کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد

ثبت 384 واقعه ازدواج زیر 18 سال در کهگیلویه و بویراحمد

9 مرداد 1397 ساعت 19:10

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از آمارهای منتشره ازدواج‌های زیر 13 سال در این استان، خاطرنشان کرد: ثبت 384 واقعه ازدواج زیر 18 سال در این استان برای اولین بار صورت گرفته است.


حجت الاسلام سیدعلی فتح میرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: برای اولین بار آمارهایی از سوی اداره کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد راجع به ازدواج‌های کمتر از 13 سال در این استان منتشر شده که واقعاً برای خود ما شوک آور و تعجب آور بوده است.
 
وی بابیان اینکه آمارهای ازدواج‌های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد برای خود ما هم نگران کننده است، اظهار داشت: من بعنوان یک مسئول و کارشناس مسائل اجتماعی با چنین ازدواج‌هایی به شدت مخالف هستم.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: واقعاً هرچه فکر می‌کنم یک دختر زیر 13 سال برچه اساسی می‌خواهد ازدواج کند هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌ام و از اینکه چنین ازدواج‌هایی در حال شکل گرفتن در این استان است نگرانم.
 
میرمحمدی با اشاره به اینکه ازدواج‌های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک پدیده تبدیل شده است، تصریح کرد: من و بسیاری از کارشناسان چنین ازدواج‌هایی را قبول نداریم و معتقدیم نباید به سمت و سوی چنین ازدواج‌هایی رفت.
 
وی گفت: 384 واقعه ازدواج زیر 18 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته به ثبت رسیده که از این تعداد 25 واقعه زیر 12 سال، 63 واقعه زیر 13 سال و 124 واقعه زیر 14 سال گزارش شده است.
 
این مسئول استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تأسف از ازدواج‌های زودهنگام و زیر 13 سال در این استان، اظهار داشت: اطلاع دقیقی از اینکه این ازدواج‌ها برچه اساسی شکل‌گرفته است، نداریم. میرمحمدی بابیان اینکه واقعاً نمی‌دانم که دختر 13 سال از لحاظ جسمی و روحی آیا آمادگی ازدواج را دارد یا خیر؟ ادامه داد: باید پیگیری کنیم که آیا این ازدواج‌ها در دفاتر ثبت ازدواج به ثبت رسیده است یا خیر.
 
وی گفت: بر اساس قانون، ازدواج‌های زیر 13 سال باید با مجوز رسمی از دادگاه و داشتن «حکم رشد» باشد که اگر این‌گونه نباشد محضردارانی که این ازدواج‌ها را به ثبت رسانده‌اند دست‌به‌کار غیرقانونی زده و متخلف هستند.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه ازدواج‌های زیر 13 سال در این استان یک پدیده نوظهور است، اظهار داشت: موافق چنین ازدواج‌هایی نبوده و ازدواج در سن پایین را یک آسیب می‌دانم.
 
میرمحمدی افزود: ازدواج‌های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ما تبدیل به موضوع پیچیده‌ای شده و نمی‌توانیم به‌راحتی راجع به آن اظهارنظر عملی بکنیم.
 
وی زمان اظهارنظر علمی خود را به زمان پایان یافتن تحقیقات کارشناسی شده دراین‌ارتباط عنوان و ادامه داد: در حال تشکیل تیم کارشناسی برای ریشه‌یابی این پدیده نوظهور در استان هستیم.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ازدواج دختران زیر 13 سال در این استان نباید یک امر عادی تلقی شود و نباید به سمت و سویی برویم که این ازدواج‌ها در جامعه رواج پیدا کند.
 
میرمحمدی با تأکید بر اینکه در زمان ازدواج باید تمامی جوانب جسمی و روحی برای دختران و پسران در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ما نمی‌دانیم از ازدواج‌هایی که زیر 13 سال در این استان شکل‌گرفته چه تعداد تحمیلی و یا غیر تحمیلی بوده است.
 
وی افزود:‌ خود ما از ثبت ازدواج‌های زیر 13 سال در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران بوده و متأسفانه ثبت 124 واقعه ازدواج زیر 14 سال در این استان طی سال گذشته یک واقعیت انکارناپذیر است.
 


کد مطلب: 401908

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401908/ثبت-384-واقعه-ازدواج-زیر-18-سال-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1