تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۱
کد مطلب : ۴۰۱۴۴۹
نشست پرحاشیه ستاد تسهیل کهگیلویه و بویراحمد:

فضای کسب و کار کهگیلویه و بویراحمد حزن انگیز است/بانک‌هایی که سرمایه‌گذار را نقره داغ می‌کنند/گوهرگانی: این چه حساب و کتابی است

۲
۰
فضای کسب و کار کهگیلویه و بویراحمد حزن انگیز است/بانک‌هایی که سرمایه‌گذار را نقره داغ می‌کنند/گوهرگانی: این چه حساب و کتابی است
کبنا ؛
 
 
 
 نشست کارگروه تسهیل و رفع تولید عصر امروز به ریاست جعفر گوهرگانی معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و اعضای جلسه با دستور کار بررسی مصوبات نشست گذشته و مشکلات سه واحد تولیدی برگزار شد.
ابتدای این نشست مصوبات جلسه گذشته در خصوص واحدهای تولیدی از جمله کشتارگاه سپید مرغ یاسوج مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بانک صنعت و معدن تا پایان شهریور ماه جاری و بانک ملی تا پایان سال،عملیات قضایی و اجرایی علیه واحدهای تولیدی و ضامنین آن را متوقف کند.
همچنین واحد تولیدی بدهی جاری برق مصرفی خود را به موقع پرداخت و شرکت توزیع نیروی برق استان تا پایان سال جاری جهت پرداخت معوقات به واحد فرصت دهدکه داود راهزادی در خصوص این مصوبه گفت: نشست گذشته در ماموریت بودم و نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم اما رسانه‌ها خبر زده بودن که شرکت توزیع نیروی برق نسبت به واحد تولیدی بی‌تفاوت است در حالی که اینگونه نیست.
معاون اقتصادی استاندار هم در ادامه سخنان راهزادی خطاب به رسانه‌ها گفت: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با حسن نیت کل واحدها را نگاه می‌کند و ان‌شاالله این رویه ادامه داشته باشد و بتوانیم مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم البته سرمایه‌گذاران هم باید بدهی برق خود را به موقع پرداخت کنند.
فضای کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد مانند رودخانه‌ای گل‌آلوده شده است
پرداخت 3 درصد بدهی واحد تولیدی به بانک دیگر مصوبه این نشست بود که نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در واکنش به این مصوبه خطاب به مسؤولان گفت: به جزء من و آقای باقری(رئیس اتاق تعاون) بقیه مسؤولان حاضر در جلسه سر ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند و مطمئن هستند حقوقشان گیرشان می‌آید! اما سرمایه‌گذار نمی‌داند فردا چه بلایی سرش می‌آید.
چنگیز هاشمی افزود: فضای کسب و کار چنان متلاشی و حزن‌انگیز شده که نمی‌شود حتی با تولید کننده حرف بزنیم،فضای کسب و کار مانند رودخانه با ثباتی بود اما الان این رودخانه گل‌آلود شده و نمی‌شود از آن عبور کرد، بانک‌ها در این شرایط نشسته‌اند و فقط حرف خودشان را می‌زنند.
وی با بیان اینکه چرا مطالبات تولید کنندگانی که از دولت طلبکار هستند پرداخت نمی‌شود، گفت: پول تولیدکنندگان پرداخت نمی‌شود اما اگر سرمایه‌گذاری دو ریال به بانک بدهی داشته باشد همه می‌نشینند که پول بانک پرداخت شود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج ادامه داد: مشکلات فضای کسب و کار در استان زیاد است، هزینه حمل و نقل و قیمت تمام شده بالا است و نمی‌شود صادرات داشته باشیم، واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران قبلا برای خودشان ابهت و اقتدار داشتند اینطور نبود که چشمشان به دست شما باشد تا برایشان دلسوزی کنید.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه دولت حمایت از تولید و ایجاد امنیت و صیانت از بخش تولید است و باید فضا را برای کسب و کار فراهم کند.
واحدهایی که ریال به بانک پرداخت نمی‌کنند
معاون اقتصادی استاندار در واکنش به صحبت‌های نائب رئیس اتاق بازرگانی گفت: رودخانه‌ای که شما می‌گوید در فصل بحرانی گل‌آلود است و ما به بانک می‌گوییم که به سرمایه‌گذار فشاری برای پرداخت مطالبات  وارد نکند.
گوهرگانی ادامه داد: واحدی که  10 سال پیش تسهیلات گرفته آیا در این مدت تلاطمی وجود داشته و نابسامانی بوده یا مدیران بی‌سلیقگی کردند؟سرمایه‌گذار در زمانی که تولید و فروش داشته یک ریال بدهی خود را پرداخت نکرده، حالا می‌گویم(یک درصد) بدهی خود را پرداخت کنند اما پرداخت نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: از بانک‌ها خواستیم واحدهای نوپا که تازه تسهیلات رونق دریافت کردند مورد حمایت قرار دهند اما متاسفانه برخی از واحدها عادت بدی پیدا کردند و از پرداخت بدهی بانکی خود و بدهی به دستگاه‌های خدمات‌رسان خودداری می‌کنند.
