تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۴۰۲۹۹۰
کبنا گزارش می‌دهد

ضرورت نظارت جدی‌تر بر بازار یاسوج / مغازه‌دارانی که حتی به بازرسان فاکتور نشان نمی‌دهد

۰
ضرورت نظارت جدی‌تر بر بازار یاسوج / مغازه‌دارانی که حتی به بازرسان فاکتور نشان نمی‌دهد
کبنا ؛بازار این روزهای استان کهگیلویه و بویراحمد ملتهب شده است و متأسفانه عدم نظارت بر بازار یکی از دلایل گرانفروشی است و در بازدید مسوولان قضایی استان از کمبود برخی اقلام و گرانی روز به روز کالا مطالب زیادی رد و بدل شد.
اما حجت‌الاسلام مزارعی رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از بازدید میدانی خود و دادستان مرکز استان از بازار و انبارهای شهر یاسوج مدیران را محل سالن کنفرانس اداره‌کل دادگستری فراخواند تا در خصوص کنترل و نظارت بر بازار نیز گام‌های بعدی را بردارد.
 نشست پیشگیری از وقوع جرم در استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی در محل سالن کنفرانس اداره‌کل دادگستری استان و به ریاست قاضی مزارعی رئیس‌کل دادگستری برگزار شد که موضوع اصلی در خصوص وضعیت بازار و به خصوص در زمینه قیمت‌ها بود.
در نشست امروز ابتدا حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی با بیان آیات و روایاتی در خصوص لزوم خدمت به مردم؛ بهترین خدمت کنونیمسؤولان استان را کمک به کنترل بازار دانست و گفت: در برهه کنونی که جنگ اقتصادی داریم بالاترین ظلم به مردم افزایش کاذب قیمت‌هاست.
در ادامه جلسه هر یک از مسؤولان به فراخور مسؤولیتی که داشتند مطالبی در جلسه بیان کردند که روی سخن بیشتر آن‌ها به جای پرداختن به نحوه کنترل بازار و جلوگیری از گرانفروشی‌ها اخیر بیشتر توجیه گرانی‌ها بود.
برای نمونه در نشست امروز سالار حسین‌پور معاون سازمان صنعت و تجارت استان با بیان اینکه باید ببینیم چرا و چه اتفاقی افتاده که قصابان جلوی استانداری تجمع کرده‌اند این گونه گفت: باید آنالیز کرد قیمت گوسفند گوسفند از محل تهیه در میدان دام تا کشتارگاه و سپس در قصابی‌ها چه میزان خواهد بود.
وی که خود مسؤولیت کنترل بازار را بر عهده دارد با بیان اینکه مردم در عذاب هستند اما صحبت‌های دوگانه هم مردم را اذیت می‌کند افزود: برای مثال قصابی که جریمه شده می‌گوید من تا ظهر تلافی جریمه را سر مردم در خواهم آورد و آن را از جیب مردم بیرون خواهم کشید.
رکود در بازار هم یکی از مواردی بود که جانی‌پور مسؤول کنترل و نظارت سازمان صنعت و معدن استان به آن اشاره کرد و گفت: علت کاهش پرونده‌های تخلفات در بازار به رکود در بازار برمی‌گردد!.
وی به نحوی یکی از دلایل مشکلات را به گردن جهاد کشاورزی به عنوان تولید کننده می‌اندازد که اگر تولید به موقع انجام شود شاهد کمبود در بازار نیستیم.
ارشدی رئیس اتاق اصناف هم به این نکته اشاره کرد که باید برای رسیدن به قیمت واقعی گوشت در استان به شهرستان‌های دیگر و به سایر استان‌ها و به شهرهایی مثل شهرضا و سپیدان و جاهای دیگر مراجعه کنیم تا قیمت دستمان بیاید.
وی یکی دیگر از دلایل گرانی‌ها و نمود بیشتر آن را مربوط به گران شدن همه کالاها می‌داند و می‌گوید در گذشته اگر گرانی داشتیم تنها یک کالا گران می‌شد اما الان شاهد گران شدن همه کالاها هستیم.
ارشدی که خود را بیمار فشار خونی در این جلسه معرفی کرد از متولیان کنترل بازار و مسؤولان دستگاه قضایی خواست تا یک بار هم که شده به جای مواد غذایی و کنترل قیمت آن‌ سری به داروخانه‌ها بزنند و پی‌گیری کنند که چرا قرص فشار خون 8 هزار تومانی 32 هزار تومان شده است.
اما در مقابل مزارعی رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد برای هر یک از توجیهات جوابی داشت و خطاب به معاون صنعت و معدن و تجارت که تلویحا معتقد بود قیمت تمام شده گوشت بیش از قیمت 46 هزار تومانی است که مصوب شده اظهار کرد: شما می‌توانستید در صورت چنین وضعیتی همان ابتدا قیمت بالاتری را اعلام می‌کردید نه اینکه قیمتی را مصوب کنید و حالا بگویید منطبق بر واقعیت نیست.
مزارعی در پاسخ به این اظهار نظر رئیس اتاق اصناف که باید قیمت واقعی گوشت را در شهرضا و شهرکرد و سپیدان جست‌وجو کرد خطاب به ارشدی گفت: چرا آن‌ها نباید قیمت واقعی گوشت را از استان ما بگیرند؟ در حالی که این استان ظرفیت‌های به مراتب بالاتری نسبت به سایر استان‌های همجوار برای تولید گوشت و دامپروری دارد و به همین جهت باید قیمت گوشت اینجا ارزانتر باشد.
یکی دیگر از نکات جالبی که در این نشست مطرح شد و جواب هوشمندانه رئیس‌کل دادگستری را به دنبال داشت مربوط به اظهارات پیراسته قاضی تعزیرات بود که در لابلای ارائه توضیح اقدامات تعزیرات حکومتی در نظارت و کنترل بر بازار، از بررسی فاکتورها خبر داد و مزارعی هم در جواب گفت: مگر در بازار کسی هم فاکتور به شما نشان می‌دهد؟ چگونه است که وقتی مغازه‌ها و عمده‌فروشی‌های شهر یاسوج را به صورت میدانی بازدید کردم به جز یک نفر کسی دیگر به ما فاکتور ارائه نکرد عجیب است که به شما فاکتور ارائه می‌کنند!.
در این جلسه مزارعی رئیس کل دادگستری استان از دستگاه‌های نظارتی خواست تا به صورت شناسنامه‌دار و شبانه‌روزی اقدام به کنترل بازار کنند و همچنین باید کسانی که به عنوان بازرس از صبح تا شب در بازار حضور دارند از نظر معیشتی تامین باشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1