تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۳
کد مطلب : ۴۰۳۳۱۰
​​​​​​​تورقوزآباد در صدر اخبار!

کشف «تورقوزآباد»ی نتانیاهو ! / شوخی های مردم ایران با گاف جدید نتانیاهو

۰
کشف «تورقوزآباد»ی نتانیاهو ! / شوخی های مردم ایران با گاف جدید نتانیاهو
کبنا ؛
ادعای جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره کشف یک انبار جدید تجهیزات هسته ای در منطقه «تورقوزآباد» تهران، با واکنش طنز مقامات کشورمان و کاربران شبکه های اجتماعی و بی توجهی افکارعمومی و مقامات بین المللی مواجه شد؛ تاجایی که حتی یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت: ادعای تازه نتانیاهو درباره ایران گمراه‌کننده است. به گزارش فارس، بنیامین نتانیاهو که در سال های اخیر نقاشی هایی را به سازمان ملل می برد و ادعاهایی علیه کشورمان مطرح می کند، روز پنج شنبه هم با نمایش تصاویری که روی کاغذ پرینت گرفته بود مدعی شد که تل‌آویو انبار تازه‌ای از تجهیزات هسته‌ای را شناسایی کرده است. وی با تکرار ادعای سرقت اسناد هسته‌ای از ایران، با نشان دادن تصاویری از یک ساختمان در «تورقوز آباد»، مدعی شد که ایران در نزدیکی تهران تجهیزات هسته‌ای دارد که آن را به آژانس گزارش نکرده است. این در حالی است که به گفته او این تصاویر مدت‌هاست که در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و این نهاد واکنشی به آن‌ها نداشته است. وی در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: «سه سال پیش من در این جا تنها کسی بودم که با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کردم... ما با این توافق مخالف بودیم چراکه تهدیدی برای ما بود و مسیر ایران به سمت سلاح اتمی را هموار می‌کرد.» نتانیاهو با متهم کردن اروپا به تلاش برای جلب رضایت ایران، از اتحادیه اروپا به دلیل «کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها» انتقاد کرد و گفت: اروپا باید از تاریخ درس بگیرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، افزود: «برجام یک نکته مثبت داشته، آن هم این که اسرائیل و اعراب را به میزانی که هیچ‌گاه قابل تصور نبود، به هم نزدیک کرده است.» شاید به همین دلیل بود که «عبدا... معلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل طی سخنرانی خود حرف های نتانیاهو را تکرار و از این ادعاها علیه ایران حمایت کرد.
عراقچی: عده‌ای نتانیاهو را سرکار گذاشته‌اند و این‌بار به تورقوزآباد ارجاعش داده‌اند
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به ادعاهای تازه نتانیاهو درباره وجود یک سایت هسته‌ای در روستای تورقوزآباد گفت: جدا من فکر می کنم یک عده‌ای دارند نتانیاهو را سرکار می گذارند. عراقچی که در کنار ظریف در حال مصاحبه با صدا و سیما بود با خنده گفت: «این دفعه دیگه نتانیاهو را به تورقوزآباد ارجاع داده‌اند، حدس می زنم یه عده‌ای او را سرکار گذاشته اند.»
ظریف: اسرائیل نمی‌تواند با تردستی واقعیت سلاح‌های هسته‌ای اش را پنهان کند
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به شوی جدید نتانیاهو تصریح کرد: هیچ شعبده بازی و تردستی هرگز نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که اسرائیل تنها رژیم دارنده یک برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفیانه و اعلام‌نشده و از جمله زرادخانه‌ای واقعی از سلاح‌های اتمی است. وقت آن است که اسرائیل زبان به اعتراف گشوده و درهای برنامه تسلیحات هسته‌ای غیر قانونی‌اش را به روی بازرسان بین‌المللی باز کند. وزیر خارجه همچنین در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی وی را چوپان دروغگو خواند و گفت: او یک بار یک بازی را به نام پرونده نوت بوک راه انداخت، سر و صدای زیادی کرد و آژانس بین المللی در طول سال ها هزینه زیادی برای آن داد، وقتی آمدند و بازدید کردند، آن پرونده را بستند.
