تاریخ انتشار
جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۴۰۲۶۵۱
سیاست‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای آبادانی استان؛

درس بزرگ

۳
۰
درس بزرگ
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یکسال گذشته در حوزه‌های مختلف و در روزهای که پول آنچنانی در مملکت نیست حرف‌های زیادی زده است که حتی او را به گفتار درمانی هم متهم می‌کنند اما واقعیت این است که ازدل این حرف‌ها، چند اقدام عملی در کنار تغییر برخی رویکردهای چندساله بیرون زده است؛ اقداماتی که از یک باور و خط و مشی جدید علی‌محمد احمدی نشأت گرفته‌اند.
بدون تعارف استاندار کهگیلویه و بویراحمد را به گفتاردرمانی متهم می‌کنند و می‌گویند او فقط حرف می‌زند و شعار می‌دهد.
فارغ از راست و دروغ این ادعا، بررسی‌های یکسال گذشته کارنامه علی‌محمد احمدی نشان می‌دهد که حرف‌های او یک خط و مشی جدید در این استان تعریف کرده که نشان می‌دهد او حداقل در چند حوزه خاص فقط حرف نزده است.
یکی از این خط و مشی‌های جدید چیزی جز توجه به مناطق محروم و لحاظ کردن آن‌ها در محاسبات و مناسبات نبود.
احمدی شاید ضعف‌ها و ایرادات زیادی در شیوه‌های مدیریتی خود دارد اما در این زمینه مورد بحث، توانسته است نگاه‌ها را از یاسوج و گچساران و دهدشت خارج کند و مدیران را تا حد زیادی از صندلی‌های خود بلند کند و به دل مناطق محروم‌تر ببرد.
او در این کار موفق بود و اولین سفرهای خود را به دل روستاهای محروم چاروسا، دیشموک، زیلایی، سیلاب و کلوار، لنده و بهمئی رفت و مردم را یک‌بار دیگر به پیگیری مطالباتشان امیدوار کرد.
روحیات خاص او، سماجت و شیوه برگزاری سفرها حقیقتا در افکار عمومی این سیگنال را داد که وعده‌های احمدی با بقیه قول و قرارها تفاوت دارند و عملیاتی می‌شوند.
او کمتر قول می‌داد و برای وفای به عهد و وعده‌ای که خود و مدیرانش به مردم می‌دادند، حساسیت زیادی به خرج می‌داد و همین مردم را امیدوار کرد که بخشی از مشکلاتشان مرتفع شود.
این رویکرد توجه به مناطق محروم و دیدن آن‌ها در اعتبارات و پروژه‌ها و زیرساخت‌ها در سفرها و تصمیماتی که در یاسوج اتخاذ می‌شد، رفته رفته منجر به یک کار بزرگ در شهرستان لنده شد که می‌توان از آن به عنوان گام نخست برای تغییر چهره این استان یاد کرد.
بنیاد مستضعفان که قبل از آن فقط در قلعه‌گنج کرمان کلنگ آبادانی‌اش را به زمین زده بود از دل همین پیگیری‌ها و رویکردی که روستاها و مناطق محروم این استان را روی آنتن برد و مسئولان کلان کشور صدای این محرومیت را شنیدند، به لنده آمد و صدای زنگ رفع محرومیت را در این گوشه از استان کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآورد.
اقدام قابل تحسینی که ویژگی‌های خاصی دارد و نشانه‌هایی از عزم همگانی برای به ثمر رسیدن آن شاهد هستیم؛ نگاه‌های جغرافیایی در آن دیده نمی‌شود؛ مجمع نمایندگان از آن حمایت جدی می‌کند  و در کنار مدیران ستادی، مسئولان سایرشهرستان‌ها و حتی فرمانداران سایر شهرستان‌ها با انگیزه و اهتمام به موفقیت این طرح کمک می‌کنند چرا که می‌دانند اگر بنیاد در لنده کلنگش به زمین بنشیند، همین کلنگ، خاک لوداب و مارگون و پیجاب و دیگر مناطق این استان را هم زخمی خواهد کرد.
