تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۴۰۱۴۵۴
گزارش:

ماجرای سبزی‌های فاضلابی در کهگیلویه و تدابیر مسؤولان در رفع معضل

۰
ماجرای سبزی‌های فاضلابی در کهگیلویه و تدابیر مسؤولان در رفع معضل
کبنا ؛از قدیم‌الایام سبزی جزء لاینفک سفره‌های ایرانی بوده و بوی نعناع و ریحان تازه عطر خاصی به سفره‌ها می‌بخشید.
امروز هم سبزی همچنان در سبد غذایی خودنمایی می‌کند اما نه از طراوات و عطر دل‌انگیز خبری هست و نه طعم و مزه سبزی قدیم را دارد.
از وقتی منبع تأمین آب برای اراضی سبزی‌کاری غیر بهداشتی شده و سبزیکاران بی‌پروا برای مردم بیماری و رنج می‌کارند سبزی خوردن هم یک دغدغه شده است.
31 خرداد ماه در شورای سلامت شهرستان خبری تکان دهنده مطرح شد که جدی نگرفتن آن سلامت مردمی که از سبزی به عنوان یک تأمین کننده ویتامین در سبد غذایی خود استفاده می‌کنند را به خطر می‌اندازد.
در این نشست معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گفته بود که سبزیکاری در روستای چاهبردی با آب فاضلاب روستای بالادست انجام می‌شود و در بررسی‌های اولیه میزان آلودگی این سبزی‌ها بالا است.
آبروان خواستار چاره‌اندیشی فوری در زمینه رفع این معضل شده بود و فرماندار هم تعدادی از ادارات را مأمور بررسی و رسیدگی این موضوع کرد.
حتی یکی از شاهدان عینی که در بازدید مسؤولان از سبزی‌های زیر کشت رفته در این روستا حضور داشت می‌گوید بعد از این بازدید و با دیدن عمق فاجعه سبزی را از سفره خود حذف کردم.
از زمان اعلام این خبر و رسانه‌ای شدن آن مردم در خرید سبزی جوانب احتیاط را رعایت کرده و از سبزی‌فروشانی که سبزی آنها از چاهبردی می‌آمد خرید نمی‌کردند؛ سبزی‌فروش‌ها اما با آگاهی از تحریم بودن سبزی چاهبردی سبزی خود را -حتی اگر از همان چاهبردی کانون سبزی آلوده می‌آوردند- می‌گفتند سبزی ما از نهضت آباد، چهارمه یا روستاهای دیگر است.
این در حالی است که در ماده 688 قانون مجازات اسلامی برای مبارزه با فعالیت این دست از افراد که اقدام به آبیاری سبزی‌های خود با فاضلاب می‌کنند قوانین سختگیرانه‌ای همانند تخریب زمین‌های زیر کشت سبزی و صیفی‌جات تعریف شده است.
سید شرمت‌الله حسینی‌پرور در خصوص اقدامات انجام شده پس از اعلام آلودگی سبزی‌های روستای چابردی از توابع بخش مرکزی شهرستان اظهار داشت: در شورای سلامت مصوبه شورای سلامت مصوبه‌ای مبنی بر پیگیری این موضوع شکل گرفت.
بخشدار مرکزی تصریح کرد: در این مصوبه جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت و درمان و بخشداری موظف شدند با بررسی دقیق و کارشناسی نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.
وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت موضوع کارشناسانی از جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت از محل کشت سبزی بازدید به عمل آوردند.
حسینی‌پرور با بیان اینکه آب از چندین نقطه وارد کانال آبیاری می‌شود، بیان کرد: در این بازدید نقاطی که منجر به ورود آب فاضلاب به کانال آبیاری می‌شود شناسایی و تا حدودی از ورود آب جلوگیری شد.
بخشدار مرکزی کهگیلویه گفت: همچنین زباله‌های اطراف کانال جمع‌آوری و از ورود آب‌های سطحی در چند نقطه به محل آبیاری سبزی‌ها جلوگیری شد.
وی با بیان اینکه کارشناسان بهداشت انحراف آب با هدایت به چاه یا زمین‌های اطراف را به عنوان راهکار دیگری برای جلوگیری از آلودگی کانال می‌دانند، افزود: از سه نقطه محل ورود آب‌ به کانال نمونه‌برداری شد که بخشی از آزمایش در دهدشت و بخشی در شیراز انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه نتیجه قطعی میزان آلودگی پس از اعلام جواب آزمایش‌های انجام شده مشخص خواهد شد، گفت: در حال حاضر کارشناس بهداشت یک نقطه را مشکل‌دار دانسته و اعلام کرده با ایجاد فیلتر شنی نسبت به تصفیه آب اقدام شود.
جلال‌الدین آبروان معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه هم در پاسخ به اینکه از زمان تشخیص اولیه آلودگی این سبزی‌ها تاکنون چه اقداماتی انجام گرفته می‌گوید آزمایش‌های ثانویه برای بررسی آلودگی سبزی‌های این روستا به شیراز ارسال شده و تا حصول نتیجه نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.
 با توجه به خام خوردن سبزی‌ها ،آلودگی موجود در ساختار سبزی مستقیما وارد بدن می‌شود و به علت ماندگاری بلند مدت در آینده شخص را با امراضی از قبیل بیماری روده‌ای و عفونت‌های داخلی مواجه می‌کند و با توجه به صراحت قانون نسبت به این موضوع ضرورت دارد مسؤولان و متولیان امر در کهگیلویه آلودگی سبزی‌ها را نه تنها در این روستا در همه اراضی زیر کشت سبزی با جدیت و حساسیتو بدون جانبداری پیگیری کنند.(فارس)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1