تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۴۰۱۴۵۶
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

واکنش جالب عکاس برتر حوزه مردم‌‌نگاری کشور به اتفاقات جلسه شورای برنامه‌ریزی / گچساران شهر همانند «انار» روزی آبش گرفته می‌شود / کاری نکنید که روزی «گچساران» از یادمان برود

۳۰
۱
واکنش جالب عکاس برتر حوزه مردم‌‌نگاری کشور به اتفاقات جلسه شورای برنامه‌ریزی / گچساران شهر همانند «انار» روزی آبش گرفته می‌شود / کاری نکنید که روزی «گچساران» از یادمان برود
کبنا ؛شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با حواشی زیادی بر روی بحث توزیع اعتبارات یک سوم و دو سوم همراه شد که به هیچ وجه زیبنده استان نبود در همین خصوص با حسن غفاری از مستندگران عکاس کشورمان در حوزه مردم نگاری و علوم اجتماعی تاثیر این جلسه و بحث پیرامونی آن بر دامن زدن به اختلافات قومی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد
 
حسن غفاری در گفت‌وگو با کبنا نیوز با اشاره به جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور مسوولان ارشد این استان برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه گفت و شنودهایی و مطالبی در خصوص توزیع اعتبارات نفت مطرح شد که همه شهروندان و ساکنین استان کهگیلویه و بویراحمد را به فکر فرود می‌برد. گفت‌وگوهای اینچنینی بین مدیران موجب می‌شود تا منتقدین و فعالان اجتماعی و جامعه شناسان واکنش‌های نشان دهند.
این عکاس کشوری در ادامه با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد که نام سرزمین چهار فصل را دارد، بخش اعظمی از جغرافیایان سرانه ملی منابع طبیعی می‌باشد، افزود: موقعیت پراکندگی زمین‌های کشاورزی و منابع آبی امکان سرمایه گذاری گسترده برای کشاورزی و دامپروری را به وجود نمی‌آورد و تنها موجب رونق اقتصاد خرده کشاورزی و دامپروری در معیشت مردم منطقه می‌شود.
غفاری افزود: اجداد و نیکان ما بسیار آگاهانه با کوچ از سرحد به گرمسیر از منابع طبیعی این استان کوچک و جامانده از ابر استان‌های همانند خوزستان، فارس واصفهان به خوبی استفاده کردند.
وی گفت: متأسفانه با تقسیم بندی‌های جغرافیایی و گسترش شهرها و شهرستان‌ها فضا برای تاخت و تازهای مسائل قومی و قبیله‌ای به وجود امد که موجب افت توسعه درکل استان شده است.
این عکاس حوزه مردم نگاری در ادامه با بیان اینکه شهرستان بویراحمد از شهرستان‌های پرجمعیت و بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند، افزود: خیلی از دولتمردان این استان در شهرستان بویراحمد سکونت دارند و جمعیت زیادی از مردم استان در شهر یاسوج به عنوان کارمند شاغل هستند و زن و فرزندان آنان در خیابان‌ها و پس کوچه‌های این شهر راه می‌روند، پس چرا با توجه به شاخص جمعیت و خلاء خدمات اجتماعی شهری کمتر دلسوزی واکنش نشان می‌دهد.
 غفاری تاکید کرد: خیلی از مسوولان ارشد برای خود و اعضای خانواده‌شان در یاسوج و شهرستان بویراحمد سرمایه گذاری کرده‌اند. اما با وجود معطلی در ترافیک و کمبود خدمات شهری، فکری به حال این شهر نمی‌کنند.
وی گفت: تقسیم اعتبارات و برنامه ریزی برای اعتبارات نفت حتماً قانون‌هایی دارد وبرای این قانون‌ها در بعضی از موارد می‌توان در منطقه تصمیم گرفت و همچنین می‌توان نیازهای اجتماعی و جغرافیایی بر روی قانون‌ها در تغییر و یا تکمیل شدن آن نقش داشته باشد.
 غفاری ادامه داد: اگر در آینده نفت و گاز گچساران همچون شهر مسجد سلیمان رو به تمامی برود و همانند این شهر اناری آب گرفته شود در آن زمان چاه‌های نفت بهمئی را باز کردند و در آینده دورتر چاه‌های گاز مختار و شولیز را باز کنند آیا آن موقع ما باید بخش‌هایی از استان و سرزمینمان را در سهیم کردن اعتبارات فراموش کنیم و از یاد ببریم، در هر صورت حرف من این است که دامن زدن به این مسئله موجب بی عدالتی و شعله ور شدن آتش اختلافات قومی می‌شود و آن هم برای جامعه‌ای که همه با هم روابط خویشاوندی دارند و مرتب در سفرهای گرمسیری و سردسیری هستند و یک نگاه وطن دوستانه به این جغرافیا یعنی سرحد و گرمسیر دارند.
