تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۰۳۰۲۹
کبنا گزارش می‌دهد

مدیرکلی با عددهای «صفر» / شرایط بحرانی 14 هزار عشایر کهگیلویه و بویراحمد

۴
۰
مدیرکلی با عددهای «صفر» / شرایط بحرانی 14 هزار عشایر کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛در این سال‌ها وضعیت عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بغرنج است، هر چند عواملی در به وجود آوردن این وضعیت دست دارند. همین چند روز پیش بود که علی محمد احمدی در شورای اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد دست روی عددهای «صفر» مجید علی‌پور گذاشت و گفت: آقای علی‌پور کمی برای ما توضیح بده که چگونه این عددهای صفر در کارنامه جذب تسهیلات اشتغالزایی شما برای عشایر حک شده است.
توضیحات «مجید‌ علی‌پور» علی محمد احمدی را قانع نکرد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به علی‌پور گفت: تلاش کن تا این صفرها در کارنامه شما پاک شود و حداقل خط تیره جای آنها را بگیرد چرا که خیلی زشت است.
مجید‌  علی‌پور مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خود نیز در این جلسه گفت: در این استان تسهیلات را به نام عشایر می‌گیرند، اما به کام دیگران می‌رود هر چند استاندار این حرف علی‌پور را به سخره گرفت. اما «مجید علی‌پور» در بیرون از آن جلسه در گفت‌وگو با رسانه‌ها توضیحاتش را تکمیل می‌کند و می‌گوید؛ بیش از 450 چشمه عشایری این استان کاملاً خشک شده و متاسفانه اکثر منابع آب یا خشک شده‌اند و یا در حداقل بهره دهی هستند.
«مجید علی پور» افزود: گرچه با توجه به خشکسالی و کم آبی کمبود علوفه در مناطق عشایری استان داریم اما شرایط سختی در این مناطق وجود ندارد.
 
 به علت نبود علوفه 100 درصد عشایر استان هنوز کوچ نکرده‌اند
 
وی اظهارکرد: امسال به علت خشکسالی کوچ عشایر استان با تاخیر انجام شد. هر ساله در موقع بخش زیادی از عشایر کوچ کرده بودند و یا در میان بندهای عشایری بوده‌اند اما امسال به علت نبود علوفه در مناطق قشلاقی تقریباً 100 درصد عشایر استان هنوز کوچ نکرده‌اند.
 مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: 30 دستگاه ماشین آلات بخش خصوصی و پیمانکاری از جمله تانکر، تراکتور و وانت کار آبرسانی سیار به مناطق مختلف عشایری استان را انجام می‌دهند. حدود 300 تانکر چرخ دار به عشایر واگذار شده، طی سالهای گذشته 1800 تانکر 1000 لیتری تاشو تحویل عشایر شده و بیش از 2500 منبع ذخیره آب در مناطق عشایری داریم که آب سیار به این منابع انتقال داده می‌شود.
 علی پور تصریح کرد: از 570 چشمه شناسنامه دار مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آخرین آمار بیش از 450 چشمه کاملاً خشک شده است. متاسفانه اکثر منابع آب یا خشک شده‌اند و یا در حداقل بهره دهی هستند.
 وی ادامه داد: با توجه به حمایت‌های دولت و اعطای تسهیلات حمایت از تولید و تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر و راه اندازی کارخانه خوراک دام و طیور استان تا کنون مشکل خاصی در زمینه تامین علوفه عشایر نداشته‌ایم اما معیشت عشایر به مراتع بستگی دارد.
 مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به افزایش متعادل قیمت گوشت قرمز عشایر از درآمد نسبی خوبی برخوردار هستند و برخی شایعات در خصوص نابود عشایر استان صحت ندارد.
 