قاسمی: آژانس تاکنون 12بار تعهد ایران در برجام را تأیید کرده است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم درباره ادعای اخیر نتانیاهو تأکید کرد: این یک شو و نمایش جدید از سوی مقامات رژیم غاصب اسرائیل است که اگر چه ارزش پرداختن ندارد؛ آن را به شدت تکذیب و رد می کنیم. وی تاکید کرد:  تنها مرجع رسیدگی به مسائل هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی است که نظارت دایم و راستی آزمایی خود را دنبال می کند و تاکنون با ۱۲  گزارش، تعهد ایران را به همه آن چه در برجام مسئولیت آن را پذیرفته بود تایید کرده که  مورد تاکید و تایید جامعه جهانی و تمام مراجع ذی ربط و دیگر اعضای برجام است.
مقام اطلاعاتی آمریکا: ادعای تازه نتانیاهو درباره ایران گمراه‌کننده است
در فضای بین المللی هم ادعای جدید نتانیاهو مورد توجه قرار نگرفت.
 یک مقام اطلاعاتی آمریکا که به شرط افشانشدن نامش با رویترز گفت‌وگو می‌کرد سخنان نتانیاهو را «تا حدی گمراه‌کننده» توصیف کرد. او گفت «اول این که ما از قبل درباره این تأسیسات اطلاعات داشتیم. داخل آن پر از قفسه‌های پوشه و کاغذ است نه لوله‌های آلومینیوم برای سانتریفیوژ.
دوم آن که، آن‌طور که همه تا این جا می‌دانند در این تأسیسات چیزی وجود ندارد که به این کشور اجازه دهد سریع‌تر از آن چه با روش‌های دیگر می‌تواند با گریز هسته‌ای از برجام به سمت تولید سلاح برود.» یک مقام آمریکایی دیگر هم ادعا کرده آمریکا از وجود تأسیساتی که نتانیاهو اعلام کرده آگاه بوده است.
تحلیل کارشناس شبکه بی بی سی درباره ادعاهای نتانیاهو
روز گذشته نیز کارشناس شبکه بی بی سی درباره ادعاهای نتانیاهو در سازمان ملل گفت: «اسرائیل از سال 2000 تا کنون هر سال می گوید که ایران به بمب اتم دست پیدا می کند...این ها کارهای تبلیغاتی است که انجام می شود.حتی طی جلساتی که اعضای کنگره آمریکا با اسرائیلی ها دیدار می کردند هم از این دست مطالب مطرح می شد  که البته می دانید هیچ کدام هم واقعیت ندارد.»
وی درعین حال تاکید کرد: «البته نخست وزیر اسرائیل از نظراخلافی آخرین فردی است که می تواند به چنین مسائلی اعتراض کند، چون اسرائیل عضو آژانس نیست و ازطرفی 200 کلاهک هسته ای دارد اما ایران پروتکل هسته ای یعنی بالاترین سطح نظارت هسته ای را پذیرفته و امکان ندارد که در این شرایط بتواند سلاح هسته ای تولید کند.»
 
تورقوز آباد کجاست؟
براساس گزارش رسانه ها، «تورقوزآباد» روستایی از توابع بخش کهریزک، در شهرستان ری در استان تهران است که بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن دوهزار و ۸۰۳ نفر شامل ۶۶۹ خانوار، اعلام شده بود. این محل حدود هشت کیلومتر با خروجی ٧١ اتوبان تهران- قم فاصله دارد و فاصله آن با شهرک واوان اسلامشهر نیز حدود پنج کیلومتر است.  البته چند سالی هست نام رسمی آن روستای فاطمیه است. تورقوزآباد دهیاری و شورای اسلامی روستا دارد و مردمش نیمی افغانستانی و نیمی ایرانی‌ هستند. بیشتر زمین‌های روستای تورقوزآباد زیر کشت گندم، جو، ذرت و صیفی‌جات است. فردا نیوز هم در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تصویری که نتانیاهو در نشست سازمان ملل به عنوان محل مخفی یک سایت هسته‌ای معرفی کرد، در واقع یک کارخانه قالی شویی است! سال گذشته نیز روزنامه شهروند در گزارشی مفصل راجع به این روستا با اشاره به مشکلات آن نوشته بود: «با همه این کاستی‌ها اهالی تورقوزآباد، این روستای قدیمی را مأمن و موطن خود می‌دانند. همین است که بوی آب لجن‌‌آلود، آلودگی ناشی از بازیافت، راه عبورومرور نه‌چندان راحت و امن و... نتوانسته آنان را از این روستا براند.»
