تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۴۰۱۴۲۳
کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

چاقی را چطوری درمان کنیم

۰
چاقی را چطوری درمان کنیم
کبنا ؛  موسی گودرزی افزود: شاخص‌های بین 19 تا 25 طبیعی است و از 25 به بالا چاقی به شمار می‌رود.
 
وی بابیان اینکه ارتباط چاقی با بیماری‌هایی مانند سرطان کلون، سرطان پروستات و دیابت ثبت‌شده است، ادامه داد: یک باور غلط در جامعه ما این است که کودکان هر چه قدر چاق‌تر باشند سالم‌ترند، درصورتی‌که این‌یک باور کاملاٌ نادرست است و ثابت‌شده کودکان چاق در بزرگ‌سالی دچار مشکلاتی مثل دیابت آینه، خواب فشارخون بالا می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2010 حدود 36 درصد مردم آمریکا چاق بوده‌اند اما این آمار در ایران تا 2 سال گذشته، حدود سیزده و نیم درصد چاقی در کودکان است، البته طبق تحقیقات در کشورهای فقیر به دلیل ناآگاهی در استفاده از چربی‌ها میزان چاقی بیشتر از جوامع پیشرفته است.
 
کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ابراز داشت: برای درمان چاقی باید الگو و سبک زندگی را در نظر بگیریم و هضم غذایی را اصلاح و بعدازآن با افزایش میزان تحرک افراد و تشویق آن‌ها به ورزش، روند چاقی را مهار کرد.
 
گودرزی اضافه کرد: اگر هر دو عامل بررسی شد و بازهم چاقی وجود داشت باید اختلالات متابولیکی فرد بررسی شود که با آزمایش‌های هورمونی، قند، تیروئید و کبد همراه است.
 
وی تصریح نمود: با کنترل این عوامل روند چاقی کنترل می‌شود اگر همه این عوامل بررسی شد و بازهم نشانه‌های چاقی وجود داشت بنابر این به این نتیجه می‌رسیم که عوامل وراثت نقش دارند.
 
وی یادآور شد: استفاده از شیوه‌های نادرست در تغذیه کودکان خصوصاٌ استفاده از اجبار در غذا خوردن یکی از عوامل اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان است و مصرف غذاهای شور نیز موجب افزایش مصرف نوشیدنی‌های شیرین و درنهایت اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان می‌شود.
 
گودرزی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج مطالعه مروری نظام‌مند و متا آنالیز انجام‌شده نشان داده است که اثربخشی رژیم کم کربوهیدرات کمتر از 20 درصد از انرژی نسبت به رژیم کم‌چربی کمتر از 33 درصد انرژی در کاهش وزن موفق‌تر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1