با این وجود، رایزنی‌هایی که از 6 ماه پیش شروع شده، جدی‌تر شده و بنیاد در لنده "گِلی" شد.
شهرستان لنده پایلوت طرح اقتصادی کشور شد تا بعد از قلعه‌گنج کرمان دومین جایی باشد که یک بنیاد پرپول، درآن سرمایه‌گذاری کند.
از حدود 100 روستا و آبادی شهرستان لنده نیمی از آن‌ها خالی از سکنه هستند و عمده آن‌ها هم امکانات زیرساختی چون آب و برق و ... دارند اما باز مردم در روستاها نماندند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد  در مدت یکسالی که مدیر ارشد اینجا بوده، به این باور رسیده بود که در این استان، تقویت زیرساخت‌ها به تنهایی قادر نخواهند بود مردم را در روستاها نگه دارند و شغل پایدار ایجاد کنند، بنابراین باید فکر دیگری می‌کرد.
استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها، مؤسسات و بنیادهای دولتی و نیمه دولتی بهترین راهکار بود آن هم در روستاها و مناطق محروم که رویکرد و حرکتی نو و اثربخش خواهد بود.
اکنون کار در لنده شروع شده و ویترینی برای آبادانی این استان است؛ اگر این حرکت نو در لنده موفق باشد می‌توان به تعمیم آن به دیگر مناطق این استان هم امیدوار بود.
موضوعی که فرماندار لنده به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی و پیشرفت لنده با بنیاد مستضعفان از معدود تفاهم‌نامه‌هایی استکه در کشور در کمتر از 6 ماه اجرایی شد و این اقدام به نقطه‌ای روشن در کارنامه مدیریتی این استان تبدیل خواهد شد.
دارا کریمی‌نژاد می‌گوید که استاندار به آن‌ها اختیارات تام داده و با حذف بروکراسی‌های دست و پا گیر اداری، اختیاراتش را به شهرستان‌ها تفویض کرد تا کارها سرعت گیرد.
او راز موفقیت این حرکت اساسی در لنده را خواستن مردم، توانستن مسئولین و دانستن تصمیم‌گیرندگان می‌داند و می‌گوید که روزی مردم قضاوت خواهند کرد که با یک عزم همگانی چنین کار بزرگی در کوچک‌ترین فرمانداری کشور انجام شد و مبدا بسیاری از تحولات بوده است.
فرماندار لنده معتقد است که اگر کار بنیاد در قلعه‌گنج 4 سال طول کشید با این روند در لنده سه سال طول می‌کشد و در مناطق دیگری مثل لوداب و مارگون 2 سال تا این رویکرد جدید در آبادانی این دیار نهادینه و تسهیل شود.
او البته از موانعی چون بانک‌ها، منابع طبیعی و حوزه ثبت اسناد هم گفت و با این جمله که بانک‌ها و برخی قوانین دست و پا گیر بیش از تحریم‌ها برای ما مشکل درست کردند، از استاندار تقاضا کرد که برای این موانع کوچک در این راه بزرگ فکری کند.
اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد که چه از اتاق فرمان و چه در میدان عمل، این عملیات آبادانی را فرماندهی می‌کند می‌گوید اگر هیچ کاری هم در لنده نشود همین که این فرهنگ کاری و تحرک مدیریتی که مدیران ما از روی صندلی‌های خود بلند شوند و میدانی، مسائل مردم را پیگیری کنند، خودش، درس بزرگی است.
موضوعی که سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید که برخی فکر می‌کنند مادر قلعه‌گنج پول زیادی خرج کردیم ولی واقعیت این است که کار ما در قلعه گنج فقط این بود که مردم آنجا امیدوار شدند که خودشان می‌توانند زندگی‌اشان را رشد دهند و بهتر از گذشته زندگی کنند.
با این الگوها و تجارب بنیاد در مناطق مختلف کشور بود که احمدی در نهایت به این اعتقاد رسیده که برای پیشرفت و توسعه مناطق محروم این استان راهی جز این سراغ ندارد و انتظارش از همه دلسوزان این است که با همه وجود همراهی کنند تا ازاین فرصت استثنایی برای پیشرفت گوشه‌ای از این مملکت نهایت بهره را ببریم.
