تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۴۰۳۲۱۸
حال و هوای متفاوت نیویورک

دوئل نطق‌ها

۰
دوئل نطق‌ها
کبنا ؛امروز ابتدا ترامپ  و سپس روحانی در سازمان ملل سخنرانی می کنند. زمان این سخنرانی ها به وقت تهران از ساعت 19 تا 22 خواهد بود. فردا هم جلسه شورای امنیت برگزار می شود که از هفته ها قبل بر سر آن بحث وجود دارد. جلسه ای که ظاهراً موضوع متمرکز آن ایران نخواهد بود هرچند رئیس جمهور آمریکا قبلاً گفته بود ایران بحث اصلی این نشست است. به گفته خبرنگاران مستقر در آمریکا، ایران هنوز نماینده ای برای این نشست معرفی نکرده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز مقامات کاخ سفید به اروپایی‌ها گفته اند توئیت ترامپ را نادیده بگیرند، چرا که موضوع اصلی این نشست ایران نخواهد بود. به گزارش ایلنا، آلمان و انگلیس هشدار داده‌اند که برگزاری نشستی درباره ایران می‌تواند به ایجاد شکاف بین متحدان غربی منجر شود. 
 این روزها تمام اذهان معطوف به نیویورک، محل برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل است تا ببینند که رهبران جهان امسال در سخنرانی‌های خود به چه مواردی اشاره خواهند داشت. البته نکته‌ای که مجمع عمومی امسال را از سال‌های پیش متمایز می‌سازد هماوردی حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست. آمریکا از برجام خارج شده و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌ای علیه ایران وضع کرده و خواهد کرد و رئیس‌جمهور به گفته خود قرار است این مسائل را در مجمع عمومی بازگو کند. البته نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ نیز موضوعی است که نباید از آن به سادگی گذر کرد، چراکه روحانی می‌تواند با استراتژی هوشمندانه‌ای در این نشست پیروزی تاریخی را از آن ایران کند.
حال و هوای متفاوت
رئیس‌جمهور، عصر یکشنبه به‌وقت محلی در فرودگاه جان اف کندی نیویورک و در جمع خبرنگاران، درباره سفر خود اظهار کرد: این سفر همچون سال‌های گذشته برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات با برخی سران کشورها انجام می‌شود و همچنین جلسات و مصاحبه‌هایی در حاشیه مجمع عمومی خواهیم داشت. تسنیم نوشت، حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه حال‌وهوای امسال با سال‌های گذشته متفاوت است، گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها از بسیاری از تعهدات خودشان در سراسر دنیا سر باز زدند که از جمله آنها تعهداتی بوده که در برجام داشتند، امسال فرصتی است تا تخلفات و نقض مقررات بین‌المللی آنها بهتر تبیین شود. وی تصریح کرد: هدف ما این است که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و جهان را در مجامعی که پیش رو داریم، تبیین کنیم.
شاخه زیتون یا تفنگ؟
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تشکیل جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ درباره ایران و ضرورت حضور رئیس‌جمهور ایران در این نشست اظهار کرد: معتقدم اگر روحانی در این اجلاس شرکت کند، به جای اینکه تفنگ در دست بگیرد، شاخه زیتون در دست گرفته و نقطه مقابل ترامپ صحبت خواهد کرد که اتفاق مبارکی است. ایلنا نوشت، صادق زیباکلام گفت: می‌دانیم ترامپ در جهت زدن و بستن و سرکوب قدم برمی‌دارد، درست مثل همه تندروهای دیگر و اگر در چنین وضعیتی آقای روحانی برعکس این جریان، صلح‌آمیز ظاهر شود، میز را روی سر تندروها و ترامپ در کاخ سفید بر می‌گرداند. این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد، در نهایت عقل سلیم سیطره پیدا کند و روحانی مسیری را که کار را برای تندروها در آمریکا سخت‌تر می‌کند، ادامه دهد. وی در خصوص مذاکره بین ایران و آمریکا بیان کرد: مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا بیشتر از آنکه ارزش واقعی داشته باشد، به صورت تابو است.
فرمول متفاوت
یک تحلیلگر بین‌الملل با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: در خصوص حضور آقای رئیس‌جمهور در مجمع عمومی امسال سازمان ملل و یا احتمالا شورای امنیت، معتقد هستم حضور امسال را باید در چارچوب جدیدی ببینیم؛ نخست آنکه اولین سال خروج ترامپ از برجام است، در ثانی شکایت ما از عدم پایبندی آمریکا به عهدنامه مودت در دادگاه لاهه ثبت و صحبت‌هایی پیرامون آن صورت گرفته است که در خصوص دو نکته فوق می‌توانیم با حضور موثر نه تنها این دو بعد را پیگیری کنیم بلکه می‌توانیم هرچه بهتر موضوع خروج ایالات متحده از برجام را در صحن و دیدارهای جداگانه موشکافی کنیم. نصرت‌ا... تاجیک گفت: نکته بعدی که در چارچوب حضور امسال رئیس‌جمهور در نیویورک حائز اهمیت است این است که ما در منطقه خاورمیانه در حال گذار به دوران پساداعش هستیم که با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی زیاد ایران انجام شده است؛ بر همین مبنا باید بتوانیم ضمن ایجاد گفت‌و‌گو با جامعه بین‌الملل در این خصوص از اهداف کاخ سفید نیز برای ایجاد تنش در منطقه پرده‌برداری کنیم. سفیر پیشین ایران در اردن تصریح کرد: چهارمین عامل در این چارچوب هم آغاز فعالیت گسترده ائتلاف عبری، عربی و آمریکایی علیه ایران است که با استفاده از تمامی ابزارهای جنگ روانی شکل گرفته است و برای ایجاد بحران‌های داخلی به صورت نرم تلاش می‌کند.
کار سخت روحانی
یک تحلیلگر بین‌الملل درباره محورهای سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل عنوان کرد: این سفر از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و شاهد هستیم که خیلی از خبرگزاری‌های خارجی نیز روی آن مانور زیادی داده‌اند. از یک طرف بار سنگین آقای روحانی و از سویی جبهه‌گیری‌های جدید اعضای کاخ سفید و مخصوصا آمدن آقای برایان هوک با دستور کار ویژه در مورد ایران، قضیه را جدی‌تر کرده است. خبرآنلاین نوشت، علی بیگدلی گفت: سخنرانی اجلاس امسال مانند نطق‌های همیشگی نیست و مخصوصا حادثه تروریستی اهواز هم در این مورد تاثیرگذار خواهد بود. رئیس‌جمهور باید نکته نظرات خود را منظم، کوتاه و روشن بیان بدارد. به نظر می‌رسد که روحانی باید روی سه محور سخنان خود را تنظیم کند. یک موضوع تروریسم است که می‌تواند با توجه به اینکه ایران خود قربانی تروریسم بوده و هست مدنظر باشد و از سویی ترامپ تلاش می‌کند روی این مساله مانور دهد، روحانی با توجه به حمله اهواز می‌تواند آن را بسیار برجسته کند و نباید از آن به سادگی گذشت. این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار کرد: روحانی می‌تواند با توجه به این موضوع که آنها تلاش می‌کنند ایران را به مسائل تروریستی متهم کنند، مقابله کند و ایران را در موضع خوبی قرار دهد. دیگری موضوع خصومت با آمریکاست که باید روی آن مانور داده شود.
درخواستی برای مذاکره نشده
نماینده آمریکا در سازمان ملل در ارتباط با دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم که رئیس‌جمهور(ترامپ) مخالفتی با آن داشته باشد. رئیس‌جمهور ایران تاکنون درخواستی نداده است، اما اگر وی خواستار این دیدار شود از نظر من رئیس‌جمهور به طور جدی آن را بررسی خواهد کرد. ایسنا نوشت، نیکی هیلی گفت: در حال حاضر هر دو رئیس‌جمهور نیازمند میل سیاسی برای انجام این کار هستند، اما روحانی تاکنون درخواستی مطرح نکرده، بنابراین رئیس‌جمهور ترامپ الزامی برای بررسی آن نداشته است.