 
شوخی های مردم با گاف جدید نتانیاهو
ادعاهای تازه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با واکنش تمسخرآمیز کاربران شبکه های اجتماعی روبه رو شد که بخشی از این واکنش ها را در ادامه می خوانید:
* من موندم اون برادرِ وظیفه شناسی که مامورِ القای گافِ تورقوزآباد به نتانیاهو بوده، چطور تونسته توی اون شرایطِ خاص جلوی خنده هاشو بگیره!
* اهالی تورقوزآباد به عمرشون فکر نمی کردن تو این سطح در سازمان ملل بهشون پرداخته بشه!
* بابا لااقل یه محلی رو بهش می گفتین که بتونه تلفظ کنه، بدبخت جونش بالا اومد تا بگه دورقوزآباد حداقل می گفت شوش، مولوی یا دولاب!
* عبدالرضا داوری هم در توئیتر خود نوشت: اول فکر کردم خبر جعلی و شوخی توئیتری است؛ اما وقتی دیدم در صفحه بی بی سی منتشر شده، مطمئن شدم که سیستم امنیتی کشورمان، «اطلاعات فریب» برای اسرائیل فرستاده تا این چنین موساد و نتانیاهو را به فضاحت بکشند.
* حسین دلیریان خبرنگار دفاعی تسنیم هم در توئیتر خود نوشت: باماجرای تورقوزآباد واقعیت اسناد سرّی شورآباد روشن شد؛گویا ایران تله بزرگی در #شورآباد برای اسرائیلی ها کارگذاشته بوده وعملا موساد فریب خورده است. اسرائیل چندی پیش گفته بود عملیات شورآباد بزرگ ترین عملیات تاریخ این رژیم است! دست مریزاد به این «عملیات فریب».
* روز گذشته چند تن از جوانان هم با انتشار فیلمی از محلی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصویرش را نشان داد، به شوخی می گویند: هرکس این فیلم را می بیند از فردا شب نیاید این جا، هیچ خبری نیست این واقعی ترین جایی است که نتانیاهو عکسش را نشان داد!
* نتانیاهو عادت داره مسخره بازی در بیاره یه بار تو سازمان ملل نقاشی کشید یه بار با تیکه آشغال ادعا کرد پهپاده الانم عکس آورده میگه تورقوزآباد انبار تجهیزات هسته ایه! رسما زده تو ابزار کمک آموزشی!
* به نظرم به کسی که سبب شد نتانیاهو با گفتن تورقوزآباد در سازمان ملل جهانی بشه باید مدال فتح بدن، البته شاید ترامپ پول داده باشه به نتانیاهو که جان مادرت یه گندی بزن گند منو بشوره ببره.

ظریف: نتانیاهو چوپان دروغگو است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نتانیاهو را چوپان دورغگویی توصیف کرد که نمی خواهد از دروغ گفتن دست بکشد و گفت: اسرايیل در موقعیتی نیست که بخواهد درباره برنامه هسته ای صلح آمیز دیگر کشورها وقیحانه اتهام بزند.
ظریف: افزود: یک‌بار یک بازی را به نام پرونده نوت‌بوک راه انداختند، سر و صدای زیادی کردند و آژانس بین الملل در طول سال ها هزینه زیادی برای آن انجام داد، وقتی آمدند و بازدید کردند، آن پرونده را بستند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نتانیاهو باید پاسخ دهد که اسرايیل به عنوان تنها دارنده سلاح هسته ای در منطقه خاورمیانه چگونه می تواند خود را در موقعیتی قرار دهد که علیه کشوری که بارها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، صلح آمیز بودن برنامه هایش اعلام شده است، این‌گونه وقیحانه اتهام بزند.
ظریف اضافه کرد: این کار فقط برای این است که واقعیت‌ها را از خودش دور کند، اینکه بزرگ‌ترین تهدید خاورمیانه اسرايیل است وقتی که نتانیاهو در کنار یک مرکز ساخت سلاح هسته‌ای می ایستد و کشورهای دیگر را به نابودی هسته ای تهدید می‌کند.وی تصریح کرد: این رژیم متجاوز نمی‌تواند با این بازی‌ها کاری را از پیش ببرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در طول روزهای گذشته دیدیم سیاست هایی که نتانیاهو به آمریکا تحمیل کرده، چقدر آمریکا را در مجمع عمومی و شورای امنیت به انزوا کشانده است. حالا شما ببینید وقتی آمریکا را توانستند تا این حد به انزوا بکشانند، خودشان تا چه حد منزوی هستند.
