تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۴۰۳۱۹۰
بررسی‌:

چه شد که «تتلو» به اینجا رسید؟ بزار تو حال خودم باشم!

فاطمه امین‌الرعایا
۰
چه شد که «تتلو» به اینجا رسید؟ بزار تو حال خودم باشم!
کبنا ؛شاید در میان خوانندگان ایرانی هیچ‌کس به اندازه او حاشیه نداشته باشد. روزی «جیگیلی‌ جیگیلی» خواند؛ چند سال بعد، سرنوشت او را روی ناو جنگی کشاند. زمانی حضورش کنار یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبرساز شد و حالا احتمال دارد که غیابی محاکمه شود. امیرحسین مقصودلو این روزها با یک پست اینستاگرامی دوباره به صدر حواشی موسیقی زیرزمینی بازگشته است تا جایی که سخنگوی قوه قضائیه هم درباره او حرف می‌زند!
اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 برخی از سبک‌های موسیقی مانند «رپ» و «آر.اند.بی» به صورت زیرزمینی در ایران فعالیت خودشان را آغاز کردند. جوان‌هایی با ظاهری فشن شروع کردند به خواندن ترانه‌هایی عاشقانه، اجتماعی و گاهی انتقادی که تا پیش از این مرسوم نبود. اسم‌های عجیبی هم برای خودشان انتخاب می‌کردند، نام‌هایی مثل «تهی»، «ساسی مانکن»، «رضایا»، «آرمین 2afm»، «ابلیس» و ...
«تتلو» هم یکی از همین جوان‌های لاغر با موهای تیغ‌تیغی بود که اتفاقا طرفداران صدایش بین موسیقی زیرزمینی کم هم نبود. شاید بتوانیم بگوییم «تی‌ان‌تی» اولین گروهی بود که نام تتلو در آن به صورت پررنگ‌تر مطرح شد. او در این گروه زیرزمینی با یکی از خوانندگان زیرزمینی دیگر به نام «حسین تهی» همکاری می‌کرد. تتلو دوره‌ای به دوبی رفت و بعد دوباره به ایران برگشت. او حتی دوره‌ای از خوانندگی هم خداحافظی کرد اما دوباره فعالیت خودش را در همین زمینه از سر گرفت.
آغازی برای یک زندگی جنجالی
تا پیش از آذر سال 92 تتلو تنها یک خواننده زیرزمینی مانند بسیاری دیگر بود اما وقتی پلیس امنیت اخلاقی در آذرماه او را دستگیر کرد، حاشیه‌های او آغاز شد. قرار بود پلیس با خواننده‌های زیرزمینی که اقدام به ساخت آثار خود و پخش آن در شبکه‌های خارجی می‌کنند، برخورد کند. تتلو هم به همین دلیل دستگیر شد. گرچه بازداشت او چند روز بیشتر طول نکشید ولی همین چند روز شروعی برای یک داستان طولانی درباره او شد.
تتلو پس از آزادی نامه‌ای را در فضای مجازی منتشر کرد و در آن از اتفاقات رخ داده عذرخواست. بعد از این ماجرا تتلو تلاش کرد با ابراز ندامت از رفتارهای گذشته‌اش، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت رسمی مجوز بگیرد اما موفق نشد. 
می‌خواهم فوتبالیست شوم
حدود یک سال بعد تتلو تصمیم گرفت فوتبالیست شود! به همین دلیل اعلام کرد که می‌خواهد از دنیای موسیقی خداحافظی کند. او به صورت کاملا سرزده به تمرین تیم پرسپولیس رفت و گفت می‌خواهد یک پرسپولیسی باشد. اما سرپرست این تیم از او خواست تا از تمرین بیرون برود.
فضای مجازی پر شد از واکنش به حرکت تتلو. بیشتر نظرات حول و حوش تمسخر او می‌گشت. به همین دلیل کمی بعد این خواننده زیرزمینی اعلام کرد نمی‌خواهد برای پرسپولیس، تیم محبوبش، حاشیه‌سازی کند و به همین دلیل می‌خواهد فوتبال را در تیم راه‌آهن آغاز کند. اما این تیم هم او را برای تمرین نپذیرفت و اعلام کرد تلاش دارد تا تمرینات تیم دور از هیاهوی رسانه‌ای باشد و به همین دلیل از ورود افراد متفرقه در جریان تمرینات ممانعت به عمل خواهد آمد.
تتلو روی عرشه ناو جنگی!
تابستان سال 94 که مذاکرات ایران و 1+5 با جدیت دنبال می‌شد، کلیپی جنجالی از تتلو پخش شد! این خواننده که تا پیش از این مورد هجمه‌های گوناگون قرار گرفته بود، حالا روی عرشه یک ناو ارتش دیده‌ می‌شد، آن هم در حالی که آهنگی درباره انرژی هسته‌ای می‌خواند! 