حالا در هفتمین روز از شهریور 97 مدیران ارشد بنیاد مستضعفان به یاسوج آمدند تا در دومین جلسه به اتفاق مدیران ارشد استانی و شهرستانی با همراهی مدیران  و فرمانداران سایر شهرستان‌ها برای آباد شدن یک شهرستان تصمیماتی بگیرند.
در این جلسه کلیپی از فعالیت‌های بنیاد مستضعفان در قلعه‌گنج و لبخند رضایت مردم این دیار پخش شد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به مسئولان بنیاد گفت که امیدوارم در پایلوت سومی که در کشور انتخاب می‌کنید، کلیپ لنده را با افتخار و جلوه‌ای زیباتر برای مسئولان آن منطقه پخش کنید.
احمدی می‌گوید به این راه باور دارم و مطمئنم چهره مناطق محروم با این طرح متحول می‌شود؛ چرا که در این طرح خود مردم هستند که محور کارها هستند و خودشان طرح‌ها را اداره می‌کنند.
از همه مدیران و نهادها از سپاه و بسیج گرفته تا همه ارکان دولت انتظار دارم که  دست در دست هم دهیم و با جدیت وقت و انرژی بگذارند و برخی موانعی که آقای فرماندار به آنها اشاره کرد از جمله بانک سینا، منابع طبیعی و ثبت اسناد نباید این فرصت طلایی را از ما و مردم مستحق این استان و هرستان لنده بگیرند.
او خبر خوشی هم داد تا به قول خودش مدیران فکر نکنند، دولتی‌ها دست در جیب بنیاد کردند و باید فقط نظاره‌گر باشند؛ او از طرحی مشابه در بهمئی خبر داد تا به موازات بنیاد مستضعفان و با الگوبرداری از این طرح، دولتی‌ها نیز برای محرومیت‌زدایی از بهمئی و روستاهایش آستین بالا بزنند.
او می‌گوید به این باور رسیدم که برای توانمندسازی مردم این استان سیاست «گام به گام» جواب می‌دهد و باید در کنار وظایف عادی دولت، در قالب چنین طرح‌هایی، همه انرژی‌ها را برای آباد کردن یک منطقه بگذاریم و بعد سراغ منطقه دیگری برویم.
افکار عمومی به شدت منتظر و امیدوار برای موفقیت راهی هستند که رویکرد مدیریتی جدید در کهگیلویه و بویراحمد آن را شروع کردند؛ نگاهی که نگاه‌ها را از گچساران پرنفت و یاسوج مرکزنشین دور می‌کند و به زیلایی و دیشموک و لنده و بهمئی هم می‌نگرد.نگاه‌هایی که البته همچنان رگه‌هایی از بی‌اعتمادی به حرف‌ها و  وعده‌ها دارند و این عملیات بنیاد را تا خروجی کامل و اتمام عملیات رصد می‌کنند.
یادمان باشد که لنده، ایستگاه اول است اگر در این ایستگاه، قبل از حرکت قطار پیشرفت بتوانیم سوار شویم، روزی در ایستگاه‌های دیگر این استان هم مسافرانی خواهیم داشت و اگر هم نه که دیگر نه ایستگاهی خواهد ماند و نه قطاری.
------------------------
کریم بنام
----------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

هوشمند
Iran, Islamic Republic of
کریم.
کو پول
Iran, Islamic Republic of
ای خدای آسمانهای وزمین ، ببخشید که نمیتوانیم بابت اینهمه عمران و آبادانی و پول و برنامه ریزی تو را روزی صدبار شکر کنیم. ای خدا این چه استانداری خوبی بود که بما بخشیدی هر چه میگوئیم بابا نمیخواهیم آباد شویم میگه نه باید مثل قلعه گنج آباد شوید!
Iran, Islamic Republic of
والا ما تغییر خاصی نذیذیم شاید به قول اون نماینده ایشون استاندار تهران هستن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1