تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۰۱۵۷۷
مقامات و چهره های سیاسی ایالات متحده به تندی تحقیر شدن آمریکا در فنلاند را مورد انتقاد قرار دادند

آوار پوتین بر سر ترامپ

۰
آوار پوتین بر سر ترامپ
کبنا ؛
 
 


محمدرضا ستاری
نشست مهم و تاریخی میان دونالد ترامپ و ولادمیر پوتین در هلسینکی فنلاند در حالی به کار خود پایان داد که بیش آنچه جزئیات توافقات احتمالی میان این دو رهبر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند، واکنش‌های تند مقامات آمریکایی و سیل انتقادات داخلی به ترامپ تیتر اصلی رسانه‌های این کشور بود.
دیدار روز دوشنبه، نخستین دیدار رسمی میان ترامپ و پوتین بود. هر چند که این دو سال گذشته نیز در حاشیه اجلاس گروه 20 با یکدیگر دیدار کرده بودند، اما طبق آنچه گفته می‌شد، قرار بود که روسای جمهوری آمریکا و روسیه در فنلاند محورهای مهم و کلیدی بحران اوکراین و شبه جزیره کریمه، بحران سوریه، معاهده استارت، توافق با کره‌شمالی و نیز وضعیت توافق هسته‌ای با ایران را مورد مذاکره و رایزنی قرار دهند.
پس از مانورهای فراوان روی این نشست که شامگاه روز دوشنبه با نشست خبری مشترک میان رهبران آمریکا و روسیه به کار خود پایان داد، تنها جزئیاتی که خود ترامپ و پوتین با خبرنگاران در میان گذاشتند به خارج درز کرد. دیداری که از همان ابتدای کار با اخراج مترجمان و استفاه رئیس ایالات متحده آمریکا از یک مترجم مورد انتقاد برخی از کارشناسان امنیتی آمریکا قرار گرفته بود.
ترامپ در نشست خبری خود اعلام کرد که پوتین حامی توافق هسته‌ای است اما ما قصد داریم شدیدترین فشارها را بر علیه ایران وارد کنیم. او همچنین تصریح کرد که روابط دو کشور در بدترین حالت خود بود تا 4 ساعت پیش که ما اکنون رو به سوی یک توافق و همکاری گسترده گام برداشته‌ایم.
ولادمیر پوتین نیز در بخش‌های از سخنان خود در میان خبرنگاران به صورت علنی از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز خرسندی کرد و گفت که او به فکر بهبود روابط با روسیه است و طبیعتاً مسکو نیز از روی کار آمدن او حمایت می‌کرد. پوتین همچنین با ابراز نگرانی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت که ایران تحت شدیدترین رژیم راستی آزمایی قرار دارد و طبق اعلام آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است.
بزدلانه و شرم‌آور
با این حال همانطور که گفته شد، پیش از آنکه نگاه‌ها به دستاوردهای این دیدار مهم معطوف شود، بحث پیروزی پوتین و شکست ترامپ در این مذاکرات اکنون بر سر زبان‌ها افتاده است. در این میان مهمترین اظهارنظرهای مطرح شده در خصوص مذاکرات هلسینکی به نمایندگان کنگره آمریکا باز می‌گردد. جایی که شدیدترین حملات لفظی متوجه ترامپ شده و اکنون او به عنوان یک خائن در معرض انتقادات گسترده قرار دارد.
در همین رابطه، سناتور جان مک‌کین طی بیانیه‌ای کنفرانس خبری هلسینکی را یک اشتباه اسف‌بار توصیف کرده و اعلام کرد: این کنفرانس یکی از بی‌شرمانه‌ترین حضورهای رئیس ایالات متحده آمریکا بود که خامی، خود محوری، ابراز همبستگی بیجا و همدلی او با خودکامگان قابل محاسبه نبود. به گزارش یورو نیوز، در حالی که مک‌کین تصریح کرده که هیچ رئیس جمهوری تاکنون چنین ذلیلانه در برابر یک جبار خوار و خفیف نشده است، پت تومی از حزب جمهوری‌خواه و چاک شومر سناتور ارشد دموکرات از تشدید تحریم‌های روسیه خبر داده و اعلام کردند که باید تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه وضع شود.
نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته که ضعف ترامپ در برابر پوتین شرم‌آور بود و ثابت می‌کند که روس‌ها برگ برنده‌ای شخصی، مالی یا سیاسی علیه رئیس جمهوری ما دارند. چاک شومر سناتور دموکرات‌ در کنگره هم در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت:‌ در تاریخ کشورمان آمریکایی‌ها هرگز ندیده بودند که یک رئیس جمهوری از دشمن خودش پشتیبانی کند،‌ چنان که ترامپ از پوتین حمایت کرد. او حرف کا.‌‌گ.‌‌ب را به گفته مردان و زنان سیا ترجیح داد. آدام شیفر دیگر نماینده مجلس آمریکا نیز در توئیتر خود نوشته است: پوتین این رفتار را چراغ سبزی می‌داند تا در انتخابات ۲۰۱۸ هم مداخله کند و همینطور هم هست. بزدلانه و شرم‌آور.
بالاتر از جنایت!
این انتقادات گسترده در حالی مطرح می‌شود که ترامپ پیش از دیدارش با پوتین، طی پیامی توئیتری حماقت آمریکا‌یی‌ها را مسئول سردی روابط با روسیه اعلام کرده بود و در پاسخ این پیام وزارت خارجه روسیه توئیت کرده بود: موافقیم!
حجم گسترده انتقادات به ترامپ بیشتر به سبب واکنش او به موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا باز می‌گردد. امری که ترامپ آن را غیر قابل قبول خوانده و به نوعی در سخنان خود از روس‌ها دفاع کرده بود. او پس از دیدارش با پوتین گفته بود که آنها دلیلی برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارند. ترامپ همچنین در مورد نتایج تحقیقات سیا که دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را تائید کرده بود، اظهار داشت: حرف‌های رئیس سیا را باور نمی‌کنم. در همین راستا پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و از مقامات ارشد جمهوری‌ خواهد با رد سخنان ترامپ گفت که بدون تردید روسیه در انتخابات سال 2016 دخالت کرده و همچنان به تلاش خود برای تضعیف دموکراسی در آمریکا ادامه می‌دهد. رئیس جمهوری باید خیلی خوشحال باشد که روسیه متحد ما نیست زیرا آنها دشمن ارزش‌ها و آرمان‌های آمریکا هستند.
از سوی دیگر جان برنن، رئیس پیشین سازمان سیا نیز رفتار ترامپ را بالاتر از جنایت خوانده و گفته ‌است که برخورد او چیزی کمتر از خیانت نبود.
آیا ترامپ برگ برنده را رو می‌کند؟
به نظر می‌رسد با رمزگشایی از انتقادات گسترده آمریکایی‌ها از ترامپ، وی در شرایط دشواری پس از دیدار با ولادمیر پوتین قرار گرفته است. تمامی این واکنش‌ها زمانی مطرح شده که آمریکا روز جمعه 12 نیروی اطلاعاتی روسیه را به جرم جاسوسی و دخالت در انتخابات متهم کرده است. حالا مفسران آمریکایی نتیجه عملکرد ترامپ در مقابل روسیه را یک باخت برای آمریکا ارزیابی کرده و معتقدند پوتین دخالت کشورش در انتخابات ریاست جمهوری را مسخره کرد، اما این موضوع را انکار هم نکرد. دلیل این کار شاید این باشد که این دو با یکدیگر آشکارا تبانی کرده‌اند.
آنها معتقدند که هر کدام از روسای جمهوری پیشین آمریکا مدافع منافع ملی و ائتلاف‌ با متحدین خود بودند. ریگان، گورباچوف را به تخریب دیوار برلین تشویق کرد. بوش باعث شد تا آلمان واحد در ناتو باقی بماند و اوباما به پوتین هشدار داد که دست از عملیات سایبری بردارد.
در عوض ترامپ علاوه بر تهدید به خروج از ناتو و آغاز جنگ تجاری با اروپا تنها چیزی که از دیدار با پوتین عایدش شد، یک توپ فوتبال بود که آن را هم به سمت همسر خود پرتاب کرد. در همین رابطه روزنامه نیویورک تامیز در سرمقاله دیروز خود نوشت: خروجی نشست هلسینکی زانو زدن ترامپ در برابر روسیه و خروج یک مستبد از انزوا بود.
به همین دلیل است که ترامپ به محض بازگشت به واشنگتن، سراسیمه با نمایندگان کنگره قرار ملاقات گذاشته تا با آنها گفت‌و‌گو کند. هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبری از این دیدار و جزئیات آن منتشر نشده است، اما کارشناسان معتقدند این احتمال وجود دارد که با توجه به مذاکره پشت درهای بسته با پوتین، فارغ از انتقادات گسترده‌ای که اکنون مطرح می‌شود، ترامپ رهاورد بزرگی را برای آمریکایی‌ها به ارمغان آورده باشد؛ امری که در صورت عدم تحقق آن می‌تواند در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا یک شکست ویرانگر برای ترامپ و مجموعه جمهوری‌خواهان را رقم بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1