تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۰۱۷۴۷
گزارش:

نفس‌های آخر «بشار» یاسوج / مرگ هزاران ماهی / «حسین صابری» کجایی؟

۶
۱
نفس‌های آخر «بشار» یاسوج  / مرگ هزاران ماهی / «حسین صابری» کجایی؟
کبنا ؛ رود بشار همچون کمربندی بر قد زیبا و رعنای یاسوج پایتخت طبیعت نشسته است ولی این روزها دیگر از رنگ و نگار افتاده، بگونه‌ای که دیگر تحمل همسایگی با ماهیان و سایر آبزیان را ندارد و خود دست بسته نابودی هزاران ماهی را به نظاره نشسته است.
رود بشار درست 50 متر پایین تر از پل اول و دوم بشار به دلیل ایجاد کانال انحرافی توسط برخی کشاورزان برنج کار جاری نیست و بعد از آن در برخی نقاط از جمله محل اتصال رود مهریان تا پل مختار رود بشار جریان دارد و درست در زیر پل سوم بشار نیز کانالی با هدف پمپاژ آب برای آبیاری 800 هکتار لوبیا در مختار ایجاد شده که همین امر سبب شده تا پایین دست پل مختار شاهد یک فاجعه زیست محیطی و نابودی هزاران قطعه ماهی و آبزیان از جمله خرچنگ باشیم.
رود بشار سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌دهد و چنان سخاوتمند بوده که علاوه بر مردمان حاشیه‌اش در کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از سایر استان‌های کشور را نیز اجازه نمی‌دهد تشنه بمانند و سیراب می‌کند.
کاهش بارندگی‌ها چند سال اخیر سبب شده تا دیگر بشار همچون گذشته دل و دست باز نباشد و به سختی بتواند مردم دیارش را سیراب کند و برخلاف میل باطنی‌اش برخی کشاورزان از جمله برنج‌کاران را مایوس نگه دارد.
رضا اردکانیان وزیر نیرو فرودین ماه امسال خبر از ممنوع بودن کشت برنج در کشور در غیر از استان‌های شمالی خبر داد و گفت: این تصمیم دولت بوده و وزارتخانه بر اساس شرایط اقلیمی و علمی ان را گرفته است.
به تبع این تصمیم دولت و اعلام وزیر نیرو شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها این تصمیم را نیز رسانه‌ای کردند تا جایی علی داودی‌مهر 28 فرودین ماه امسال در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم وضعیت منابع آبی استان را بحرانی می‌داند و می‌گوید: کشت محصولات آب‌بر از جمله برنج، ذرت و هندوانه ممنوع است.
وی گفته بود: کشت محصولات آب‌بر از طریق چاه و آب‌های سطحی از جمله برنج، ذرت و هندوانه در این استان ممنوع بوده و کشاورزان باید نسبت به تغییر پروانه خود اقدام کنند.
اما در بیخ گوش شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برنج‌کاری رود "بشار" در حال جان دادن است ولی مسئولان و متولیان امر در خواب خرگوشی خود فرو رفته و یا شاید خود را به خواب زده‌اند زیرا کسی که خواب باشد امکان بیدار کردنش وجود دارد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی‌توان از خواب بیدارش کرد.
در کنار پل اول و دوم بشار یاسوج برنج‌کاران و در کنار پل مختار لوبیاکاران  با ایجاد کانال‌های انحرافی مانع جاری شدن بشار شده‌اند تا جایی که قطره‌ای آب از پل اول و دوم تا پل سوم و پایین تر از آن چشم نمی‌بیند و به طور حتم این اقدام کشاورزان سبب خسارت‌های شده است.

فیلم مرگ هزاران ماهی در رود بشار یاسوج

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000401/nf00401747-1.mp4

 محسن جعفری نژاد بسطامی همچنین در حاشیه بازدید و پایش وضعیت رودخانه بشار، با بیان اینکه عدم رسیدگی به رودخانه بشار خسارت ها و آسیب زیادی به وضعیت اکولوژیکی این رودخانه وارد کرده است، اظهار کرد: متاسفانه بروز خشکسالی در چند سال اخیر و همچنین عدم رعایت حق آبه توسط کشاورزان و استفاده غیر اصولی از منابع آبی این رودخانه چالش های مختلفی را در حوزه بشار رقم زده است.

