تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۴۰۲۰۵۷
گزارش:

علمک‌های گاز؛ نماد بی‌قانونی در جنگل‌های بویراحمد / بی‌تدبیری از سر و کله جهاد کشاورزی می‌بارد

۲
۰
علمک‌های گاز؛ نماد بی‌قانونی در جنگل‌های بویراحمد / بی‌تدبیری از سر و کله جهاد کشاورزی می‌بارد
کبنا ؛مواهب خدادادی و طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، این استان را به عنوان یکی از استان‌های زیبا و چهار فصل معرفی کرده است. در این میان رود بشار یاسوج یکی از این مواهب خدادادی، همچون کمربند زیبایی بر قامت رعنای پایتخت طبیعت ایران دلربایی می‌کرد و این روزها دیگر حال و روز خوشی ندارد به گونه‌ای که نمی‌تواند برای ماهی‌ها خوش رنگ و لباس مهمان‌نوازی کند.
رود بشار از شهر یاسوج می‌گذرد و سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌داد ولی به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز و همچنین بی توجهی مسئولان و متولیان امر روبه نابودی می‌رود.
«بشار» به دلیل عدم ارائه یک نسخه شفا بخش به کما رفته است و در صورت تداوم این روند دیگر مرگ مغزی می‌شود و کاری از دست هیچ کس حتی وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر نمی‌آید.
بحران از جایی شروع شد که به دلیل بی توجهی شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی جلوگیری از کشت‌های آب‌بر از جمله برنج‌کاری آن هم در بیخ گوش مرکز استان صدها هزار ماهی و سایر آبزیان نابود شدند تا مسئولان این شرکت در خواب خود خوش باشند.

آب منطقه‌ای متهم ردیف اول فاجعه زیست محیطی «بشار»
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نابودی آبزیان و فاجعه زیست محیطی در رودخانه بشار یاسوج گفت: باید آب منطقه‌ای از کشت برنج و لوبیا در کنار این رودخانه جلوگیری می‌کرد.
عزیز فیلی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی رویه و غیر مجاز از رودخانه بشار یاسوج یک فاجعه زیست محیطی با نابودی آبزیان بوجود آمده که باید برای مدیریت این مهم تدبیری اندیشیده شود. 
وی با اشاره به تشکیل کمیته اضطرار نجات رود بشار یاسوج، عنوان کرد: طبق مصوبه هیئت دولت مقرر بود خبری از کشت محصولات آب‌بر از جمله برنج نباشد ولی در کنار شهر یاسوج و بستر رودخانه بشار برخی برنج‌کاری کردند که به دلیل عدم ممانعت آب منطقه‌ای خسارت جبران ناپذیری به آبزیان این رودخانه وارد شد.
فیلی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه دیگر برنج‌کاری‌ها در آستانه برداشت محصول بوده باید طوری مدیریت کنیم که این دسترنج کشاورزان برای امسال هدر نرود، ابراز کرد: ولی برای سال‌های دیگر باید به جد ورود کنیم و با هیچ کسی مماشات نداشته باشیم.
فیلی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه دیگر برنج‌کاری‌ها در آستانه برداشت محصول بوده باید طوری مدیریت کنیم که این دسترنج کشاورزان برای امسال هدر نرود، ابراز کرد: ولی برای سال‌های دیگر باید به جد ورود کنیم و با هیچ کسی مماشات نداشته باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بدون هیچ تعارفی مسئولان و متولیان امر نسبت به قطع برداشت غیر مجاز آب از رودخانه بشار و همچنین کاهش 50 درصدی حق آبه مجوزدارها از این رودخانه اقدام کنند تا بلکه بتوانیم آبزیان را نجات دهیم.
فیلی با تاکید بر اینکه ساماندهی رودخانه بشار نیازمند پیگیری و سماجت متولیان امر است، بیان کرد: مردم باید بدانند بشار صاحب دارد و نباید به نابودی کشیده شود.
وی اظهار داشت: برای نجات رود بشار 3 کارگروه مهم تشکیل شده که هر کدام در زمینه خاص مسائل و مشکلات مربوط به این رود را پیگیری می‌کنند و موظف هستند تا پایان امسال به یک نتیجه معقول، منطقی و کامل کارشناسی برسند.
فیلی تاکید کرد: کشت پایزه و بهاره در کنار رود بشار یاسوج ممنوع بوده و از هم اکنون آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی باید تدابیر لازم را بیندیشند.

