تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۴۰۱۵۱۸
اعتراف تلخ مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد؛

سود دست‌بافت‌ها به جیب دلالان می‌رود

۰
سود دست‌بافت‌ها به جیب دلالان می‌رود
کبنا ؛صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشوری بوده زیرا در ایامی که خبری از ماشین نبود و حتی در دورانی که حضور آن به گستردگی امروز نبود، صنایع دستی حامی تمایم استعدادها و آفرینش‌هیا سازندگی بشر بود و به همین دلیل امروز با نگاه به صنایع دستی هر قوم و قبیله‌ای می‌توان دریافت آن قوم در چه مرحله‌ای از صنعتگری بوده است.
صنعتگران این رشته در کهگیلویه و بویراحمد با دغدغه فراوان تلاش می‌کنند میراث گذشتگان را به تصویر بکشند ولی به دلیل بی تدبیری و بی خیالی مسئولان و متولیان امر خبری از شکوفایی این صنعت نیست بلکه روز به روز به فراموشی سپرده می‌شود تا جایی که برخی از دست بافته‌ها منسوخ شده‌اند.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 30 نوع صنایع دستی با نقش و نگار خاص می‌تواند سهم قابل قبولی در اقتصاد این استان داشته باشد ولی به دلیل برنامه ریزان و متولیان امر خبری از ایفای نقش این صنعت در تولید و اشتغال و در مجموع اقتصاد استان نیست تا جایی که محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از برخی روستاهای دهستان سادات محمودی از توابع شهرستان دنا بر ناکارآمدی سیستمی که خود از ابتدای دولت یازدهم مسئولیتش را در استان بر عهده دارد، اعتراف می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد دست بافت های زنان سادات محمودی را با کفیت عنوان کرد و افزود: متاسفانه سود حاصل از دست بافت‌های زنان این دهستان در جیب دلالان خواهد رفت و  دنبال این هستیم تا تولیدات این منطقه را به صورت مستقیم به بازار فروش داخلی و خارجی ارائه دهیم.
محمود باقری در این بازدید درست در جایگاه یک فعال صنایع دستی صحبت کرده و به نوعی از مسئولان و متولیان امر گلایه داشته و خواسته بحث فروش و ساماندهی را به عنوان یک مطالبه طرح کند در حالی بیش از 4 سال بوده که سکان داره صنایع دستی بوده و خود باید پاسخگوی عملکردش باشد که چگونه بعد از گذشت 4 سال نتوانسته درست و حسابی دستی به سر و صورت دست بافته‌های محلی بکشد.
محمود باقری همچنین در این بازدید با تشریح ارتباط با نقش صنایع‌دستی در روند توسعه و رونق اقتصادی کشور، می‌گوید: توسعه کشور نیازمند استفاده از ظرفیت‌های بالقوه تمامی بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، انرژی، تجارت خارجی، گردشگری و به ویژه صنایع‌دستی است.
وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی یکی از مشکلات فراروی هر جامعه است، تصریح کرد: از آنجا که بیکاری معضلات عظیم اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، بنابراین توجه به رفع این مشکل در رأس برنامه‌های اقتصادی دولت‌ تدبیر و امید قرار دارد.
کاش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از سهم صنایع دستی و گردشگری در توسعه استان نیز حرفی می‌زد تا افکار عمومی سخنان وی را تنها در حد شعار و حرف ندانند و از اینکه چه کار خاصی برای توسعه و اشتغال استان با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های توسعه این دیار بحث گردشگری بوده، انجام داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1