توزیع در کشور  20 هزار تن بوده که از این میزان 187 تن سهم استان کهگیلویه و بویراحمد بود اما متأسفانه حتی یک گرم آن وارد استان نشده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنعت و معدن و شرکت غله باید برنج، شکر و روغن موردنیاز مردم را تهیه کرده و به عنوان ذخیره داشته باشد این در حالی است که این دو دستگاه حتی یک نامه هم به جی.تی.سی نزدند که برای تهیه روغن، برنج و یا شکر اعلام نیاز کنند.
گوهرگانی با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ ذخیره روغن و شکری در استان نداریم و با کمبود جدی انواع روغن روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: متأسفانه نرخ عرضه تمام کالاها از جمله لوازم خانگی، صنوف خدماتی و غیره هم متأثر از جو روانی بازار بوده و طبق گزارش‌ها در تمام شهرستان‌های استان چیزی به اسم نظارت نداریم و عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را مشخص می‌کند.
به گزارش کبنا، همچنین در ادامه یکی از موارد دیگری که مورد مناقشه مسؤولان هم قرار گرفت توزیع 187 تن روغن سهمیه محرم و صفر در استان بود که مسؤولان صنعت و معدن و مدیر شرکت بازرگانی دولتی معتقد به توزیع آن از سوی عاملین در استان بودند و گوهرگانی معاون استاندار با توجه به شواهد و قرائن معتقد بود که یک گرم از این روغن در استان توزیع نشده است.
همچنین توزیع برنج 1121 به میزان 187 تن در استان موضوع دیگر مورد بحث مسؤولان با یکدیگر بود که باز هم گوهرگانی معاون استاندار اعتقاد داشت در بازار استان چنین برنجی وجود ندارد که بخواهد با قیمت بالاتر از 76 هزار تومان توزیع شود!!.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به شدت به مدیران شرکت بازرگانی دولتی و صنعت و معدن انتقاد کرد که تاکنون هیچ مکاتبه‌ای با مرکز برای تامین کالاهایی مثل شکر و روغن نکرده‌اند.
استاندار هم از چنین رویه‌ای انتقاد کرد و اعتراض گوهرگانی را وارد دانست و گفت: دولت 20 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 می‌دهد که کالاهای اساسی مردم تامین شود این که شما بایستید و بگویید خودشان می‌دهند حرف درستی نیست.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه تاکید کرد که در استان هیچ ذخیره روغن و نخود و عدس و شکر و لوبیا نیست.
گوهرگانی معتقد بود حالا که میدان مرکزی دام در یاسوج راه‌اندازی شده و بهترین دام در آن به قیمت زنده‌فروشی 22 هزار تومان عرضه می‌شود بنابراین باید قیمت گوشت نهایتا 46 هزار تومان در شهر یاسوج باشد.
رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت هم به آنالیز قیمت گوشت که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و قصابان برگزار شد اشاره کرد و گفت: در آن جلسه پس از آنالیز بدون احتساب دستمزد قصاب معلوم شد که قیمت هر کیلو گوشت بره 53 هزار تومان تمام می‌شود.
پس از این اظهارات بود که قرار شد فردا قیمت گوشت بره و بزغاله توسط ستاد تنظیم بازار حداقل 53 هزار تومان و حداکثر 55 هزار تومان اعلام شود و داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت و تجارت استان قول داد که اگر کسی با قیمت بالاتر از این نرخ گوشت را در قصابی‌ها بفروشد به شدیدترین نحو با فرد متخلف برخورد شود.

استاندار هم در ادامه با بیان اینکه مردم زیاد از گرانی ناراحت نیستند بلکه از موضوع دیگری گلایه دارند خاطرنشان کرد که مردم از چند قیمتی بودن نرخ کالاها و اجناس بیشتر ناراحتند و معتقدند چرا نباید نرخ‌ها همه جا یکسان باشد.

گوهرگانی معاون توسعه منابع انسانی استاندار اضافه کرد: از لنده تا یاسوج و در همه جای استان نظارتی بر قیمت کالاها و اجناس نیست و قیمت‌ها تنها بر اساس عرضه و تقاضا در سطح استان تعیین می‌شود!!.

احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یکی بخش از کار اهتمامی است که باید بازرسان صنعت و معدن و تجارت داشته باشند که در جاهایی کوتاهی دیده می‌شود و مشکلاتی است که با تعزیرات حکومتی وجود دارد اما مردم از ما کار هماهنگ می‌خواهند و منتظر برخورد با کسانی هستند که غفلت می‌کنند لذا باید به جای بحث‌ها و جدل‌ها قاطعیت در عمل داشته باشیم.
 
