تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۰۲۳۹۲
گزارش

مخالفت مجلس با تغییر سن ازدواج کودکان/ لزومی به تغییر احکام درباره سن نکاح نیست

۰
مخالفت مجلس با تغییر سن ازدواج کودکان/ لزومی به تغییر احکام درباره سن نکاح نیست
کبنا ؛
اخیراً نمایندگان زن مجلس در مصاحبه‌های مختلف از تلاششان برای تغییر سن ازدواج دختران از 9 و 13 به 16 سال خبر داده‌اند. اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد بعید است این طرح‌ها تصویب شود. مرکز پژوهش‌ها اعتقاد دارد مشکل ازدوا ج کودکان در یاران آنقدر حاد نیست! که به خاطر آن لزوم تغییر کامل احکام شرعی و قانونی مطرح شود.
 ازدواج کودکان یکی از معضلات اساسی در کشورهای عقب افتاده و جهان سومی است. دلیل اصلی این ازدواج‌ها، اعتقادات عرفی و دینی است. همین باعث شده تا در کشورهایی مثل ایران و بیشتر کشورهای مسلمان دست مجلس و سیاستگذاران برای تصویب قوانین در جهت حمایت از کودکان و جلوگیری از ازدواج اجباری و زودهنگام بچه‌ها بسته باشد.
 اگرچه پیشرفت علم و اثبات آسیب‌های ازدواج زودهنگام برای کودکان از جمله آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از فرزندآوری در سنین پایین باعث شده تا نگاه‌ها به حل این معضل جدی تر شود، اما هربار که این موضوع در مجلس مطرح می‌شود، باز هم به جایی نمی‌رسد.
اعتقاد نصف ایرانی‌ها به ازدواج دختران در 16 سالگی
 در گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره وضعیت ازدواج کودکان در ایران آمده است براساس آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال 1394، حدود نیمی از ایرانی‌ها معتقدند مناسبت‌ترین سن برای ازدواج دختران، 16 تا 20 سال است. 39 درصد هم معتقدند 21 تا 25 سالگی، سن مناسب ازدواج برای دخترهاست.
اگرچه طبق کنوانسیون حقوق کودک، که ایران هم آن را پذیرفته، سن رشد، 18 سالگی است، اما در ایران همان باروهای سنتی باعث شده تا مردم به ازدواج کودکان زیر 18 سال باور داشته باشند و طبق آن هم عمل کنند. در سال‌های اخیر بالاترین فراوانی ازدواج دختران در کشور در گروه سنی 15 تا 19 سال و بعد از آن گروه سنی 20 تا 24 سال بوده است.
ثبت 40 هزار ازدواج دختران زیر 14 سال
 طبق این گزارش در سال‌های 1391 تا 1395 از 4/9 تا 5/6 درصد (از کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور نیز در گروه سنی 10 تا 14 ساله قرار دارد. هرچند در این گروه سنی در کنار این آمار باید وجود آمار غیررسمی را نیز در نظر گرفت؛ ازدواج‌های ثبت نشده‌ای که عموماً بین مهاجرین و اتباع غیرایرانی روی می‌دهد.
کمترین آمار ازدواج کودکان در استان‌های محروم!
مرکز پژوهش‌ها در این گزارش تاکید دارد که ازدواج زیر 18 سال مصداق ازدواج کودکان است. به گفته آن‌ها ازدواج در گروه سنی 10 تا 14 سال برای دختران در تمام استان‌های کشور مشاهده می‌شود. اما نکته جالب اینجاست که در استان‌های محرومی مثل کهگیلویه و بویراحمد و ایلام، ازدواج در سنین پایین در کمترین تعداد کشوری است./ روزان
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1