کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا مطرح شد

دهبانی‌پور: نباید دست روی دست بگذاریم / پاسخ دهبانی‌ به اظهاراتی در باره سیاسی‌کاری در اداره‌کل ارشاد / آدم توانمند با تضعیف به حاشیه نمی‌رود

4 مرداد 1397 ساعت 3:43

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین بار در بخش‌ها و در مناطقی که قبلاً هیچ سهمی از برنامه‌های فرهنگی نداشتند، در لوداب و خیلی از نقاط دور افتاده استان جشنواره فرهنگی برپا کردیم بر اساس همین نگاه عدالت فرهنگی، بنا بر این قضاوت‌های سطحی اینچنینی شاید دور از ذهن نباشد.


بخش دوم، 5 تیرماه با رضا دهبانی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگویی را ترتیب داریم که بخش اول آن 9 تیرماه انتشار یافت (کلیک کنید) و اکنون بخش دوم این گفت‌وگو را در زیر می‌آید.
در حوزه هنری و سینمایی؛
در این حوزه در بخش موسیقی سال 96، 21 جشنواره برگزار کردیم، همچنین کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در بخش موسیقی در دو رشته با کلام و بی‌کلام در آموزشگاه‌های آزاد برگزار شد. در حوزه تجسمی، 22 نمایشگاه نقاشی و طراحی برپا شد که نمایشگاه گرافیک (مثل پوستر و تصویرسازی) ۱۴ مورد، نمایشگاه‌های عکاسی 9 مورد، خوشنویسی ۱۲ مورد و در مجموع ما در سال ۹۶، ۵۷ مورد نمایشگاه در حوزه تجسمی دایر کردیم.
53 مورد کارگاه‌های آموزشی در حوزه تجسمی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار کردیم. تجهیز هنرستان هنرهای زیبا در سال گذشته با اعتباری که از وزارتخانه گرفتیم. توانستیم کمک کنیم تا نمایشگاه دستاوردهای هنرمندان را در قالب موضوعات مختلف در تهران مرکز کشور به نمایش بگذاریم.
در خانه هنرمندان و هم در فرهنگسرا بهمن سال گذشته ما دو نمایشگاه را از دستاوردهای فرزندان استان ارائه دادیم، صدور پروانه‌های فروشگاه‌های تصویری رایانه‌ای، فروشگاه عرصه‌های محصولات فرهنگی و ساخت فیلم، این‌ها مجوز می‌خواهند و همه اینها در معاونت هنری انجام می‌گیرد. سرانجام فیلم فجر در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که همه شاهد بودند در این جشنواره طی یک هفته ۱۶ فیلم از بهترین فیلم‌های برگزیده فجر را هر روز در سینمای هنر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اکران می‌کردیم. اردوی هنرمندان عکاسی را داشتیم. توانستیم مجوز مشارکت تولید پنج فیلم کوتاه و یک فیلم مستند را بگیریم. مجوز دو سینما «سیار» و دو سینما «ثابت» را برای «دنا» و «بهمئی» که پاتوقی برای سینماگران هم هست را به توافق برسیم.
در حوزه نمایش؛ در بخش تئاتر استان موفقیت‌های را کسب کردیم. دو نمایش از استان ما به جشنواره ملی آئین‌های نمایشی رضوی راه یافت و از کارهایی بود که در سطح ملی انتخاب شدند.
برگزاری کلاس های کارگردانی درسطح استان، مشارکت در جشنواره معلولین تئاتر که با اداره کل بهزیستی همکاری داشتیم. اجراهای عمومی نمایش‌های منتخب در فجر و پیگیری بیمه هنرمندان.
در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛
تعداد ۵۲۰ کانون فرهنگی هنری مسجد در سطح استان داریم که نام آنان در سامانه سجاد ثبت شده است و بر اساس برنامه ریزی برنامه‌های متنوعی را با همکاری این کانون‌ها برگزار می‌کنیم.
اوقات فراغت جوانان و دانش آموزان و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در کانون‌های فرهنگی مساجد پیگیری می‌شود. ۶ کتابخانه سیار را در مناطق روستایی و عشایری با امکانات و کتاب تجهیز کردیم و این کتابخانه‌ها در ییلاق و قشلاق همراه عشایر خواهند بود و این یکی از اقداماتی است که در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد انجام گرفت.
دهبانی‌پور: در باره  حضورم در انتخابات زمان قانونی خودش صحبت می‌کنم / عملکرد اداره‌کل ارشاد از زبان مدیرکل
برنامه‌های سال 97 اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد چه چیزهای خواهد بود؟
طبیعی است که ما برنامه‌های را برای سال 97 داریم و تدوین کرده‌ایم. در شش ماه دوم سال برنامه‌های داریم که اینها تدوین شده و گاهاً برخی از این برنامه‌ها بر اساس تقویم اجرایی از سوی وزارتخانه به ما تکلیف می‌شود و یا برنامه‌های که در اداره‌کل برای استان‌ها و شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ مثلاً نمایشگاه کتاب مصلی و فیلم فجر که سعی خواهد شد در سال 97 متفاوت‌تر برگزار شوند.
برنامه‌های متنوع و جدیدی را در عرصه فرهنگ و هنر متناسب با ذائقه مردم طراحی کرده‌ایم.
در حوزه‌های آسیب اجتماعی چه برنامه‌های در نظر گرفته شده است؟
 در شورای فرهنگ عمومی استان در خصوص آسیب‌های اجتماعی بحث‌های زیادی صورت می‌گیرد.  آسیب‌های اجتماعی از بحث‌های جدی جامعه است که دستگاه‌های فرهنگی به آنان می‌پردازند. و برنامه‌های را از جمله فیلم و همچنین سمینار و جشنواره‌های را با محوریت آسیب‌های اجتماعی برگزار و اجرا خواهیم کرد. برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید محیط موثر و با نشاطی را فراهم کنیم و البته حرمت ماه‌های محرم و صفر پیش‌رو را باید نگه داریم.
در این ماه‌ها به بحث سوگواره‌ها می‌پردازیم و بر برنامه‌های مذهبی، قرآنی و دینی تاکید می‌کنیم و به غیر از این دو ماه در چند ماه باقیمانده از سال 97 تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم یک محیط شاداب و بانشاط را برای مردم ایجاد بکنیم.
نباید دست روی دست بگذاریم
آسیب‌های اجتماعی در دنیا و کشور ما وجود دارد و به طبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی‌تواند با برنامه‌هایی که اجرا و برگزار می‌کنند، این آسیب‌ها را از بین ببرد، اما نمی‌شود که دست روی دست هم بگذاریم لذا همه دستگاه‌های فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی باید به هم کمک کنند تا از این آسیب‌ها در این سطح وسیع جلوگیری بشود و آنان را کاهش دهیم، و در یک جایی هم اراده و عزم عمومی لازم است و ما هم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به فراخور منابع و برنامه‌هایی که داریم در این مسیر قدم بر می‌داریم. تولید فیلم‌های کوتاه، مستند، بلند و کتاب و سایر آثار هنری بدون شک در مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاثیر گذار خواهند بود.
آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها جدی است و کار پژوهشی و ایجاد آثار هنری در این راستا ضرورت دارد و همه ساختارهای فرهنگی و هنری باید برای برطرف کردن این معضلات پای کار باشند.
  
