تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : ۴۰۱۴۹۱
در گفت‌وگو با کبنا مطرح شد

کم‌کاری در خصوص نظارت بر «اصناف» کهگیلویه / 4 شهرستان 8 مأمور دارد / التهاب در بازار کهگیلویه / کشتار غیرمجاز سلامت مردم دهدشت را به خطر انداخته

۰
کم‌کاری در خصوص نظارت بر «اصناف» کهگیلویه / 4 شهرستان 8 مأمور دارد / التهاب در بازار کهگیلویه / کشتار غیرمجاز سلامت مردم دهدشت را به خطر انداخته
کبنا ؛با توجه به اعتراضات مکرر مردم مبنی بر افزایش قیمت کالاها، سو استفاده برخی از اصناف از این افزایش قیمت هاو کم کاری دستگاه‌های نظارتی در شهرستان کهگیلویه، در این خصوص گفت‌وگویی داریم با سازمان تعزیرات حکومتی کهگیلویه و اداره صنعت، معدن و تجارت که در زیر می‌خوانید.
رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: با توجه به معادلات بین المللی و برجام ونوسانات در قیمت ارز، به تبع آن در کشور کالاهای خارجی افزایش قیمت داشته و متاسفانه برخی کالاهای داخلی نیز با یک روند صعودی از 10 تا 70 درصد افزایش قیمت داشته است که به تبع آن نیز در شهرستان کهگیلویه چون واحد تولید کننده‌ای وجود ندارد، کالاها و میوه جات از استان‌های هم جوار وارد می‌شود و بیشتر مصرف کننده هستیم، مسئله گرانی و گران فروشی بیشتر نمود دارد.
امید صالحی با بیان اینکه گرانی و گرانفروشی دو مقوله جدا از هم هستند تصریح کرد: گرانی ناشی از فعل و انفعالات کشوری، تورم، شاخص‌های ارزی و نوسانات قیمت ارز است، ولی گرانفروشی یعنی فرد صنفی با وجودی که قیمت‌ها مصوب است اقدام به گران فروشی می‌کند.
صالحی عنوان کرد: وظیفه قانونی و ذاتی تعزیرات حکومتی به عنوان دادگاه بازار صرفاً، رسیدگی به پرونده‌ها، صدور حکم و اجرای پرونده است، بازرسی از واحدهای صنفی وظیفه دستگاه‌های نظارتی از جمله صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، در برخی صنوف شبکه بهداشت و دامپزشکی است و اگرچه تعزیرات حکومتی هیچ گونه وظیفه قانونی در قبال بازرسی‌ها ندارد، ولی بازرسان ادارات متولی را در گشت‌های مشترک طرح‌های نظارتی همراهی می‌کند.
وی ادامه داد: بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف باید در این مدت با توجه به التهاب بازار بیشتر در کنار مردم بازار را رصد کنند، بازرسی‌ها به صورت شبانه روزی، ملموس‌تر و عینی‌تر و بیش از 10 برابر گذشته باشذ، واحدهای صنفی متخلف را شناسایی، ضمن تشکیل پرونده و تذکر جهت رسیدگی و برخورد قانونی، پرونده‌ها را به تعزیرات حکومتی ارسال کنند، اما در این خصوص آنگونه که انتظار می‌رود توفیقی حاصل نشده است.
رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه  افزود: بارها طی جلسات متعدد مراتب نگرانی را به ریاست صنعت و معدن شهرستان و حتی استان انعکاس داده‌ایم که تعداد بازرسان اداره صنعت و معدن و تجارت و اتاق اصناف برای شهرستان‌های چرام، لنده، کهگیلویه، بخش‌های سوق، قلعه رئیسی و...بسیار کم و فقط 8 نفر، آن هم با امکانات محدود است.
صالحی عنوان کرد: از ابتدای تیر ماه تا کنون 110 پرونده مربوط به کهگیلویه، چرام و لنده توسط دستگاه‌های نظارتی به تعزیرات ارسال شده که این آمار با توجه به شرایط فعلی بازار نسبتاً پایین است، از این تعداد تا کنون  70 مورد رسیدگی شده و عمده تخلفات به ترتیب عدم درج قیمت روی کالا، گرانفروشی، عدم ارائه فاکتور خرید و عدم رعایت نکات بهداشتی  توسط اصناف بوده است،
