کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

حکم شهردار دوگنبدان لغو می‌شود

31 مرداد 1397 ساعت 13:35

بر اساس قانون انتخاب شهردار «شهرداری انتخابی حتی‌المقدور متاهل و دارای حداقل 25 سال سن و 5 سال سابقه اجرائی در موقع انتخاب شدن.»


در حالی که از چند هفته پیش، بحث لغو حکم شهردار دوگنبدان مطرح شده بود و بارها رسانه‌های محلی به این موضوع پرداخته و با استناد به قانون، به غیر قانونی و غیر اخلاقی بودن این اقدام صحه گذاشته بودند، اما متاسفانه خبرها حاکی از این است که مجریان قانون در استان در نظر دارند شنبه هفته آینده حکم شهردار جوان دوگنبدان را لغو کنند.
افکار عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان منتظر پاسخ شفاف استاندار و فرماندار گچساران به عنوان مجریان قانون و تاجگردون به عنوان ناظر قانون، نسبت به این اقدام خلاف قانون هستند.

بر اساس قانون انتخاب شهردار «شهرداری انتخابی حتی‌المقدور متاهل و دارای حداقل 25 سال سن و 5 سال سابقه اجرائی در موقع انتخاب شدن.»

در لغت‌نامه دهخدا حتی‌المقدور به معنی؛ (به‌اندازۀ قدرت و توانایی؛ تا آنجا که بشود) می‌باشد، این در حالی است که بر اساس نامه‌ی وزارت کشور با توجه به دریافت مدارک مسعود ظفری و تحقیقات این وزارت کشور، سابقه اجرایی شهردار دوگنبدان تایید شده است.



از طرفی مسعود ظفری شهردار دوگنبدان اکنون بیش از یک سال است که سابقه اجرایی دارد و او می‌تواند این ادعا را کند که در کارنامه «سابقه اجرایی» من شهرداری دوگنبدان هست.
باید ببینم که مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه بر اساس کدام معیار؛ قانون و یا اختلافات عمل می‌کنند.

در ادامه به برخی از مواردی که باید براساس قانون در انتخاب شهردار در نظر گرفته شود اشاره می‌شود که به منظور تنویر افکار خوانندگان درنظر گرفته شد که از سوی وزارت‌کشور ابلاغ شده است:
ماده 1 ـ کسانی را می‌توان به سمت شهردار انتخاب که دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ حتی‌المقدور متاهل و دارای حداقل 25 سال سن و 5 سال سابقه اجرائی در موقع انتخاب شدن.
پ ـ انجام خدمت وظیفه عمومی ( دوره ضرورت ) یا داشتن دایم در زمان صلح.
ت ـ اعتقاد به مبانی اعتقاد به مبانی جمهوری ایران و قانون اساسی.
ث ـ دارا بودن حسن شهرت.
ج ـ داشتن توانایی جسمی و روحی برای انجام کار.
چ ـ نداشتن محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.
ح ـ دارا بودن تحصیلات و تجربه به شرح زیر:
1 ـ حداقل تحصیلات کارشناس (لیسانس ) برای شهرداری‌های درجه (1 تا 6 ) .
2 ـ حداقل تحصیلات کارشناس (لیسانس ) با گرایش‌های مشخص شده توسط وزارت کشور برای شهرداری‌های درجه ( 7 تا 10 )
3 ـ برای شهرداری‌های درجه (11 و 12 ) حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد با گرایش‌های مشخص شده توسط وزارت کشور.
 تبصره 1 ـ کسانی که دارای تحصیلات فوق دیپلم و پنج سال سابقه اجرائی که حداقل 2 سال را در سمت شهردار و یا مدیریت (سرپرستی و بالاتر) در وزارت‌خانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها خدمت کرده باشند یا دارای 4 سال تجربه در امور مربوط به شهرداری باشند نیز می‌توانند عهده دار تصدی شهرداری‌های از درجه (1 تا 6 ) شوند.
 تبصره 2 ـ کسانی که دارای تحصیلات فوق دیپلم و پنج سال سابقه سابقه اجرائی و حداقل چهار سال سابقه کار و تجربه در سمت شهرداری درجه 1 تا 6 و یا معاون شهردار در شهرداری درجه 7 به بالا یا مدیریت در وزارت‌خانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها باشند نیز می‌توانند تصدی شهرداری‌های درجه 7 تا 10 را عهده دار شوند.
 تبصره 3ـ کسانی که دارای تحصیلات کارشناسی مندرج در ردیف 2 بند ح ماده 1 این آئین‌نامه با حداقل پنج سال پیشینه کار در سمت شهردار شهر درجه 7 تا 10 و بالاتر و یا معاون شهردار شهر درجه 11 تا 12 و یا مدیریت میانی به بالاو هم‌تراز از آنها در وزارت‌‍خانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها باشند نیز می‌توانند برای احراز سمت شهردار در شهرداری‌های درجه ( 11 و 12 ) و تهران انتخاب شوند.
 تبصره 4 ـ انتخاب مقامات موضوع تبصره 2 ماده 1 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و هم‌ترازان آنها و هم‌چنین معاونان استانداران و مدیران کل ستادی حوزه عمرانی وزارت‌کشور با داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی با رشته‌های مندرج در ردیف 2 بند ح ماده 1 این آئین‌نامه و حداقل 2 سال سابقه خدمت در سمت‌های مذکور به سمت شهردار بالامانع است.
 ممنوعیت انتخاب برای بیش از 8 سال و دوره‌ای متمادی یکی از اصول اصلی دموکراسی است که در بیشتر مشاغل اجرایی جریان دارد و از آن به‌عنوان به اصل تناوب قدرت یاد می‌شود فارغ از بسیاری مزایای مستتر در این مسأله توجه به گردش نخبگان و امکان استفاده از استعدادها و بازشدن دوایر مدیریتی نیز ازجمله بعضی مزیت‌های این دسته از تجارب بشری است. محدودیت دوره ریاست‌جمهوری در ایران برای بیش از 2 دوره خود به تنهایی مؤید مزایای این تمهید قانونی مناسب است که، شهرداران نیز نمی‌توانند از این قاعده مستثنی باشند.
 


کد مطلب: 402433

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/402433/حکم-شهردار-دوگنبدان-لغو-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1