کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستورالعمل جدید واردات در مقابل صادرات ابلاغ شد

20 تير 1397 ساعت 20:32

دستور العمل جدید واردات در مقابل صادرات، با موضوع تبادل ارز صادراتی با نرخ توافقی، نحوه انتقال پروانه صادراتی و ضوابط واردات کالاهای گروه (۳) از سوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر در امور صادرات ابلاغ شد.


دستور العمل جدید واردات در مقابل صادرات، با موضوع تبادل ارز صادراتی با نرخ توافقی، نحوه انتقال پروانه صادراتی و ضوابط واردات کالاهای گروه (۳) از سوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر در امور صادرات ابلاغ شد.
دستور العمل جدید واردات در مقابل صادرات به این شرح است:
دستورالعمل نحوه فروش ارز حاصل از صادرات و واگذاری پروانه صادراتی به واردکنندگان موضوع ابلاغیه شماره ۹۹۱۱-۹۷/م مورخ ۱۱/۴/۹۷ معاون اول محترم رئیس جمهور
 کلیه صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی به غیر از محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی، محصولات فولادی و فلزات رنگین که از تاریخ ۲۲/۱/۹۷ اقدام به صادرات نموده‌اند، به شرح ذیل می‌توانند نسبت به فروش ارز حاصل از صادرات و واگذاری پروانه صادراتی به واردکنندگان اقدام نمایند.
تبصره: فهرست محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، محصولات فولادی و فلزات رنگین که موظف‌اند ارز خود را در سامانه نیما و با نرخ مصوب به فروش رسانند طی بخشنامه شماره ۷۰۹۳۴/۶۰ مورخ ۱۳/۳/۹۷ وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت ابلاغ گردیده است
۱- صادرکننده می‌تواند اطلاعات پروانه صادراتی خود را به سایر واردکنندگان، جهت تأمین ارز ثبت سفارش‌هایشان منتقل نمایند، سازمان توسعه تجارت و اتاق‌ها می‌توانند در جهت این شناسایی و ارتباط اقدام نمایند.
تبصره: واگذاری پروانه صادراتی و یا ارز معامله شده، خارج از سامانه و بر اساس توافق طرفین صورت می‌گیرد. صادرکننده می‌تواند در چند مرحله و به صورت شکسته و یا به طور یکجا میزان ارز قابل واگذاری خود را اعلام نماید.
۲- واردکنندگان که تمایل به استفاده از ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را دارند لازم است با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند
تبصره: واردکنندگان در کلید (TAB) مالی و بانکی، موضوع (FIELD) نوع عملیات ارزی را بانکی و FIELD تأمین ارز را از محل صادرات انتخاب می‌نمایند.
۳- وارد کننده جهت تأمین ارز ثبت سفارش خود، به بانک عامل مراجعه نموده و با ارائه اطلاعات پروانه صادراتی صادرکننده، برای آن ثبت سفارش، درخواست تأمین ارز می‌نماید.
تبصره: صرفاً واردات کالاهایی که تعرفه آن‌ها در اولویت سوم گروه بندی کالایی قرار دارند می‌توانند از این طریق، تأمین ارز نمایند.
۴- بانک‌های عامل موظف‌اند با مراجعه به سامانه پورتال ارزی، از بانک مرکزی درخواست گواهی ثبت آماری کنند.
۵- در صورت تأیید گواهی ثبت آماری توسط بانک مرکزی، بانک‌های عامل موظف‌اند تضامین لازم را از بازرگان، مطابق بند (ی) بخش اول مجموعه مقررات ارزی اخذ نموده و تأییدیه آن را در سامانه تأمین ارز اعلام نماید
۶- بانک‌های عامل با مراجعه به سامانه تأمین ارز، اطلاعات پروانه‌های صادراتی را ثبت می‌نمایند.
تبصره: با توجه به اینکه مالکیت پروانه صادراتی متعلق به شخص دیگری (صادرکننده) است لازم است بانک عامل از رضایت صادرکننده جهت واگذاری پروانه صادراتی‌اش یه مشتری (واردکننده) اطمینان یابد. لذا از طریق سامانه تأمین ارز، درخواستی را مبنی بر تأیید جواز واگذاری پروانه به آن مشتری ثبت می‌کند. این درخواست به صورت سیستمی جهت مشاهده صادرکننده به سامانه جامع تجارت ارسال می‌گردد.
۷- صادرکننده لازم است با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست بانک عامل، مبنی بر جواز واگذاری پروانه صادراتی خود به آن واردکننده را تأیید نماید.
تبصره: واگذاری پروانه صادراتی در این گام به پایان می‌رسد و تعهد صادرکننده از بابت برگرداندن ارز به چرخه اقتصادی در این مرحله برابر میزان ارزش آمده در پروانه صادراتی کاسته خواهد شد.
۸- بانک عامل با مراجعه به سامانه مدیریت تعهدات ارزی (سمتاک) نسبت به ثبت ابزار پرداخت در قالب برات بدون تعهد اقدام نماید.
۹- وارد کننده لازم است اسناد حمل ثبت سفارش خود را به بانک عامل تحویل نماید.
۱۰- بانک عامل باید با مراجعه به سامانه سمتاک، اسناد حمل را ثبت کند
۱۱- واردکننده موظف است با مراجعه به سامانه جامع تجارت در بخش مدیریت عملیات ارزی بانکی، اطلاعات منشاء ارز خود را ثبت کند.
۱۲- بانک عامل با بررسی منشأ ارز، اقدام به صدور اعلامیه تأمین ارز می‌نماید.
۱۳- واردکننده با مراجعه به گمرک و ارائه شماره رهگیری اعلامیه تأمین ارز (شاتا) اقدام به ترخیص کالای خود می‌نماید.
۱۴- واردکننده پس از ترخیص کالا، جهت رفع تعهد و دریافت تضامین خود باید به بانک عامل مراجعه نماید
این دستورالعمل در ۱۴ بند و ۴ تبصره در تاریخ ۱۷ /۴/۱۳۹۷ جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.
 
 


کد مطلب: 401428

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401428/دستورالعمل-جدید-واردات-مقابل-صادرات-ابلاغ

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1