تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۰۳۱۸۴
گزارشی از عقب‌نشینی مقامات امریکا در مقابل ایران:

آمريكا؛ آماده امتيازدهی به ايران

۰
آمريكا؛ آماده امتيازدهی به ايران
کبنا ؛
 آمریکا باور نداشت که ایران در برابر برنامه‌ریزی آنها عقب نشینی نخواهد کرد و پیشنهادهای آنها مانند دیدار رؤسای جمهور دو کشور و غیره را نپذیرد. بنابراین چاره‌ای ندارند جز عقب نشینی از مواضع و دشمنی‌هایشان با ایران. برایان هوک، رئیس گروه موسوم به «اقدام ایران» در وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار خواست مقام‌های این کشور برای مذاکره با تهران گفت: اگر مقام‌های ایرانی تصمیم به اتخاذ مسیر متفاوتی بگیرند، آماده‌ایم برای ارائه امتیازهای بسیار گفت‌وگو کنیم. هوک در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق‌الاوسط» بار دیگر با انتقاد از سیاست‌های دولت پیشین آمریکا و تکرار اتهام‌ها علیه ایران در منطقه، گفت: توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک معاهده ثبت نشد، چرا که حمایت کنگره آمریکا را نداشت و زمانی که باراک اوباما کاخ سفید را ترک کرد، از اعتبار قانونی ساقط شد. مضحک بودن این ادعا آنجا نمود می‌یابد که برجام نه تنها مورد حمایت اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت‌های وقت پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است، بلکه قطعنامه 2231 مصوب این شورا، آن را از منظر حقوقی در جایگاه محکمی قرار داده است؛ چنان‌که نقض پیمان از سوی آمریکا، محکومیت جامعه جهانی را به دنبال داشت. هوک در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه خود مدعی شد: تهدیدها از جانب ایران بسیار بزرگتر از موضوع هسته‌ای است و دارا بودن‌ زرادخانه‌‌ای از موشک‌های مختلف، تهاجمات دریایی، حملات سایبری، صدور انقلاب، ایجاد وحشت در دیگر کشورها، بی‌ثبات‌سازی همسایه‌ها، گروگان‌گیری، اقدام به ترور، بمب‌گذاری و ربایش را هم شامل می‌شود. این دیپلمات آمریکایی که کشورش کارنامه سیاهی در جنگ‌افروزی، فروش سلاح، تجاوز به خاک دیگر کشورها و نقض حقوق بشر دارد، در ادامه اتهام‌زنی‌های خود گفت که ایران خواستار «تکرار مدل لبنان» در منطقه است. وی در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا چه برنامه‌ای برای مذاکره احتمالی با تهران دارد، تصریح کرد: حوزه‌هایی را که مایل به گفت‌وگو درخصوص آنها هستیم، تعیین کرده‌ایم که بخشی از آن، مرتبط با همه مواردی است که منافع مثبت آن به مردم ایران می‌رسد. هوک در ادامه ادعاهای خود، بار دیگر با تکیه به ادبیات تهدید گفت: شاید ایرانی‌ها الان مایل به مذاکره نباشند، اما تجربه تاریخی نشان داده است، زمانی که این کشور تحت فشار قرار بگیرد، به میز مذاکره برمی‌گردد. وی با ادعای نبود مدیریت صحیح اقتصادی در ایران و هزینه‌تراشی فعالیت‌های منطقه‌ای تهران، گفت: زمانی می‌رسد که حکومت ایران باید هزینه-فایده اقداماتش را در نظر بگیرد. دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته به شیوه‌های مختلف خواستار گفت‌وگو و مذاکره با ایران شده، اما به موجب پیمان‌شکنی‌های گذشته، با مخالفت مقام‌های کشورمان مواجه شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این برای دیدار «بدون پیش‌شرط» با مقام‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده بود. وی زمانی دیگر هم گفت که حاضر است برای دستیابی به آنچه که «توافقی واقعی با تهران» می‌خواند، پای میز مذاکره بنشیند. وی اردیبهشت ماه سال جاری با عهدشکنی و دهن‌کجی به جامعه بین‌المللی، از برجام خارج شده و تحریم‌ها علیه مردم ایران را بازگردانده بود.
تمایل ترامپ
وزیر خارجه آمریکا گفت که رئیس‌جمهور کشورش مایل است با مقامات ایرانی از جمله رهبر انقلاب دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. مایک پمپئو در گفت‌وگویی با «فاکس‌نیوز ساندی» گفت که نسبت به مذاکره سودمند با ایرانیان امیدوار است و تاکید کرد: رئیس‌جمهور ترامپ خوشحال می‌شود و مایل است چنین کاری کند. وی در پاسخ به این سوال که «حتی با آقای روحانی در این هفته؟» اظهار کرد: حتی با دیگر رهبران ایران از جمله آیت‌ا... خامنه‌ای؛ او صحنه‌گردان ایران است. به گمانم(این گفت‌وگو) می‌تواند صحبتی مهم و جالب باشد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا رئیس‌جمهور(ترامپ) مایل است با آیت‌ا... خامنه‌ای مذاکره کند؟» خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور گفته با هرکسی مذاکره می‌کند. وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی خصمانه در این گفت‌وگو با بیان اینکه «اشتباه نکنید، ایرانی‌ها مایل به این کار نیستند» بار دیگر کشورمان را به حمایت از تروریسم متهم کرد. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی با اشاره به احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی اظهار کرد: فکر می‌کنم نظر رئیس‌جمهور در این باره کاملا واضح بوده است. او از صحبت کردن با افراد در هر زمانی خوشحال می‌شود. وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد: اگر می‌توان مذاکره سازنده‌ای داشت، باید دنبالش رفت. وزیر امورخارجه آمریکا گفت، رئیس‌جمهوری این کشور مایل است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با روحانی دیدار داشته باشد.

