تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۴۰۲۵۶۱
روایت مطهری از تاریخچه سؤال از رئیس‌جمهور:

مطهری: آقای هدایت‌خواه گفت، بمان تا مردم شما را حذف کنند، اما مردم خودش را حذف کردند

۱۵
۰
مطهری: آقای هدایت‌خواه گفت، بمان تا مردم شما را حذف کنند، اما مردم خودش را حذف کردند
کبنا ؛نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «سوال از رئیس‌جمهور که برای اولین بار در مجلس هشتم مطرح شد، یک تابو و امر نشدنی تلقی می‌شد»، ابراز امیدواری کرد که سوال نمایندگان از حسن روحانی که در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) مطرح می‌شود منشاء خیر و رفع مشکلات برای کشور باشد.
به گزارش کبنا، علی مطهری در یادداشتی که درباره تاریخچه سوال از رئیس جمهور در اختیار رسانه‌ها قرار داد، نوشت:
«سؤال از رئیس جمهور، اولین بار در مجلس هشتم در تاریخ ۱۳۹۰.۱۲.۲۴ انجام شد. تا آن روز سؤال از رئیس‌جمهور که در اصل ۸۸ قانون اساسی ذکر شده است به صورت یک تابو و امر نشدنی تلقی می‌شد و با توجه به حمایتهای مکرر مقام رهبری از دولت آقای احمدی‌نژاد، نمایندگان مجلس این نگرانی را داشتند که با مخالفت ایشان مواجه شود. ولی ما معتقد بودیم که این کار به صلاح کشور است خصوصاً با توجه به روحیه رئیس‌جمهور وقت که صریحاً اعتراف به قانون‌شکنی می‌کرد و می‌گفت من فقط قوانینی را اجرا می‌کنم که از نظر خودم مطابق با قانون اساسی است، بقیه را اجرا نمی‌کنم، یا می‌گفت قانونی را که در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است اساساً قانون نمی‌دانم.
همان طور که حدس می‌زدم سؤال از رئیس جمهور در مجلس هشتم با مقاومت شدید هیئت رئیسه مواجه شد و کسانی از آنها مأمور شده بودند که امضاها را پس بگیرند. ما امضا می‌گرفتیم و آنها امضاها را پس می‌گرفتند تا از حد نصاب یعنی ۷۳ امضا بیفتد. حتی یکی از اعضای هیئت رئیسه می‌گفت مجلس از آقای خاتمی سؤال نکرد، شما چطور می‌خواهید از آقای احمدی‌نژاد سؤال کنید؟!
سرانجام اینجانب به خاطر کارشکنی‌های هیئت رئیسه و تخلف در اجرای آیین‌نامه از نمایندگی مجلس استعفا دادم. استعفای من در جلسه علنی روز  ۹۰.۸.۱۱ مطرح شد. نیم ساعت برای بیان دلایل استعفای خود وقت داشتم. در آنجا گفتم از آنجا که امکان دفاع از حقوق ملت و انجام وظایف نمایندگی در این مجلس وجود ندارد لذا از سمت نمایندگی استعفا می‌دهم. شش نفر در مخالفت با استعفای من صحبت کردند: آقایان پزشکیان، مصباحی مقدم، خباز، لاهوتی و هدایت‌خواه که البته آقای هدایت‌خواه در واقع موافق استعفا بود و گفت من به این دلیل مخالف استعفای آقای مطهری هستم که می‌خواهم ایشان در مجلس بماند و در انتخابات آینده مردم او را حذف کنند، ولی این خواسته ایشان درباره خودشان محقق شد. به هرحال استعفای من با ۱۵۵ رأی مخالف و ۳۱ رأی موافق و ۱۲ رأی ممتنع پذیرفته نشد. اینجا بود که هیئت رئیسه مجلس راهی جز اعلام وصول سؤال نداشت و علی‌رغم تلاش مجدد آن برای از نصاب انداختن امضاها، سؤال از رئیس جمهور با ۷۹ امضا اعلام وصول شد.
این سؤال شامل ۱۰ مورد بود و هرکدام به کمیسیون مربوط ارجاع شد و نمایندگان رئیس جمهور ظرف یک هفته به کمیسیونها آمدند و پاسخ دادند و اینجانب و چند نفر دیگر به عنوان نماینده سؤال‌کنندگان در همه این جلسات شرکت کردیم و نتیجه را به اطلاع امضاکنندگان رساندیم و هیچ‌کس قانع نشد.
سرانجام سؤال در تاریخ ۱۳۹۰.۱۲.۲۴ در صحن علنی مطرح شد و آقای احمدی‌نژاد از موضع بالا و با تمسخر مجلس و پاسخهای عجیب و غریب به سؤالات که اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود پاسخ داد و رفت و البته این یک پیروزی برای مجلس و ملت بود که رئیس جمهور را مجبور به پاسخگویی کردند.
اما ما دیدیم که سؤال بدون رأی‌گیری و دریافت نظر مجلس تأثیر لازم را ندارد. لذا در آیین‌نامه رأی‌گیری درباره قانع شدن یا نشدن نمایندگان از پاسخهای رئیس‌جمهور را اضافه کردیم. لذا امروز سؤال از رئیس جمهور شامل رأی‌گیری است و قاعدتاً رئیس جمهور جرأت نمی‌کند مانند سؤال قبلی مجلس را مورد استهزاء و متلک قرار دهد.
