کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

واکنش جالب عکاس برتر حوزه مردم‌‌نگاری کشور به اتفاقات جلسه شورای برنامه‌ریزی / گچساران شهر همانند «انار» روزی آبش گرفته می‌شود / کاری نکنید که روزی «گچساران» از یادمان برود

22 تير 1397 ساعت 15:16

عکاس برتر حوزه مردم نگاری کشور گفت: نباید در تقسیم اعتبارات نفت به مسائل قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای دامن زده شود.


شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با حواشی زیادی بر روی بحث توزیع اعتبارات یک سوم و دو سوم همراه شد که به هیچ وجه زیبنده استان نبود در همین خصوص با حسن غفاری از مستندگران عکاس کشورمان در حوزه مردم نگاری و علوم اجتماعی تاثیر این جلسه و بحث پیرامونی آن بر دامن زدن به اختلافات قومی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد
 
حسن غفاری در گفت‌وگو با کبنانیوز با اشاره به جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور مسوولان ارشد این استان برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه گفت و شنودهایی و مطالبی در خصوص توزیع اعتبارات نفت مطرح شد که همه شهروندان و ساکنین استان کهگیلویه و بویراحمد را به فکر فرود می‌برد. گفت‌وگوهای اینچنینی بین مدیران موجب می‌شود تا منتقدین و فعالان اجتماعی و جامعه شناسان واکنش‌های نشان دهند.
این عکاس کشوری در ادامه با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد که نام سرزمین چهار فصل را دارد، بخش اعظمی از جغرافیایان سرانه ملی منابع طبیعی می‌باشد، افزود: موقعیت پراکندگی زمین‌های کشاورزی و منابع آبی امکان سرمایه گذاری گسترده برای کشاورزی و دامپروری را به وجود نمی‌آورد و تنها موجب رونق اقتصاد خرده کشاورزی و دامپروری در معیشت مردم منطقه می‌شود.
غفاری افزود: اجداد و نیکان ما بسیار آگاهانه با کوچ از سرحد به گرمسیر از منابع طبیعی این استان کوچک و جامانده از ابر استان‌های همانند خوزستان، فارس واصفهان به خوبی استفاده کردند.
وی گفت: متأسفانه با تقسیم بندی‌های جغرافیایی و گسترش شهرها و شهرستان‌ها فضا برای تاخت و تازهای مسائل قومی و قبیله‌ای به وجود امد که موجب افت توسعه درکل استان شده است.
این عکاس حوزه مردم نگاری در ادامه با بیان اینکه شهرستان بویراحمد از شهرستان‌های پرجمعیت و بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند، افزود: خیلی از دولتمردان این استان در شهرستان بویراحمد سکونت دارند و جمعیت زیادی از مردم استان در شهر یاسوج به عنوان کارمند شاغل هستند و زن و فرزندان آنان در خیابان‌ها و پس کوچه‌های این شهر راه می‌روند، پس چرا با توجه به شاخص جمعیت و خلاء خدمات اجتماعی شهری کمتر دلسوزی واکنش نشان می‌دهد.
 غفاری تاکید کرد: خیلی از مسوولان ارشد برای خود و اعضای خانواده‌شان در یاسوج و شهرستان بویراحمد سرمایه گذاری کرده‌اند. اما با وجود معطلی در ترافیک و کمبود خدمات شهری، فکری به حال این شهر نمی‌کنند.
وی گفت: تقسیم اعتبارات و برنامه ریزی برای اعتبارات نفت حتماً قانون‌هایی دارد وبرای این قانون‌ها در بعضی از موارد می‌توان در منطقه تصمیم گرفت و همچنین می‌توان نیازهای اجتماعی و جغرافیایی بر روی قانون‌ها در تغییر و یا تکمیل شدن آن نقش داشته باشد.
 غفاری ادامه داد: اگر در آینده نفت و گاز گچساران همچون شهر مسجد سلیمان رو به تمامی برود و همانند این شهر اناری آب گرفته شود در آن زمان چاه‌های نفت بهمئی را باز کردند و در آینده دورتر چاه‌های گاز مختار و شولیز را باز کنند آیا آن موقع ما باید بخش‌هایی از استان و سرزمینمان را در سهیم کردن اعتبارات فراموش کنیم و از یاد ببریم، در هر صورت حرف من این است که دامن زدن به این مسئله موجب بی عدالتی و شعله ور شدن آتش اختلافات قومی می‌شود و آن هم برای جامعه‌ای که همه با هم روابط خویشاوندی دارند و مرتب در سفرهای گرمسیری و سردسیری هستند و یک نگاه وطن دوستانه به این جغرافیا یعنی سرحد و گرمسیر دارند.
غفاری ادامه داد: در این جلسه حرف‌های زیادی رد و بدل شد و وقت 15 روزه داده شده تا از تهران دوباره جواب بگیرند و تصمیم بهتری گرفته شود.
 این عکاس حوزه مردم نگاری گفت: وقت آن رسیده که منتقدین و کنشگرهای اجتماعی ما دست به آسیب شناسی بزنند و موافقین و مخالفین نظراتشان را در این خصوص ارائه دهند تا راهکارهای توزیع اعتبارات و منابع در سطح استان به شکل بهتری اجراشود.
غفاری گفت: یک جغرافیای کوچک و این همه حرف، یک جغرافیای کوچک و این همه تضاد، یک جغرافیای کوچک و این همه اختلاف، برای قوم با عزت و بزرگ لر که دل و دنیای بزرگ دارند، شرم آور و موجب نگرانی است.
وی با بیان اینکه حرف من این است که زمان آن رسیده است که منتقدین و کنشگرهای اجتماعی به این مسئله ورودکنند و واکنش نشان دهند و حرف‌هایشان را بزنند و موجب آگاهی بخشی شوند و راهکارهایی را برای بهتر شدن روند زندگی جمعی ما و فرزندانمان داشته باشند، این صحبت به معنای شهریاسوج نیست بلکه، به معنای یک نگاه عمومی به کل استان است. همه شهرستان‌ها و روستاهای دور دست که منتظر عمران و آبادانی هستند و از دولتمردان و نمایندگان بزرگ استان می‌خواهیم همانطور که در کشور به آنها به عنوان نیروهای ملی نگاه می‌کنند و نگاه ملی گرایانه در تهران دارند با همان وسعت دید در جغرافیای استان ثروتمند کهگیلویه وبویراحمد نگاه استانی و همه جانبه داشته باشند. احساس می‌شود صفت نابجا و زشت تاریخی محرومیت این استان در نوع نگاه مابه مسائل می‌باشد که بر شهروندان تحمیل می‌شود، اعتبارات نفت را استانی کنید.


کد مطلب: 401456

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401456/واکنش-جالب-عکاس-برتر-حوزه-مردم-نگاری-کشور-اتفاقات-جلسه-شورای-برنامه-ریزی-گچساران-شهر-همانند-انار-روزی-آبش-گرفته-می-شود-کاری-نکنید-یادمان-برود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1