کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

در بازار مرغ کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد / کاسب‌کارانی که خود می‌برند و می‌دوزند

10 مرداد 1397 ساعت 19:59

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از آشفته بازار استان انتقاد کرد و گفت: دلیل نمی‌شود چون قیمت دلار 10 هزار تومان شد قیمت هر کیلو مرغ هم 10 هزار تومان بشود.


در ماه‌های اخیر و با ورود یک موج تورم انتظاری در بازار کهگیلویه و بویراحمد به یک باره قیمت‌ها افزایش یافت به گونه‌ای که طبق شواهد و قرائن هر فروشنده خود می‌برد و دوخت می‌کند زیرا در غیر این صورت چگونه دو فروشند در کنار هم یک جنس را با دو قیمت فروش می‌کنند.
یکی از اهالی شهر یاسوج می‌گوید: من مانده‌ام برخی از کالاهای تولید داخل چه ربطی به افزایش قیمت دلار دارد به طور مثال وقتی گوجه فرنگی در استان تولید می‌شود و ما خودمان قیمت آن را افزایش می‌دهیم نباید همه چیز را زیر سر "دلار" بشکنیم.
رضا محسنی مهمترین دلیل گرانی افسارگسیخته در بازار را ناشی از بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح مسئولان و متولیان امر دانست و گفت: وقتی مرغ‌دار قیمت را افزایش می‌دهد بعد نوبت به کشتارگاه که رسید نیز افزایش قیمت دارد پگونه باید انتظار داشته باشیم خرده فروش فرد منصفی باشد و سراغ سود خود نرود.
یکی از ساکنان شهر دوگنبدان نیز گفت: خداوکیل ببنید قیمت آب معدنی چقدر افزایش داشته، یک بطری آب معدنی 2 هزار تومان فروش می‌شود در حالی بنزین لیتری هزار تومان است.
رضا محمدیان با طرح این پرسش که مگر آب معدنی خارج از کشور وارد می‌شود که متاثر از افزایش قیمت دلار باشد، ادامه داد: ببینید من خودم سیگار از یک مغازه 7 هزار تومان می‌خرم از یکی دیگر 7500 تومان و از دیگری نیز 800 هزار تومان شک دارید دلیل این گرانی افسارگسیخته عدم نظارت و برخورد کافی و البته بی انصافی تولیدکننده، وارد کننده و حتی فروشنده است.
وی خواستار نظارت بیشتر و دقیق بر بازار شد و گفت: در صورتی مردم خود در زمینه مصرف مدیریت کنند و متولیان امر نیز با مخلان بازار برخورد کنند به طور حتم شاهد این گرانی افسارگسیخته نیستیم.
در مجموع بازاریان و تولیدکنندگان خود می‌برند و می‌دوزند تا جایی که کارخانه‌های سیمان بدون هیچ گونه مصوبه‌ای از ستاد تنظیم بازار، قیمت را 35 درصد افزایش می‌دهند.
 
افزایش 35 درصدی قیمت سیمان در کهگیلویه و بویراحمد تخلف است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش 35 درصدی قیمت سیمان دو کارخانه یاسوج و مارگون تخلف است.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت: ضروری بوده در کمترین زمان ممکن نسبت به ایجاد کمیسیون کارشناسی با هدف تعیین قیمت سیمان توسط متولیان امر اقدام شود.
وی با تاکید بر اینکه قیمت سیمان دو کارخانه یاسوج و مارگون باید نسبت به قیمت اسفندماه سال گذشته 12 درصد افزایش یابد، عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده این افزایش قیمت 35 درصد اعمال شده است.
گوهرگانی خطاب به کارخانه‌‌داران سیمان مارگون و یاسوج ابراز کرد: بر اساس چه مصوبه‌ای افزایش 2500 تا 3500 تومان افزایش قیمت داشته‌اید البته اشتباه از ما بوده که از اول جلوی این کار را نگرفتیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه هرگونه قیمت گذاری در زمینه مرغ باید توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شود، ادامه داد: مخالف افزایش قیمت مرغ با قیمت بیش از 9500 تومان هستیم.
گوهرگانی با انتقاد از برخی افزایش قیمت‌ها از جمله در زمینه مرغ و گوشت قرمز، بیان کرد: با این وجود باید هماهنگی‌های لازم برای وارد کردن مرغ دولتی انجام شود که قیمت هرکیلو مرغ منجمد در مرکز استان 6700 و در شهرستان‌ها 6750 تومان است.
وی خواستار خریداری و ذخیره سازی سویا و ذرت مورد نیاز توسط سازمان جهاد کشاورزی شد و افزود: قیمت مرغ زنده تا هفته گذشته 5400 تا 5800 تومان بوده که در هفته اخیر به 6700 تومان رسیده و حتی در برخی مواقع در کشتارگاه 7000 هزار تومان عرضه شده که این قیمت تخلف است.

هرگونه افزایش قیمت ممنوع
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: هرگونه افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ بیش از قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار در این استان ممنوع است.
داریوش دیویده اظهار داشت: هرگونه افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ باید رد ستاد تنظیم بازار مصوب و اعلام شود و در غیر این‌صورت تخلف بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.
وی با بیان اینکه تا دیروز قیمت مرغ کشتارروز 9500 تومان بوده و ولی امروز به 9700 تومان رسید، عنوان کرد: این افزایش قیمت در حالی بوده که قیمت در کشتارگاه 7 هزار تومان بوده است.
دیویده با تاکید بر اینکه با تک به تک افرادی که در بازار و قیمت‌ها خللی وارد کنند به جد و قاطع برخورد می‌شود، ابراز کرد: شاید اتحادیه در نشست ستاد تنظیم بازار حرف اعضای نشست را بپذیرد ولی به محض بیرون رفتن از جلسه حرف خودش را می‌زند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: قیمت گوشت بره 46 هزار تومان و بز و میش 37 هزار تومان و گاو نیز 30 هزارتومان بوده در حالی در روزهای اخیر به مرز 50 هزار تومان رسیده که در این زمینه برخی با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.
دیویده بیان کرد: هر پاکت سیمان مارگون 10 هزار و 100 تا 10 هزار و 500 تومان در بازار فروش می‌شود و در کارخانه نیز 8200 تومان قیمت دارد در حالی باید افزایش 12 درصدی داشته باشند ولی هم اکنون این افزایش قیمت بیش از میزان مصوب شده است.
وی تاکید کرد: باید مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها، عاملان و تا سطح خرده فروشی همه باید مقید به رعایت قیمت‌ها باشند زیرا کنترل قیمت تنها با خرده فروشان امکان پذیر نیست و ما از اتحادیه مرغداران، جهاد کشاورزی، کشتارگاه و عاملان انتظار همکاری جدی داریم.
در نشست امروز ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت قرمز مورد بررسی قرار گرفت در نشست گذشته این ستاد قیمت هر کیلو گوشت بره 44 هزار تومان و گوشت بز و میش 35 هزار تومان تعیین شده بود اما در سطح بازار قیمت هر کیلو گوشت بره 50 و بز و میش 38 هزار تومان به فروش رسید.
در نشست امروز ضمن بیان برخورد با 20 قصاب متخلف مصوب شد که قیمت‌های گذشته ستاد تنظیم بازار برای گوشت اعمال شود در غیر اینصورت با متخلفان برخورد شود.


کد مطلب: 401932

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401932/بازار-مرغ-کهگیلویه-بویراحمد-می-گذرد-کاسب-کارانی-خود-می-برند-می-دوزند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1