غفاری ادامه داد: در این جلسه حرف‌های زیادی رد و بدل شد و وقت 15 روزه داده شده تا از تهران دوباره جواب بگیرند و تصمیم بهتری گرفته شود.
 این عکاس حوزه مردم نگاری گفت: وقت آن رسیده که منتقدین و کنشگرهای اجتماعی ما دست به آسیب شناسی بزنند و موافقین و مخالفین نظراتشان را در این خصوص ارائه دهند تا راهکارهای توزیع اعتبارات و منابع در سطح استان به شکل بهتری اجراشود.
غفاری گفت: یک جغرافیای کوچک و این همه حرف، یک جغرافیای کوچک و این همه تضاد، یک جغرافیای کوچک و این همه اختلاف، برای قوم با عزت و بزرگ لر که دل و دنیای بزرگ دارند، شرم آور و موجب نگرانی است.
وی با بیان اینکه حرف من این است که زمان آن رسیده است که منتقدین و کنشگرهای اجتماعی به این مسئله ورودکنند و واکنش نشان دهند و حرف‌هایشان را بزنند و موجب آگاهی بخشی شوند و راهکارهایی را برای بهتر شدن روند زندگی جمعی ما و فرزندانمان داشته باشند، این صحبت به معنای شهریاسوج نیست بلکه، به معنای یک نگاه عمومی به کل استان است. همه شهرستان‌ها و روستاهای دور دست که منتظر عمران و آبادانی هستند و از دولتمردان و نمایندگان بزرگ استان می‌خواهیم همانطور که در کشور به آنها به عنوان نیروهای ملی نگاه می‌کنند و نگاه ملی گرایانه در تهران دارند با همان وسعت دید در جغرافیای استان ثروتمند کهگیلویه وبویراحمد نگاه استانی و همه جانبه داشته باشند. احساس می‌شود صفت نابجا و زشت تاریخی محرومیت این استان در نوع نگاه مابه مسائل می‌باشد که بر شهروندان تحمیل می‌شود، اعتبارات نفت را استانی کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد
Finland
جانم معلومه چی نوشتی ؟ والا قسمه حرف آقای نوروزی عین قانون است .
United States
نوروزی. اومیه
غاژ فروش
United States
والا ما که چی متوجه نشدیم.مقداری کلمات .
در ضمن سرکه نقد به از حلوای نسیه.
گاز مختار.اینم یک جک جدید.
United States
محلی نگرانی نفت جوانی...بر سه ...
سید نصیب الله.
Iran, Islamic Republic of
اینم از عجایبه که. !
جنوب
Iran, Islamic Republic of
جُك با حالى بود
گچساران
Iran, Islamic Republic of
شما هم از بودجه گردشگرى و موقعيت آب و هوائى به ما ميديد
بويراحمد گرمسير
Iran, Islamic Republic of
برادر بنظرم در حرفه عكاسى موفق تر باشى
يا حق
Iran, Islamic Republic of
گذشت اونموقع آقاى هنرمند
قشقايى
Iran, Islamic Republic of
٣٠ سال حق ما رو خوردين حالا خيلى بهت بر خورد ما از حق خودمون دفاع كرديم اونم بطور قانونى
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
سلام بر دوست قشقایی ما.جهت استحضار شما اکثریت چاههای شرکت نفت در مراتع و مزارع بویراحمدی ها می باشد.در صد کمی در مراتع ترک زبانان عزیز می باشد.با این تفاسیر آقای تاجگردون هیچ گونه رغبتی در انتصاب نخبگان ترک زبان در مناصب مهم نداشته و این می بایست به یک مطالبه جدی تبدیل شود
شهروند
Iran, Islamic Republic of
کشور باید بر اساس قانون اداره شود نه بر اساس احساسات . حرف های نوروزی قانونی بود نماینده بویراحمد نیز سکوت خود در مجلس را بشکند و فریاد بزند و اگر موفق شد تغییری در قانون بوجود بیاورد و سهمیه ای برای این منطقه هم بگیرد و گرنه فریاد زدن در استانداری کهگیلویه و بویراحمد مشکلی را حل نخواهد کرد.
