تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۰۱۷۷۶
گزارش:

استقبال بازار از آغاز تغییر درکابینه

۱
۰
استقبال بازار از آغاز تغییر درکابینه
کبنا ؛سرانجام با قطعی شدن تصمیم رئیس جمهور و رای اعتماد هیئت دولت، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی شد و سیف پس از چهار سال و 11 ماه، صندلی خود در برج لاجوردی میرداماد را به همتی خواهد داد. همتی که با سابقه ریاست بیمه مرکزی، مدیرعاملی بانک ملی و ریاست شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، در شرایطی سخت به میرداماد می‌رود ماموریت‌های ویژه‌ای از جمله سر و سامان دادن به بازار ارز، اصلاح نظام بانکی و انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه را پیش رو دارد. در عین حال اولین واکنش‌های بازار به این تغییر مثبت بود و بازارهای ارز و سکه که  از ابتدای هفته جاری روند صعودی پرشتابی را در پیش گرفته بودند نه تنها آرام گرفتند   بلکه بیشتر نرخ‌ها نزولی شد.
5 ماموریت روحانی به همتی
آن گونه که ایسنا گزارش کرده است، دیروز بعد از رای اعتماد هیئت دولت به همتی، رئیس جمهور اعتماد قاطع دولت به همتی را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی به وی تبریک گفت. روحانی، همتی را فردی تحصیل‌کرده، آگاه و دارای تجربیات ارزنده در بانک و بیمه، با نشاط، فعال و دارای روحیه  قوی و خوب  معرفی کرد.  رئیس جمهور اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با جهان و توسعه پیمان‌های پولی دو جانبه، حفظ و مراقبت از ذخایر ارزی را از اولویت‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی دانست و کلیه اعضای دولت را به همکاری با او توصیه کرد. رئیس جمهور با تشکر از سیف، وی را مدیری بسیار سالم و ارزشمند دانست که با جدیت تمام سیاست‌های دولت را اجرا می‌کرد. روحانی ایستادگی در برابر مؤسسات مالی اعتباری غیرمجاز را که به ایجاد انضباط بیشتر و قاعده‌مند شدن این مؤسسات منجر شد، از خدمات ارزنده دوره مدیریت سیف دانست.
آغاز به کار سریع همتی
در حالی که گفته می‌شد سیف تا 25 مرداد و زمان برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی به کار خود ادامه خواهد داد، خبرها حکایت از تغییر این برنامه و شروع به کار سریع همتی دارد. به گزارش تسنیم، همتی بعد از جلسه هیئت دولت مستقیم به میرداماد رفته و جلسه‌ای هم با مدیران بانک مرکزی داشته است.
مروری بر سوابق و تحصیلات رئیس جدید میرداماد
مهم‌ترین مناصب همتی تا پیش از این، ریاست کل بیمه مرکزی از 1373 تا 1385 و 1395 تا 1397، ریاست بانک ملی از 1392 تا 1395، ریاست بانک سینا از 1385 تا 1392 بوده است. او که اقتصادخوانده و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است تالیفات متعددی در کارنامه دارد که معروف‌ترین آن کتاب "اقتصاد کلان، مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی" است که چندین بار تجدید چاپ شده است. به گزارش تسنیم، پیشنهاد تاسیس صندوق ذخیره ارزی توسط او در دولت اصلاحات ارائه شد. همتی سابقه همکاری با روحانی را هم دارد و در دوره مسئولیت آقای حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی به‌مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود. او متولد 1336 در همدان و 61 ساله است.وی قبل از انتصاب به سمت ریاست کل بانک مرکزی، سفیر ایران در چین بود که قبل از آغاز ماموریت خود این سمت راترک می‌کند.
واکنش سیف به انتخاب همتی
به گزارش تسنیم، ولی ا... سیف در واکنش به انتصاب جایگزین برای خود در بانک مرکزی اعلام کرد: از حمایت و پشتیبانی رئیس جمهور و هیئت دولت در این پنج سال تشکر می‌کنم. وی افزود: برداشتن گام‌های اساسی در اصلاح نظام بانکی به ویژه موسسات مالی غیر مجاز از جمله دستاوردهای این دوره بانک مرکزی بود. برای همکار ارجمندم جناب آقای دکتر همتی در دوران ویژه پیش‌رو آرزوی موفقیت دارم.