گاز کشی در دل جنگل‌
سید حسین کاظمی نیز در نشست مبارزه با زمین‌خواری، بابیان اینکه شرکت‌ آب منطقه‌ای استان در این زمینه کوتاهی می‌کند، اظهار کرد: در بستر رودخانه بشار حدفاصل پلیس‌راه اصفهان-یاسوج برنج‌کاری می‌کنند که بنده وقتی مشاهده کردم فشارم افت کرد.
کاظمی افزود: یک فرد خاص بالای 500 هکتار لوبیا در بستر رودخانه بشار کاشته که اگر جهاد کشاورزی به وظیفه خود عمل می‌کرد این مشکلات به وجود نمی‌آمد، اصلاً جهاد کشاورزی چه‌کار می‌کند؟
وی بیان داشت: ادارات خدمات رسان به‌هیچ‌عنوان اجازه ارائه خدمات آب، برق و گاز به متخلفین را ندارند، اما متأسفانه گوش شنوایی نیست هم آب، برق و گاز در شهر مادوان در دل جنگل و منابع طبیعی خدمات ارائه می‌دهند مشاهده می‌شود که ساختمانی در دل جنگل گاز دارد.
کاظمی اظهار داشت: بنده امروز علیه شرکت‌های آب، برق و گاز که به متخلفین ساخت‌وساز غیرمجاز در عرصه منابع طبیعی خدمات ارائه می‌دهند شکایت می‌کنم، این دستگاه‌های خدمات رسان در استان پارتی‌بازی می‌کنند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چطور در دل جنگل گاز کشی شده است؟ چطور به ساخت‌وسازهای غیرمجاز انشعابات ارائه می‌دهند؟ به شرکت‌های خدمات رسان می‌گوییم، انشعاب ندهید، اما می‌روند و انشعاب می‌دهند.
وی بیان داشت: جهاد کشاورزی استان که خود متولی حراست از اراضی کشاورزی می‌باشد، شرکت تعاونی تشکیل داده و زمین‌ها را تفکیک کرده و واگذار می‌کنند که در نوع خود اقدامی اگر نگوییم بی‌نظیر بلکه کم‌نظیر است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به صراحت اعلام کرد که آب منطقه‌ای چشم بر روی حفاظت از بستر رودخانه بشار بسته و در حالی که این رودخانه نفس‌های آخر را می‌کشد عده‌ای در بستر رودخانه اقدام به برنج کاری کرده‌اند.
مدیران این استان تاکنون نتوانسته‌اند برای جلوگیری از مرگ قطعی رود بشار اقدام اساسی و قاطعانه‌ای داشته باشد چرا که جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای کشاورزان خود نداشته و جلوی برنج کاری را در این سال قحط‌آبی نگرفته است.

وقتی در سال معروف به خشکسالی، جهاد کشاورزی اجازه می‌دهد یک نفر به تنهایی 600 هکتار از زمین‌های منطقه مختار را به زیر کشت لوبیا ببرد معلوم است که بی‌تدبیری از سر و روی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌بارد.
رودخانه‌های دیگر هم وضعیتی مشابه با رود بشار دارند و اگر سری به ابتدای جاده تنگه مهریان بزنید خواهید دید که چگونه عده‌ای در بستر که نه، در کف رودخانه بشار در این سال قحط آبی در کمال آزادی برنجکاری کرده‌اند.


اما جهاد کشاورزی و فرمانداری بویراحمد و استانداری و علوم پزشکی برای نابودی کشاورزی استان و به عقیده مدیرکل دفتر فنی استانداری در اقدامی زمین خوارانه به نام شرکت‌های تعاونی زمین‌های کشاورزی را تبدیل به قطعات مورد دلخواه می‌کنند.
اما شرکت‌های خدمات‌رسان مانند آب و برق و گاز هم با زمین‌خواران دولتی همراه می‌شوند و به قول مدیرکل دفتر فنی استانداری گاز و برق  آب را به دل جنگل می‌برند تا به جای درخت بلوط شاهد سر برآوردن دیواری از بلوک باشیم.




آن گونه که حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی و دبیر کارگروه مقابله با زمین‌خواری در استان می‌گوید باید از دستگاه‌های خدمات‌رسان پرسید با کدام مجوز و چگونه و با چه دستوری گاز را به وسط جنگل می‌برید.
حال با دید که آیا مسوولان کهگیلویه و بویراحمد توان و قدرت برخورد با ویژه‌خواری و زمین خواری‌ عده‌ای در جنگل‌های بویراحمد و استان را دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارشناس
Iran, Islamic Republic of
خداییش سئوال نمیکنید که چرا افزایش تناز به طرححای ماهی در کنار رودخانه را میدهد. نمیگند چرا نظام مهندسی و امور اراضی و امور آب چرا مجوز طرح را در این دو الی سه سال داده اند. جهادکشاورزی .
همشهری
Iran, Islamic Republic of
چرا جای دور می روید همین پشت مجتمع ادارات یاسوج برین ببینی چه به سرجنگل اورده اند .
متاسفانه ما یک کوچه ای داریم شهر داری مجوز کشیدن گاز برق را نمی دهد اما دردل جنگل ودر وس شهر هم گاز هم برق رفته کی باید جلوی این بی عدالتیها را بگیرد .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1