وی گفت:20 پرونده نیز در حوزه بهداشت ارسال شد و 18 مورد رسیدگی شده است،2 واحد قصابی به دلیل گرانفروشی علاوه بر جریمه نقدی پلمپ،8 نانوایی نیز به دلیل کم فروشی هر کدام به مبلغ بیش از یک میلیون تومان جریمه شدند،6 پرونده قاچاق کالا به تعزیرات حکومتی ارسال شد که 4 مورد رسیدگی و حکم آن‌ها نیز صادر که دو مورد به حبس و پرداخت جریمه نقدی سنگین محکوم شدند.
صالحی مطرح کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار، برخی واحدهای صنفی قاچاق کالا را بیشتر گسترش می‌دهند لذا از نیروی انتظامی می‌خواهیم در پاسگاه‌های ورودی شهرستان با قاطعیت بیشتری برخورد کرده و همکاری کنند تا مانع قاچاق کالا که ریشه تولید داخل را می‌خشکاند شویم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار کبنا درخصوص نحوه برخورد با کشتار غیر مجاز دام در اطراف شهر گفت: قصابی‌های اطراف شهر و بیشتر جلوی سفره خانه‌های سنتی و قدیمی اقدام به فروش و کشتار غیر مجاز می‌کنند که بارها به همراه رئیس اداره دامپزشکی شهرستان به آن‌ها مراجعه و برخورد کرده‌ایم، طی چند روز اخیر نزدیک به 20 نفر آن‌ها را احضار و جرائمی نیز در نظر گرفته شده، برخی نیز متعهد شدند که دام را برای کشتار به کشتارگاه ببرند.
رئیس تعزیرات حکومتی کهگیلویه با اشاره به مشکلات کشتارگاه نیز گفت: البته بستر کشتارگاه آماده نیست و علی رغم تشکیل جلسات مکرر هنوز هم حل نشده‌اند، ماشین حمل گوشت یخچال ندارد ولی همه این مشکلات  دلیل نمی‌شود که شخصی بخواهد تخلف کرده و اقدام به کشتار غیر مجاز دام در اطراف شهر کند، لذا برخوردها با متخلفین شدیدتر شده که پشیمان کننده تر خواهد بود برای قانون شکنانی که قصد دارند سلامت و امنیت مردم را به خطر بیاندازند.
صالحی همچنین بیان کرد: انتظار می‌رود بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کارشناسانه‌تر اقدام به بازرسی کرده و تنها به عدم درج قیمت روی کالا بسنده نکننده، بررسی فاکتورهای خرید را دقیق‌تر انجام داده تا با گرانفروشان برخورد شود.
وی در پایان مطرح کرد: تعزیرات حکومتی شهرستان آمادگی رسیدگی به هر تعداد پرونده ارسالی توسط دستگاه‌های نظارتی را دارد و به روز پرونده‌ها را رسیدگی می‌کند.
 
آرامش بر بازار کهگیلویه حاکم است!
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه نیز ضمن رد کردن سوء استفاده اصناف شهرستان از افزایش قیمت کالاها، در گفت‌وگو با کبنا اظهار کرد: در شهرستان کهگیلویه تولید نیست و بیشتر مصرف کننده هستیم، قیمت‌ها در شهرستان افزایش داشته است ولی این افزایش نسبت به شهرستان‌های همجوار از جمله گچساران و مرکز استان کمتر است.
نادر علی پور عنوان کرد: در حال حاضر کمبود کالا نداریم ولی افزایش قیمت هست، بازرسان ما حضور مداوم دارند و در صورت تکمیل فرم، پرونده‌ها به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.
وی افزود: از اوایل تیر ماه تا کنون 390 بازرسی صورت گرفته که 100 مورد فرم به ارزش 168 میلیون و 250 هزار ریال تکمیل شده، همچنین در خرداد ماه نیز 425 بازرسی صورت گرفت که از این تعداد 126 فرم به ارزش 170 میلیون ریال تکمیل شد.
وی گفت قیمت گوشت قرمز شهرستان مناسب است ولی مشکل خروج دام زنده از شهرستان  وجود دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1