چه حمایت‌های از اهالی فرهنگ و هنر دارید؟
حمایت از هنرمندان، رونمایی از کتاب نویسندگان، آلبوم موسیقی، چاپ کتاب نویسندگان برتر و همچنین حمایت مالی از تولیدات هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی، گرافیک و نقاشی و بین المللی همواره در این اداره‌کل انجام گرفته و می‌گیرد. که باز هم این حمایت‌ها ادامه پیدا می‌کنند، اگر چه در اعزام هنرمندان در حوزه عکاسی به شانکای چین همکاری کردم و بلیط رفت و برگشت این هنرمندان را ما تأمین کردیم. وقتی یک عکاس توانسته عکسش را در فراخوانی در معرض جهانی قرار بده و برگزیده شود، من وظیفه دارم که به او کمک بکنم، و اگر یک اثر هنری برگزیده شود به فلیپین، ازبکستان و یا تاجیکستان برود، به اینها سرویس می‌دهیم، بلیط آن‌ها را فراهم و کمک مالی می‌کنیم.

 بعضی اذعان می‌کنند که فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تبلیغاتی و برای انتخابات آینده مجلس است، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟
وقتی برای اولین بار در چهل سالگی انقلاب برنامه‌ای جشنواره فرهنگی و هنری در زیلایی برگزار می‌شود، وقتی که یک برنامه فرهنگی و هنری در قالب جشنواره در دیشموک برگزار می‌شود برای بعضی‌ها شاید اینها تازه باشد و در واقع این برنامه‌ها را نباید از منظر سیاسی نگاه کرد، البته همیشه برداشت‌ها متفاوت است و برنامه‌های پرمخاطبی برگزار کردیم که در مجموع برنامه‌های ما صرفاً فرهنگی است و اتفاقاً تمام تلاش ما این است که در برنامه‌های فرهنگی سیاسی‌ترین مدیران استان، استاندار محترم، نماینده محترم و نماینده مجلس، حضور دارند و سخنرانی می‌کنند و کسانی هستند که در قالب برنامه فرهنگی خدمات نظام جمهوری اسلامی را برای مردم بازگو می‌کنند.
برنامه‌های فرهنگی زیاد و متنوعی در سطح استان در راستای عدالت فرهنگی که قبل از این هم بیان کردم، برگزار کردیم که در گذشته همچنین برنامه‌های را در بخش‌ها، مناطق و شهرستان‌ها صورت نمی‌گرفت و با وجود این حجم کارهای فرهنگی در نقاط مختلف استان که بنده در همین جا از همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که بار این برنامه‌ها را بر دوش می‌کشند، تشکر می‌کنم. این نگاه طبیعی است. که شاید ما به دنبال کار سیاسی باشیم. اولین بار در بخش‌ها و در مناطقی که قبلاً هیچ سهمی از برنامه‌های فرهنگی نداشتند، در لوداب و خیلی از نقاط دور افتاده استان جشنواره فرهنگی برپا کردیم بر اساس همین نگاه عدالت فرهنگی، بنا بر این قضاوت‌های سطحی اینچنینی شاید دور از ذهن نباشد.
 
