تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب : ۴۰۱۴۲۵
کارشناس مسئول بهداشت محیط بیمارستان شهید رجایی گچساران

افراد دارای حیوانات خانگی باید علائم هاری را بشناسند

۱
افراد دارای حیوانات خانگی باید علائم هاری را بشناسند
کبنا ؛ لیلا احمدی در خصوص اینکه رفتار هرگونه حیوان گزنده را باید جدی گرفت، افزود: این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم قابلیت رشد و تکثیر دارد و متاسفانه باید گفت در صورت ابتلای فرد به ویروس هاری، مرگ او طی چند روز پس از شروع اولین علایم آن قطعی است.
 
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه با ساخت واکسن بیماری‌های مختلف، هاری قابل پیشگیری است، ابراز کرد: اگر فردی مورد گزش حیوانات قرار بگیرد، باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه کرده و ضمن شستشوی زخم با آب و صابون به مدت حداقل 20 دقیقه، واکسن ضد هاری تزریق کند.
 
وی ادامه داد: در این صورت امکان نجات از مرگ افزایش پیدا می‌کند، در اکثر کشورها انسان‌ها در اثر گازگرفتگی توسط حیوانات وحشی آلوده به ویروس هاری، به این بیماری مبتلا می‌شوند و بیشترین حیوانی که در انتقال این ویروس خطرناک، نقش ایفا می‌کند، سگ است.
 
احمدی تصریح کرد: اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس، از راه گاز گرفتگی است، اما از طریق راه‌هایی مانند دستگاه گوارش، مخاط و پوست نیز انتقال پیدا می‌کند
 
وی با اشاره به علائم اولیه بیماری هاری اظهار کرد: سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گاز گرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلو درد از جمله علائم این بیماری محسوب می‌شوند.
 
وی اضافه کرد: تحقیقات نشان داده است که این علایم حتی پس از چند روز و یا چند هفته پس از آلودگی فرد به ویروس هاری نیز می‌تواند ایجاد شود، بنابراین نباید فردی که مورد حمله و گاز گرفتن سگ قرار گرفته است، علایم ذکر شده را دست کم بگیرد.
 
کارشناس مسئول بهداشت محیط بیمارستان شهید رجایی گچساران بیان نمود: فردی که مورد گاز گرفتگی سگ قرار گرفته، در طول این دوره ممکن است به صدا و نور بسیار حساس شود.
 
وی خاطر نشان کرد: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی نام دارد که در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند.
 
احمدی ابراز داشت: اضطراب، رفتارهای خشونت آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب ‌(به دلیل بیرون آمدن کف از دهان فرد بیمار ‌)، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی، در نهایت مرگ بیمار از علائم نهایی این بیماری است.
 
وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری هاری، گفت: در مرحله اول برای پیشگیری از ابتلای انسان به بیماری هاری، شناخت علائم این بیماری در حیوانات بسیار مهم است بگونه ای که حیوانات مبتلا به هاری، رفتارشان تغییر می‌کند.
 
کارشناس مسئول بهداشت محیط بیمارستان شهید رجایی گچساران افزود: حیوانات هار، بیمار به نظر می‌رسند و به نوعی دچار فلج می‌شوند، این حیوانات خشمگین هستند و علاقه به گاز گرفتن همه چیز دارند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر آن، میزان ترشحات بزاق از دهانشان زیاد می‌شود که در مرحله پیشرفته تر هاری، حیوانات مبتلا، گنگ و منگ به نظر می‌رسند و از فلج فک پایین خود رنج می‌برند، اگر با حیواناتی که مشکوک به هاری هستند مواجه شدید، حتماً از آن‌ها دوری کنید.
 
احمدی اذعان داشت: به کسانی که حیواناتی مانند سگ را در محل زندگی خود نگهداری می‌کنند، باید این هشدار را داد که بسیار مراقب سلامتی خود باشند و تمامی واکسن‌های پیشگیری از انواع بیماری‌ها را به سگ خود تزریق کنند.
 
وی تصریح کرد: افراد دارای حیوانات خانگی باید علائم هاری را بشناسند و نسبت به بروز علائم آن بسیار حساس و دقیق باشند و به محض مشاهده کوچک‌ترین علایمی از هاری، شبکه دامپزشکی را مطلع کنند.
 
کارشناس مسئول بهداشت محیط بیمارستان شهید رجایی گچساران گفت: در خصوص تشخیص بیماری هاری یادآور شد: بزاق، پوست و بافت مغز فردی که مشکوک به هاری است، آزمایش می‌شوند تا میزان پیشرفت بیماری را مشخص کنند.
 
وی اظهار داشت: راحت‌ترین راه تشخیص فرد مبتلا به هاری آزمایش حیوانی است که فرد را گاز گرفته است، اما اگر امکان دسترسی به آن حیوان میسر نباشد در اولین گام تشخیص، پزشک تمام اطلاعات ظاهری حیوانی را که فرد با آن تماس داشته می‌پرسد تا زمانی که اولین علایم بیماری هاری در انسان ظاهر نشود نمی‌توان وجود قطعی آن را تشخیص داد.
 
احمدی در پایان خاطر نشان کرد: برای درمان، بیمار باید 3 تا 5 سری واکسن هاری را دریافت کند که این مقدار به حیوان مهاجم بستگی دارد و در صورت نیاز ایمونوگلوبولین ضد هاری نیز تجویز می‌شود.5
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1