در مجلس نهم در سال ۹۲ که نوسانات شدید ارزی پیش آمد و ارزش پول ملی کاهش شدید پیدا کرد دوباره سؤالی را در این موضوع تنظیم کردم و این بار امضای لازم آسانتر حاصل شد و با مقاومت کمتر هیئت رئیسه مواجه گردید. این سؤال نیز به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد و نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون حضور یافتند و پاسخ دادند ولی امضاها پابرجا ماند و بنا بود آقای احمدی‌نژاد دوباره به صحن مجلس بیاید که رهبر انقلاب در نطقی فرمودند سؤال از رئیس جمهور تا اینجا کار خوبی بود و مجلس و دولت به وظیفه خود عمل کردند ولی ادامه آن به صلاح نیست. لذا ما از ادامه کار منصرف شدیم.
در مجلس دهم نیز طرح سؤال از رئیس جمهور روحانی درباره وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کردند و هنوز اندکی ادامه دارد توسط اینجانب آغاز شد ولی من این بار پرچمدار نبودم بیشتر به خاطر عضویت در هیئت رئیسه، اما آقای علی وقف‌چی نماینده محترم زنجان و طارم این طرح را دنبال کردند اما تعداد امضاها از حد نصاب افتاد. دوباره امضا جمع کردند و باز همین طور شد. تا این که آقای ذوالنور نماینده محترم قم سؤال اخیر را که شامل پنج مورد می‌شود، به جریان انداختند و این بار نمایندگان ایستادگی کردند و امضاهای خود را پس نگرفتند و اکنون قرار است رئیس جمهور در جلسه فردا ششم شهریور ۹۷ به سؤالات پاسخ بدهند. امیدوارم مایه برکت و منشأ خیر و رفع مشکلات برای کشور باشد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
.وکیل الدوله
حسن
Iran, Islamic Republic of
تا سال آینده صبر کنید اونوقت صحبت های امروزتون مشخص میشه!
رضا
Iran, Islamic Republic of
مردم هدایت خواه رو حذف نکردن..شهرستان حذفش کردن.
Seyedhassan.mousawi
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر مطهری مردم همچین افرادی مثل شمارو میخوان.
Iran, Islamic Republic of
آره،ما هدايت خواه را حذف كرده ايم و اگر بخواد بياد بازم جواب نه خواهد شنيد
United States
. مردمي كه تو راانتخاب كردن
United States
میگم مطهری اصلا داخل کشور هستی یا نه وضع کسور را میدانی
Iran, Islamic Republic of
بدبختی های جامعه امروزی امثال علی مطهری است
Iran, Islamic Republic of
پیش بینی هدایت خواه درست بود ولی شما ادم ثابت . شما شنبه اصولگرا بودید یکشنبه شدید اصلاح طلب .ضرر نمیکنن همین طوز پیش بری خیلی خوبه .
برزگر
Iran, Islamic Republic of
اقای مطهری حذف شما بوسیله مردم یعنی از چشم دل مردم افتادن یعنی بعنوان وارث و ادامه دهنده راه اون ابر مرد تاریخ حکیم شهید دانشمند اعلم جهان اسلام متفکر قرن گذشته و حال و اینده استاد شهید مطهری با این شیوه عملکردی و روش فعلیت نمی دانند این یعنی از دل انقلابیون افتادن مگر قضییه پسر نوح را نشنیده ای !!!!!!ادم تعجب از روزگار دارد !!!!
Greece
باز خدا را شکر هدایت خواه در مجلس فعال بود. اظهار نظر میکرد. به قولی سری در میان سرها داشت. اما الان چی؟؟؟؟ بالاخره هدایت خواه در کورس بود. همه در کشور حداقل ماهیانه یکبار بواسطه هدایت خواه بویراحمد و دنا را می شنیدن
Greece
اقای مطهری قسم حضرت عباس یا دم خروس؟؟؟ چرا الان دغدغه سیوال نداری؟ چرا الان منتقد نیستی؟ اوضاع مملکت را نمی بینی؟ نماینده نباید جانبدارانه کار کنه.
چرا در خصوص رانت و بازار دلار و خودرو حرفی نمیزنی؟؟ امثال شما باقی موندین که این شده اوضاع مملکت. خیلی به باقی موندنتون افتخار نکنید. شما چون نمی خواستین بالاتر از خودتو در اصولگراها ببینید علیه احمدی نژاد موضع گرفتین.
خود برتر بینی و تمامیت خواهی
Iran, Islamic Republic of
بهتره بگی...ایشون رو حذف کرد
اصول گرا
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا مطهری اصلاح طلب محض است ودر خیلی جاها اثبات کرده و به خاطر شفافیت نامبرده مردم تهران خیلی هم ایشان را دوست دارند ده بار دیگر هم بیاید موفق است بفرمایید نماینده فعلی یاسوج حضرت عباسی چکار می کند و هدایت خواه چه دسته گلی به سر این مردم زد و مطهری نه بانی فاتحه خوانی بوده و نه در مساجد ساکن شده بلکه در کنار مردم و با مردم برای مردم بوده اند
United States
فقط حاجی
موقع انتخابات ثابت ایابو کی بیشتر پیل داره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1