چرا گاهاً شاهد تخریب نیروهای انسانی در سطح استان هستیم؟
باید متوجه باشیم که نیروی انسانی سرمایه هر مملکتی هر استانی، شهرستانی و هر منطقه‌ای است. مثلاً اگر این نیروی انسانی واقعاً جزء نخبگان می‌باشند و این نخبگان بتوانند از قبل تولیداتشان، هوش فکری، اندیشه و ایده پردازی به توسعه آن مملکت، استان و یا شهرستان به عنوان بخشدار و یا هر مسوولیت دیگری کمک بکند، اقتضای عقل این است که یک جامعه و ملت و مردم یک استان نباید کسانی را که بر اثر فکر و اندیشه‌ای که دارند و به منطقه ما کمک می‌کنند، تخریب کرد.
بلکه همواره می‌بایست در مسائل مدیریتی سوای سلایق سیاسی از وجود این نیروها استفاده شود و در عرصه عمومی و سطح اجتماعی از این نخبگان و این چهره‌های فرهنگی، هنری و مفاخر و برجستگان که با فکرشان به توسعه استان کمک می‌کنند، پشتیبانی و حمایت کنیم و نباید این رفتارهای تخریب گرایانه را به جامعه تزریق کنیم، تخریب و تضعیف این‌ها سودی برای هیچ منطقه‌ای در بر نخواهد داشت آنچه که باید دقت شود که آدم‌های توانمند را نمی‌توان با تضعیف به حاشیه برانیم.

ولی ما باید کمک کنیم که با الگو قرار دادن مکارم اخلاقی پیامبر گرامی اسلام که گاهاً حلقه مفقوده جامعه ما است، به نیروی انسانی و نخبگان کمک کنیم که اینها در رأس امور باشند برای بهبود جامعه‌مان. و یکی از محورها و بسترهای توسعه اعتنا و اتکاء به نخبگان جامعه است.
 
در باره رسانه‌های استان کمی صحبت بفرمایید؟
هنوز اعتقاد دارم جایی کار در رسانه‌ها به ویژه در حوزه آموزش وجود دارد. ولی در مجموع که نگاه کنیم در رسانه‌های ما افراد سخت کوش در این عرصه تلاش می‌کنند. باید با حفظ اخلاق در روشن سازی انسان‌ها تلاش و این جایگاه را به خوب نگهداری کنند. من البته آنها را رصد می‌کنم برخی پایگاه خبری را مرتب و لحظه به لحظه و بعضی را هم گاهی و برخی دیگر را چند روز یک بار می‌بینم.
 
نظرتان را در باره اسامی و کلمات زیر بیان کنید؟
 
بهمئی
زادگاه من است که مردمی صادق پاک و بی ریا دارد.
 
آیت‌الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان:
عالمی وارسته و واقع گرا
 
سید موسی خادمی
مردی اخلاق مدار، با پشتکار و همراه خوب حوزه فرهنگ و هنر
 
احمدی استاندار فعلی استان
نظم و جدیت با برنامه و همراه خوب این روزهای حوزه فرهنگ و هنر
  
تاجگردون
سیاستمداری واقع گرا
 
زارعی
همرزم دوران دفاع مقدس و پرتلاش
 
آقای هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه بزرگ
سخت‌کوش و پیگیر
 
مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری به تمام معنا رهبری خردمند است که در عرصه‌های مختلف بین المللی و داخلی مملکت ما را به خوبی اداره می‌کند.
 سخن پایانی:
 ضمن تشکر مجدد از شما، آرزو می‌کنم که مملکت ما از اتفاقاتی که گاهی اوقات در مقابلش ایجاد می‌شود، هم مثل سنوات گذشته با مدیریت خردمندی که وجود دارد، به راحتی از این گردنه‌ها عبور بکند و هم در راستای تحقق اهداف آرمانی که شهدای ما داشتند بتواند خوب برنامه‌اش را پیدا و به اهداف عالیه خود برسد.


کد مطلب: 401772

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401772/دهبانی-پور-نباید-دست-روی-بگذاریم-پاسخ-دهبانی-اظهاراتی-باره-سیاسی-کاری-اداره-کل-ارشاد-آدم-توانمند-تضعیف-حاشیه-نمی-رود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1