باشت
Romania
یکی دستش بگیره
عسکری یاسوج
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم کجای حرف های اقای غفاری بد بود خیلی منطقی مودبانه و متواضعانه صحبت کردن. تو کامنت هاتون ببینید چقدر توهین امیز و بد به هنرمند هپ استاننیتون که کلامی زیبا داشتن توهین کردین بابا تو رو خدا از این پیله خارج بشید و خودتون رو تغییر بدین. سپاس از جناب غاری عزیز.
عسکری یاسوج
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم کجای حرف های اقای غفاری بد بود خیلی منطقی مودبانه و متواضعانه صحبت کردن. تو کامنت هاتون ببینید چقدر توهین امیز و بد به هنرمند هپ استاننیتون که کلامی زیبا داشتن توهین کردین بابا تو رو خدا از این پیله خارج بشید و خودتون رو تغییر بدین. سپاس از جناب غاری عزیز.
گچساران
Iran, Islamic Republic of
عالی بود.شاخص های جمعیتی باید در تخصیص بودجه اعمال شود.ضمن اینکه قانون گفته بودجه نفت برای تمام استان هست.انگار یاسوج جز ایران نیست که نباید از بودجه نفت استفاده کنه.کل کشور دارن از بودجه نفت استفاده میکنند.. موارد یک سوم بودجه نفت مربوط میشه به مناطق کمتر توسعه یافته استان نه مناطق نفت خیر عین بند قانونه
رسانه
Iran, Islamic Republic of
اخه شما یه عکاس هستید چه ربط دارد که اظهارنظر میکنید؟ البته تقصیر شما نیست ،بلکه تقصیر از مدیریت سایت هست که.ا نشر میدن............
Greece
شما چکاره آید که اظهار نظر میکنید ایشان یک عکاس هستند واقعیتها رو می‌بینند ثبت میکنند.شاید صحبت سیاست مداری مثل تو را ثبت کند شاید هم هر چیز دیگری از جمله اظهار نظر در رابطه با نفت
منتقد شما
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای غفاری تصویب قانون نفت شامل این استان نیست که بشود تغییرداد .تصویب شده مجلس می باشد متفکردانشمند.ومتعصب یخ را به دبی وامارات صادر کن
حیدر
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای کمایی
سلام
عکاس برتر چه ربطی به نفت دارد.
Iran, Islamic Republic of
کاملا منطقی و متین صحبت کرده بعضی نوشتند گاز مختار جوک هست زحمت بکش یه تک پا بیا یاسوج روستای مختار تا به عینیت ببینی یا برو شولیز تا متوجه بشید اگر واقعیت برای بعضیها تلخه و اگر قبول ندارند چرا از روز اول تا الان که نفت گچساران در محاسبه درامد استان خوزستان به حساب میاد کاری نمکنند اقای غفاری واقع بین و بدون از غرض و صرفا براساس وحدت و یکپارچگی کل استان تاکید دارند و یکی از شخصیتهای نخبه کشوری در زمینه تخصص کاری هستند که حتی کتاب جغرافیای طبیعی شهرستان گچساران از تشکیل تا الان را به رشته تحریر دراوردند که کاری بود بس گرانبها و نفیس و بسیار عالی بنابراین زود قضاوت و پیشداوری نکنیم که قیامتی هست که خودمان و اعمال و لا غیر
بویر
شما شهرستانی ها هم که تشریف اوردید و شهر را با چالش روبرو کردید میتونید برید در شهرستان خودتون زندگی کنید
س س پ
United States
ب نام او
یک روزی در پستی و بلندی شهر گچساران خلبان انگلیسی که بر فراز چاه شماره .....رد می شد تعظیم می کرد به خاطر اینکه این چاه از لحاظ بهره برداری دومین چاه در دنیا بود که بیشترین نفت رو در روز ازش بهره برداری میکردند ولی امروزه خشکیده و هیچ نفتی ازش استخراج نمی‌شود دقیقا عین صحبتهای حسن غفاری روزی گچساران مثل اناری میشود که آبش رو گرفته اند.....