قاسمی: ادعای نتانیاهو ارزش پاسخ ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران را فاقد ارزش پاسخگویی دانست و گفت: پس از ناکامی آمریکا و اسرايیل در اجرای سناریوی‌های ضد ایرانی، این نمایش و ادعاهای مضحک از نخست وزیر رژیم اشغالگر دور از ذهن نبود.
«بهرام قاسمی» افزود: بعد از شکست تمامی برنامه ریزی های این رژیم و ایالات متحده آمریکا برای تخریب چهره ایران در اجلاس اخیر مجمع عمومی و مدیریت شوی آمریکایی در شورای امنیت که به شکست کامل آمریکا و حاکمان متوهم آن منجر به رسوایی آنان انجامید و به جلسه ای برای محکومیت بدعهدی آمریکا مبدل شد، این انتظار می رفت که در پی این رسوایی بین‌المللی و آشفتگی ذهنی رژیم اسراییل و مقامات کینه توز آمریکا که عده ای از آنان فرمان‌برداران برخی از گروه های افراطی و تروریستی بوده و هستند و همواره چون شیاطین دنیایی جهنمی را آرزو می کنند و با صلح، امنیت و ثبات در هر نقطه از جهان سر ستیز دارند، به سناریو سازی و دروغ پردازی های جدید و غیر قابل باور روی آورند و تا حدی در جهت باز گرداندن آبروی رفته و رسوایی بزرگ شان تلاشی مذبوحانه داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تنها مرجع رسیدگی به مسائل هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که نظارت دايم و راستی آزمایی خود را دنبال و تاکنون با 12 گزارش، تعهد ایران را به همه آنچه در برجام مسئولیت آن را پذیرفته بود، مورد تایید قرار داده که مورد تاکید و تایید جامعه جهانی و تمام مراجع ذی‌ربط و دیگر اعضای برجام است.
قاسمی یادآور شد: رژیم اشغالگر باید بداند در عصر جدید، جهانیان - همان‌گونه که ایشان هم ملاحظه کردند- به این نوع سخنان دروغ، نسنجیده و بی محتوا و شوهای دروغین تنها با صدای بلند خواهند خندید.
تورقوزآباد یا دارقوزآباد؛ واکنش کاربران ایرانی به افشاگری‌های نتانیاهو
استفاده از نام تورقوزآباد که در برخی ترجمه‌های همزمان سخنرانی نتانیاهو، مترجمان به سهو آن را دارقوزآباد نیز ترجمه کرده‌اند، دستمایه طنز و خنده بسیاری از ایرانی‌ها شده است.از جمله عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه در ویديویی که در صفحه اینستاگرام نیز پخش شد، گفته است: «من جدی فکر می‌کنم یک عده نتانیاهو را سر کار می‌گذارند. این‌دفعه او را به دارقوزآباد ارجاع داده‌اند». پس از سخنان نتانیاهو، کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده طنز با کلمات تورقوزآباد، دوقوزآباد، دارقوزآباد، کوچه ماهر و قالیشویی را آغاز کردند و هشتگ‌هایی به همین نام‌ها نیز ساختند.
واکنش سفارت ایران در بلژیک
سفارت ایران در بلژیک نیز با انتشار توییتی در حساب رسمی خود اظهارات نخست وزیر اسرايیل را «پرده دوم نمایش فریب» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواند.سفارت ایران با اشاره به ۱۲گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چهارچوب مقررات بین المللی تاکید کرد که اسرايیل با «زرادخانه‌های هسته‌ای مخفی خود سال‌هاست که نظام جهانی منع اشاعه هسته‌ای را به تمسخر گرفته است».
واکنش آمریکا
یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت که ادعای مطرح شده از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران برای واشنگتن تازه نیست و مقام های این کشور از این اطلاعات آگاه بوده‌اند.اظهارات این مقام آمریکایی که خواست نامش ذکر نشود، در حالی است که تاکنون همه مقام های کاخ سفید از جمله مخالفان برجام اذعان کرده اند که ایران به این توافق پایبند بوده است.نتانیاهو در سخنرانی پنج‌شنبه شب خود در سازمان ملل ادعا کرد که ایران یک انبار اتمی مخفی در منطقه ای از تهران دارد که در آن تجهیزات و مواد اتمی ذخیره کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1