تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۴۰۳۰۶۴
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره مجمع خیرین سلامت استان مطرح کرد:

اجرای طرح جهاد سلامت زنان روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

۰
اجرای طرح جهاد سلامت زنان روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛زینب قربانی (دوشنبه 26 شهریورماه) در نشست شورای مشارکت‌های مردمی بانوان مجمع خیرین سلامت استان با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، اظهار کرد: شورای مشارکت‌های مردمی زنان مجمع خیرین سلامت استان و شهرستان‌ها به‌عنوان یک‌نهاد غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی باهدف بهره‌گیری صحیح از ظرفیت ممتاز زنان در استان به‌عنوان هدایتگران سلامت جسمی، روحی و معنوی خانواده تلاش می‌نماید که با هماهنگی دستگاه‌ها ازجمله علوم پزشکی استان و شبکه‌های بهداشت و درمان و همیاری افراد و گروه‌ها و اقشار مختلف در راستای تبیین اولویت‌های پیشگیرانه در حوزه سلامت و اجرای طرح پیشنهادی شورای مشارکت مردمی بانوان کشور اقدام به فعالیت‌های جهادی بنماید.
قربانی افزود: طرح جهاد سلامت زنان روستایی برای اولین بار در دستور کار این شورا قرارگرفته است و از اهداف این طرح آموزش، فرهنگ‌سازی، پیشگیری و درمان زنان و دختران در روستاها با اولویت مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهرها خواهد بود.
وی ضمن قدردانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، تصریح کرد: به‌منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه و حمایت مادی و معنوی همیاران و دغدغه‌مندان فعال در حوزه سلامت این طرح با کمک پزشکان، دانشجو پزشکان و پرستاران و ماماهای افتخاری اجرا خواهد شد و این گروه به‌عنوان جهادگران سلامت زنان روستایی در مجمع خیرین سلامت استان ثبت خواهد شد.
نایب‌رئیس مجمع خیرین سلامت استان تأکید کرد: امیدواریم با همیاری و همکاری این مجموعه دغدغه مند بتوانیم شاهد حضور جهادگران سلامت زنان روستایی در سطح استان به‌ویژه روستاهای محروم در همه شهرستان‌ها باشیم.
وی در پایان از همه پزشکان و پرستاران و ماماها و روانشناسان و همه‌کسانی که می‌توانند یاریگر اجرای این طرح به‌صورت افتخاری باشند درخواست کرد که در صورت تمایل به مجمع خیرین سلامت استان مراجعه و یا با شماره همراه ۰۹۱۷۲۸۰۸۰۳۴ تماس حاصل بگیرند.
آذر صفایی‌نیا مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست نیز گفت: ادارات از جزیره‌ای عمل کردن که باعث کاستن خدمات می‌شود بپرهیزند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بیان کرد: ظرف یک سال اخیر اقدامات مهمی در تمام حوزه‌ها در دهستان زیلایی صورت گرفت و با تلاش استاندار ۵۱ میلیارد تومان در حوزه راه‌ برای ۲۲ روستای این دهستان در نظر گرفته‌شده است.
وی بابیان کرد: همه دستگاه‌ها با تمام قوا برای رفع مشکلات حوزه زنان تلاش کنند و اگر دغدغه‌ای در حوزه بانوان نداشته باشیم در معرض خطر قرار خواهیم کرد.
این مسئول بیان کرد: سند توسعه زنان استان در حال تدوین است و بعد از اتمام مراحل سند خروجی آن اعلام می‌شود.
سالار جوکار مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان در این نشست نیز گفت: هدف ما در شورای مشارکت زنان تحقق «زن سالم، جامعه سالم» است، که اکثریت آمار مشارکت فعال زنان در امور عام‌المنفعه استان ما بسیار قابل‌توجه است که گویای آشنایی آنان با نیازهای روز جامعه و احساس مسئولیت آنان بوده است اکنون در عرصه سلامت نیز زنان پیشگامان این مهم هستند.