این اتفاق همه را به تعجب وا داشت، تا آنجا که نام این خواننده زیرزمینی در مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد. سیدرمضان شجاعی‌ کیاسری، نماینده وقت مردم‌ ساری و میانرود در این‌باره گفته بود: تلاش برای حضور خواننده‌هایی که بدون رعایت هنجارهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فعالیت می‌کردند یا به‌صورت زیرزمینی در داخل کشور اقدام به ساخت موسیقی، کلیپ و ترانه می‌کنند، مادامی که مهر تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولیدات آنها نخورد، خلاف قانون است و بر‌همین‌اساس هنرنمایی و هنرمندی این افراد تخلف محسوب می‌شود. افراد و ارگان‌هایی که زمینه اجرا و فعالیت را برای اشخاصی که مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت هنری خود دریافت نکرده‌اند، فراهم می‌کنند، مرتکب عمل خلاف قانون شده‌اند. حضور خواننده زیرزمینی در اماکن نظامی و انتظامی و بهره‌گیری از اموال این ارگان‌ها برای ساخت کلیپ، هرچند که محتوا و مضمون ملی داشته باشد، قابل پیگرد و برخورد قانونی است»
واکنش‌ها به این کلیپ تا آنجا بالا رفت که مجله «تایم» هم درباره‌اش نوشت: «ژنرال‌های ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که آنها برای توافق هسته‌ای با آمریکا و قدرت‌های جهانی به یک واکنش داستان‌گونه نیاز دارند. آنها به یک خواننده ایرانی جنجالی کمک کرده‌اند. امیر تتلو با ارتش و نیروی دریایی یک ویدئو تولید کرده است که بر توافق صحه می‌گذارد اما از گشت‌زنی در خلیج‌فارس حمایت کرده است». 
روزنامه «واشنگتن پست» و سایت «المانیتور» هم در مطالبی به این کلیپ جنجالی پرداختند. در میان افکار عمومی هم اجرای این کلیپ واکنش‌های خوبی برای تتلو در پی نداشت. «المانیتور» درباره واکنش به این کلیپ نوشت: «طرفداران موسیقی تتلو در فیس‌بوک گله دارند که او خود را فروخته است اما حامیان سرسخت ارتش ایران از هتک آبروی نیروهای مسلح گله دارند که در کنار یک خواننده پاپ ظاهر شده‌اند».
البته پس از مدت کوتاهی از این جریان‌ها، از طرف جانبازان شیمیایی و قطع نخاع در موزه صلح تهران از تتلو برای ساخت کلیپی با نام «شهدا» تقدیر شد.
دوستم اطلاعات سیاسی دارد
سال 95 دوباره تتلو بازداشت شد، البته این بار با اتهام «تشویق جوانان به فساد و فحشا». این بار اما 62 روز در زندان طول کشید تا به قید وثیقه آزاد شود. بعد از آزادی، تتلو که در اینستاگرام فالوئرهای زیادی پیدا کرده بود شروع کرد به ارسال پست‌هایی درباره مسائلی که تا پیش از او انتظار نمی‌رفت.
او در پاسخ به واکنش‌های دنبال‌کنندگانش در شبکه‌های مجازی گفت از آنجا که اطلاعات سیاسی ندارد، یکی از دوستانش که در «اطلاعات سپاه» کار می‌کند و اطلاعات سیاسی خوبی دارد، مطالب سیاسی را برای او «فوروارد» می‌کند و او هم آن را به کانال تلگرام خود می‌فرستد.
حالا بگو «بغبغو»!
حاشیه‌ها اما در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به اوج خودش رسید. هنرمندان در صفحات مجازی خود از نامزدهای مورد نظرشان حمایت می‌کردند. تتلو هم همین روند را پیش گرفت. او ابتدا از محمد باقر قالیباف و پس از انصراف او از سید ابراهیم رئیسی حمایت کرد. او حتی در پیامی از حسن روحانی خواست که از انتخابات کنار برود. 
وقتی واکنش‌ها شدید شد که عکس او در کنار ابراهیم رئیسی روی فضای مجازی قرار گرفت! واکنش‌ها تا آنجایی ادامه پیدا کرد که پس از پیروزی حسن روحانی، در خیابان علیه تتلو هم شعار داده می‌شد!
پستی که شاید تتلو را به دادگاه بکشاند؟
چند روز پیش تصاویر دردناکی از آتش زدن 72 کبوتر در یک مراسم عزاداری در فضای مجازی منتشر شد. شبکه‌های اجتماعی پر شد از واکنش به این کلیپ. در همین رابطه پستی در اینستاگرام تتلو منتشر شد که ضمن محکوم کردن این اتفاق به امام حسین (ع) و مسلمانان توهین شده بود. البته تتلو که مدتی است ایران را ترک کرده، گفت که اینستاگرامش هک شده و این‌ها را همان هکر در پیج او نوشته است. در هر صورت این پست واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت، از مرتد خواندن او توسط برخی گرفته تا احتمال محاکمه غیابی‌اش. محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های اخیر او گفت: طبیعی است کسانی که این ور آب باشند یا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام بدهند قابل تعقیب است. در برخی از مسائلی که فردی که گفتید مطرح کرده عنوان مجرمانه‌ای داشته و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و به صورت غیابی محاکمه می‌شود و اگر قاضی تشخیص دهد حکمش هم صادر می‌کند.
شاید با مرور زندگی عجیب و پر نوسان این خواننده زیرزمینی برای شما هم این سوال ایجاد شود که «چه شد که این طور شد؟» این سوالی است که شاید برخی لازم باشد برای پاسخ به آن مدتی با خود در خلوت بیندیشند!
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1