جعفری نژاد بسطامی با تاکید بر رعایت مواردی مانند حق آبه و تنظیم آن بر اساس شرایط رودخانه، اظهار کرد: حق آبه در این بخش باید به نحوی توزیع شود که علاوه بر کنترل چالش ها، از بروز مشکل برای آبزیان جلوگیری شده و کشاورزان نیز بهره برداری قانونمند و متناسبی داشته باشند.
مدیرکل محیط زیست استان خواستار توجه تمام متولیان به وضعیت رودخانه بشار و برخورد با متخلفین و بهره برداران غیر مجاز و آسیب زا در این حوزه شد و اضافه کرد: توجه ویژه به حوزه های زیست محیطی در استان ضروری است.
مسئولان محیط زیست و آب منطقه‌ای باید پاسخ دهند که چگونه وقتی در مدیریت وظایف محوله در مرکز استان که هر شهروندی روزانه این تخلف را می‌بیند، مانده‌اند می‌توانند پاسخگوی مناطقی دور دست و محروم از جمله دیشموک و شاه غالب باشند.
این در حالی است که تنها استاندار کهگیلویه و بویراحمد که برای ساماندهی رود بشار و نجات آن از دست سودجویان تلاش کرد و قاطعانه ایستاد حسین صابری بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چرا به امور اب نمیگی این همه مجوز فله ای برداشت اب ندهد چرا امور اب اب برای باغ مجوز داده اما برنج کشت میشود برو در روستای لیشکون وساران ببین چطور مجوز باغ گرفتند اما از باغ خبری نیست همه تبدل به کشت برنج کردند برو بگو چرا به اقای. مجوز برداشت 30اینچ اب ازبشار میدهند باید اقای داوودی جوابگو باشد که با نماینده دراین موضوع .ما بدانند مردم نخواهند گذاشت که حق ابه شان به .ا مصادره شود
اصلاح
Iran, Islamic Republic of
حالا چون یه گروه خاصی حمایت میشن نمیشه گفت برنجکاری نکنید اونا صاحب دارند در راس ماهی های بدبخت کیو دارند اصلا کسی براش مهمه که ماهی بمیره یا نه چه نیازی به این همه برنجکاری است اگر راست میگن نماینده بویراحمد فرماندار و بقیه مسئولان شهرستانی دست بکار شن نزارند برنجکاری باغ کاری ادامه داشته باشه ولی اینکارو نمیکنن چون قوم گرایی مهم تر از تغییر اقلیمه مهم تر از نابودی محیط زیسته چون میخان قدرت خودشونو به همه دیکته کنند پس عقل کجاست خدا میدونه تعصب چه بلایی تا الان به سر بویراحمد آورده و میاره
اشنا
Iran, Islamic Republic of
خوبه نوش دارو بعد مرگ سهراب..اقای مدیر کل اینارو هم خودمون میدونیم بفرمایید قبل از اینکه این اتفاق وحشتناک برای هزاران ماهی و ابزی بیفته کاری انجام ندادید..خدا خودش رحم کنه با این مسولین
محمدخرامان
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بی تدبیری و عدم پایبندی به قانون باعث مماشات مسئولین و همراهی ایشان در تخصیص امتیازات غیرقانونی و حتی غیر عقلانی به ویژهخواران میشود.
کشور را به قهقرا و نابودی کشانده است این تصمیمات و اقدامات .
ن.غ
Romania
سلام دولت با تدبیر حلش میکنه علی برکت اله
امیر
Iran, Islamic Republic of
تکلیف این ملت با اینهمه مدیر بی لیاقت چیه تاکی باید حتی خرچنگ های بشار که. بیشتره چوب بی لیاقتی های شماروبخورن دورنیست اون روزی که مردم تموم بشه وتاوان همه زد و بندهاتون رو بخورین
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1