تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۰۱۹۶۱
گزارش:

آیا ایستادگی «فیلی» و «محمدی‌تبار» در مقابل سودجویان ادامه دارد / بشار یاسوج جان گرفت

۵
۰
آیا ایستادگی «فیلی» و «محمدی‌تبار» در مقابل سودجویان ادامه دارد / بشار یاسوج جان گرفت
کبنا ؛سال‌ها است که رودخانه بشار یاسوج مورد هجوم افراد سودجو هستند و اکوسیستم آن را به خطر انداختند، هر چند در مقاطع مختلف مسوولان وقت کهگیلویه و بویراحمد برای نجات این رود تلاش کردند، اما گویا قدرت سودجویان بیش از مسوولان بوده و حاضر نشدند به هر قیمتی پای ظلم خود را از گلوی بشار بردارند. تا اینکه در خبرها آمد هزاران ماهی جان خود را در بشار یاسوج از دست دادند. عده ای هم بدون توجه به تذکر مسوولان در کنار این رود بشار اقدام به کاشت برنج و کشاورزی کردند.

وحید محمدی‌تبار مدیرکل جوان و تازه نفس بحران کهگیلویه و بویراحمد بعد از جلسه‌ای اضطراری که برای نجات بشار یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: با توجه تأکید احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و پیگیری‌ها فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چندین جلسه در خصوص وضعیت رودخانه بشار با حضور جانشین دادستان، فرمانداری، آب منطقه‌ای، محیط زیست، جهاد کشاورزی، شیلات، شهرداری یاسوج، آبفا شهری، به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد.

این مسؤول گفت: امروز صبح با پیگیری‌های لازم و اقدامات خوب آب منطقه‌ای و محیط زیست، بخشی از مصوبات کارگروه تخصصیبشار عملیاتی شد و انشاالله دیگر بندهای مصوب در کارگروه پیگیری و عملیاتی خواهد شد.
مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد افزود:  در این راستا چندین بازدید و بررسی میدانی را با دستگاه‌های ذی‌ربط، (آب منطقه‌ای و محیط زیست )از وضعیت این رودخانه داشتیم  و در این زمینه تصمیمات خوبی گرفته و مصوب شد.

محمدی‌تبار عنوان کرد: رودخانه بشار باید شریان حیاتی، سیاحتی و اقتصادی مرکز استان باشد همه باید تلاش کنیم با وحدت و همبستگی و در سایه حمایت مردم و شهروندان یاسوجی این رودخانه را زنده و پویا نگه بداریم. 

مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد افزود: آب رودخانه بشار از سرچشمه روستای قلات تا پل مختار در همین چند روز اخیر، تا حدودی مدیریت شده، به طوری که پس از دو سال انسداد و انحراف بخش اصلی رودخانه و اتلاف آب و آبزیان، اکوسیستم رودخانه آسیب جدی دیده است، اما امروز حدود ده مورد بازگشایی در طول مسیر 7 کیلومتری بستر خشک موجب رودخانه جانی دوباره بگیرد امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم مردم در مصرف و برداشت‌ها هم قانون حق آب را رعایت کنند و هم غیره مجاز استفاده نکنند و در برخی فصول از کاشت خودداری کنند و این باید یک اصل باشد که برخی‌ها از منافع شخصی برای منافع عمومی مردم بگذرند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز از باز شدن آب رودخانه بشار یاسوج خبر داد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای، معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل دفتر بحران استانداری در این زمینه سنگ تمام گذاشتند.
محسن جعفری‌نژاد بسطامی افزود: مهمترین دلیل کاهش آب رودخانه بشار حدفاصل پل مختار تا پلیس راه یاسوج-اصفهان برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی و ایجاد بندهای انحرافی در مسیر رودخانه بوده است.
وی با اشاره به بازگشایی بندهای انحرافی ایجاد شده در مسیر رودخانه بشار ادامه داد: در بازدیدی انجام شده از رود بشار با هدف پایش رودخانه, وضعیت دبی آب و بررسی زیست محیطی این رودخانه مشخص شد دبی آب رودخانه بشدت پایین بوده و تداوم این کاهش  سبب وارد شدن صدماتی جبران ناپذیری به  زیستمندان شده است.

جعفری نژاد تصریج کرد: خشکسالی‌ها، کم بارشی‌های اخیر, رعایت نکردن حق آبه‌ از طرف کشاورزان و استفاده کنندگان حاشیه رودخانه سبب کاهش دبی آب و در نتیجه تهدید زیستمندان شده که یگان حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه روزی منطقه را پایش می‌کند.
 وی به رعایت و تعریف حق آبه‌ها بر اساس وضع موجود تاکید کرد و افزود: حق آبه  کشاورزان حاشیه رودخانه  و تمامی کسانی که به نحوی از آب رودخانه استفاده می‌کنند باید براساس وضع موجود تعریف شود که بهره بردار استفاده کرده و  آبزیان نیز آسیب نبیند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

مهندس
United States
خداوکیلی این محمدی تبار وکار .
Iran, Islamic Republic of
آفرین . همیشه زندگی بخشیدن به طبیعت باعث روییدن بذر امید در دلهاست....
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
تخصیص حق آبه خارج از ضابطه و ویژه خواری افرادی مشخص باعث استمرار وضع اسفبار فعلی و ویرانی زیست بوم بشار و درنهایت یاسوج شده است .متاسفانه مسئولین و.مربوطه .ی هستند که وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده و به جایگاه و سمت تشریفاتی و امتیازات . پست های خود دلبسته اند نه رفع معضلات موجود
ولوو
Iran, Islamic Republic of
عامو محمدی تبار و قاطی معاونین استاندار نکنید.البته از معاون اقتصادی قویتره .انشاالله معاون میشه
ولوو
Iran, Islamic Republic of
عامو محمدی تبار و قاطی معاونین استاندار نکنید.البته از معاون اقتصادی قویتره .انشاالله معاون میشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1