ر وحانی: بی دلیل نیست که در تظاهرات میلیونی،شعارهای مردم علیه آمریکا تندتر شده است  
رئیس جمهور در دیدار رسانه های آمریکایی با اشاره به دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی تأکید کرد: با ماجرای ایران کاملا متفاوت است. ترامپ در حقیقت چند اقدام بسیار نادرست را علیه ایران و ملت ایران انجام داده است. او بی دلیل از توافق برجام خارج شده ، ملت ایران را بدون هیچ دلیلی تحریم و تهدید کرده و در امور داخلی ما دخالت کرده است. قبل از هر بحثی این اقدامات نادرست باید جبران شود. به گزارش ایرنا، دکتر روحانی در پاسخ به پرسشی درباره نقش برخی کشورها در حادثه تروریستی اهواز نیز گفت: در اهواز یک جنایت بزرگ تروریستی انجام شد و متاسفم که برخی کشورها از گفتن عبارت حمله تروریستی امتناع می کنند، این بدان معناست که نمی خواهند یکسان با همه تروریست ها در دنیا مبارزه کنیم. رئیس جمهور افزود: یکی از مقام های آمریکا در روزهای اخیر و در پی حادثه تروریستی اهواز حرف تکان دهنده ای زده و ضمن حمایت از ترور و تروریست ها، دولت ایران را مسئول این ترور دانسته است! اگر ما این حرف را راجع به عاملان عملیات تروریستی 11 سپتامبر بزنیم مردم آمریکا چگونه قضاوت خواهند کرد؟رئیس جمهور به اثرگذاری تحریم ها بر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: این تحریم بر قضاوت مردم ایران درباره دولت آمریکا تاثیرگذار است و بی دلیل نیست که در تظاهرات میلیونی،شعارهای مردم علیه آمریکا تندتر از هر زمان دیگری شده است. 
دیدار با ترامپ به  تنهایی موضوعیت ندارد 
روحانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تمایل دارید در هر شرایطی با ترامپ دیدار کنید؟، گفت: دیدار خود به تنهایی موضوعیت ندارد، چرا که دیدار زمانی انجام می‌شود که ما امید داریم اختلافات کمتر شده و به نکات مثبتی دست خواهیم یافت. اما امروز به رفتار رئیس جمهور آمریکا هیچ امیدی نداریم و هیچ خاصیت و اثری در این کار نمی‌بینیم. اما اگر روزی ببینیم آمریکا صادقانه به دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه ای خواهیم داشت.رئیس جمهور همچنین در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا که دیشب در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، گفت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ به جای «دیوار»، «پل» می سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی ایجاد دیوار میان ملت ها را آسان می سازد، گفت وگو، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی هاست.روحانی همچنین قرار است در سفر خود با چند رئیس جمهور از جمله ماکرون  دیدار کند. اما ظاهراً رئیس جمهور فرانسه از همین حالا شمشیر را از رو بسته و قرار است از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل باز هم موضوع مذاکره موشکی و منطقه ای را پیش بکشد. این موضوع را روزنامه وال‌استریت‌ژورنال افشا کرده است. این روزنامه سازمان ملل را «محل دوئل کلامی  ترامپ  و  روحانی  و نیز سکوی جهانی زورآزمایی آمریکا و اروپا بر سر ایران» توصیف کرده و خبر داده که ترامپ علاوه بر این بخش زیادی از سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت را به ایران اختصاص خواهد داد. ظریف هم که همراه رئیس جمهور به آمریکا رفته، دیدارهایی با موگرینی و لودریان داشت. موگرینی در دیدار با ظریف بر ادامه حمایت اروپا از برجام تاکید کرد و گفت: راه حل های عملیاتی اروپا برای تامین خواسته های ایران در حال تدوین نهایی است و به زودی اجرایی خواهد شد. وزیر خارجه فرانسه هم تأکید کرد که خواسته های کشورش را به ایران منتقل کرده است.  


