کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش:

نفس‌های آخر «بشار» یاسوج / مرگ هزاران ماهی / «حسین صابری» کجایی؟

3 مرداد 1397 ساعت 10:23

رود بشار یاسوج به دلیل بی تدبیری شرکت آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست خشک شد تا درست بیخ گوش مدیران هزاران ماهی و سایر آبزیان نابود شوند.


 رود بشار همچون کمربندی بر قد زیبا و رعنای یاسوج پایتخت طبیعت نشسته است ولی این روزها دیگر از رنگ و نگار افتاده، بگونه‌ای که دیگر تحمل همسایگی با ماهیان و سایر آبزیان را ندارد و خود دست بسته نابودی هزاران ماهی را به نظاره نشسته است.
رود بشار درست 50 متر پایین تر از پل اول و دوم بشار به دلیل ایجاد کانال انحرافی توسط برخی کشاورزان برنج کار جاری نیست و بعد از آن در برخی نقاط از جمله محل اتصال رود مهریان تا پل مختار رود بشار جریان دارد و درست در زیر پل سوم بشار نیز کانالی با هدف پمپاژ آب برای آبیاری 800 هکتار لوبیا در مختار ایجاد شده که همین امر سبب شده تا پایین دست پل مختار شاهد یک فاجعه زیست محیطی و نابودی هزاران قطعه ماهی و آبزیان از جمله خرچنگ باشیم.
رود بشار سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌دهد و چنان سخاوتمند بوده که علاوه بر مردمان حاشیه‌اش در کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از سایر استان‌های کشور را نیز اجازه نمی‌دهد تشنه بمانند و سیراب می‌کند.
کاهش بارندگی‌ها چند سال اخیر سبب شده تا دیگر بشار همچون گذشته دل و دست باز نباشد و به سختی بتواند مردم دیارش را سیراب کند و برخلاف میل باطنی‌اش برخی کشاورزان از جمله برنج‌کاران را مایوس نگه دارد.
رضا اردکانیان وزیر نیرو فرودین ماه امسال خبر از ممنوع بودن کشت برنج در کشور در غیر از استان‌های شمالی خبر داد و گفت: این تصمیم دولت بوده و وزارتخانه بر اساس شرایط اقلیمی و علمی ان را گرفته است.
به تبع این تصمیم دولت و اعلام وزیر نیرو شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها این تصمیم را نیز رسانه‌ای کردند تا جایی علی داودی‌مهر 28 فرودین ماه امسال در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم وضعیت منابع آبی استان را بحرانی می‌داند و می‌گوید: کشت محصولات آب‌بر از جمله برنج، ذرت و هندوانه ممنوع است.
وی گفته بود: کشت محصولات آب‌بر از طریق چاه و آب‌های سطحی از جمله برنج، ذرت و هندوانه در این استان ممنوع بوده و کشاورزان باید نسبت به تغییر پروانه خود اقدام کنند.
اما در بیخ گوش شرکت آب منطقه‌ای و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برنج‌کاری رود "بشار" در حال جان دادن است ولی مسئولان و متولیان امر در خواب خرگوشی خود فرو رفته و یا شاید خود را به خواب زده‌اند زیرا کسی که خواب باشد امکان بیدار کردنش وجود دارد ولی کسی که خود را به خواب زده نمی‌توان از خواب بیدارش کرد.
در کنار پل اول و دوم بشار یاسوج برنج‌کاران و در کنار پل مختار لوبیاکاران  با ایجاد کانال‌های انحرافی مانع جاری شدن بشار شده‌اند تا جایی که قطره‌ای آب از پل اول و دوم تا پل سوم و پایین تر از آن چشم نمی‌بیند و به طور حتم این اقدام کشاورزان سبب خسارت‌های شده است.

فیلم مرگ هزاران ماهی در رود بشار یاسوج

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000401/nf00401747-1.mp4

 محسن جعفری نژاد بسطامی همچنین در حاشیه بازدید و پایش وضعیت رودخانه بشار، با بیان اینکه عدم رسیدگی به رودخانه بشار خسارت ها و آسیب زیادی به وضعیت اکولوژیکی این رودخانه وارد کرده است، اظهار کرد: متاسفانه بروز خشکسالی در چند سال اخیر و همچنین عدم رعایت حق آبه توسط کشاورزان و استفاده غیر اصولی از منابع آبی این رودخانه چالش های مختلفی را در حوزه بشار رقم زده است.

جعفری نژاد بسطامی با تاکید بر رعایت مواردی مانند حق آبه و تنظیم آن بر اساس شرایط رودخانه، اظهار کرد: حق آبه در این بخش باید به نحوی توزیع شود که علاوه بر کنترل چالش ها، از بروز مشکل برای آبزیان جلوگیری شده و کشاورزان نیز بهره برداری قانونمند و متناسبی داشته باشند.
مدیرکل محیط زیست استان خواستار توجه تمام متولیان به وضعیت رودخانه بشار و برخورد با متخلفین و بهره برداران غیر مجاز و آسیب زا در این حوزه شد و اضافه کرد: توجه ویژه به حوزه های زیست محیطی در استان ضروری است.
مسئولان محیط زیست و آب منطقه‌ای باید پاسخ دهند که چگونه وقتی در مدیریت وظایف محوله در مرکز استان که هر شهروندی روزانه این تخلف را می‌بیند، مانده‌اند می‌توانند پاسخگوی مناطقی دور دست و محروم از جمله دیشموک و شاه غالب باشند.
این در حالی است که تنها استاندار کهگیلویه و بویراحمد که برای ساماندهی رود بشار و نجات آن از دست سودجویان تلاش کرد و قاطعانه ایستاد حسین صابری بود.


کد مطلب: 401747

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401747/نفس-های-آخر-بشار-یاسوج-مرگ-هزاران-ماهی-حسین-صابری-کجایی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1