در هر صورت اگر از نگاهی عام المنفعه نگاه کنیم اکثریت اراضی دوگنبدان متعلق به شیران بویراحمد هست و امروزه اگر چه شغل عمده ی مردم دامداری نیست ولی این اراضی هنوز به اسم و نام مردمان سخت کوش بویراحمد ثبت هست. نگاه بویراحمدی ها به استان یک نگاه فرا استانی هست اگر شهرستان گچساران در حوزه زیر ساختی و شهری رشد کند ما بویراحمدی ها هم به خودمان می‌بالیم روزی که گچساران شهر بود یاسوجی نبود و تا به امروز همان طور باقی مانده در طبلها می‌کوبند که طی این دو دوره آقای تاج... رشد کرده و تغییر کرده ولی آیا واقعا همین طور بوده است!!!؟من که مدام به این شهر به خاطر مشکلات و معظلات این شهر به تمام مناطق درد دل مردم رو از نزدیک میبینم و می‌شنوم هیچ فرقی نکرده....هنوز که هنوزه گچساران با وسعت کمی که دارد زندگی بورژوایی و خورده بورژوایی و لمپنی رو در محله هایش میبینیم و همچنان تضاد طبقاتی در این شهر بیداد میکند.... امیدواریم که گچسارانی ها به خود بیایند و نگاه متعصب متهجرانه ای که تا الان مانع پیشرفتشان بوده رو کنار بزنند تا شهرشان همانند دیگر شهرهای استان در حوزه زیر ساخت رشد و طرقی کند.
Iran, Islamic Republic of
تو دیگه ؟؟؟؟؟
اگر گچساران .ه انوقت می فهمی که چه اشتباهی را مرتکب شدین
United States
...درود بر غفاری
United States
کاملا همین طور هست غفاری عزیز
hamidreza
Iran, Islamic Republic of
حسن جان با این حرفها ، آبی برای بویراحمد گرم نمیشه و کا. و وارد این مسائل نمی شدی!!!!
اقای نوروزی گفتند من طبق قانون عمل می کنم و اگر ابلاغیه و یا بخش نامه جدیدی از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شد حتما عمل می کند ولی گویا اقایان ( بویراحمدی ها ) دوست ندارند طبق قانون عمل کنند و همانطور که سالها حقوق مردم گچساران و کهگلیویه.
Iran, Islamic Republic of
اراضی که چاه‌های نفت درش واقع شده است مربوط به باشت و راوی و طایفه های گچساران نیست که اینقدر بهش می‌نازید این چاه ها مربوط به ترکهای قشقایی است که در استان. نکرده نماینده گچساران ..... و بخشی دیگر از اراضی مربوط به بویراحمدی هاس شما چرا اسکی می روید!!! این اراضی مربوط به بویراحمد هست و بویراحمد هم سهم خود را خواهد گرفت..... تنها چیزی که شما از نفت سهم دارید. که نصیبتان نیز هست....
Iran, Islamic Republic of
من تعجب میکنم آخه اراضی گرمسیری بویراحمدی ها چه ربطی به گچساران دارد که این قدر جوش چاها و نفت ش را می خورند.....
خدایا ده بسه
کوچکی از ایل باوی
Iran, Islamic Republic of
هم متن جناب حسن غفاری را به دقت خواندم و هم کامنتهای دوستان را . در متن جناب غفاری عزیز نکاتی جالب بود انجا که می فرمایند باید همه استان به یک چشم نگاه شود و هم نکاتی احساسی و تحریک کننده که به نوع. بویراحمدی را القا میکرد . در کامنتهای دوستان نیز این نکات مثبت و منفی نیز مشاهده میگردید. دوستان تا زمانی که ما اسرار بر ایل و تبار بویراحمدی و باوی و بهمئی و طیبی و چرامی و ترک و ... داشته باشیم ، آسمان استان همیشه تاریک و تاریکتر خواهد شد . بیاییم برای آبادانی استان پر از نعمتمان ولی بشدت محروم ، دست در دست هم بدون توجه به ایل و تبار خود ، به عمران آبادی آن بپردازیم . همه جای ایران سرای ماست . فرقی نداره . اما ضرورت دارد به موارد تحریک کننده که موجب ایجاد اختلاف بین اقوام و طوایف میشه دست برداریم . درست این است که اگر میخواهیم در مورد ایل خود صحبت کنیم اول ایلات هم استانی را تکریم و پس از ان به ایل خود بپردازیم و تلاشمان این باشد که سخنی نگوییم که موجب دلخوری سایر ایلات گردد . باید بر همبستگی حمت بگماریم تا این استان سر و سامان بگیرد . اختلافات هیچوقت نتیجه خوبی در بر ندارد
در مورد سهمیه نفت قطعا آنچه که قانون میگوید قابل اجراست . اینطور نیست که مثلا فلان استاندار یا مدیرکل یا نماینده تصمیم بگیرد و عمل کند . بیاییم بجای ایجاد حساسیت ، دوستی را سر لوحه رفتار و کردار و منش خود کنیم .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1