 جعفر گوهرگانی به افزایش غیرقانونی قیمت گوشت قرمز در بازار استان اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون قیمت دام زنده با بهترین کیفیت حدود 22 تا 23 هزار تومان است که با این حساب باید گوشت بره و بزغاله با قیمت 44 و نهایتا 46 هزار تومان به فروش برسد این در حالی است که قصاب‌ها گوشت را با قیمت 55  و گاهی نیز 57 هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند.
 وی با بیان اینکه نظارتی بر قیمت گوشت قرمز در استان انجام نمی‌شود، گفت: اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که برای 25 قصابی پرونده تخلف تشیکل داده این در حالی است که تعداد قصابی‌های سطح استان حداقل 200 مورد است و الان همه آنها گوشت بره و بزغاله را بالای 55 هزار تومان عرضه می‌کنند.
 رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه  بویراحمد هم گفت: حدود یک ماه پیش در نشست ستاد تنظیم بازار قیمت بره و بزغاله حدود 46 هزار تومان مصوب شد اما قصابی‌ها گوشت بره و بزغاله را با قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌کنند.
 داریوش دیودیده با بیان اینکه ما برای کسانی که بالاتر از قیمت تعیین شده گوشت قرمز را به فروش می‌رسانند پرونده تشکیل می‌دهیم، افزود: در این راستا تاکنون 23 تا 25 پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.
وی عنوان کرد: در جلسه‌ای با حضور نماینده جهاد کشاورزی، نماینده صنعت و معدن و نماینده قصابان قیمت گوشت قرمز آنالیز و مشخص شد که قیمت تمام‌شده یک کیلو گوشت بره 53 هزار تومان است و اگر بخواهیم نرخ جدید اعلام کنیم این نرخ با احتساب سود قصاب 55 هزار تومان است.
این صحبت رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد واکنش معاون اقتصادی استاندار را در پی داشت، گوهرگانی گفت: فرمول محاسبه قیمت گوشت قرمز این است که 120 درصد قیمت دام زنده قپان‌شده باشد نه اینکه قصاب‌ را دعوت کنید و بخواهید قیمت را آنالیز کند.
 
