تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۴۰۲۲۳۱
در نشست کارگروه پسماند مطرح شد

ورودی یاسوج پر از زباله و نخاله / تولید ماهانه 360 تن زباله عفونی و بیمارستانی در استان / فیلی شهرداری یاسوج را تهدید کرد

۰
ورودی یاسوج پر از زباله و نخاله / تولید ماهانه 360 تن زباله عفونی و بیمارستانی در استان / فیلی شهرداری یاسوج را تهدید کرد
کبنا ؛در نشست کارگروه پسماند تولید ماهانه 360 تن پسماند عفونی و بیمارستانی در مراکز بهداشتی و درمانی مطرح و بر لزوم دفن مناسب این زباله‌ها تأکید شد.
کارگروه مدیریت پسماند پیش از ظهر امروز(22 مردادماه 97) به ریاست عزیز فیلی معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در این نشست محسن جعفری‌نژاد بسطامی اظهار کرد: با توجه به طرح جامع مدیریت پسماند و ساماندهی زباله در استان مقرر شد فرمانداران و دفاتر شهری مطالعه سریعتری در این خصوص انجام دهند تا زباله‌ها در استان در چند مکان مشخص ساماندهی و به صورت بهداشتی دفن شوند.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سایت دو پشته دشت‌روم یکی از سایت‌های مهم استان است که شهرداری یاسوج موظف شد حداکثر ظرف دو ماه زیرساخت این سایت را آماده کند و اگر این منطقه نتواند زباله‌های خود را به صورت قانونی و بهداشتی مدیریت کند از طریق مراجع قضایی مانند محیط‌زیست و بهداشت اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
این مسؤول بیان کرد: مکانی برای دفن پسماندهای ویژه به دلیل وجود منطقه نفتی در شهرستان گچساران پیش‌بینی و حداکثر ظرف یک ماه آینده مکان‌یابی سایت ویژه پسماندهای ویژه به کمک شرکت نفت صورت گیرد.
وی در خصوص پسماندهای مراکز درمانی و مطب‌ها گفت: دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه اقدام خوبی انجام داده است چرا که در ماه حدود 360 تن پسماند عفونی و بیمارستانی در مراکز بهداشتی و درمانی داشتیم که امیدواریم پراکندگی زباله‌ها را نداشته باشیم و با بی‌خطر یا کم‌خطرسازی پسماندها در محل مناسبی دفن شوند.
جعفری‌نژاد بسطامی افزود: بیمارستان‌های بزرگ استان دستگاه بی‌خطرسازی دارند اما در کلینیک‌ها و مراکز خصوصی مشکل دفن بهداشتی پسماندها و زباله‌ها را داریم، در حال حاضر در همه سایت‌ها عدم تفکیک و دفن بهداشتی زباله‌ها عفونی و عادی را شاهد هستیم که  حتما شهرداران با کمک فرمانداری‌ها زباله‌ها را در مکان مناسب خود دفن کنند که خطری خاک و آب را تهدید نکند.
در ادامه عبدالکریم عزیزی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 57 درصد جمعیت استان شهری است که 135 هزار نفر در یاسوج هستند.مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان به شهرداری‌های یاسوج و مادوان برای ساماندهی زباله‌ها داده شد.
وی عنوان کرد: شهرداری یاسوج موظف بود در برابر این میزان هزینه اقداماتی انجام دهد که متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نداده اما شهرداری مادوان 70 درصد اقداماتی لازم را انجام داده است.
در ادامه این نشست اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بیمارستان‌های در حال ساخت استان به دستگاه‌ها بی‌خطرسازی زباله مجهز شدند، گفت: بیمارستان‌های دکتر جلیل،بیمارستان بی‌بی حکیمه(س) و سایر بیمارستان‌های در حال ساخت موظف به نصب دستگاه بی‌خطرسازی زباله هستند و بیمارستان‌های قدیمی نیز به این سیستم مجهز می‌شوند.
وی عنوان کرد: بیمارستان‌های قدیمی رجایی و بیمارستان امام سجاد این دستگاه نصب می‌شود و در بیمارستان شرکت نفت نیز 40 درصد اقدامات صورت گرفته است.
در پایان این نشست هم عزیز فیلی با اشاره به سرانه بالای تولید زباله در استان گفت: سرانه تولید زباله در استان یک کیلوگرم است درحالی که تولید زباله در کشور 500 گرم است.
فیلی گفت: ورودی شهرهای استان پر از زباله و نخاله است و باید این وضعیت کنترل شود چرا که عدم مدیریت این حوزه می‌تواند بحران‌زا باشد.
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جاده‌های برون شهری بر جمع‌آوری زباله‌ها نظارت کنند و در داخل شهرها هم شهرداری‌ها اقدامات لازم را انجام دهند ضمن اینکه متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شوند.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص وضعیت زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی گفت: در حال حاضر زباله‌های عفونی به صورت بهداشتی جمع‌آوری نمی‌شود که سازمان نظام پزشکی با انجام تمهیدات لازم به صورت اصولی زباله‌های آزمایشگاه‌ها، پلی‌کلینیک‌ها و سایر مراکز بهداشتی را جمع‌آوری و دفن کنند که عدم دفن بهداشتی زباله‌ها منجر به مشکلات بهداشتی می‌شود.
این مسؤول در خصوص ساماندهی سایت دو پشته دشت‌روم و جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد کارخانه کمپوست عنوان کرد: شهرداری یاسوج دو ماه فرصت دارد که این وظایف را انجام دهد که در صورت سهل‌انگاری به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
فیلی بیان کرد: در سایر استان‌ها اقدامات خوبی برای بازیافت زباله صورت گرفته اما علی‌رغم اینکه در کهگیلویه و بویراحمد دو برابر میانگین کشوری زباله تولید می‌شود اقدام خروجی‌محوری انجام نشده و هنوز دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سایتی برای دفن پسماندهای صنعتی استان در شهرستان گچساران تعیین شود و شرکت نفت در این خصوص همکاری کند، شرکت نفت نمی‌تواند نسبت به امر مهم دفن پسماند بی‌تفاوت باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1