بازگشت 1280 خانوار به مناطق عشایری
 علی پور بیان کرد: با توجه به پرداخت تسهیلات بانکی با سیل بازگشت بیکاران به مناطق عشایری و توسعه دامداری عشایری مواجه هستیم. طی چند سال اخیر 1280 خانوار از روستا و شهر به مناطق عشایری و زندگی عشایری بازگشتند که افزایش جامعه عشایری استان را در پی داشت البته تعداد زیادی خانوار نیز درخواست زندگی و دفترچه عشایری دارند و در نوبت کارشناسی و بررسی هستند.
 وی تاکید کرد: اخیراً نیز در حال توسعه و رواج طرح‌های نیمه صنعتی برای پرورش دام‌های اصلاح شده در مناطق عشایری هستیم.
 مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون بین 11 تا 12 درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند در حالی که طبق سرشماری عشایر کوچنده 27 درصد جمعیت استان در سال 66 عشایر بودند، در سال 77 با روند کاهشی به 22 درصد رسید، در سال 87 این میزان به 15 درصد کاهش یافت.
 علی پور افزود: در چند سال اخیر به علت نبود کار و شغل در شهرها، پایداری و افزایش درآمد در مناطق عشایری، افزایش قیمت دام و تولیدات دامی و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق عشایری از جمله راه، آب، برق و افزایش سطوح آموزشی جمعیت عشایری استان ثابت مانده است. گرچه خشکسالی تاثیر عظیمی بر کاهش مراتع داشته اما روند جمعیت عشایری رو به افزایش است.
 
وی اظهارکرد: تا کنون یک مورد از خانوار عشایری که زندگی عشایری را ترک و به شهر یا روستا آمده باشد، سراغ ندارم بلکه در مواردی همچون امروز 4 مورد تقاضای بازگشت به زندگی عشایری و اخذ دفترچه عشایری داشته‌ایم. 
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت 713 هزار نفر طبق سرشماری مطالعاتی انجام شده دارای 14 هزار و 150 خانوار عشایری (70 هزار و 762 نفر) است این قشر زحمت کش دارای یک میلیون و 150 هزار راس دام هستند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در اقتصاد کشور و استان می‌توانند، ایفا کنند، بدون شک برای رفع مشکلات عشایر استان که همواره نقش بسیار مهمی در دفاع از میهن اسلامی داشته‌اند، مسوولان باید چاره‌اندیشی کنند و مسوولان می‌توانند بسته‌های حمایتی ویژه از جمله تسهیلات ارزان قیمت، افزایش سهمیه مواد خوراکی دام و ... را در دستور کار قرار دهند و مدیرکل امور عشایر باید با چانه‌زنی به دنبال اعتبارات این بسته حمایتی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

موسی
Iran, Islamic Republic of
.ه علی پور یه مدیر کلش باشه باید نشست به حال آن .
موسی
Iran, Islamic Republic of
اداره ای که مدیر کل آن . باشه باید نشست و به حال آن اداره و عشایر بیچار.
مجاهد
Iran, Islamic Republic of
ضمن تقدیر از زحمات همه خادمان مردم . این نکته از یادمان نرود که محیط زیست خیلی مهم است . بازگشت مردم به عشایر خود یک معضل است . مراتع هنوز سبز نشده توسط دامداران عشایر زیر پا له میشوند . اسکان عشایر مهم است و باید پیگیری گردد . طبیعت را بیش از این ازار ندهیم . بیشتر بیندیشیم و جانداران دیگر هم حق زیستن دارند و تنها به فکر کسب منفعت تنها برای خودمان نباشیم و با تشکر
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
سلام تا جایی که ما می بینیم مهندس علی پور بسیار مردم دار هست و اگه جایی کوتاهی شده قانون جلوش رو گرفته یا اینکه متقاضیان عشایر نبودند و توقع داشتند از امتیازات عشایر استفاده کنند تا حالا هم نشنیدم عشایر از بی آبی گله کرده باشند . بحث خشگسالی هم کشوری هست و فقط شامل عشایر نمیشه . جناب نویسنده شما هم اول می کوبی بعد دفاع می کنی؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1