لزوم توانمندی در افشای سیاست دوگانه آمریکا

آرمان نوشت:  جامعه جهانی متاسفانه با وصف حدود اسناد معتبر بین‌المللی، اعلامیه‌های مختلف مربوط به حقوق بشر، کنوانسیون‌های مربوط به منع مداخله و تجاوز و ده‌ها سند بین‌المللی، کماکان به نظر می‌رسد روابط جهانی براساس زور و قلدری استوار است. بدون آنکه بخواهم از تمام مواضع سیاسی دولت آقای حسن روحانی دفاع کنم، اما در تطبیق با اصول انسانی، اخلاقی و مقررات بین‌المللی باید بگویم چون دوران باستان در قرون وسطی، کماکان کشورهای قلدر و صاحب زور و نفوذ در صدد استمرار نوعی امپریالیسم و استکبار نوین و نیابتی هستند. امروز کشورهای جهان، ابرقدرت‌ها و سایر کشورهای قدرتمند درجه دوم به بهانه حمایت از منافع و مصالح ملی، نه تنها به حقوق بشر بلکه به حقوق بشردوستانه نیز احترامی نمی‌گذارند. کشتار افراد بیگناه در یمن، غزه، سوریه، افغانستان و در آفریقا حکایت از آن دارد که کشورهای صاحب قدرت مطلقا به ارزش‌های انسانی جز به صورت شعار توجهی ندارند که هیچ، بلکه برای تامین منافع کارتل‌ها با فروش اسلحه و اعمال تحریم به نوعی اصول مربوط به قانون جنگل را مورد اجرا قرار می‌دهند. البته با کمال تاسف باید گفت که اعمال قانون جنگل، انسانی‌تر از رفتاری است که امروز ابرقدرت‌ها با کشورهای فرودست و فاقد توان نظامی و اقتصادی مورد عمل قرار می‌دهند. در مورد برخورد کشورهای جهان با کشور ما، قطع نظر از اشتباهات فراوان سیاست خارجی ما در برخورد با کشورهای مختلف چه در چارچوب اصول استراتژیک و تاکتیک‌های تجربه شده جهانی، به هیچ وجه با وصف پذیرش شروط مندرج در برجام، اقدام کشور آمریکا نه با اصول اخلاق سیاسی، نه تعهدات بین‌المللی و نه مفاد برجام انطباق ندارد. متاسفانه کشورهای به ظاهر دوست صاحب قدرت در جهان نیز از این آب گل‌آلود، منافع خاص خود را برداشت کرده و حتی در اوپک، مدعیان دوستی با ما، رویه بیگانگی در پیش گرفته‌اند و کشورهای اروپایی نیز امروز به عنوان یکی از اقمار ایالات متحده، توان لازم را برای حمایت از منافع مرتبط با برجام ندارند. ضمن آنکه از یک طرف پایبندی ما را به تعهدات مصرحه در برجام طلب می‌کنند اما اولا، اصل هزینه کردن و مقاومت در مقابل فشارهای آمریکا را نخواهند داشت و ندارند و ثانیا، به بهانه استقلال بخش خصوصی از انجام تعهدات این بخش در کشور ما نیز حمایت لازم را به عمل نمی‌آورند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1