واکنش نمایندگان؛ استقبال از شروع، تاکید بر ادامه تغییرات
نمایندگان مجلس نیز که بارها خواهان تغییرات در تیم اقتصادی دولت شده بودند، عمدتا از تغییر ایجاد شده استقبال کردند اما خواستار تداوم تغییرات مخصوصا در سازمان برنامه و وزارت اقتصاد شدند. در این زمینه، خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با بیان این که، بر تغییر تیم اقتصادی دولت مصر هستیم تغییر رئیس کل بانک مرکزی را امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: اگر وزیر فعلی اقتصاد تغییر نکند حتما استیضاح در مجلس انجام خواهد شد. محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ تغییر رئیس کل بانک مرکزی را به فال نیک می‌گیریم و منتظر تحولات در دیگر وزارتخانه‌های اقتصادی هستیم. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز انتخاب همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی را حامل پیام مثبتی به جامعه دانست.به گزارش ایکنا، لاریجانی رئیس مجلس نیز در این زمینه گفت: برخی از مدیران در بخش‌های اجرایی باید تغییر می‌کردند حتی باید زودتر تغییرات انجام می‌شد تا نیروهای توانمند و با انگیزه کارها را انجام دهند. از تغییراتی که در دولت آغاز شده استقبال می‌کنم به شرط این که افراد با برنامه و با فکر و با کار حرفه‌ای سرکار بیایند.
نوبخت: درخواست استعفا دادم اما نپذیرفتند
در حالی که شنیده‌ها حکایت از تغییرات بیشتری در دولت و به خصوص در وزارت اقتصاد و سازمان برنامه داشت و نمایندگان مردم نیز چنین درخواستی دارند، واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور موضوع استعفای نوبخت را تکذیب کرد تا قطار تغییرات ضروری در تیم اقتصادی، روی دور نیفتد. به گزارش خراسان، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییرش از ریاست سازمان با بیان این که برای ایجاد زمینه در جهت اصلاح و بهبود در کابینه و این که دست رئیس جمهور باز شود داوطلبانه شخصا درخواست دادم تا از همه مسئولیت‌های دولتی کناره گیری کنم،  تصریح کرد: اما متاسفانه من که نتوانستم رئیس جمهور را برای این کار قانع بکنم و  ایشان هر زمان که اظهار نظر کردند به بنده محبت داشتند.
واکنش مثبت بازارها به انتخاب رئیس جدید
دیروز بعد از اعلام خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی، بازارهای ارز و سکه که از ابتدای هفته جاری مسیری صعودی در پیش گرفته بود و چند بار رکوردهای قیمتی را جابه جا کرده بود، نه تنها آرام گرفتند بلکه بیشتر نرخ‌ها نزولی نیز شد. در ابتدا یورو 200 تومان و سکه طرح جدید حدود 50 هزار تومان ارزان شدند. قیمت‌ها در بازار آتی نیز عمدتا نزولی بود. اما با گذشت زمان عقبگرد نرخ‌ها بیشتر شد. یورو با کاهش 300 تومانی به 10 هزار و 700 تومان رسید. سکه طرح جدید هم حدود 76 هزار تومان دیگر کاهش یافت تا در مجموع دیروز را با عقبگرد 126 هزار تومانی در سطح 3 میلیون و 347 هزار تومان به پایان برساند. بورس هم که مدتی درگیر رخوت بود دیروز، مخصوصا در ساعات پایانی معاملات، جان دوباره‌ای گرفت و حدود 400 واحد رشد کرد. اما شدیدترین واکنش‌ها در بازار آتی سکه رخ داد. جایی که همه قراردادها در سررسیدهای مختلف با صف فروش در حداقل قیمت و با منفی 5 درصد کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.
شنیده ‌ها از تغییرات بعدی
در همین  حال پارس نیوز مدعی شد: علی طیب نیا برای حضور در بانک مرکزی دو شرط مطرح کرده بود و اگر این شروط از سوی رئیس‌جمهور، پذیرفته می‌شد او حاضر به پذیرش کرسی ریاست بانک مرکزی می‌شد. طیب نیا، بر تغییر وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرده و خواهان آن شده بود گزینه‌های جدید توسط وی به رئیس‌جمهور معرفی شود تا هماهنگی کامل بین تیم اقتصادی دولت ایجاد شود. البته رسانه‌های حامی دولت، طیب نیا را همچنان به‌عنوان یکی از گزینه‌های تازه‌نفس در دولت دوازدهم معرفی می‌کنند. همچنین گفته می‌شود  قرار است سیف به‌عنوان سفیر ایران راهی چین شود. گزینه‌ای دیگر که احتمال تغییر او در تیم اقتصادی دولت می‌رود، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. شنیده می‌شود در صورت تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه، نوبخت همچنان به‌عنوان سخنگوی دولت در قوه مجریه حضور پیدا می‌کند. حزب کارگزاران از مدافعان تغییر و تحول در سازمان برنامه و بودجه است.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان.این یک بازی نمایشی است که دولت راه انداخته اگه قراره کاری بکنن باید ازهمون اول دولت قبل تاکنون درعمل ثابت میکردند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1