تریبون شورای امنیت؛ فرصت طلایی برای ایران
 
 شورای امنیت سازمان ملل متحد اصلی‌ترین ارکان سازمان ملل متحد است که بعد از مجمع عمومی سازمان که هر ساله برگزار می‌شود، نگاه جهانی به شورای امنیت سازمان ملل متحد است. سازمان ملل متحد، در واقع سازمان دول متحد است و دولت‌ها در آن سازمان نقش و جایگاه دارند، نه ملت‌ها و این نام‌گذاری به باور من از درون تهی است و این دولت‌ها هستند که با توجه به قدرت و نفوذ و جایگاه در سازمان ملل وزن و توان دارند. کار شورای امنیت سازمان ملل پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی است. شورای امنیت سازمان ملل از این توان برخوردار است که در صورت لزوم، نیروهای پاسدار و حافظ صلح تحت امر خود را به جغرافیایی که شورای امنیت تعیین کرده است اعزام کند. همچنین شورای امنیت برابر مفاد منشور ملل می‌تواند کشوری را مورد تحریم قرار دهد و یا به دیگر کشورها اجازه اعزام نیروی نظامی بدهد. همه این اقدامات باید به صورت قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل از تصویب بگذرد. شورای امنیت دارای 5 عضو دائمی است که عبارتند از: آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه و در آغاز تشکیل سازمان ملل چون چین عضو این سازمان نبود، چین‌تایپه یا چین ملی جایگزین چین کمونیست شد تا اینکه روابط جهانی با چین کمونیست رو به بهبودی نهاد و کرسی دائمی چین تایپه(تایوان) به چین کمونیست واگذار شد. این 5 عضو دارای حق وتو هستند. حق وتو امتیاز ویژه‌ای است که به کشورهای به اصطلاح فاتح جنگ جهانی دوم اعطا شد یا بهتر است بگویم برای خود این امتیاز ویژه را قائل شدند که بتوانند در اداره جهان آنگونه که می‌خواهند تأثیرگذار باشند. بعدها علاوه بر 5 عضو دائمی 10 عضو غیردائم هم به جمع اعضای دائمی شورای امنیت اضافه شد که این 10 عضو توسط مجمع عمومی سازمان ملل برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند. ریاست شورای امنیت نوبتی و یک ماهه است.
در ابتدا اعضای غیر دائم شورای امنیت 6 کشور بودند که با اصلاح منشور ملل در سال 1965، تعداد اعضای غیر دائم به 10 عضو افزایش پیدا کرد. نحوه انتخاب اعضای غیر دائم از بین کشورها با توجه به شرکت اعضای سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی با تکیه بر جغرافیای جهانی صورت می‌گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1