 رضا زیرایی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هم با بیان اینکه ما قصابی‌های متخلف را جریمه می‌کنیم اما دوباره به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: ما در این چند سال عملا نتوانستیم کاری انجام دهیم و تا زمانی که دادسرا و قضیه حبس به میان نیاید جریمه فایده‌ای ندارد.
 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تشکیل جلسه‌ای با محوریت استانداری برای آنالیز قیمت گوشت قرمز شد و البته این را هم گفت که این آنالیز باید با شرایط محیط پیرامونی هم سازگار باشد.
احمدی خواستار پرداخت مالیات توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان شد و گفت: فروشگاهی مانند "رفاه" که بهترین جای شهر را با رانت گرفته و میلیاردی سود می‌کند اگر ارزش افزوده‌ای دارد باید به استان بیاید.
علی‌محمد احمدی ظهر امروز در نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه متولی تأمین کالاهای اساسی صنعت و معدن و شرکت غله و خدمات بازرگانی بوده و این دستگاه‌ها باید اقلام اساسی را در مجاری عرضه در بازار قرار دهند، اظهار داشت: کوتاهی در تهیه و ذخیره‌‌سازی کالاهای اساسی به این مفهوم است که حق استان را به استان‌های دیگر می‌دهید و هیچ بهانه‌ای در این رابطه قابل پذیرش نیست.
وی با بیان اینکه کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر و روغن باید در فروشگاه‌ها به راحتی در دسترس مردم قرار داشته باشد، افزود: ما باید به مردم اطمینان دهیم که ذخیره لازم را داریم تا مردم خیال‌شان راحت باشد و احساس نکنند که قرار است قحطی اتفاق بیفتد و به فروشگاه‌ها هجوم ببرند.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: شرکت غله و صنعت و معدن موظف هستند بازار را طوری تنظیم کنند که مردم به راحتی به اقلام اساسی دسترسی پیدا کنند و اگر اینطور نباشد به این مفهوم است که در شبکه توزیع انحرافی صورت گرفته است.
احمدی گفت: صنعت و معدن و شرکت غله  می‌گویند که کالاهای موردنیاز به اندازه کافی وارد استان شده اما مردم این احساس را ندارند بنابراین یا نظارت صنعت و معدن ضعیف بوده و یا واقعا کالایی وارد استان نشده است.
وی بیان کرد: اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت باید تمام اطلاعات را روزانه از جی تی سی گرفته و به معاونت اقتصادی ارائه دهد تا اگر کمبودی وجود دارد پیگیری کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده مردم در برخی موارد از کلیت گرانی ناراحت نیستند بلکه از چند نرخی بودن بازار گلایه دارند، گفت: باید مجاری عرضه را طوری تعریف کنید که ثبات قیمت برای مردم وجود داشته باشد.
احمدی با اشاره به اینکه در مدت اخیر به جز نان و تعدادی کالای اساسی سایر کالاها در معرض افزایش افزایش قیمت بوده‌اند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد در چرخه نظارت بر بازار مسائلی وجود دارد که برخی به چرخه قومیتی برمی‌گردد به این مفهوم که برخی ناظران شما دچار ملاحظه‌کاری می‌شوند که دود آن به چشم همه می‌رود.
وی با بیان اینکه ناظرین صنعت و معدن در برخی جاها هم ممکن است تطمیع شوند که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در برخی جاها هم ممکن است ناظرین موضوع را جدی نگرفته‌ باشند که چه فشاری روی مردم است و یا شاید هم جدی گرفته و عمدا کارشان را درست انجام نمی‌دهند که با توجه به وضع معیشتی مردم چنین چیزی قابل بخشش نیست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شرایط حاضر که بحث معیشت و زندگی مردم در میان است نباید با کسی تعارف داشته باشیم و اغماض‌کاری در چنین شرایطی بزرگ‌ترین خیانت است.
احمدی با تأکید بر اینکه نظارت بر ورودی و خروجی انبارهای کالا باید به‌روز و هوشمند بوده و کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان به صورت روزانه رصد شود، گفت: علاوه بر این، موضوع عدم پرداخت مالیات توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان پیگیری شود، فروشگاهی مانند "رفاه" که بهترین جای شهر را با رانت گرفته و میلیاردی سود می‌کند اگر ارزش افزوده‌ای دارد باید به استان بیاید.
وی در واکنش به صحبت مسئول شرکت پشتیبانی امور دام که علت عدم توزیع مرغ منجمد در بازار را نگرانی از کاهش قیمت این کالا عنوان کرد، گفت: درست نیست که خودمان را تحریم کنیم، مردم دارند زیر فشار له می‌شوند، در همه جای دنیا تلاش می‌شود که قیمت‌ها پایین بیاید اما ما تلاش می‌کنیم که قیمت‌ها کاهش پیدا نکند، به جای اینکه نگران مردم باشیم نگران این هستیم که اگر مرغ منجمد وارد بازار کردیم قیمت مرغ پایین می‌آید و این درست نیست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عدم نظارت کافی بر بازار استان هم انتقاد کرد و گفت: طبق پیگیری‌ها و گزارش‌های رسیده اهتمام لازم برای نظارت بر بازار در صنعت و معدن وجود ندارد و در جاهایی که کوتاهی می‌شود بحث تعزیرات را پیش می‌کشند این در حالی است که گاهی هم تعزیرات گلایه‌مند است و می‌گوید پرونده‌هایی که به دست ما می‌رسد ناقض است، مردم این مسائل را از ما نمی‌پذیرند و خواهان برخورد قاطع با متخلفان در کمترین زمان ممکن هستند.
 بنا بر این گزارش، به معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اجازه داده نشد که در این جلسه حضور پیدا کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کاظم اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
بنده کلمه کلمه صحبت های گوهرگانی راتاییدمیکنم واعتقاددارم.ازبازارهیچ خبری ندارد
France
متاسفانه دلیل اصلی آشفتگی بازار. در سازمان متولی است
طایفه جلیل
Iran, Islamic Republic of
آقای گوهرگانی توکه معاون استاندارهستی تاالان چه کار خاصی برااین استان انجام داده ای که میگی نظارت تعطیل است /نظارت خیلی هم جدی هست دولت شما وامثال . تقصیرمیزاری گردن نظارت/خواهشاخصمان. توچون میدونی مسئ. هست داری حرف .میزنی؟؟؟؟؟؟؟؟
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
خدا. نگذره مگه اینا خودشون با این مردم زندگی نمی کنن این پو. بشه تا بفهمن چوب خدا صدا نداره
حميد
Iran, Islamic Republic of
اقاي گوهرگاني-فرمول 120درصدزنده قبون براي همه فصول سال نيست.درفصل گرماباتوجه به اينكه دام آب بيشتري مصرف ميكندوشكمش پرازآب است 120درصدمعنايي ندارد.خودت بخر وبكش واجرت وحمل وسودقصاب رو روي اون بكش ببين به صرفه است يانه.مامردم مشكلي كه باقصابان داريم روي قيمت نيست چون ازوضعيت دامدار وهزينه هايش هم مطلعيم.مگه ميشه قيمت دام ماازاستانهاي همجواراختلاف فاحشي داشته باشه.اگراينطورباشه كسي دامش رادراستان توضيع نميكندوبه استانهاي همجوارميرود.مشكل ماباقصابان بحث قيمت نيست.بحث اينست كه گوشت كاوه وتيشتررابجاي بره وبزغاله ميفروشن يعني تقلب درمعامله نه گرانفروشي
همشهری
Iran, Islamic Republic of
قیمت اجناسش از بیشتر جاها بالاتره
همشهری
Iran, Islamic Republic of
این دیودیده کیه که نمیتونند عزلش کنند؟؟؟؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1