جوکار افزود: یکی از طرح‌های مصوب در شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت کشور «طرح جهاد سلامت زنان روستایی» است که ما مصر به اجرای آن در مناطق کم برخوردار استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و شبکه‌های بهداشت و درمان هستیم.
وی اظهار کرد: به نظر شورای مشارکت زنان مجمع خیرین سلامت این قشر از جامعه که نیمی از جمعیت و زیربنای خانواده را تشکیل می‌دهند از اهمیت خاصی برخوردار است.
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان بیان داشت: در طرح جهاد سلامت زنان روستایی که نشأت‌گرفته از سند سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی است راهکارهای مختلف برای غربالگری بیماری‌ها و ارتقای سلامت در تمام دوره‌های زندگی زنان از بلوغ تا یائسگی مدنظر بوده و شامل تمام ابعاد سلامت جسمی و روانی، اجتماعی و معنوی زنان است.
وی در ادامه تأکید کرد: در این راستا شورای زنان با اعتقاد به این‌که خدمات زیادی در حوزه سلامت زنان توسط متولیان بهداشت و درمان انجام‌گرفته و شاخص‌های مربوط بهبودیافته‌اند، اما بااین‌وجود هنوز مشکلاتی در مناطق کم برخوردار روستایی وجود دارد که برنامه جهاد سلامت زنان روستایی درصدد برطرف کردن آن‌ها است.
جوکار تصریح کرد: برای تحقق این طرح پزشکان، پرستاران، ماماها، روانشناسان، کارشناسان تغذیه و سایر تیم‌های جامعه پزشکی یاریگر ما خواهند بود.
فاضل عباسی مدیر اجرایی موسسه خیریه محکم استان در این نشست نیز گفت: یک هزار و ۷۶۳ بیمار مادرزادی در استان کهگیلویه و بویراحمد طی یک طرح غربالگری به موسسه محکم شناسایی شدند.
وی عنوان کرد: با حضور تیم موسسه محکم ۷۱۲ نفر ویزیت شدند و ۲۸۰ نفر به تهران معرفی شدند که به عقیده پزشکان این موسسه اغلب بیماری‌ها با یک آموزش ۵ دقیقه‌ای از طریق صداوسیما قابل‌پیشگیری است.
عباسی عنوان کرد: اغلب افرادی که توسط پزشکان این موسسه ویزیت شدند از مناطق و روستاهای محروم استان شامل دیشموک، قلعه‌رئیسی، لوداب، بهمئی، جلاله، زیلایی و سایر مناطق محروم استان بودند که ۵۴۶ نفر از ۷۱۲ بیمار ویزیت شده از این مناطق بودند.
مدیر اجرایی موسسه خیریه محکم عنوان کرد: ۶۷۰ نفر از بیماران مادرزادی استان در تهران و تحت پوشش این موسسه قرار گرفتند.
کیان دهراب‌پور عضو مجمع خیرین سلامت استان در این نشست نیز گفت: سو تغذیه در میان کودکان و عوارض ناشی از آن و عفونت‌های زنان دو مسئله‌ای است که باید موردتوجه جهادگران سلامت باشد.
وی عنوان کرد: متأسفانه حداقل‌های بهداشتی توسط بانوان مناطق محروم رعایت نمی‌شود که آموزش و حمایت برای بهبود وضعیت زنان روستایی موردتوجه باشد.
دهراب‌پور عنوان کرد: خدمات دندانپزشکی دیگر ضرورتی است که باید موردتوجه باشد چراکه به‌اندازه کافی دندان‌پزشک وجود ندارد لذا در اردوهای جهادی این موارد دیده شود.
بنا بر این گزارش، در پایان این نشست تعدادی از بانوان عضو شورای مشارکت‌های مردمی مجمع خیرین سلامت استان با کمک‌های نقدی خود به پویش «من هم خیر سلامت هستم » پیوستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1