سرمایه‌گذاری که در مدت سه سال دنبال 60 میلیون تسهیلات بود
در ادامه نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات شرکت تعاونی 977 ایثارگران که در زمینه تولید سوله و اسکلت‌های فلزی فعالیت داشت مورد بررسی قرار گرفت این واحد در سال 1377 با دریافت مبلغ  1460 میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات تبصره 29 فعالیت خود را آغاز کرد و 5000 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کرد اما موفق به بازپرداخت آن نشد و بدهی این واحد افزایش یافت.
باقری سرمایه‌گذار طرح در توضیحات خود گفت: دولت در مشکلی که برایم پیش آمد مقصر است چرا که با من همکاری نکرد و به موقع تسهیلات درخواستی را به من پرداخت نکرد، 3 سال دنبال 60 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش بودم آیا دیگر رغبتی برای ادامه کار برای سرمایه‌گذار می‌ماند؟ مقصر دولت بود و من نبودم که زندگیم فلج شده.
این واحد به دلیل قرار گرفتن در اختیار بانک از بررسی اعضای جلسه خارج شد و قرار شد با تشکیل کارگروهی واحدهایی که چنین شرایطی دارند مورد بررسی قرار گیرند.
اما دیگر دستور کار این نشست بررسی مشکلات واحد تولیدی شن و ماسه تعاونی 5048 سالم پاک یاسوج بود، این واحد در شهرستان بویراحمد-ناحیه دلی‌بجک  قرار دارد که در سال 1393 با دریافت مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن احداث و به بهره‌برداری رسید اما به دلیل رکود بازار فروش محصول، موفق به پرداخت به موقع اقساط خود نشد و تاکنون صرفا مبلغ 200 میلیون تومان از تسهیلات را پرداخت کرده و مابقی تسهیلات سود آن قریب به دو میلیارد 800 میلیون تومان دین حال شده و توسط بانک عامل علیه واحد اجرائیه صادر شده است.
سود 12 درصدی تسهیلات صندوق توسعه ملی
جعفر گوهرگانی در واکنش به بدهی 3 میلیارد تومانی این واحد تولیدی خطاب به مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: آقای نیک‌اقبالی با زبان خیلی ساده به من بگوید که تسهیلات یک میلیارد سال 93 چگونه 3 میلیارد تومان شد، سود واحدهای صنعتی در بالاترین شرایط 16 درصد است و یک سال دوره سازندگی است، سرمایه‌گذار باید آخر سال 94 اولین قسط خود را به بانک پرداخت می‌کرد، سرمایه‌گذار یک میلیارد دریافت کرد اما الان سه میلیارد بدهی دارد این چه حساب و کتابی است؟ ما دولتی‌ها داریم ظلم می‌کنیم.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تسهیلات این واحد از صندوق توسعه ملی است و بانک مرکزی کجا گفته بدهی صندوق به صورت پلکانی باشد.
این مسؤول عنوان کرد: در حضور اصحاب رسانه می‌گویم حداکثر سود صندوق توسعه از زمان تاسیس تا به امروز 16 درصد بوده و در سال 1393 سود مناطق محروم 4 درصد کمتر بوده دوباره آیین‌نامه صندوق را محاسبه و بدهی دقیق سرمایه‌گذار محاسبه شود.
در ادامه لهراسب باقری رئیس اتاق تعاون استان با اشاره به پلکانی محاسبه شدن سود تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط بانک‌ صنعت و معدن گفت: بانک‌ها از سرمایه‌گذار سوء استفاده می‌کنند، سود تسهیلات صندوق پلکانی نیست و این حرف بانک من درآوردی است!
وی گفت: خودم از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کردم به هیچ عنوان سود تسهیلات این صندوق به صورت پلکانی محسوب نمی‌شود.
نیک‌اقبال مدیرعامل بانک صنعت و معدن استان گفت: سود تسهیلات این واحد پلکانی بود و سالی 300 میلیون سود بانک بود، سود دوران مشارکت هم محاسبه می‌شود.وی خطاب به معاون استاندار عنوان کرد: بروید و قوانین را اصلاح کنید و ما را مقصر نکنید.
به گزارش فارس؛ در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تصمیمات لازم در خصوص واحدهای تولیدی اتخاذ شد، همچنین مصوب شد با توجه به محرومیت استان و عدم نقدینگی سرمایه‌گذاران دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان با هماهنگی معاونت اقتصادی استانداری پیش‌نویس نامه‌ جریمه پلکانی سود تسهیلات بانکی سال‌های گذشته تهیه  تا با امضای استاندار به بانک مرکزی ارسال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مجتبی
Iran, Islamic Republic of
آقای گ... پروژه میلیاردی مجلس شورای اسلامی بدون برگذاری مناقصه به شما رسید. چطوری اینکار صورت گرفت؟ با لابی کدام نماینده مجلس؟
Iran, Islamic Republic of
پول از منابع ،سرمایه گذاری در جاهای دیگر که باعث می شود کارگران بی بضاعت بیکار شوند.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1